Buiten niet te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marjolein_el

Buiten niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 22:25

Hee allemaal,

Mijn pony is buiten onwijs moeilijk te houden, zolang we stappen/draven gaat alles prima, maar in galop zet ze er bit tussen haar kiezen en gaat ze rennen. Als ik achter iemand rij gaat ze zelf nog wel terug, maar als ik alleen of voorop rij gaat ze door tot ze niet meer kan. Het was nooit zo'n probleem, maar laatst met buitenrijden ging ze er toch vandoor! Daar is een ruiterpad met een voetpad ernaast, sinds een paar maanden hebben ze nieuw zand op het paardenpad gestort, en die is nu dus echt niet berijdbaar. Maar we wilden toch even galopperen, dus we begonnen op het voetpad (er liep niemand) met het idee om daarna het paardenpad in te slaan (na een stukje mul zand wordt het weer goed) Maar pony ging zó hard rennen dat het gewoon niet meer lukte, met als gevolg die hele weg afgerend te zijn zonder stuur en rem. Was toch nogal eng! Dit was dan wel een uitzondering, normaal is ze ook weer niet zo heftig, maar het is toch vervelend dat ik er iedere bosrit niet onder controle heb in galop. Met de dressuur is ze braaf en prima te houden (dat is trouwens ook wel is anders geweest! ). Met springen ligt het aan haar bui, soms niet te houden, soms heel braaf. Maar binnenkort willen we beginnen met crossen (niet officieel hoor, gewoon voor de lol) en dan is het toch een beetje gevaarlijk als ik er geen controle over heb. Wie heeft tips?

Maaiike94

Re: Buiten niet te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 12:45

Hoe gaat het in de bak dan met galopperen? Als het daar hetzelfde verhaal is zou je ook eerst daar kunnen oefenen. Dat zou ik ook doen met het springen, eerst heel veel oefenen in de bak.
Iedere keer (proberen) stil te zetten zodra je pony onder je vandaan loopt. Is soms heel erg lastig.
En buiten eerst met een andere pony erbij oefenen?
Heel veel succes.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 14:01

Probeer buiten heel kleine stukjes te galopperen. Dus 2 of 3 galopsprongen en weer terugnemen. Ik vind dit het handigst als je alleen bent, dan heb je niet dat een ander paard je voorbij galoppeert als jij wilt inhouden. Op deze manier leert hij op jou wachten en dat hij niet zodra het sein "galop" wordt gegeven een sprintje mag trekken. Zodra hij weer rustig is kun je weer een paar galopsprongen maken. Eventueel ga je zelfs stappen tussendoor. En galoppeer buiten op verschillende plaatsen, en soms juist niet op de plek waar je normaal galoppeerd, zodat hij niet teveel mee gaat denken en op de bekende galopstukken al klaar staat in de startblokken.
Als je straks een oefencross gaat rijden kun je tussen de hindernissen door ook draven of stappen om controle te houden.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 19:12

dankjullie wel! In de bak gaat het prima, eerst liep ze daar ook onder me vandaag maar dat doet ze nu niet meer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 22:19

Het is volgens mij niet mogelijk dat je in de bak een voorbeeldig paardje hebt en dat hij buiten dan naar niks meer luisterd.
als je paard het bit vastneemt is dit dus duidelijk dat je paard niet vageeflijk is op het bit, dit is iets dat je het paard moet leren , das niet iets dat het paard uit zichzelf goed zou moeten doen.
Het paard is zeker niet in de fout, zoek de fout bij jezelf.
Als je op deze manier blijft verderrijden dan is het gewoon afwachten wanneer er een ongeluk gaat gebeuren, want dat gaat ook gebeuren hoor , das maar afwachten wanneer.
Zoek een goede lesgever/Trainer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 09:00

IK ga met aeolusnr1 mee, neem les en ga de techniek in de bak eens leren, dan kun je je paard op die techniek buiten ook leiden.
En als je naar buiten gaat zou ik gewoon niet meer galopperen totdat je het paard echt onder controle hebt, ook buiten hoort het paard op je subtiele hulpen kunnen reageren , maar vaak word er buiten te veel druk op de mond gegeven en juist daardoor gaan ze er vandoor en harder, dus echt in de bak gaan werken aan de techniek en vooral ook eens de theorie er van leren, van waarom doet een paard dit of dat, hou er rekening mee dat een paard vaak zijn natuurlijke gedrag volgt , zeker op buiten rit als een ruiter geen controle meer heeft en maar in de mond hangt, dan kan hij gewoon niet anders en daarin zul je hem nooit kunnen veranderen een paard is een paard, wel kan jij de techniek leren om ook een eerlijke leider voor hem te zijn op buiten rit en dan heb je dus nog een hoop te leren van de techniek en geloof me dat werkt echt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:56

Toch is ze in de bak heel braaf, nagevelijkheid gaat nog wel is wat minder maar qua tempo luistert ze goed. Ik heb sinds kort ook privéles, het gaat al een stuk beter, dus ik hoop dat dat buiten ook zal gebeuren!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:38

Het komt best vaak voor hoor, dat paarden zich buiten anders gedragen dan in de bak. Het helpt natuurlijk wel als je je paard dressuurmatig in de bak voor elkaar hebt, maar dat wil nog niet zeggen dat hij buiten ook zo gehoorzaam is. In de bak is er toch minder reden om eens lekker een stuk te gaan rennen dan buiten. Dus blijf vooral ook buiten controleoefeningen doen. Veel overgangen rijden. Ik weet niet wat je verder aan dressuur doet maar neem buiten gerust eens een stukje wijken mee, of een paar passen achterwaarts, zodat hij weet dat jij ook daar de dienst uitmaakt en op jou blijft letten. Probeer het vóór te zijn dat hij echt op gang komt, dus meteen ingrijpen zodra hij wil gaan rennen.

Hier nog een paar manieren om je paard buiten te stoppen als hij eenmaal op gang gekomen is:
- Ik rijd zelf vaak een zigzag (of volte, maar daarvoor is vaak geen plaats). Voordeel van de zigzag is dat je een paard kunt remmen zonder dat je al te grof in de mond inkomt. Stuur je paard van links naar rechts over het pad waar je op rijdt. Door de bochten moet hij vaart minderen. Je hoeft niet op de goede galop te letten en het is afhankelijk van de breedte van het pad hoe ver je naar links en rechts kunt. Op een smal bospad is het soms maar een meter naar links en naar rechts, terwijl je in een brede berm echt een soort slalom kunt rijden.
- Als je paard zijn hoofd zo hoog houdt dat je teugelhulp niet goed doorkomt kan een martingaal helpen. Het is in elk geval een hulpteugel die geen kwaad kan.
- Een manier om een echte noodstop te maken als een paard niet meer reageert is als volgt (liever niet, maar als je in een gevaarlijke situatie komt en je MOET gewoon stoppen moet je iets doen): Houd één hand op zijn plek met stevig contact, de andere hand knijp je stevig dicht en ontspan je weer (het mooiste is ontspannen als hij ook maar een kleine vertraging vertoont). En nog grover, voor noodsituaties: één hand weer op de plek met stevig contact. De andere hand plaats je voor op de hals (richting oren), óver de manenkam. Haal vervolgens die hand naar je toe. Bij een goede reactie meteen weer ontspannen.

Succes, en laat je nog eens horen wat je geprobeerd hebt en hoe het uitpakte?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:17

Bedankt voor je tips motje,

en ja ik zal het laten weten, maar ik ben bang dat het nog even gaat duren, nu met dit weer kan ik meestal niet rijden, en áls er dan een dagje komt dat het kan, ga ik liever even trainen (en het is ook niet héél verstandig om met haar naar het bos te gaan als ze een week niet heeft gereden)