4 jarig paard heel sloom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

4 jarig paard heel sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:13

Hallo,

sinds kort rij ik op een 4 jarig paard. Het is een super paard heel braaf en lief, maar met rijden zó sloom. Met longeren krijg je hem goed voorruit en zit er ook tempo in, maar zo gauw als je er op stapt begint ie te slaapwandelen. Nu ben ik zelf niet zo van zweep en sporen (heb er niks tegen, maar vind het zelf gewoon niet prettig) maar deze rijd ik wel met zweep, tikjes op zijn kont geeft hij niet veel om en reageert hij nauwelijks op, het is wel zo dat ik niet al te hard wil slaan dus het blijft wel bij "tikjes". Het been wordt niet goed op gereageerd, het is een echte kameel :Y)
Nu vraag ik me af, is dit iets wat in het paard zit, of is het een kwestie van het paard soepel los rijden en leren om hem te laten reageren op het been? Ik snap dat jullie het niet zo kunnen oordelen maar misschien is dit iets wat meer mensen hebben meegemaakt met jonge paarden?

alvast bedankt!

titan

Re: 4 jarig paard heel sloom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:17

mischien overgangen rijden?
Hielp bij mij wel, toen ok op een sloom jong paard reed. Veel overgangen van stap-->halthouden-->stap-->draf. gewoon hele korte stukjes, dat het puur om de reactie gaat op het been. geen reactie, klein tikje.
Vaak hebben ze dan na een tijdjehet wel door, en worden ze wat vlotter aan het been. suc6 er igg mee!

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:25

titan schreef:
mischien overgangen rijden?
Hielp bij mij wel, toen ok op een sloom jong paard reed. Veel overgangen van stap-->halthouden-->stap-->draf. gewoon hele korte stukjes, dat het puur om de reactie gaat op het been. geen reactie, klein tikje.
Vaak hebben ze dan na een tijdjehet wel door, en worden ze wat vlotter aan het been. suc6 er igg mee!

dankjewel! ga ik zeker proberen

Walzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 20:37

hoe groot is het paard? en hoe lang is hij al onder het zadel??
ik rijdt ook op een 4-jarige, maar omdat het een groot paard is, had hij veel kracht en energie in zijn groei gestoken. en daardoor had hij dus in het begin heel weinig kracht in zijn achterbenen.
daardoor was hij ook erg sloom en kwamen zijn achterbenen een soort van achteraan. na 10 minuten was hij doodmoe.
ik heb met hem heel veel overgangen gereden, en omdat hij ook niet zo heel goed op mijn been reageerde, wel met zweep. gewoon eerst voorzichtig been, dan wat harder en bij nog geen reactie een tikje met mijn zweep. na verloop van tijd werd hij sterker en reageerde hij beter op mijn been. er is veel geduld voor nodig, maar het komt goed ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 20:42

Walzer schreef:
hoe groot is het paard? en hoe lang is hij al onder het zadel??
ik rijdt ook op een 4-jarige, maar omdat het een groot paard is, had hij veel kracht en energie in zijn groei gestoken. en daardoor had hij dus in het begin heel weinig kracht in zijn achterbenen.
daardoor was hij ook erg sloom en kwamen zijn achterbenen een soort van achteraan. na 10 minuten was hij doodmoe.
ik heb met hem heel veel overgangen gereden, en omdat hij ook niet zo heel goed op mijn been reageerde, wel met zweep. gewoon eerst voorzichtig been, dan wat harder en bij nog geen reactie een tikje met mijn zweep. na verloop van tijd werd hij sterker en reageerde hij beter op mijn been. er is veel geduld voor nodig, maar het komt goed ;)

Het is een groot paard, nu ongeveer 1.75. Zou zomaar is kunnen wat jij zegt, klinkt wel herkenbaar. Het paard is ingereden op de handel stal waar hij vandaan komt, ik denk gewoon rond de normale leeftijd van 3, dus ik gok dat hij nu een jaartje is ingereden.

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:24

Veel rijden en paard aan het been maken door middel van overgangen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 08:44

Snap je zelf wel hoe je een jong paard moet beleren?
Het dier snapt er blijkbaar niet veel van en helaas jij ook niet.
Dus neem les zou ik adviseren.

tes_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:04

ik heb zelf ook een groot paard van 4 , maar ik rij wel op een andere manier als jij ik doe namelijk aan nh (natrulal horse manship) dus ik hou helemaal niet van dingen als zweep enz. maar als het echt niet wil pak ik soms een takje en dan doe ik daar niks mee maar dan loopt hij direct weer snel .
maar overgangen rijden is volgens mij tog de beste en vriendelijkste manier .
veel sucses !

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:15

ben jij als ruiter wel capabel genoeg om een jong paard wat in verticaal en horizontaal onbalans is te begeleiden en met de beweging mee te gaan? zomaar een vraag, hoeveel ervaring heb je met het beleren van een jong paard? nog zo'n vraag.

het s niet normaal dat een paard met 3 jaar word ingereden, het is geacsepteerd door dat ze zo vroeg mogelijk de sport in moeten, en er niet meer gekeken word naar het lichamelijk gestel van een jong paard, 4 jaar en 1.75 is gewoon groot voor dit dier is uit gegroeit komt deze wel in de richting van 1.80

Trouwens wat versta jij onder sloom, het immers een groot paard dus de gangen die hij heeft zijn groter en lijke langzamer dan van een kleiner paard, simpel.
Als het dier aan de longe wel gewoon voorwaards is, krijg ik eerder het idee dat je hem in de weg zit in zijn beweging.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:36

Ik bespeur hier ontbreken van kennis en ervaring en begeleiding van echt goede instructie...

Je paard is gewoon niet aan het been :Y)
En als de hulpen niet doorkomen is de ruiter niet consequent genoeg en ontbreekt het aan ervaring en kennis.
Een goede instructeur kan jou nl haarfijn uitleggen hoe je paard aan het been te krijgen.

Paard snapt je niet, dus jij moet leren om het paard aan het been te krijgen, dat lukt alleen met goede instructie en consequentie ;-)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 13:12

Oke even voor de duidelijkheid, ik heb idd weinig ervaring met jonge paarden rijden. Ik rijd er pas heel kort op, er zijn al afspraken gemaakt met een instructrice. Dus no worries, ik ga gewoon begeleiding krijgen.
@moll ik kan wel inschatten of het paard sloom is of grote passen heeft. Hoe bedoel je precies dat ik hem in de weg zit van zijn beweging?

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 13:32

ik heb ook een tijd een jong paard voor iemand anders gereden die was ongveer 1.80 nog net iets groter dus maar door de grote passen lijkt het allemaal al langzamer te gaan. mijn advies is ook les nemen maar dat heb je al hoe ik het lees. en veel overgangen je kunt beter 20 min fantiek rijden dan een uur half. zeker met een groot paard. het paard is waarschijnlijk ook wat aan de schrale kant wat dun voor zijn grote. dat komt wel omdat er zo veel energie naar de groei gaat. maar met overgangen en fantiek op het been maken moet dat vanzelf wel komen.
en niet iedere pas drijven 1 keer drijven been eraf en als hij dan bijna in stap valt weer drijven dat gaat in het begin voor geen meter maar uiteindelijk gaat hij zelf op zijn eigen benen lopen. en dan komt je been ook beter door als je dan een keer drijft. uiteindelijk blijft hij dan ook door lopen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 15:12

lizzytje88 schreef:
ik heb ook een tijd een jong paard voor iemand anders gereden die was ongveer 1.80 nog net iets groter dus maar door de grote passen lijkt het allemaal al langzamer te gaan. mijn advies is ook les nemen maar dat heb je al hoe ik het lees. en veel overgangen je kunt beter 20 min fantiek rijden dan een uur half. zeker met een groot paard. het paard is waarschijnlijk ook wat aan de schrale kant wat dun voor zijn grote. dat komt wel omdat er zo veel energie naar de groei gaat. maar met overgangen en fantiek op het been maken moet dat vanzelf wel komen.
en niet iedere pas drijven 1 keer drijven been eraf en als hij dan bijna in stap valt weer drijven dat gaat in het begin voor geen meter maar uiteindelijk gaat hij zelf op zijn eigen benen lopen. en dan komt je been ook beter door als je dan een keer drijft. uiteindelijk blijft hij dan ook door lopen.

Klopt! hij is aardig dun.

dankjewel voor de tips!