wijken probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chantalhaf

wijken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:01

Beste Allemaal,

Ik zit al een tijdje met een probleem, ik ga proberen het zo goed mogelijk uit te leggen maar vind het best lastig. Even vooropgesteld ik heb wel les maar in de les gaat het wijken altijd prima!!!

Ik heb een erg kijkerige pony die 3 jaar geleden m2 gelopen heeft, dus wijken zat er heel prima in! Maar na ongeveer een jaar dat ik haar had maakte ze er een potje van!!! En nu dus nog steeds.

Wat heeft dit met het kijkerige te maken: In mijn proeven moet ik over de ac lijn rijden en dus richting de kantine. Vanaf de ac lijn wijken maar.......... na 3 jaar is ze nog steeds helemaal onder de indruk van alle mensen, jury's en weet ik het allemaal in de kantine met als resultaat:
Zodra ik mijn hulpen geef voor het wijken ze zo met de kantine bezig is dat ze gigantisch over haar schouder weg loopt en haar achterhand niet meeneemt.

BUITEN TEUGEL begrenzen dus zou de oplossing moeten zijn maar dat lukt dus niet!!! Ze is zo gefocust op de kantine dat ze mijn buitenteugel geeneens voelt!!!!! Binnenteugel heb ik absoluut geen druk op maar zoals ze haar hoofd houdt tijdens het wijken lijkt het alsof ik daar gigantisch aan zit te trekken, ze krijgt zo'n kromming in haar hals dat ik het niet voor elkaar krijg mijn buitenteugel te begrensen.

Dit doet ze overigens niet alleen in de binnenbak met kantine maar nu dus ook gewoon in de buitenbak. Zoals jullie op de foto kunnen zien heb ik mijn buitenteugel hier heel strak ( waarschijnlijk te strak ) maar ik krijg haar hoofd niet mooi recht

Zo beginnen we
Afbeelding

en hier zit het probleem
Afbeelding

Waarschijnlijk ligt de fout bij mij maar hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen! Want wordt een beetje gek van de 4en op mijn protecol voor het wijken hihi.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:04

Doe je het wijken in stap en in draf? En voel je dan verschil?
Wat mij in ieder geval erg opvalt is dat je op het 1e plaatje netjes kijkt waar je heen wilt en op de 2e naar geld aan het zoeken bent :P Waardoor er hoogstwaarschijnlijk iets in je houding veranderd waar je paard op zou kunnen reageren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:07

Heb je er wel eens een klein springzweepje bijgehad die je op de buitenschouder legt, als hij door de buitenteugel heen loopt?

Vind het trouwens leuk hoe je je vraaggesteld hebt: goede uitleg en duidelijke foto's erbij! :j

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:10

misschien leg je zelf onbewust er veel te veel druk op als je zelf aan het oefenen bent.
maak het jezelf niet te moeilijk, doe kleine stukjes en rij weer recht uit en dan weer eens een klein stukje.
ook kan je op andere plaatsen in de bak stukjes wijken, dit hoeft absoluut niet altijd vanaf de AC lijn, kan ook vanaf de hoefslag.

hiermee verkrijg je waarschijnlijk veel meer aandacht omdat je afwijkt van je "normale" wijk procedure.

veel succes!

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:12

@ninajojo: Tja dat geld he!!! Je zou het maar vinden hihi. Nee Ik denk dat dat een moment opname van de foto is want ben me altijd erg bewust van het kijken juist omdat ik dan hoop dat het beter gaat! Kijk meestal voor mijn gevoel te overdreven.

@ yucca zweepje heb ik inderdaad geprobeerd kort zweepje voor haar hals maar daar reageerd ze totaal niet op. Lang zweepje ( niet tegelijk hoor ) voor haar achterhand die ze trouwens op de foto wel meeneemt maar normaal niet en geen van beiden werken!

@mister01 ik ga het in de praktijk brengen! Ik probeer inderdaad vaak tot net voor de hoefslag te wijken maar ga kleinere stukjes proberen!

THNX voor jullie uitleg en mogelijke oplossingen hihi
Laatst bijgewerkt door chantalhaf op 09-12-10 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:13

Je zal toch echt de buitenschouder meer moeten begrenzen, dat kan eventueel met een zweepje zoals Yucca al zegt.
Wat je ook kan doen is je pony de andere kant op laten wijken op het moment dat ze door de buitenteugel heen valt. Wijk ook eens van de hoefslag naar de middellijn, wissel het af, doe het niet steeds op dezelfde plekken.

chantalhaf

Re: wijken probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:14

Karin, daar had ik zelf inderdaad niet aan gedacht om dan de andere kant op te gaan wijken! Lijkt me een goeie! Ga het vanavond proberen! Dank je wel!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:18

Wijken vanaf de hoefslag is inderdaad een leuke afwisseling.

Als je vanaf de A-C lijn gaat wijken, neem dan in de wending niet teveel stelling, of juist iets contrastelling.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:20

En wat doet ze als je haar weer recht maakt en een stukje rechtuit rijdt op het moment dat ze over die schouder weg gaat lopen? En dan weer opnieuw het wijken inzet? Of zelfs in dat stukje rechtuit een tempowisseling naar voren rijdt?
Je kan evt ook stelling rijden in de richting waar je heen gaat, of de stelling vast houden en weer terug 'appuyeren'..

Zoals al die andere tips, zijn dit ook tips om te trainen.. ;)
Maak het wat verassender ipv altijd maar vanuit die middenlijn opzij tot aan de hoefslag..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 09-12-10 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:25

femmefatale1 thnks!!! Idd een goeie meer afwisseling en niet het 'standaard' trucje doen! Dat wordt trouwens een hele schok voor mn pony want zodra ik de ac-lijn op rij doet zij uit zichzelf haar 'kunstje' al--> wijken dus. Wat erg grappige beelden geeft bij het afgroeten whahahah. Maar ik ga er zeker aan werken!

Dank je wel

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 14:41

Mooi dat je wel goed blijft kijken ;)
En op dit moment is het dus het belangrijkste dat ze recht blijft, niet hoeveel ze wijkt! Al doet ze maar 1 pasje terwijl ze recht blijft is het geweldig! En zorg vooral dat het eerst vleoiend in de stap gaat voordat je het in de draf gaat doen ;)

chantalhaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 14:49

Dank je wel!!!! Ga me best doen! En inderdaad ben er denk ik te fanatiek mee bezig! Moet inderdaad al blij zijn met een paar pasje!