Ik heb heel erg het probleem dat als ik op mijn paard zit ik onbewust naar voren val dit klinkt misschien als een simpel probleem maar ik heb al meerdere keren gewoon lang teugeltje gereden en dan constant op mn houding letten maar het probleem is dus dat ik het écht niet in de gaten heb zelfs als mn instructrice zegt ga eens wat meer naar achteren zitten voel ik het nog niet... meer met dit probleem? hoe verhelpen?
Je kan eens proberen van je paard gewoon op de hoefslag te laten draven en enkel aan je houding denken, voor je gevoel echt naar achter zitten. Ik heb altijd als ik denk dat ik rechtzit, zit ik naar voor, en als ik denk dat ik naar achter zit, zit ik recht. En vragen aan je instructrice om er echt continu op de letten... Past je zadel voor jou? Een zadel moet niet enkel voor het paard passen maar ook voor de ruiter. Als je zadel voor jou te klein is, is het erg lastig om recht te zitten en zal je automatisch naar voor vallen doordat je tever achterop de lepel van het zadel zit.
Don_Zhivago
Geplaatst: 08-12-10 21:27
Je moet je concentreren op je zitknobbels Zitknobbels en schouders naar achter..
Als je daar beide goed op let kan je onmogelijk naar voren vallen
Edit: heb ff in je profiel gekeken en daar zie ik maar 1 rijfoto.. hier zie ik dat je met een erg holle rug zit, heb je een holle rug??
Mercedes1969
Geplaatst: 09-12-10 00:12
Zowiezo heeeeeeeeeel goed op je zelf letten. Tis makkelijker om iets aan teleren dan afteleren. Als er bijvoorbeeld meerdere aan het rijden zijn vraag dan dat ze je er even weer op atenderen op je zit.
ja k heb indd wel wat een holle rug vooral met rijden..
Don_Zhivago
Geplaatst: 09-12-10 13:39
FFKJC schreef:
ja k heb indd wel wat een holle rug vooral met rijden..
Je moet flink oefenen met het kantelen van je bekken. En heel goed op jezelf letten.
Motje11
Geplaatst: 10-12-10 00:02
Kantel je bekken naar achteren (onderrug bol maken) en druk je hakken naar beneden. Probeer voor je gevoel wat naar achteren te zitten en vraag je instructrice of je zo goed zit. Probeer dat gevoel te onthouden en steeds als je eraan denkt ga je weer zo zitten. Als je voor jezelf rijdt denk dan: wat zou mijn instructrice zeggen? Oja, naar achteren zitten! Succes!
Als je je rug bol wil maken moet je je bekken juist naar voren kantelen.
Edit: ti's maar hoe je het bekijkt haha ik zeg bij het lesgeven altijd " poes naar voren duwen" haha
Motje11
Geplaatst: 10-12-10 00:22
Ik vind het bekken naar voren/achteren kantelen ook verwarrend. De bovenkant (van je bekken) moet naar achteren, de onderkant naar voren. Daarom zeg ik erbij: onderrug bol maken.
Vraag eens aan je instructrice of ze houdings- en zitoefeningen wil doen met je. Paard aan de longe (of los over de hoefslag) en dan rustig aan evenwichtsoefeningen gaan doen of houdingsoefeningen. Is enorm leerzaam en (zolang je het niet te vaak doet) ook nog eens heel erg leuk.
Maar als je je buikspieren aanspant kantel je automatisch je bekken al een beetje de goede kant op, probeer maar eens. Kan ook thuis achter je computertje.
Ik laat mensen altijd een flink stuk achterover leunen, en dan weer omhoog komen waarbij ze moeten proberen hun bekken achterover te houden. Dan krijg je bijna automatisch al de goede zit te pakken. Je knieen sluiten zich dan als vanzelf aan en je tenen gaan netjes naar binnen staan. Deze oefening kan ook niet zonder je buikspieren te gebruiken. Een goede zit begint bij je buikspieren.
Akecheta
Geplaatst: 10-12-10 08:01
Ik zou je ook zitlessen aan de longe willen adviseren. Dan hoef je niet te letten op hoe je paard loopt, maar dan kan je echt alleen maar aandacht besteden aan je zit. Als je hier ook nog goede oefeningen bij gaat krijgen, dan zal je hier heel veel aan hebben. Succes!
bedankt allemaal voor de goede en vooral handige tips maar helaas is zitles op mn eigen paard niet een heel goed plan denk dat ie daar iets te vrolijk voor is maar zal zeker er nu beter proberen om te denken met mn bekken etc