Draver leren galopperen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LotteR

Draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:00

Sinds kort rij ik een drafpaard.
Maar door de wedstrijden die hij gelopen heeft, is hem alleen geleerd te draven.
Galop begrijpt ie nu zeg maar niet.
Heeft iemand tips om hem weer goed te leren galopperen?

Alvast bedankt *D

Anoniem

Re: Draver leren galopperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:05

Galop kennen ze wel, ze moeten alleen leren om voldoende rust, balans en kracht te hebben onder het zadel. Meestal zijn ze te vergelijken met groene paarden, maar wordt dat vaak vergeten omdat het stuur er al op zit.

Zorg voor veel balans en rust tijdens het rijden, begin in stap, als daar rust is ga je naar de draf. Zorg daarvoor meer ontspanning en rust voor dat je met de galop begint. Laat het paard niet uit een harde draf in de galop vallen, dan zit er meer onrust in en wordt het een slordige en onrustige galop. Spring aan, galopeer een paar passen en neem dan weer terug. Sommig dravers vinden het makkelijker om eerst aan de longe (zonder iemand er op) aan te galoperen, sommige onder het zadel op de volte ect.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 21:08

Ik ben hier wel benieuwd naar. Mijn dochter heeft ooit een tijdje op een draver gereden die het volgens mij niet gelukt is om hem te leren galopperen. Begreep ook dat dravers die dus wedstrijden hebben gelopen het echt afgeleerd hebben om te kunnen/mogen galopperen. Ben dus benieuwd.
Veel succes.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:26

Bij dravers is het zeg maar afgeleerd om te galloperen, de inprenting: draf --> beloning zit er goed in.
Nu moet je dat gaan terugdraaien. Vaak is het ook moeilijk omdat ze door het vele draven (achterhand naar achteren ipv bij de gallop achterhand eronder) andere spieren hebben opgebouwd (sterk gemaakt) die ze niet kunnen gebruiken voor het galloperen. Er is dus weinig kracht en balans. Mijn tip: ga de bak uit en de hort op! Je draver zal een stuk makkelijker de gallop gaan beheersen als het dier de kan krijgt om zijn achterhand eronder te zetten en dat lukt niet in een bak waar je om de 35/55 meter een bocht hebt. Zelfs op de cirkel is het dan nog moeilijk. Je kan op het strand bijv. wel cirkels gaan rijden (grote) voor het aanspringen. Iedere poging die ze doen moet je belonen! Iedere keer als jij denkt: okee hij zet zijn achterhand er meer onder om de aansprong te maken, handen naar voren en been!! Gaat hij draven, terugnemen en opnieuw proberen. Gebruik desnoods je stem voor het aanleren van de aanwijzing. Het is lastig en zal niet zo 123 goed gaan, want als hij dan eenmaal gallopeerd is het nog heel moeilijk om er een nette gallop uit te halen, maar het moet kunnen!

Houd ook rekening met je andere gangen: ga steeds meer achterhand vragen, maar niet iedere keer tijdens het rijden, want dit is heel vermoeiend. Je hebt een dik pak spieren wat moet afbouwen en een zwakkere groep spieren dat moet opbouwen, dit kost een hoop spierpijn, kracht en heel veel geduld. Let ook goed op zijn voer, wanneer je denkt dat hij wat te kort krijgt geef dan meer gras/hooi bij. Zorg dat hij ten alle tijde goed te eten krijgt en niet spieren gaat verbranden en verzuren (erger dan de normale spierpijn). Hopelijk heb je iets aan mijn reactie.

Nog even rijdtechnisch: binnenhand naar voren brengen op moment van aanspringen, dan kan hij dat been eronder gooien.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:05

Wat Karlijnxxx zegt is inderdaad handig, ga lekker naar buiten toe, en daar op lange rechte stukken proberen te galopperen.
Maar hou er wel rekening mee dat sommige dravers in galop wel hard gaan.
Je kan ook proberen of je het paard aan de longe kan leren longeren, en daar dan een bepaald woord voor gebruiken, bijvoorbeeld gewoon 'galop'.
Onder het zadel kan je dan ook proberen of hij wil aangaloperen als je 'galop' zegt, en dan tegelijkertijd de galophulp geven.

Elk paard kan galopperen, draver of niet.. Ze zullen misschien wat minder makkelijk galopperen, maar ze kunnen het wel!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:13

Ik vind het juist helemaal niet prettig om buiten te beginnen met galopperen, omdat dat vaak een ongecontroleerde galop is. Net zoals erin laten vallen vanuit draf, vind ik ook geen goed plan :n Ik ga juist op de volte of vanuit een bocht. Mijn eigen merrie heb ik veel met overgangen gedaan, halthouden-stap-draf-galop en weer terug en overnieuw. Niet meteen verwachten dat ze hele stukken kunnen galopperen maar beginnen met kleine stukjes.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 13:17

Ik kreeg mijn Dravertje toen ik elf was.
Ook bij hem zat de gallop er niet op.
Door steeds sneller te draven op een lang stuk kreeg ik hem in gallop. En vanuit daar langzaamaan naar een mooie, gecontroleerde gallop toe gewerkt.
Dan kon hij prima! Lekker rustig, en ook gewoon netjes vanuit niks aanspringen. Alles!

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 16:20

Bedankt voor de goede tips! :o

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:39

dankje wel mijn topic paard bang om te galoperen heeft dezelfde vraag maar hier zitten ook goeie antwoorden bij thx mensen

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 16:40

andere antwoorden staan in de topic paard bang om te galoperen :D ;)

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:32

Ik zou eerlijk gezegd heel anders beginnen, nl aan de longe... en daar dan een stemcommando aan koppelen en dan gebruiken om het onder het zadel voor elkaar te krijgen

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:41

mijn draver kwam ook als bijna 8jarige van de drafbaan af en galopperen kon hij niet. De tip om naar buiten te gaan is niet handig...hard gaan zal hij zoiezo, en buiten kan hij veel erger aan de kletter gaan als in een bak. Wat ik hierboven las deed ik ook....gewoon draven,doorzitten en je stem en benen gebruiken. Overigens moet hij het woord wel van het longeren e.d. Kennen dan. In het begin zal hij vanuit een snelle draf aanspringen, maar het is tog aanspringen! Dus dan goed belonen! Doe het wel op de volte, dat is makkelijker voor het paard. Verwachten dat hij rustig en gecontroleerd aanspringt, kan je echt niet...ookal krijg je zijn achterhand nog zo sterk en blabla , er moet even een soort knopje omgaan. De meeste dravers vinden het geweldig om te galopperen als ze het doorhebben! En ik praat hier geen onzin, ik heb landelijk L gereden en M getraind met de mijne, en galop was geen probleem meer, arbeids,verzameld,midden etc.
Gewoon lekker oefenen!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:45

Op een lang bospad (als je kan buitenrijden) kun je proberen voluit te gaan en maar blijven aanmoediggen dat hij het goed doet.
Als hij dan in galop valt meteen uitbundig belonen en dan weer terug pakken naar een arbeidstempo in draf :)

Edit:
op een volte is het idd handigger zoals al is gezegt om voor een paard aan te springen :)

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:46

bumper schreef:
Op een lang bospad (als je kan buitenrijden) kun je proberen voluit te gaan en maar blijven aanmoediggen dat hij het goed doet.
Als hij dan in galop valt meteen uitbundig belonen en dan weer terug pakken naar een arbeidstempo in draf :)

Heb je wel eens een Draver gereden? :') Als ze vanuit een harde draf in galop vallen zet je ze niet zomaar terug in een arbeidsdraf.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:48

WendyBZ schreef:
bumper schreef:

Heb je wel eens een Draver gereden? :') Als ze vanuit een harde draf in galop vallen zet je ze niet zomaar terug in een arbeidsdraf.

Ja dat weet ik :=
Maar ik bedoel dan gaat hij van galop weer in harde draf, en dan steeds meer terugpakken zeg maar :P

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:49

nou het kost gewoon een beetje tijd en zeker niet denken dat het in een week voor mekaar te krijgen is want dan lukt het over het algemeen helemaal niet.
Ik ben nu ondertussen ruim een jaar met mijn dravertje bezig en buiten in het bos gaat het het makkelijkst maar tegenwoordig gaat de rechter galop in de bak ook best goed .
Had op een gegeven moment ook zo iets van wil in ieder geval een keertje aanspringen maar hoe meer je je zinnen er op zet hoe moeilijker dat het wordt.
De mijne heeft ook echt op de baan gelopen en zat daardoor erg vast in haar rug en nek ze is daarom een paar keer bij de ostheopaat geweest en moet zeggen ging daarna nog makkelijker ze sprong gewoon zelf in een rustig galopje aan.
ben begonnen in het bos achter mijn colega aan en iedere keer als ze probeerde aan te springen of iets te doen wat er op leek belonen. De eerste echte galop heb ik op het strand gemaakt daar was ze met haar trainer ook wel geweest en ze vond het er machtig mooi was alleen erg hoog water dus het zand wat mul en ze ging toen zo in galop.
nou succes ermee

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:54

bumper schreef:

Edit:
op een volte is het idd handigger zoals al is gezegt om voor een paard aan te springen :)

het tempo op een recht stuk buiten gaat veel te hoog liggen....
Nee dan kan je het beter in de bak doen,, daar kunnen ze minder vaart maken en dus eerder genijgd een aanspring-poging te doen. Ik weet niet hoe ervaren de ts is...maar een draver op een rechtstuk voluit laten gaan, en daarna terugnemen is moeilijk en vergt ervaring...want ze gaan hard en zijn sterk ;) en teruggenomen worden willen ze meestal niet.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 17:57

amillia schreef:
Ik zou eerlijk gezegd heel anders beginnen, nl aan de longe... en daar dan een stemcommando aan koppelen en dan gebruiken om het onder het zadel voor elkaar te krijgen

Mee eens, eerst aan de longe goed bevestigen. Onder het zadel goed sterk maken in stap en draf, zorgen dat de achterhand er bij komt. Door middel van ontspannen verzameling.
Veel succes!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:01

nikilover schreef:
bumper schreef:

Edit:

het tempo op een recht stuk buiten gaat veel te hoog liggen....
Nee dan kan je het beter in de bak doen,, daar kunnen ze minder vaart maken en dus eerder genijgd een aanspring-poging te doen. Ik weet niet hoe ervaren de ts is...maar een draver op een rechtstuk voluit laten gaan, en daarna terugnemen is moeilijk en vergt ervaring...want ze gaan hard en zijn sterk ;) en teruggenomen worden willen ze meestal niet.

Oh, daar had ik eerlijk gezegt niet aan gedacht :o
Ze kunnen idd erg hard ja :)

Ts, let wel op met plassen o.i.d, daar kan je paard in uitschuiven ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:04

Germatje schreef:
amillia schreef:

Mee eens, eerst aan de longe goed bevestigen. Onder het zadel goed sterk maken in stap en draf, zorgen dat de achterhand er bij komt. Door middel van ontspannen verzameling.
Veel succes!

Ook mee eens.
Zou ook eerst beginnen met de galop aan de longe.

Bij mijn draver ben ik ook zo begonnen met de galop, ging perfect. Toen ze het commando kende ben ik onder het zadel begonnen, nadat eerst de stap en draf goed bevestigd waren. Overigens was die van mij pas 3,5 toen ze onder het zadel ging, die had niet lang voor de sulky gelopen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:09

zo zie je maar dat bij elk paard een andere manier effectief is.
Misschien is daarom de belangrijkstge tip nog wel: lesnemen met dat paard!
Ik had ook 2 x in de week priveles. Jij en je instructictie kunnen dan kijken welke manier bij jouw paard het beste gebruikt kan worden.

biaamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:19

amillia schreef:

ben ik het heemaal mee eens zo hebik het de mijne ook geleerd
gewoon in de bak aan de longeerlijn en veel belonen als hij in galop gaat ook al zijn het maar 2 passen

veel succes!!!

xxmaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:08

bij de meeste dravers stallen wordt de galop er uitgeslagen (letterlijk) dus waarschijnlijk is je paard bang om te galopperen mischien kun je met de longe bezig of tijdens een buitenrit eens proberen op een lang stuk, het belangrijkste is dat je je paard goed weet te belonen zodat hij het vertrouwen weer krijgt om te galopperen, veel succes met hem!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:17

Ik ben heel erg benieuwd hoe je aan die informatie komt?

Vrijwel geen enkele trainer slaat de galop bij zijn paarden er uit. Dravers zijn meestal ook helemaal niet bang op te galoperen, het wordt alleen niet gevraagd in de trainen.

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:11

Mijn draver kon in het begin ook enkel ongecontroleerd galloperen. Het is natuurlijk ook een kwestie van balans.
Ik heb heel veel aan de longe geoefend en onder het zadel veel rechte stukken. In het begin zal hij alleen heel hard en plat door de bocht gaan, maar als jij maar gewoon rustig blijft zitten en hem niet uit balans haalt zal het steeds beter gaan. Mijn draver kon op het laatst ook gewoon rustig met zijn koppie naar beneden galloperen.
Veel geduld en veel oefenen! Succes ermee!