Paard loopt in stap ontspannen tot ik een overgang maak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouska15

Paard loopt in stap ontspannen tot ik een overgang maak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 20:52

Ik rij sinds Januari op een paard waar ik me heel goed mee verbonden voel. Samen kunnen we goed ontspannen rijden en gaat het eigenlijk super. Ben veel bezig met ontspannen rijden en na geevelijk naten lopen. In stap gaat dit allemaal prima, totdat ik aandraaf of galloppeer. Dan is hij meteen uit zijn concentratie. Ik weet dat dit heel vaak voor komt, maar wil toch vragen of er mensen met eventuele tips zijn. Ik probeer zelf altijd zo ontspannen mogelijk te zitten. Maar zodra ik ook maar iets mijn been aanleg en hij weet dat we een ovrgang maken schiet zijn hoofd gelijk omhoog en staan de oren recht naar voren. Als ik vervolgens weer vanuit draf of galop ga stappen, gaat zijn hoofd gelijk weer naar beneden en is de concentratie er weer.

Iemand tips?

skins

Re: Paard loopt in stap ontspannen tot ik een overgang maak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:05

Ik heb net hetzelfde probleem.
Ik had overlaatst een filmpje gezien en die liet haar paard zolang galopperen tot het hoofd zakte. Ik heb dit zelf nog niet uitgetest en ik betwijfel of dat écht goed werkt.
Ik ben niet zo geconcentreerd op die nageeflijkheid, ik denk dat je gewoon veel oefeningen moet rijden in draf en galop.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:08

Ja, heel soms lukt het in draf en galop ook, maar dan ben ik alleen maar bezig met folte's rijden. En zodra ik rechtdoor ga schiet dat hoofde weer omhoog met de oren recht naar voren:s

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:21

En als je hem vanuit een volte niet rechtuit rijdt, wat hij verwacht, maar meteen de andere kant op de andere volte op? In draf zou dat eenvoudig moeten lukken, in galop zal hij zich wat meer moeten concentreren omdat er een drafpas tussen moet omdat hij in de andere galop moet. Daarna, als dat goed gaat en hij zijn hoofd er (letterlijk :D) bijhoudt, eens stukjes rechtuit ertussen proberen. Eerst maar een paar meter, gaat dat goed, dan steeds langer. Ook niet op de hoefslag blijven, maar kriskras door de bak, ook de rechte lijnen. Bezighouden dus :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 21:24

Dat had ik ook, in stap prima, netjes rond te rijden, tot ik ging draven. Wat bleek: zadel lag niet goed en bij de ruimere beweging van het draven zat het dus in de weg. Zadel veranderd en probleem over.

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 21:29

Hij springt heel makkelijk over in galop, dus drafpas tussen door is niet nodig, maar misschien helpt dat. Ga ik proberen, ben benieuwd:D Vindt het zo moeilijk om hem geconcentreerd te houden:P Vooral als er ook andere paarden in de bak zijn, maar dat is loogische;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:46

Als ik het goed begrijp? Paard is wel nagevelijk in draf en gallop alleen tijdens de overgangen niet?

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 22:49

Nee in draf en galop zelf ook niet. Heel af en toe gebeurt dit. Geen idee wat ik op dat moment dam anders doe?

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:07

ik lees even mee :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:51

Oei dit is moeilijk uit te leggen over de computer!

- Ten eerste: Neem les!!!
Goede instructie kan jou laten zien wat jij als ruiter aan signalen moet doorgeven aan je paard.

- Je kan ook gaan longeren met bv. pessoateugel.
Neem hier ook les in (Na 1 of 2x een half uurtje les weet jij goed hoe je hiermee moet werken).
Het is zaak dat je pony de achterhand (achterbenen) meer gaat gebruiken. Je pony moet zijn achterbenen minimaal in de hoefafdruk van zijn voorbenen zetten (snap je?).
Wanneer de achterbenen ondertreden en de hals laag is worden de buik en rugspieren aangesproken.
Die spieren zijn belangrijk om jou als ruiter te dragen. Wanneer jij het paard helpt die spieren te trainen met bv. een pessoa of dubbele longe kan het paard jou beter op zijn rug dragen en bereik je de nagevelijkheid onder het zadel makkelijker.

- Kijk ook eens op www.paardenbegrijpen.nl

- Wanneer mijn paard niet nagevelijk is of omhoog wilt komen sluit ik mijn handen, wanneer hij weer nageeft open ik mijn onderste 3 vingers van mijn vuist.
Ook moet je gaan voelen of je evenveel contact hebt op je linker en rechter teugel. Wanneer het paard bv. links meer vasthoudt geef ik wat kneepjes (niet in hetzelfde ritme) totdat hij loslaat en dan open en ontspan ik mijn onderste 3 vingers weer. Dit heel consequent volhouden. Het liefst heb je constant evenveel contact met beide kanten van de mond (een licht, losgelaten contact).
De meningen zijn hier overigens wel over verdeeld! Dit is mijn manier en ik heb nog geen betere manier gevonden om dit soort dingen op te lossen. Wel ben ik ervan overtuigd dat je een paard op 2 teugels moet rijden.

- Je kan ook oefenen door je paard je hand te laten volgen. Teugels stukje bij stukje langer laten worden, maar wel contact met de mond houden. Zo leer je de houding van je paard zijn hals te bepalen zo laag of hoog als jij het wilt.

- Als je gaat lessen kan je ook je instructeur/trice je paard laten rijden. Zodat die je paard consequent de hulpen aan kan leren. Zodat jij het makkelijker kan toepassen, omdat je paard begrijpt wat je van hem vraagt.

Ik hoop dat je er iets mee kan!

Groetjes

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 22:31

Dank jullie, wat dus wel heel goed gaat als ik na het ena laatste puntje kijk, is dat hij met hoe lang de teugels ook zijn als hij in stap eenmaal nagevelek gelopen heeft, hij dat blijft doen hoelang de teugels ook zijn, dit gaat dus super. Maarja, tot ik ga draven;)

Ik weet wat voor signalen ik moet doorgeven op mn paard, daarom gaat eht af en toe ook wel. Zelf denk ik dat het toch echt een kwestie van concentratie is? Wat ik wel merk bij hemn dat als ik een half uurtje buiten heb gereden en dan de bak in ga, hij wel gaat na geven ook in draf. Dit doet hij alleen neit als ik hem van te voren even los gooi of longeer.

Wordt al druk met passoa geoefend;)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:04

En als je je teugels op maat pakt voor je gaat draven en dan zeg maar het bit laat uitkauwen?
Dus eerst teugels op maat, zachtjes naar beneden vragen (dan heb ik niet over het in de krul trekken, maar over een paar keer zacht vragen...) en dan je teugels héél langzaam laten langer worden. Die van mij volgt dan mijn hand, begint te kauwen op haar bit en haar hals wordt dan vanzelf langer.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:13

Anouska15 schreef:
Dank jullie, wat dus wel heel goed gaat als ik na het ena laatste puntje kijk, is dat hij met hoe lang de teugels ook zijn als hij in stap eenmaal nagevelek gelopen heeft, hij dat blijft doen hoelang de teugels ook zijn, dit gaat dus super. Maarja, tot ik ga draven;)

Ik weet wat voor signalen ik moet doorgeven op mn paard, daarom gaat eht af en toe ook wel. Zelf denk ik dat het toch echt een kwestie van concentratie is? Wat ik wel merk bij hemn dat als ik een half uurtje buiten heb gereden en dan de bak in ga, hij wel gaat na geven ook in draf. Dit doet hij alleen neit als ik hem van te voren even los gooi of longeer.

Wordt al druk met passoa geoefend;)

Dit is een typische ruiterfout, het ligt dus niet aan je psard: de beste tip die ik hier dan ook voorbij heb zien komen is: neem les. Een instructrice kan jou vertellen hoe je je paard nageeflijk rijd in stap, draf en galop. Het heeft niet veel te maken met concentratie, maar met snelheid en de mogelijk aan jouw hand te ontsnappen. Dit is een gevolg van het niet nageeflijk, maar alleen 'in de krul' rijden van je paard: een paard dat nageeflijk is kent geen verschil tussen draf en stap, een paard dat door overdadige teugelhulpen en weinig been- en zithulpen in de krul is wel.

Wat bedoel je precies met je eerste stuk? Dat je paard ook zonder teugeldruk zo blijft lopen?

sylblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:45

als je nou eens nep ophoudingen gaat maken zodat je van de draf wat langzamer gaat draven en dan weer wat gaat versnellen en dan een paar keer over doen.. of misschien moet je is naar zijn tanden laten kijken.. je handen op een plek laten liggen en niet meegaan als hij/ zij zijn hoofd naar voren doet heb daar ook leest mee ik hou dan meestal me handen strak op de schoft.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 11:47

Ik volg ook even! Ik heb het zelfde probleem. :)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:40

Ik denk dat je hier echt het beste les voor kan nemen.
Een instructeur kan precies zien wat jij doet in stap, waardoor het paard dus ontspannen en nagevelijk loopt, en wat jij misschien niet doet in draf waardoor hij dus omhoog komt. Hij/zij kan jou ook wijzen op die punten, waardoor jij het vanzelf gaat onthouden en goed gaat doen.

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:58

Ik had dit probleem ook. In de stap liep ze super tot ik wou gaan draven of galoperen. Ik rijd haar sinds begin april. Nadat ik aan haar gewend was geraakt ben ik begonnen met het volgen van lessen. Ik bleek onbewust bij de overgangen met mijn hand terug te werken. Sinds ik me hiervan bewust ben gaat het stukken beter. Ze begint weer meer vertrouwen te krijgen in de overgangen en ik ook.
Alleen als ze erg fris is merk ik dat ik neiging heb in de oude gewoonte terug te vallen. Terwijl ik dan juist moet ontspannen.

Het is heel belangrijk om les te nemen, ik heb 14 jaar lang een eigen paard gehad en daar altijd mee gelest en tot de m gekomen (hij was mishandeld en verwaarloosd toen we hem kochten). Toen hij overleed ben ik een ander paard gaan rijden. Daarmee heb ik 1,5 jaar lang niet gelest ik had ook geen klik met dit paard.
De merrie die ik nu rijd heb ik echt een klik mee. Maar ik merk wel dat ik enorm achteruit was gegaan met rijden in die 1,5 jaar.

Veel succes.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:18

Ik had het ook, en nog steeds wel een beetje, in de draf gaat het de laatste tijd wel heel goed maar in de (linker)galop doet hij nog steeds zijn hoofd omhoog als ik aangaloppeer ;) Misschien moet je eens gaan stappen en goed bedenken waar je mee bezig bent, dan draaf je aan en bedenk je wat je anders doet, want vaak ligt het ergens wel aan je zelf (niet altijd hoor, ik ken je rijkunsten niet :) )