Niet voorwaarts in stap

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Niet voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:25

:wave:,

In de stap is mijn pony niet voorwaarts en ook bijna niet voorwaarts te krijgen. In draf en galop is ze wel aan mijn been, dan krijg ik echt reactie, maar in stap absoluut niet. Ze valt óf bijna in slaap in stap óf ze draaft aan. Veel overgangen van stap naar draf en van draf naar stap rijden heb ik al geprobeerd, daarmee komt ze wel aan mijn been, maar als ik dan been geef in stap draaft ze gelijk weg. Hoe krijg ik haar meer voorwaarts in stap?

Alvast bedankt!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:49

Been=Reactie

Het kan zijn dat je de teugels te kort/ of te strak hebt in stap. Dan gaat het paard dribbelen en kan het zijn stap niet verruimen.

Is het toevallig een jonge pony?
Hierbij zie je vaak dat ze gaan dribbelen om onder de stap uit te komen.

edit: Dus teugels iets langer maken!
Laatst bijgewerkt door doei op 06-12-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:56

Dat je paard niet snel vooruit komt hoeft niet meteen te betekenen dat hij niet goed stapt. Mijn pony haar natuurlijke tempo in stap ligt heel laag, hoewel ze dan soms haar benen wel heel netjes plaatst. Terwijl als ik haar sneller laat stappen ze vaak overhaast gaat stappen en dan is het juist helemaal niet netjes, maar met haastige korte minipasjes.

Maar die van mij heeft ook de neiging om enorm te slenteren en goed stappen vind ik heel moeilijk dus ik lees graag mee hier :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 23:38

doei schreef:
Been=Reactie

Het kan zijn dat je de teugels te kort/ of te strak hebt in stap. Dan gaat het paard dribbelen en kan het zijn stap niet verruimen.

Is het toevallig een jonge pony?
Hierbij zie je vaak dat ze gaan dribbelen om onder de stap uit te komen.

edit: Dus teugels iets langer maken!

Oké, ik zal erop letten! :D
Overigens heb ik hetzelfde probleem als ik aan de lange teugel stap...
Ze is inderdaad jong (4), dus volgens mij vindt ze het ook gewoon nog erg moeilijk om goed te stappen (dus dan gaat ze maar draven? zoiets, ik weet het ook niet precies).

Junia schreef:
Dat je paard niet snel vooruit komt hoeft niet meteen te betekenen dat hij niet goed stapt. Mijn pony haar natuurlijke tempo in stap ligt heel laag, hoewel ze dan soms haar benen wel heel netjes plaatst. Terwijl als ik haar sneller laat stappen ze vaak overhaast gaat stappen en dan is het juist helemaal niet netjes, maar met haastige korte minipasjes.

Maar die van mij heeft ook de neiging om enorm te slenteren en goed stappen vind ik heel moeilijk dus ik lees graag mee hier :)

Klopt, maar die van mij is gewoon te kort zeg maar in haar stap en niet actief. Ook kropt ze zich nog wel eens een beetje teveel op in stap (ook als ik bijna geen druk op mijn teugels heb), ik weet niet of dit er mee te maken heeft?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:48

Je kan het zegmaar zo vergelijken:
Loop jij is voetje voor voetje over een rechte lijn heen.
Dan zou je merken dat je je balans sneller verliest en om kan vallen.

Wanneer je over die rechte lijn heen rent heb je meer balans...

Zo voelt het zegmaar ook voor je paardje... Dan gaan ze dribbelen of draven om onder die onbalans uit te komen.

edit: Wanneer je bv. een paard hebt wat moeilijk een rechte lijn op de AC-lijn maakt kan je het beste doorstappen en voorwaarts houden.
Laatst bijgewerkt door doei op 06-12-10 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:49

Te weinig druk is niet goed want je wilt juist dat je pony aanspanning maakt in z'n lijf. Weinig druk geven ze vaak als ze zich opkroppen, ze kruipen dan als het ware zoals ik het noem achter het been/de loodlijn en maken niet veel verbinding.

Wat ik hier uit op maak is dat ze dan toch niet voldoende aan het been is in de stap. Probeer een beetje af te wisselen in de stap door midden/uitgestrekte stap te rijden (daarbij de hals wat laten strekken) zodat de pony zich daarin ontspant. Vervolgens weer oppakken en arbeidstempo, en daarna weer opnieuw een paar passen middenstap en de neus voorwaarts-neerwaarts te laten zakken.
Ook wat je al zei, veel overgangen draf/stap, stap/draf. Probeer bij een overgang terug van draf naar stap vanaf de eerste pas je been er al een x scherp bij te houden zodat die ook direct een vloeiende en actieve overgang terug maakt. Andersom geldt dit ook, pony moet direct op het been reageren.
In stap kun je ook achtjes rijden met voltes van een meter of 8 om de kwaliteit van de stap te verbeteren.

Succes in ieder geval!

doei

Re: Niet voorwaarts in stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:00

Probeer is te gaan stappen hoe je normaal zit en doet.
Dan van links naar rechts de bewegingen van je paard te volgen met je heupen (bovenlijf gewoon stil houden en niet overdreven meewiegen, gewoon lichtelijk).
De teugels steeds iets langer laten worden (paard moet wel je hand volgen en contact houden, zoniet dan sluit je je hand weer totdat ze weer ontspant en je handen weer openen).

Wanneer je hier de controle over hebt kan je been bij gaan geven voor een hoger tempo, wil je paard aan gaan draven hierop dan kan je ook corrigeren met je stem (bv. stap).