Hard op hindernis af

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tova

Hard op hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 17:53

Mijn verzorgpaard vind springen erg leuk en word helemaal fanatiek. Ze heeft vroeger M Sgw gereden met een ander meisje.
Als ik met haar wil springen wil ze zo hard dat ze gewoon heel hard op de hindernis afdenderd. Ze gooit haar hoofd de lucht in en wil gigantisch hard.
Als ik haar voor een hindernis zet, zodra ze die zit wil ze hard. Als ik haar in houd dan voel ik echt de benen onder me dat ze harder wilt.

Met een cross weet ze gewoon wat er gaat gebeuren, met losrijden kan ik niet gewoon los stappen, ze wil alleen maar hard.
Ze dribbelt als ik wil stappen en als ik draaf wil ze heel hard. Het liefst zo hard mogelijk in de galop. Ze fokt zichzelf helemaal op en is nat van het zweet als ze nog niet 1 hindernis heeft gesprongen.

Wat kan ik er aan doen?

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:08

Zo'n pony heb ik lang geleden verzorgd (staan foto's van in mijn profiel). Toen ze nog manegepony was reed ik graag op haar in de springles. Zij werd ook enorm heet als ze een hindernis in de bak zag staan. Ik was toen nog vrij jong en onervaren met als resultaat dat ze mij tijdens de springlessen meerdere malen aan de teugels uit het zadel heeft getrokken om als een gek over alle hindernissen te denderen met een ruitertje hangend aan haar hals (nee ik ben nooit gevallen, want dan moest je negerzoenen trakteren dus ik bleef daar gewoon hangen tot ik gered werd :D )

Wat ik toen van de instructeur moest doen, was een volte rijden voor de hindernis, dus steeds in de richting van de hindernis en dan (met veel moeite) toch niet eroverheen maar erlangs. Op de volte moest ik dan proberen de pony rustiger te krijgen. Dit vond ik vreselijk, omdat het beest zich inderdaad als een idioot ging lopen opfokken en wij dus allebei telkens badend in het zweet de springles uitkwamen, maar het heeft uiteindelijk wel een beetje geholpen.

Als Junia (zo heette ze) rustig werd, mocht ze als beloning over de hindernis heen en dan deden we bij de volgende hindernis hetzelfde. Zo ging ze aan het einde van de les altijd een stuk rustiger over de hindernissen dan in het begin. Helaas was er op onze manege maar 1x in de week springles dus ook toen de pony verkocht werd kon haar eigenaresse er maar eens in de week mee springen en heeft Junia er dus nooit permanent iets van kunnen leren, maar wie weet als je dit met jouw paardje oefent dat het dan aanslaat...

Wel is ieder paard verschillend, dus kun je denk ik het beste springlessen nemen. Mensen die ervaring hebben met het geven van springlessen hebben ook vaak ervaring met paardjes die net iets te graag over die hindernis willen.

Veel succes ermee!!!

aeolusnr1

Re: Hard op hindernis af

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:23

das een mooi verhaal "junia" alleen is er maar één ding dat ik niet graag hoor en das dat de fout, het willen weglopen steeds op het paard geschoven wordt.
Nee het is de ruiter die dit paardje nu op dit moment nog net niet aankan, en net daardoor gaat hij zo tekeer.
Je moet dus als eerste de fout bij de ruiter gaan zoeken, en manieren vinden om het paard zo ver te krijgen dat echt wegvliegen niet de keuze wordt, je moet dus soms inventief worden.
Als je alles moeilijker maakt voor het paard dan gewoon rustig te draven bv dan gaat het paard echt wel rustig draven want een paard houdt niet van moeilijke dingen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:44

aeolusnr1 schreef:
das een mooi verhaal "junia" alleen is er maar één ding dat ik niet graag hoor en das dat de fout, het willen weglopen steeds op het paard geschoven wordt.

Daar heb je zeker gelijk in, sorry als dit in mijn verhaaltje niet duidelijk was, maar ik heb er daarom dus bij vermeld dat ik toen onervaren was en voordat heel bokt erop duikt, ik heb ook niet de pretentie nu wel super ervaren te zijn ofzo, alleen wel meer dan toen. Het moge duidelijk zijn dat het niet bijzonder wenselijk is om aan een paardenhals over hindernissen te denderen. Dat is gewoon een gevaarlijke situatie en die pony was zeker te hoog gegrepen voor mij. Ik heb er wel veel van geleerd en denk dat de TS ook veel zal leren van dit paard, juist omdat het wat te hoog gegrepen is.

Ruiter ervaring daargelaten, het blijft wel zo dat het er bij sommige paarden in zit en bij andere niet. Veel paarden worden er niet warm of koud van als ze een hindernis zien ;)

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:11

mmmh, inderdaad de fout ligt 9 van de 10 keer altijd bij de ruiter.
9 van de 10 keer dus... ik ben er persoonlijk van overtuigd dat dit echt een combi is van ruiter én paard. Ik als meisje die nog nooit op een te druk paard voor de sprong had gezeten stapte op de heterik waarvan ik nu zo'n 2 jaar in bezit ben.. nou kan je wel zeggen die heeft een energie en tempo waartegen je amen zegt, ikzelf was rustige en wachtende ponies gewent, en heb dit altijd zo ervaren, nooit een pony die voor de hindernis te snel was. al zo reed ik rustig op mijn pony, en vloog voor de hindernis zo ontiegelijk hard := nu nogsteeds hoor, maar het gaat beter en inderdaad wat aeolusnr1 zegt doordat ik hem aan kon. dit was wel even de combinatie zoeken wat dus niet geheel alleen maar aan mij lag. Ook ken ik een pony waar al zo onwijs veel goede springruiters op hebben gereden maar waarvan bij geen één rustig voor de sprong te krijgen. ik vind dat echt een combinatie fout, een ruiter moet goede signalen doorgeven aan het paard, en het paard moet dat leren snappen. tuurlijk kan de ruiter uit onkundigheid verkeerde signalen doorgeven of perongeluk. maar het blijven dieren en die snappen echt niet gelijk alles al doen ze daar echt wel hun best voor. :) dit is mijn mening erover. :)

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 23:54

ik spring nu ook met een pony van een vriendin , en als ie naar een sprong toegaat stopt ie z'n hoofd in de lucht en crosst hij op de sprong af . en als hij hem niet haald stopt hij plots , met gevolg dat ik er 1keer over ben gevlogen ;) mijn fout , zat teveel naar vore toen hij begon te crosse , maar nu gebruiken we martingal en dit gaat veel beter hij kan z'n hoofd niet in de lucht steken en als je dan goed achteruit gaat zitten dan lukt het wel , nadat hij bij de vorige eigenaar 5 jaar niet gesprongen heeft ( over een sprong , over derest zwijgen we :) ) kunnen Samurai en ik ongeveer 70 cm ten hoogste springen , nog geen parcour maar gewoon enkele sprongetjes . en dit gaat echt super . misschien kan je met deze informatie iets aanvangen , misschien ook niet :) maar ik wil enkel en alleen maar helpen ;)
Groetjess Femke___

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 00:15

mijn pony heeft dit ook, die werd zó enthousiast van springen! Werd vroeger als 'kan niet springen' bestempeld, vond ik een beetje vreemd, dus maar rustig geprobeerd (hij was 5 toen ik hem kocht) en hij ging gewoon als een gek op hindernisjes van 40cm af. Hij kan best springen, maar was gewoon over-enthousiast! niks mis mee, maar ik had eigenlijk alleen redelijk goede springpony's gereden, en vond dit probleem toch wel lastig, ook omdat ik gewoon nog niet het overwicht had om hem goed terug te nemen. eerste jaar weinig gesprongen, paard had heel weinig bespiering, en was natuurlijk nog jong. Toen springlessen genomen, en moest ik steeds in draf, of zelfs stap op een laag hindernisje aanrijden. als dat goed ging, mocht hij er overheen, als hij te hard ging, moest ik hem erlangs sturen en stilzetten. toen dat ook goed ging mocht hij in galop, en na de hindernis meteen weer terug in draf. Ook steeds voltes rijden voor de hindernis heeft geholpen, en gewoon goed op je kont blijven zitten tot je af moet zetten :Y) Nu doet hij het veel minder, maar toch gaat hij niet altijd op mijn tempo op de hindernissen af. Wat ik wel merk, is dat als de hindernis 60cm hoog is, hij harder wilt dan wanneer de hindernis 100cm hoog is :')

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:09

hoi,

ja dat is altijd een lastige want dat is de instelling van het paard.
het is belangrijk om er toch de rust in te houde en het paard niet nog gekker maken.
gewoon volte rijden en goed met je zit rijden terug werken met de zit proberen niet aan de teugels te gaan hangen.
en veel oefenen.

groetjes

hartjeukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:05

ik heb zelf ook een shetje, die met springen ook heel erg snel is, dit is ze eigenlijk altijd wel maar met springen nog sneller. Ik begin zowiezo heel erg laag, want ze kan best hoog voor een shetlander en dan spring ik pas in de hoek voor de hindernis of zelfs nog ietsjes later aan met galopperen, ga ik goed diep in het zadel zitten en dan laat ik haar er zo rustig mogelijk overheen springen, maar als ze echt ligt te crossen, dan ga ik gewoon weer in stap en stap ik totdat ze rustig is en dan laat ik haar in stap erover heen of in draf. En als ik haar echt niet meer krijg gehouden, dan maak ik ook wel eens een rondje maar ze is zo snel en wendbaar dat dat niet vaak zin heeft als ze echt snel gaat haha.

Femke___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 18:20

hartjeukkie schreef:
ik heb zelf ook een shetje, die met springen ook heel erg snel is, dit is ze eigenlijk altijd wel maar met springen nog sneller. Ik begin zowiezo heel erg laag, want ze kan best hoog voor een shetlander en dan spring ik pas in de hoek voor de hindernis of zelfs nog ietsjes later aan met galopperen, ga ik goed diep in het zadel zitten en dan laat ik haar er zo rustig mogelijk overheen springen, maar als ze echt ligt te crossen, dan ga ik gewoon weer in stap en stap ik totdat ze rustig is en dan laat ik haar in stap erover heen of in draf. En als ik haar echt niet meer krijg gehouden, dan maak ik ook wel eens een rondje maar ze is zo snel en wendbaar dat dat niet vaak zin heeft als ze echt snel gaat haha.

tgaga, een shetter , zit met het zelfde probleem ma demijne stopt z'n koppie in de grond :=
en dan is ie weg :+

sneeuwbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:13

voor de hindernis stil zetten. lukt dat niet omdat ze te hard gaat dan na de hindernis. of in draf de hindernis nemen. totdat ze het snapt. of voor de hindernis weg sturen.

heb het zelf ook gehad. misschien een optie om tijdelijk een ander bitje in te doen wat scherper is zodat ze feller reageerd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 22:17

Ik heb ook zo'n racemonster gehad. Ducky met de turbo met de Turbomonter was zijn bijnaam.

Zelf zo rustig mogelijk blijven aanrijden. Ik heb veel voltes voor de hindernis gereden. Een steeds als hij rustig wachten mocht hij springen.

Ben Z springen met die pony geworden...in zijn hoge tempo..soms moet je het ook nemen hoe het is..

Edit.. wat ik met die pony ook veel gedaan heb is over 2 balkjes galoperen om te leren schakelen.

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 09:06

sneeuwbloem schreef:
voor de hindernis stil zetten. lukt dat niet omdat ze te hard gaat dan na de hindernis. of in draf de hindernis nemen. totdat ze het snapt. of voor de hindernis weg sturen.

heb het zelf ook gehad. misschien een optie om tijdelijk een ander bitje in te doen wat scherper is zodat ze feller reageerd.

Ik ga niet met bitten lopen klooien, ze loopt 8 jaar met het zelfde bit!

Chiaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 09:10

Hier omgekeerd..
traag voor de hindernis, maar wel echt goed springen.
springt dan echt alles wat je wil, maar suuupertraag.
en als je dat wenst, doet hij het ook in stilstand..

Dus helaas kan ik je niet helpen!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:04

Tova schreef:
sneeuwbloem schreef:

Ik ga niet met bitten lopen klooien, ze loopt 8 jaar met het zelfde bit!

en daar ben ik het zeker mee eens TS, een scherper bit is 9 van de 10 keer geen goede oplossing. want als je dan het 'oude' bit weer in doet, heeft ze dat na 2 keer écht wel door, en valt ze in de oude gewoonte terug.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 03:24

Is het een idee om in stap af te wenden naar de hindernis toe en pas een aantal meter voor de sprong aan te draven?
Weet natuurlijk niet hoe hoog je je sprong zet, maar bij lagere sprongen zou dit best kunnen helpen.

Als jij zeker weet dat het niet aan jou manier van rijden ligt dat de pony gaat racen, kan dit helpen.

Heb je toevallig spring les?
Zo ja: wat advseert je instructeur?
Zo nee: Misscvhien is het eens handig om van een ervaren iemand commentaar/tips/adviezen te krijgen die naast je staat.
Voor ons is het vanachter de computer erg moeilijk om te zien waar het probleem ligt