Aanrijden van een jong paard dat al zadelmak is.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

Aanrijden van een jong paard dat al zadelmak is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:11

Hallo,

Bedankt alvast voor de moeite om mijn verhaal(tje) te lezen!

In de kerst vakantie komt ons paard Barokka terug. Ze is op haar 3e zadelmak gemaakt en ook beleerd.
Ze kan dus echt de basis van de basis, zo goed als niks. :+
stap en draf. Wel is ze super braaf, heel rustig, pakt alles goed op etc.

Ze is toen naar familie verhuist in Groningen die een grote boerderij hebben met veel weidegang en een pensionsstal en we hebben haar daar nog lekker 2 jaar in de wei laten lopen. :o
Nu is ze 5 en komt dus terug. Ze zou daar eerst eigenlijk aangereden worden en dan pas terugkomen maar we konden geen goed adres vinden. :(:) Er is nu besloten dat we haar volledig zelf gaan aanrijden omdat ze super braaf is.
Voor zolang 't goed blijft gaan is dit het plan.

Ik zou graag tips ontvangen en ervaringen van jullie.... En misschien wat advies.
Hou 't wel netjes aub :D

groetjes Laura.

__PSM__

Re: Aanrijden van een jong paard dat al zadelmak is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:16

Neem even de tijd om er weer op te stappen en ga daarna onder goede begeleiding verder.. Dat heb ik ook gedaan en heb geen problemen ondervonden :)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:17

wat is aangereden een naar woord? bedoel je niet doorgereden?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:19

maar ik ben vaak wel bang dat ik net een klein dingetje verkeerd doe, en dat het dan verkeerd aangeleerd wordt. snapje wat ik bedoel?
en stel je voor dat dat dan nooit meer goed zou komen.
dus je zegt, neem gewoon priveles van iemand die ervaring heeft met jonge paarden aan/door rijden.

@ikenindi hoezo een naar woord? ze is alleen zadel mak je kan er een rondje op rijden en dat is het dus, dus ze moet idd aangereden worden en niet doorgereden.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:20

aanrijden denk ik aan een auto die er op knalt. vandaar ;)
ik ken het begrip: doorrijden

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:21

:j en als je bang bent wat verkeerd te doen :) heel simpel, dan stap je niet op als je diegene er niet bij hebt :) of je gaat dan gewoon rustig een rondje in stap en draf door eht bos rechtuit, tussen hand en been :) heb ik met mijn toen 3 jarige nu bijna 6 jarige ook gedaan :j

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:21

oke maar dit is geen discussie forum en ik omschrijf het gewoon zo.. en de bokkers begrijpen toch best dat ik er niet aanrijden in de form van autorijden ermee bedoel...... maar bedankt ;)

@ PSM: is dat ook helemaal goed gegaan enzo? :D heb je het met priveles gedaan??

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:23

Als je nu al twijfelt, houd ik eigenlijk mijn hart vast :o
Heb je een instructeur die bekend is met jonge paarden die je meerdere keren per week kan helpen?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:23

Het is mij wel duidelijk dat je het doorrijden van het paard bedoelt. Die van mij is ook door iemand anders 'aangereden' en ik ben nu bezig haar 'door te rijden'. Je hebt daar dus wel begeleiding bij nodig. Zoek een goede instructeur die veel ervaring heeft met jonge paarden en zoek iemand die past bij jouw manier van omgang met het paard/jouw filosofie.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:26

Bij mij is dat goed gegaan.. Ik heb hem eerst 2x in de week gereden met altijd iemand erbij die verstand van zaken heeft. en 1x gelongeerd :) Later ben ik gewoon 1x in de week gaan lessen 1x in de week door het bos en 1x in de week aan de longe :j

Maar wat Mootje zegt daar kan ik me wel in vinden, ik heb nooit getwijfeld...

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:27

oke bedankt voor de tip. dus het is niet PERSE nodig om je paard ergens een maand te brengen en officeel en "goed" te laten aanrijden.
ik vond het namelijk ook niet zon fijn idee, omdat je er dan niet genoeg eigen kijk op hebt. stel je voor dat t niet naar jouw zin gaat...

ja naar mijn idee was het eerst aanrijden (de basis) en dan doorrijden (naar niveau's/prestaties) dus dat is duidelijk gelukkig! :+

@ Mootje, ik twijfel niet, maar ik zou het gewoon heel erg vinden als ik iets niet goed zou doen snapje? ja ik heb al priveles gehad van iemand die zeer beviel dus dat is het prbleem niet eigenlijk.

wilde graag weten hoe jullie dat ook deden of misschien nog wat do's and dont's hebben? :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:27

Ik snap hem hoor. ;)
Zelf zou ik zeggen, neem eerst de tijd om haar te laten wennen. Zowiezo al complimenten dat je wacht tot ze mentaal en lichamelijk klaar is om echt aan het werk te gaan.
Ga grondwerk doen, longeren, wandelen, tutten. Laat haar wennen aan enge en vreemde dingen, zo weet je vast wat ze doet als ze wel schrikt met rijden.
Dat kun je (eventueel met hulp) uitbouwen naar een zadel erop, hoofdstelletje om. En dat moet even gewoon en plezant zijn als wanneer je bijv. gekkigheid met plastic, doeken en andere enge voorwerpen uithaalt. Daardoor is een zadel niks bijzonders meer. (Ookal kent ze het al.)
Dan zou ik samen met een ervaren iemand weer eens rustig gaan hangen etc en dat uitbouwen naar echt rijden. Zelf vind ik de beste manier om te zorgen dat rem gas en stuur bevestigd zijn, en dan lekker naar buiten om het evenwicht te vinden. Zeker als je met een braaf en ervaren paard meegaat, zullen ze daar veel van opsteken wat betreft enge situaties. En als dat dan lekker gaat kun je in de bak eens aan de dressuur gaan. Succes!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:34

@ MissMalfoy: bedankt ten 1e voor je compliment! we merkten hoe super braaf ze was en goed oppakte. dusja, waarom zou je meteen aan de bak moeten als ze pas 3 is? we hebben der nog een lekker even de tijd gegeven haha!
ja inderdaad het wordt eerst lekker plukken en wandelen (wonen in de polder op een boerderij dus zat wandelplek haha) maar je zegt: ik vind dat eerst rem gas en stuur bevestigd moet zijn. dat is zeker zo, maar zou je zo snel dan al wel naar buiten gaan/kunnen? ik neem daar meestal wat langer de tijd voor zodat ik der volledig of grotendeels ken en weet hoe ze reageerd.,
of denk je dat het dan te laat is?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:37

Het hangt heel erg van het soort paard af natuurlijk. Als ze idd zo braaf is, waarom niet?
Je kunt op de grond al uitzoeken door wat schriktraining te doen hoe ze reageert, en haar dan meteen ook leren niet te gaan rennen etc.
Als je bv de eerste keren zorgt dat iemand haar nog vasthoud, en het is geen idioot drukke omgeving, zie ik geen probleem.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 12:44

klopt, en ze is idd wel heel braaf ja... naja, gewoon is ff aankijken :D komt vast goed, bedankt voor je info! :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:46

Zo lang het goed blijft gaan???
Dan ben je al te laat.
Bij twijfel, zoals jij dus, niet zelf doen, maar door iemand met verstand van zaken. Ook al lijkt het paard braaf. Hij is al immers vijf en is daardoor mentaal al veel sterker en dus niet makkelijker om weer het rijden mee op te pakken. Beter goed aanleren dan verkeerd afleren.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 13:01

nou met zolang het goed blijft gaan, bedoel ik, als het goed gaat is het goed en als ik merk of het idee heb dat het niet goed gaat een andere manier zoeken.
maar ik neem en krijg ook priveles vanaf het begin, iemand die mij helpt. en veel ervaring heeft.
en ik twijfel niet, maar ik bedoelde, ALS ik iets fout aanleer, kan ik het dan nog afleren.
ieder mens kan iets fout doen. ook degene waar je zoveel geld aan betaald om aan te rijden.

maar bedankt voor je info.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 13:03

Johanna59 schreef:
Zo lang het goed blijft gaan???
Dan ben je al te laat.
Bij twijfel, zoals jij dus, niet zelf doen, maar door iemand met verstand van zaken. Ook al lijkt het paard braaf. Hij is al immers vijf en is daardoor mentaal al veel sterker en dus niet makkelijker om weer het rijden mee op te pakken. Beter goed aanleren dan verkeerd afleren.

Niets meer aan toe te voegen.....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:20

Daar wil ik even ingrijpen. Een paard dat mentaal rijper is, is niet moeilijker in te rijden. Het is stabieler, kan zich langer concentreren, en is echt klaar om te gaan werken.

Op het moment dat je het moeilijker vind zo'n paard in te rijden, doe je iets verkeerd. Een jong paard overdonderen of geweld gebruiken en zo misbruik maken van het feit dat zo'n dier nog maar een kind is, vind ik echt not done.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 20:58

Hou er wel rekening mee dat je paard 2 jaar niks gedaan heeft. En daarvoor maar kort bezig is geweest. Je moet dus niet raar staan kijken als je dat helemaal overnieuw moet doen. (Zou ik sowieso doen)

Hou er ook rekening mee dat een verhuizing heel wat kan zijn voor een paard. De eerste 2 weken zou ik hem lekker in de wei laten en wat undemanding time doorbrengen. Daarna lekker rustig opbouwen met poetsen, uit de wei gaan etc.

Do's: stel eerst jullie band vast, zodat het duidelijk is dat jij de geschikste leider bent van jullie 2. Daarna pas aan dingen als schriktraining gaan werken.

Don'ts: aanleren dat je de teugels moet gebruiken om te remmen/sturen. Begin meteen met opbouwende fases. Dus eerst gewichtshulp, beenhulp en daarna teugelhulp. Zo heb je later een paard wat lekker in de hand ligt:)

En volgens mij komt dat best wel goed, fouten maken we allemaal. Het moet wel een mega grote fout zijn wil dit niet meer te herstellen zijn. Ik ben zelfs na 1 jaar compleet overnieuw begonnen met mijn paard, omdat ik teveel fouten had gemaakt. Paarden zijn gelukkig oha erg vergevingsgezind;)

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 08:35

kijk dat is een reactie waar ik wat aan heb! bedankt! dat vinden wij zelf ook eerst helemaal opnieuw beginnen, ik kan natuurlijk ook niet verwachten van der dat ik in 1 klap het zadel erop kan gooien haha.
heel erg bedankt.
ook voor de do's dont's! goede onderbouwde tips. ga er zeker wat mee doen. kan niet wachten tot ze der is en aan jullie te laten zien haah :D

heb je het zelf gedaan of had je ook priveles etc?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:48

Ik ben het eerste jaar begonnen met hulp. De eigenaars van de manege hebben ons elke stap begeleid. Jammer helaas dat het de verkeerde begeleiding was.

Na een jaar weer overnieuw begonnen (ook met rijden!) en toen weer met privéles, maar nu van iemand anders. Ik heb eerst op paarden van haar gereden en daarna zijn we rustig verder gegaan.

Ik heb het dus wel met hulp gedaan, als je zelf geen plan en kennis hebt van hoe het precies moet, of je twijfelt of dat je het wel goed doet, zou ik hulp inschakelen.

Een jong paard moet iemand hebben die superzelfverzekerd is en niet iemand die twijfelt, dan weet het paard ook niet wat ie moet.

Dus twijfelen doe je thuis en dat laat je ook thuis. Eenmaal bij je paard weet jij precies hoe je het aan gaat pakken!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:59

Als je al onzeker bent of je het allemaal wel goed doet, zet er dan iemand op die dit vaker doet! Laat diegene alle knopjes er op zetten en bevestigen en ga vanuit daar zelf verder onder begeleiding!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 12:29

ik ga er niet zomaar zelf gelijk op zitten. ik krijg vanaf de eerste stap begeleiding!
ik ga eerst lekker met der prutsen, longeren, grondwerk, band scheppen.
en dan met les komt alles goed :D ik weet het zeker.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:37

Miss_Malfoy schreef:
Daar wil ik even ingrijpen. Een paard dat mentaal rijper is, is niet moeilijker in te rijden. Het is stabieler, kan zich langer concentreren, en is echt klaar om te gaan werken.

Op het moment dat je het moeilijker vind zo'n paard in te rijden, doe je iets verkeerd. Een jong paard overdonderen of geweld gebruiken en zo misbruik maken van het feit dat zo'n dier nog maar een kind is, vind ik echt not done.

Ervaring hiermee?

Waarom gaan kinderen dan zo jong naar school en niet pas als ze achttien zijn?