Paard wil niet alleen op pad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Paard wil niet alleen op pad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 23:41

Ik was er een tijd vanaf...maar het begint weer opnieuw!

Mijn ruin staat samen met een merrie in de wei. Als we samen met de merrie en haar ruiter op pad gaan is er niks aan de hand, maar alleen rijden is een ramp! Hij is luid aan het hinniken en schrikt werkelijk van alles wat hij tegenkomt. Ik denk dat hij in een ritje van een half uur gemiddeld 5x iets 'engs' spot, zoals een kliko die hij toch echt al minstens 300 in zn leven heeft gezien, waardoor hij omdraait en een sprintje richting stal trekt, er 2x gewoon zonder aanleiding mega-hard weg galopeert en 2x op zijn achterbenen staat. En in de tussentijd speurt hij met zn hoofd in de lucht de omgeving af op enge dingen en is moeilijk te sturen.
Echt zo'n verschil met als de merrie erbij is! Dan is hij ontspannen en helemaal niet bezig met bermkabouters. Alleen verkeer van achterop vindt hij spannend.
Als ik met hem aan de hand loopt is er ook geen vuiltje aan de lucht.

Ik rij tegenwoordig dus niet echt meer ontspannen. Heeft iemand een idee hoe ik de ritjes alleen zo leuk mogelijk kan maken en met deze situaties om kan gaan?

midgie

Re: Paard wil niet alleen op pad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 08:53

Het is logisch dat hij niet weg wil van de merrie, de merrie is zijn kudde en aangezien een paard een kudde dier is blijft hij ook liever bij de kudde,
Dat jij graag erop naar buiten wil zal hem een worst zijn, tenzij jij hem er van kan overtuigen dat jij op dat moment de leider ben van die kudde, voor hem heb je wel de leiding, maar vanaf de rug heb je dat nog niet voor mekaar, dus aan jou de taak om dat ook voor mekaar te gaan krijgen.
Ga werken aan de techniek onder het zadel en niet zomaar erop en stap en draf en galop op een volt, maar echt de techniek wat doe ik en hoe vraag ik het op een juiste manier, ook zou je schriktraining kunnen gaan doen en dan aan de dubbele lijnen in menpositie, dus achter het paard lopen en hem leiden, dat is het voor bereidend werk naar het rijden toe,
Waarom doet hij het dan wel als jij er achter loopt en niet vanaf de rug , omdat je dan dichter bij zit, dat is omdat er op zijn rug ineens veel druk is, jij zit er op en je vraagt meestal toch teveel zeker als het spannend gaat worden, gaan de meeste ruiters meer knelle, ga dat ook oefenen, als het paard gespannen raakt dat je hem los laat niet knelle geen steun aan de teugel gaan zoeken, want het paard kan op dat moment alleen nog zijn natuur volgen en dat is tegen de druk in gaan, als jij de techniek in je handen hebt dan pas kun je hem zonder al te veel druk leiden en b.v in een schouder binnen zetten of traver, als je dat goed uit voert zul je merken dat het paard jou gaat geloven en de leiding van je aanneemt en geloof me dan gaat het echt 100 x beter als je naar buiten gaat, geen geschrik meer, geen omdraai acties , gewoon lekker met een losse teugel in een hand galopje langs een enge kliko.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:41

Ik ben sowieso als ruiter zijnde wat onzeker en dat wordt nu alleen maar erger. Denk dat ik zijn stress alleen maar versterk met een gespannen houding. Dat met die dubbele lijnen vind ik een goede tip. Ik zal eens aan een vriendin van me vragen hoe dat precies werkt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:05

Hetgeen "Midgie" hier al aanhaalde is zeker waar, kan ik helemaal in meegaan.
Het grootste probleem zit er in dat het paard jou niet als de leider ziet wanneer je er op zit, je zegt trouwens zelf ook dat je vaak gespannen zit, en het allemaal niet erg vertrouwd, dus je bevestigd op die momenten de probleemsituatie, het paard denkt op die momenten zie je wel mijn ruiter denkt ook dat het iets link is, oppassen dus en maken dat ik hier wegkom.
Werk dus meer aan jouw leiderschap, wees rustig en ontspannen, heel consequent, .....
Dus idd ook rijtechnisch beter gaan rijden, niet zomaar opstappen en je laten meevoeren, nee jij moet je paard echt rijden, en je paard moet gewoon doen wat jij hem vraagt, niet meer en ook niet minder dan dat.
Tracht een probleem situatie ook nooit op te lossen door te stoppen, rij je paard voorwaarts, en los het op vanuit de beweging.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:09

Ontspan zelf en geef je paard vertrouwen op een zekere manier, dus niet 'sussend' kom maar is braaf, maar HUP door!
Verder is het denk toch veel oefenen om beiden zelfvertrouwen te krijgen.

NoowNoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:24

Probeer de baas te worden op een vriendelijke maar consuquente manier.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:21

hey marieke,

Deed tjal ook altijd zo raar in het begin toen je hem nog op de manege had staan? Of echt nu hij alleen bij die knappe merrie staat :P.

Stoere hengst wil zijn merrie verdedigen.

Maar ik denk nog steeds:P heb het volgens mij al ooit gezegd, dat je hem een keer goed moet laten merken dat je er niet van gedient bent, en dat jij de baas bent. Als we samen gaan rijden doet die ook niks. Zet hem eens flink aan de slag. Ga zigzaggen, stelling rijden, halt houden weer aan stappen. ZOdat hij de aandacht op jouw heeft en niet op TOrdis of zijn omgeving. En probeer idd zelf rustig te blijven.

Ik wil je wel helpen hoor, kan er eventueel een keer op springen voor je, en kijken of die dat bij mij ook zo doet.

Waarschijnlijk wel, want in de bak of op de baan wil die niet eens draven hahaha als ik erop zit. Gekke ruin van je.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 19:49

Ik sluit me aan bij hetgeen aeolusnr1 zegt. Ik denk dat het veel te maken heeft met het feit dat je er zelf op zit met de angst in je achterhoofd. Probeer te ontspannen en je daar niet teveel mee bezig te houden. Ik denk dat je paard dit erg goed aanvoelt. Succes!