Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Probeer het eerst maar eens op deze manier. StillAngel schreef:Ik heb dat ook met het nieuwe manege paardje, en dat is voor haar een teken dat ze er even niks meer van snapt. Omdat jou merrie jong is verdenk ik dat ook als 1ste. Dus als ze blokkeert moet je juist niet gaan slaan en alles, dat zorgt alleen maar voor meer verwarring en dus een kwaad paard want die weet niet meer wat ie moet. Gewoon paar seconden niks doen, dan weer zacht je been aanleggen en rustig je oefening herhalen. Vooral ook belonen als het paard weer gaatProbeer het eerst maar eens op deze manier.
alison_belle schreef:klinkt in mijn oren als dominantie.
Ze beseft dat ze iets MOET doen en heeft daar geen behoefte aan.
Is ze klinisch gekeurd of ook op de foto geweest?
Kan ze ook geen last hebben van bijv. een wolfs tandje? of haken oid??
Heeft er al een prof naar het zadel gekeken?
Setteli schreef:dat je haar recent hebt laten keuren, betekent alleen dat ze op dat moment goed was. In de tussentijd kan er van alles gebeurt zijn. Misschien heeft ze een keer vastgelegen in de stal of uitgegleden in de wei o.i.d.
Daar kan ze best spierpijn aan hebben overgehouden en wat zich nu uit als verzet bij het rijden.
Ik zou haar toch even na laten kijken door een osteo of een goede paardenmasseur (Happy Athlete)
alison_belle schreef:het is gewoon jammer dat je zo ver weg woont.........
Zoek iemand die je kan helpen, iemand die gewent is om te gaan met dominante paarden.
Stop tot die tijd even met de training, dan geef je haar geen ruimte nog dominanter te worden.
Dan kan het niet nog verder uit de hand lopen.
Loopt ze aan de longe wel goed?
Dan zou je dat kunnen doen tot je hulp hebt.
Als ze jou in de hand al domineerd gaat het je onder het zadel niet lukken zonder hulp.
Ik denk dat als je eenmaal op de juiste manier haar laat weten wie de baas is dat je dan al veel gewonnen hebt.
Als jij haar eenmaal domineerd( wel op de juiste manier) dus in paardentaal dan zal je er een superpaard aan hebben.
Ik verwijt mezelf altijd maar dat ik geen balkjes mocht proberen draven maarja.Setteli schreef:Zie nu je bericht dat ze heel dominant is. Ik zou eerst het medische uit sluiten. Mocht daar niks uitkomen, dan zou je een goede ruiter er op kunnen zetten (lees: iemand die niet bij de eerste bok of steigering bang wordt of valt) en dat ze een keer goed doorgepakt wordt. Maar ik zou eerst de medische kant uitsluiten. Een paardje aanpakken wat pijn heeft, is natuurlijk niet de bedoeling
alison_belle schreef:het maakt niet uit hoe groot of klein een paard is.
Als mijn merrie dat bij mij probeerde maakte ik me groot (brede schouders maken) en liep recht op haar af met een zwaaiend halstertouw in mijn handen. Zij moest op dat moment plaats maken voor mij anders raakte het rond draaiende halstertouw haar neus.
Maar dan moet je wel een beetje vlot op haar af stappen en ook echt boos praten, maakt niet uit wat je zegt het gaat om de toon in je stem. Het is dan de bedoeling dat zij achteruit gaat voor jou en dus in de lagere positie terecht komt.
In de natuur maken de mindere in rang ook altijd plaats voor de leider in de groep, doen ze dat niet dan vallen er klappen.
Je moet natuurlijk niet gaan slaan maar wel heel erg dominant over komen net zo lang tot zij zich lager op gaat stellen dan jij bent.
Maar.......
Dit is slechts een klein detail.
Er komt zo veel meer bij kijken en ik weet er ook nog lang niet alles van.
Ik raad je echt aan hier iemand voor te zoeken die je goed kan helpen.
Ik weet wel dat een paard met dit karakter voor je door het vuur gaat als die eenmaal haar plek weet.
Setteli schreef:Mijn paard had ik ook op een gegeven moment deze problemen. Was altijd fijn te rijden en nooit noemenswaardige problemen. Maar toen werd ze bokkerig, steigeren, niet meer na willen geven. Ik kon op een gegeven moment de teugels niet eens meer op maat nemen, dan begon ze al te springen. En de problemen werden steeds erger. Heb haar toen laten behandelen door een Happy Athlete masseuse. Ze knapte zienderogen op. Kon weer fijn rijden en op stal was ze ook veel beter in haar vel, echt vrolijker. Als je zelf pijn hebt, kan je ook behoorlijk chagereinig zijn. De één uit dat alleen wat extremer dan de ander.
eikaam schreef:Zelfs als ik gewoon voor haar stal sta, staat ze zichzelf zo kwaad te maken in haar stal.
Met de oren in haar nek, zo plat als het maar kan. Boze geluiden maken, steigeren, ...
Als ik me dan groot maak en mijn stem verhef, gaat ze nog harder tekeer.
eikaam schreef:Als ik er begin over na te denken, kan het wel kloppen.
Ik heb haar gekocht en bij mij staat ze veel meer op stal dan bij haar vorige eigenaar.
Ze werd echt boos. Ze was altijd al een echte merrie maar nu is ze echt zo boos.
Ik begrijp het niet. Ik ben zo lief tegen haar. Ze heeft niets te kort.
Misschien heeft ze inderdaad pijn en probeert ze mij dat te vertellen.
alison_belle schreef:ja daar ben ik het ook helemaal mee eens.
eerst al het medische uitsluiten, maar proberen te bijten is echt wel dominantie hoor.
Een goede osteo laten kijken, gewoon voor de zekerheid is echt geen slecht idee
Het kan best zijn dat ze iets probeerd te vertellen aan je.
Dat stalgedrag verander je niet terwijl ze op stal staat.
Mijn merrie deed dat ook maar dan uit angst.
Als ik haar dan uit haar stal haalde en even liet zien dat er niets aan de hand was dan was het weer over.
Als je voor haar stal gaat staan schelden zal ze daar alleen maar dukker en bozer om worden.
Probeer er achter te komen of ze misschien ergens bang van is geworden ( een geluid wat ze niet thuis kan brengen of een ander paard die te dicht bij haar stal langs is gegaan, kan zo veel zijn) dan kan je haar laten zien dat jij dapper bent en de leiding neemt door haar gerust te stellen, dat heb je wel nodig voor het vertrouwen.
Maar nogmaals, dat moet je niet voor de stal gaan staan doen.
Mag ik vragen....?....als je haar aan het halster neemt, gaat zij er dan wel eens met jou vandoor?
Setteli schreef:eikaam schreef:Als ik er begin over na te denken, kan het wel kloppen.
Ik heb haar gekocht en bij mij staat ze veel meer op stal dan bij haar vorige eigenaar.
Ze werd echt boos. Ze was altijd al een echte merrie maar nu is ze echt zo boos.
Ik begrijp het niet. Ik ben zo lief tegen haar. Ze heeft niets te kort.
Misschien heeft ze inderdaad pijn en probeert ze mij dat te vertellen.
Is er een mogelijkheid om haar vaker naar buiten te doen? Waarschijnlijk zou ze hier al een stuk van opknappen. Die van mij pikt het bijvoorbeeld niet als ik haar gelijk 's morgens na het voeren vanuit de stal in de trailer wil zetten (als ik bijv. naar de dierenarts of concours ga). Dan wil ze er eerst echt niet in. Want anders gaat ze altijd eerst naar buiten in de wei. Uiteindelijk gaat ze wel, maar niet van harte. Als ze honger heeft (dus net voor voertijd) is ze ook super chagereinig. Onze pony moet het dan altijd ontgelden. Normaal verdragen ze elkaar goed, maar als madam eten wil, moet iedereen wijken.