hoe kom ik goed uit bij het springen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maranx

hoe kom ik goed uit bij het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 21:37

haii,,

ik heb al een paar wedtrijden gesprongen (onderling) met mijn pony.
maar ik merk dat ik de ene keer wel goed uit kom en de andere keer niet.
ik weet dat het komt door de vroege afzet.
ik tel wel mee maarja toch.. het blijft moeilijk. :+

weten jullie een makkelijke (simpele) manier om goed uit te komen?

het zou erg fijn zijn als ik er wat mee kan ;)

alvast bedankt.

xxABMBxx

Re: hoe kom ik goed uit bij het springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:41

dat moet je voelen, als je denkt dat hij te vroeg wil spirngen geef je hem een schopje extra.
en gewoon met je paard mee gaan, alleen hem niet te snel laten rijden, goede bochten rijden is erg belangrijk, zodat je paard goed de hindernis ziet en de passen moet je samen met hem bepalen.
SUCCES.

Mikala13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:44

sommigen hebben het geluk om het zo te kunnen zien en anderen hebben er meer moeite mee. Wat je kan doen is thuis oefenen met csvaletjes of lage hndernisjes, het gaat niet om hoogte maar om de afstanden. Als je dan een paar lijntjes neer zet op een bepaalde afstand, kan je voor je zelf is proberen om bijvoorbeeld zes galopsprongen te rijden of vijf. Daarvoor moet je pony goed aan het been zijn en natuurlijk niet in een keer doorsjezen. Als je een paar keer per week meeneemt krijg je daar vanzelf wat meer handigheid in. wat ook belangrijk is, is dat je een vast ritme hebt tussen de hindernissen. Je pony moet bijvoorbeeld niet heel erg afstoppen. Het is bij iedere pony verschillend, maar belangrijk is dat je hem goed blijft ondersteunen, ook op het laatste moment voor de sprong. Het is echt heel verschillend per ruiter, maar ook bij paard Heb je springles? Het is fijn als je iemand erbij hebt, want het kan met veel dingen te maken hebben dat je niet goed uitkomt. Bij alle pony's moet je je weer aanpassen aan hun manier, van galop, instelling en springen. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:51

tel iig de galopsprongen van je paard. bij mij hielp het echt heel erg, terwijl ik dat nooit geleerd heb (sprongen haast nooit in de les). probeer in te schatten hoe groot een galopsprong van je paard is en probeer dan in te schatten of je moet inhouden of verruimen.

maargoed, ik sprong al bijna nooit en nu helemaal niet meer :n

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:53

Probeer de laatste drie galopsprongen mee te tellen. Dus 'drie, twee, een' en dan zou hij moeten springen. Zo leer je in te schatten hoe groot je paard springt en wanneer hij moet afzetten, en zodra je dat weet en voelt ga je daar automatisch op reageren! Na dit vier lessen gedaan te hebben kon ik afstanden inschatten ;)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:54

xxABMBxx schreef:
als je denkt dat hij te vroeg wil spirngen geef je hem een schopje extra.

:=

Je oog voor afstanden trainen door heel veel doen mbv een goede instructeur.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:06

@Killyenn : dankjewel ga ik eens proberen. ;)

voor de rest. ik ga kijken wat ik kan doen het zijn allemaal goede tips van julllie.
ik heb ook wel 1keer in de week les en dan springen we ook wel. :+ ik ga morgen weer springen en dan gaan we foto's maken en filmpjes (filmpjes weet ik nog niet zeker) die laat ik jullie dan wel zien ;)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:17

Wij deden bij springles de volgende oefening, leg twee balken op de grond op 18meter uit elkaar. 18 meter is voor zowel een paard als pony goed. Probeer hiertussen te spelen met je galopsprongen door kleine galopsprongen en grote galopsprongen en tel deze sprongen steeds weer, zo raak je bewust van de grootte van de galopsprong.
Daarnaast had ik het geluk, dat mijn paard zelf een prima inzicht had (maar helaas ook stopte wanneer je mee ging rekenen). In de lagere klassen redt een paard zich meestal ook nog wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 16:06

Ik vind het ook soms nog wel moeilijk om te zien of ik hem even moet helpen om goed uit te komen, maar meestal zie ik dat nu al vanaf een best lange afstand. Goed kijken en oefenen!

Bij sommige paarden moet je ook gewoon in een bepaald tempo aankomen, en komen ze goed uit. Je zou er even op kunnen letten. Ik heb eens een paard gereden die als je vlot en actief aan kwam rijden, die altijd uitkwam. En gewoon erg op je paard letten. Weet jij dat je paard wat kleinere galopsprongen maakt, weet je dat je in een dubbel van bijvoorbeeld 6/7m wat sneller in moet komen om toch 1 mooie galopsprong ertussen te krijgen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 19:45

Veel oefenen op je tempo controle.
Je moet je paard tussen de hindernissen goed kunnen beheersen in tempo.
Wat je kan doen is een aantal balken achter elkaar leggen en daar overheen gaan in galop en zo uitvinden hoe groot de galop van jou paard is.

xxABMBxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 21:07

Je moet gewoon op springles gaan, dan krijg je van al dit soort tips.
en soms een oefenparcours springen met begeleiding ofseu. (als je dat hebt in de buurt)