Scheef paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jadeb

Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 10:16

Hi bokkers,

Ik rij sinds kort een paardje. Ze heeft een jaar stilgestaan en is ook flink vermagerd bij de vorige eigenaar, dus daarom zijn we nu voorzichtig aan het opbouwen weer. Ze is al een stuk aangekomen, nou de spieren nog!

Maar goed, ik heb een paar praktijkprobleempjes dus.

Ze is waanzinnig scheef, het liefst loopt ze constant in rechterstelling. Als ik dan linkerstelling vraag, buigt ze wel haar hals en voorhand, maar ze gooit haar achterhand ook naar binnen. Hierdoor loopt ze dus alsnog niet in de juiste stelling. Ik rij niet met zweep, omdat ze vrij voorwaarts is, maar ik kan haar daarom niet echt corrigeren op haar achterhand.

Daarbij is ze ook heel onprettig in de hand, ze loopt opgekropt en spant haar rug aan. Ik rij haar pas 2 weken ofzo, en ik zit niet te veel in haar mond, omdat ze eerst gewoon moet ontspannen. Ik hoop dat dat gebeurd als ze wat meer vertrouwen en spieren krijgt.

Maar goed hopelijk heeft iemand tips

Wamhorse

Re: Scheef paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:19

Misschien eerst wat werk vanaf de grond doen? En misschien kun je een instructeur(trice) om hulp vragen?

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 10:20

Ik zat inderdaad te denken om haar een tijdje met bijzet te longeren, waardoor ze over haar rug kan gaan lopen en die spieren traint.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:23

Ik zou eerst eens een maand of 3 dubbellongewerk doen. Dat lijkt me wat eerlijker naar het paard toe dan dat je er meteen onder het zadel mee aan de slag gaat. Daarnaast kun je misschien af en toe een stapritje doen, liefst buiten en lange stukken rechtuit. Rustig opbouwen dus ipv gelijk erop en rijden maar. Eerst die spieren weer wat ontwikkelen aan de dubbellonge.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 10:38

Ik zal het voorstellen bij de eigenaren, ik vind wel dat je gelijk hebt:)

Ze hebben haar trouwens al langer dan dat ik haar rijd hoor! Ze heeft al wel de tijd gehad om weer op kracht te komen

Maar buiten dat, hoe kan ik voorkomen dat ze haar achterhand naar binnengooit?

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:38

Ik zou dit paard ook eerst sterker proberen te maken vanaf de grond, dus veel werk aan de hand en veel longeerwerk bv aan de chambon. Dubbele lijnen is een prachtig middel, maar je moet dan wel weten wat je doet omdat iemand die niet goed kan werken met dubbele lange lijnen het paard ook kan schaden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:46

Ik rij mijn paarden volgens de methode van AdB, dus ook heel veel met rechtrichten enzo. Maar dat is veelste ingewikkeld om even in een paar zinnen uit te leggen op bokt.
Als mijn paarden de achterhand naar binnen gooien op de tegengestelde buigingskant, dan pak ik even m'n binnenteugel er meer bij en maak een ophouding (hele lichaam) en dan plaatsen ze de achterhand onder het lichaam ipv ernaast. Maar hier zit zoveel werk voor, het paard moet sowieso heel goed op de buitenteugel zijn voordat ik dit kan doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:00

Myrna_E schreef:
Ik zou dit paard ook eerst sterker proberen te maken vanaf de grond, dus veel werk aan de hand en veel longeerwerk bv aan de chambon. Dubbele lijnen is een prachtig middel, maar je moet dan wel weten wat je doet omdat iemand die niet goed kan werken met dubbele lange lijnen het paard ook kan schaden.

Dubbellonge is altijd te leren natuurlijk. Het betreft een paar handigheidjes waar je je in moet bekwamen. Misschien kan haar lesjuf haar dat leren. Dubbellonge is gewoon de fijnste manier om een paard aan de hand los te werken en door te trainen en de enige manier om ook vanaf de grond recht te richten.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:58

Je zegt het eigenlijk zelf al, ze heeft tijd nodig voor vertrouwen en ontspanning. Dan loopt ze nu nog maar even scheef, zou me eerst richten op rechtrichten en ontspannen lopen. Van daaruit kun je beetje bij beetje aan de stelling gaan werken, neem lekker de tijd.

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 09:12

Bedankt voor jullie tips! Maar goed zal er voorlopig weinig mee kunnen door die rotvorst :=

Mercedes1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 23:56

Eerst lekker gaan longeren aan het elastiek ,ook kleinere volte's laten lopen.
Zo kan ze zich gaan ontspannen zonder dat ze ook nog op een ruiter moet letten.
Voor jou prettiger en ook voor het paard.

Wynola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 12:46

oefeningen van het rechtrichten doen!
Werkte super bij mijn paard en kan al snel met slecht weer...!

jadeb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 16:59

Wynola schreef:
oefeningen van het rechtrichten doen!
Werkte super bij mijn paard en kan al snel met slecht weer...!

En die oefeningen zijn? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:01

Even googlelen?
Dan vind je vanzelf een legio aan websites over rechtrichten en rechtrichtoefeningen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:54

:j
Ik rijd ook volgens de AdB-methode, waarmee ik mijn pony dus rechtricht. Dat is inderdaad niet zo even uit te leggen, maar als je googlet vind je heel wat.

seigneurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 20:57

Ik had precies het zelfde met onze nieuwe pony!
maar elk paard heeft een holle en bolle kant,
het is echt oefenen.
probeer met allebij de teugels gelijke druk te houden,
want ik heb echt ontdekt :
als je zelf stil zit (met je HANDEN en benen)
loopt het paard vanzelf stukken beter :P

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:05

zoals aan gegeven hier boven is dubbelelonge een uitkomts in dit verhaal maar ook zoals boven is aan gegeven is dubbelelonge zeker niet iets wat je binnen een paar handigheidjes leerd daar is wel instructie voor te vinden ovregens, dus zeker een optie die de moeite waard is, het in balans brengen en recht richten is zeker goed te doen aan de dubbelelonge en kan dit uit breiden tot bijna alle onderdelen, het is fijn dat je de zelfde oefeningen onder de man kan voord zetten en je de juiste teugel voering aan de dubbel al kan leren.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:33

Mijn pony is ook scheef. Letterlijk, want rechts is ze minder gespierd dan links. Ze schoof de ruiter altijd opzij naar rechts en ging dan met haar linkerkant lopen, dus ze heeft alleen links haar spieren goed opgebouwd. Ik ken haar trucje inmiddels en doe mijn best er niet aan mee te werken.

Als ik weiger me naar rechts te laten zakken heeft ze enorm veel moeite met rechterstelling, dus dit moet ik ook met longeren oefenen van mijn instructrice. Ik moet zeggen dat het tot nu toe al best veel heeft geholpen. Helaas kan ik niet met een dubbele longe werken, maar gewoon rechtsom longeren met een bijzetje (niet te strak! want van hoe sommige mensen hun paarden vastbinden word ik heel erg niet vrolijk) heeft voor mij ook al wonderen gedaan.

Ook onder het zadel kon ik er mee bezig blijven door veel voltes te rijden en mijn pony op de binnenhoefslag recht te laten lopen en veel over te steken van B naar E en A naar C (en andersom :p). Voor mij heeft het enorm geholpen, maar ik weet niet of dit voor jou ook geldt. Ga in ieder geval eens na of jouw paard niet ook scheef gebouwd is (zak je vaak naar 1 kant?) en let op dat je recht blijft zitten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:39

Moll schreef:
zoals aan gegeven hier boven is dubbelelonge een uitkomts in dit verhaal maar ook zoals boven is aan gegeven is dubbelelonge zeker niet iets wat je binnen een paar handigheidjes leerd daar is wel instructie voor te vinden ovregens, dus zeker een optie die de moeite waard is, het in balans brengen en recht richten is zeker goed te doen aan de dubbelelonge en kan dit uit breiden tot bijna alle onderdelen, het is fijn dat je de zelfde oefeningen onder de man kan voord zetten en je de juiste teugel voering aan de dubbel al kan leren.

Ik denk dat het zeker de moeite waard is om te leren. Maar ik denk dat er een hoop gevoel bij komt kijken en zonder dat zal het langer duren voor je het goed aangeleerd hebt. Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:42

Junia schreef:
Mijn pony is ook scheef. Letterlijk, want rechts is ze minder gespierd dan links. Ze schoof de ruiter altijd opzij naar rechts en ging dan met haar linkerkant lopen, dus ze heeft alleen links haar spieren goed opgebouwd. Ik ken haar trucje inmiddels en doe mijn best er niet aan mee te werken.

Als ik weiger me naar rechts te laten zakken heeft ze enorm veel moeite met rechterstelling, dus dit moet ik ook met longeren oefenen van mijn instructrice. Ik moet zeggen dat het tot nu toe al best veel heeft geholpen. Helaas kan ik niet met een dubbele longe werken, maar gewoon rechtsom longeren met een bijzetje (niet te strak! want van hoe sommige mensen hun paarden vastbinden word ik heel erg niet vrolijk) heeft voor mij ook al wonderen gedaan.

Ook onder het zadel kon ik er mee bezig blijven door veel voltes te rijden en mijn pony op de binnenhoefslag recht te laten lopen en veel over te steken van B naar E en A naar C (en andersom :p). Voor mij heeft het enorm geholpen, maar ik weet niet of dit voor jou ook geldt. Ga in ieder geval eens na of jouw paard niet ook scheef gebouwd is (zak je vaak naar 1 kant?) en let op dat je recht blijft zitten.

Maar ga je dan niet juist het gedeelte vastzetten (bijzetten) wat je paard nu juist moet leren los te laten? Waarschijnlijk houdt ze rechts vast als ik je bericht goed lees en wil ze niet buigen en valt waarschijnlijk de andere kant om dan over de buitenkant weg.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:46

Hmmm misschien komt het dan door het linksom longeren, want ik doe het natuurlijk beide kanten op ;)

Edit: ik heb trouwens niet het idee dat ze vasthoudt, meer het probleem dat ze naar binnen valt dus da's misschien toch weer anders dan bij de TS.

tess18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 10:35

hoi,
veel longeren en misschien met dubbele longe.
misschien zit hij vast en is het niet onverstandig om een kraker te laten komen,
dat heb ik toen wel gedaan met mijn paard die zat ook vast.
groetjes