Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Myrna_E schreef:Ik zou dit paard ook eerst sterker proberen te maken vanaf de grond, dus veel werk aan de hand en veel longeerwerk bv aan de chambon. Dubbele lijnen is een prachtig middel, maar je moet dan wel weten wat je doet omdat iemand die niet goed kan werken met dubbele lange lijnen het paard ook kan schaden.
Moll schreef:zoals aan gegeven hier boven is dubbelelonge een uitkomts in dit verhaal maar ook zoals boven is aan gegeven is dubbelelonge zeker niet iets wat je binnen een paar handigheidjes leerd daar is wel instructie voor te vinden ovregens, dus zeker een optie die de moeite waard is, het in balans brengen en recht richten is zeker goed te doen aan de dubbelelonge en kan dit uit breiden tot bijna alle onderdelen, het is fijn dat je de zelfde oefeningen onder de man kan voord zetten en je de juiste teugel voering aan de dubbel al kan leren.
Junia schreef:Mijn pony is ook scheef. Letterlijk, want rechts is ze minder gespierd dan links. Ze schoof de ruiter altijd opzij naar rechts en ging dan met haar linkerkant lopen, dus ze heeft alleen links haar spieren goed opgebouwd. Ik ken haar trucje inmiddels en doe mijn best er niet aan mee te werken.
Als ik weiger me naar rechts te laten zakken heeft ze enorm veel moeite met rechterstelling, dus dit moet ik ook met longeren oefenen van mijn instructrice. Ik moet zeggen dat het tot nu toe al best veel heeft geholpen. Helaas kan ik niet met een dubbele longe werken, maar gewoon rechtsom longeren met een bijzetje (niet te strak! want van hoe sommige mensen hun paarden vastbinden word ik heel erg niet vrolijk) heeft voor mij ook al wonderen gedaan.
Ook onder het zadel kon ik er mee bezig blijven door veel voltes te rijden en mijn pony op de binnenhoefslag recht te laten lopen en veel over te steken van B naar E en A naar C (en andersom :p). Voor mij heeft het enorm geholpen, maar ik weet niet of dit voor jou ook geldt. Ga in ieder geval eens na of jouw paard niet ook scheef gebouwd is (zak je vaak naar 1 kant?) en let op dat je recht blijft zitten.