Moeite met de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fosco

Moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 17:47

Hallo!
Karolien is een gelders paard van 18 jaar oud. ze heeft haar hele paarden leventje voor de kar gelopen en is nu ong 3/4 jaar onder het zadel.
nu verzorg ik haar sinds mei 2010 en dit gaar allemaal erg goed. ze loopt netjes en doet goed haar best,
maar nu het volgende probleem.

als ik haar aan het rijden ben in de bak, en ik doe een volte galop, dan staat ze gelijk helemaal nat van het zweet. galoppeer ik niet heeft ze nergen last van en gallopeer ik met een los teugeltje heeft ze het minder.
als ik haar longeer kan ik haar makkelijk 5 rondjes laten galloperen zonder dat ze gaat zweten. en in het bos heeft ze het de ene keer wel en de andere keer niet.

iemand enig idee hoe ik dit kan gaan oplossen?

groetjes lotte, en hoefjes van karolien :D

Afbeelding

Benazir

Re: Moeite met de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:51

Misschien is het stress? Als je niet zo vaak met haar galopeert ohz kan het zijn dat ze dat misschien nog wat spannend vindt :)

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 18:02

nou, ik probeer het eigenlijk elke keer dat ik rijd, en ze heeft er verder geen last mee ofzo, ze bokt nooit en kan moeiteloos hele einden galloperen, maar ze zweet zóó snel

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:21

misschien is het inderdaad stress maar misschien vind ze het ook gewoon heel moeilijk en is het heel intensief voor haar, wat ik wel begrijp als ze bijna haar hele leven achter de kar heeft gelopen. ik zou gewoon lekker veel met haar blijven oefenen en dan denk ik dat jhet vanzelf wel minder wordt. het is wel een leuk paardje maar ze loopt op die foto wel een beetje op de voorhand, ook nog iets om aan te werken :)

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:26

Het is meestal niet gebruikelijk om te galopperen voor de kar (uitzonderingen bestaan) en het wordt ook niet met mijn verzorgpaard gedaan> ook veel moeite met de galop. Gaat ze ook hard galopperen of normaal tempo?

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:47

Zoals xJuce al zegt, misschien is het wat angstzweet. Ook omdat ze het met longeren niet heeft. Het zal wel wennen zijn, gewoon even afwachten... dan zal het later wel beter gaan.

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 22:12

Bedankt voor alle reacties! ze kan een nette arbeidsgalop maar heeft dan wel moeite met bochtjes,
en idd ik moet de achterhand er meer onder zetten :* moet nog aan veel werken :*
maar iig bedankt voor alle tips!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 11:38

Ik zou het in het begin bij korte stukjes houden. Een rondje of volte linksom, en even later een keer een rondje rechtsom en dat was het galopperen voor vandaag. Goed belonen na de galop en lekker verder rijden. Dan kun je het steeds verder uitbreiden. Succes!

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 15:35

hmm, dat doe ik al sinds mei dit jaar en heeft tot nu toe nog niet erg veel zin gehad..

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 16:19

Fosco schreef:
hmm, dat doe ik al sinds mei dit jaar en heeft tot nu toe nog niet erg veel zin gehad..

Galopeert ze rustig en ontspannen, of merk je aan haar dat ze stress heeft?
En op dat half jaar is het echt niets verbeterd?

Fosco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 16:35

nee, helemaal niets, en ze springt gewoon lekker aan als ik dat vraag en valt niet tot bijna nooit terug,
verder loopt ze gewoon netjes aan de teugel en loopt ze naar mijn idee gewoon lekker.

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:34

Klein beginnen en gewoon rustig aan opbouwen zal eventuele stress ook verdwijnen door gewoonte

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:40

rustig opbouwen! elke keer een pas langer laten galloperen en in plaats van een keer een grote volte een paar keer een paar passen.