paard zacht in de mond houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LaureC

paard zacht in de mond houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 20:02

Hallo :)
Ik heb een jonge paard die een redelijk zachte mond heeft. Ik zou dat graag zo willen houden. Tips?
Ik heb een ander paard waar ik voor moet zorgen en die heeft juist een heel harde mond.
Hebben jullie tips om dat te veranderen?

xx ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: paard zacht in de mond houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:29

Zorgen dat je zelf een hele zachte hand houdt, ten alle tijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:30

Zelf netjes en met een zachte hand rijden.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:52

Zorgen dat hij goed aan de hulpen blijft en op tijd je paard belonen door ontspanning.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:55

Ik durf het bijna niet te zeggen, maaaareh wat dacht je van: niet trekken?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:00

Ja ik zou ook zeggen eraf blijven en zelf leren hoe je een paard dus rijd op je zit en been hulpen en indirecte teugel hulp, de basis het wijken voor druk over het hele lichaam.
Het is een jong paard je zou ook kunnen besluiten het bit eruit te houden tot het paard en jij die hulpen snapt, je heb in principe helemaal niks in de mond van het paard te zoeken dan pas later meer verfijning te vragen net even de kers op de taart zal ik maar zeggen, wees bewust wat je in je handen, want heel veel ruiters hebben daar echt geen idee van, leer de theorie eens en leer echt waarvoor een bit bedoelt is, een paard is nooit hard in de mond, het is de ruiter met een harde hand die het paard tot sterk maakt , ga maar eens wat foto`s bekijken b.v hier op bokt, er rijden er heel veel met een glimlach (het paard dan he) of met sperriemen aan waarvan ook heel veel ruiters de functie niet van weten en maar te zwijgen over de aansnoer neusriemen , maak je zelf bewust waar je mee bezig ben en dat ben je blijkbaar nog niet anders had je deze vraag niet gesteld.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 09:32

mond van het paard word zo hard als de hand van de ruiter, dus wil je zachte mond moet je een zachte verende hand hebben

LaureC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 12:12

de eerste drie + laatste: Bedankt.
Sizzle: Ik trek niet in de mond !! als ik het paard wil stoppen werk ik met mijn benen. Ik vroeg om tips niet om onterecht op mijn plaats terug te worden gezet.
midgie: ik ben bewust met wat ik bezig ben maar ik vroeg gewoon om extra tips. Is dat verboden?

Ik heb zeer zachte hand. voor sommigen zelfs te zacht.. maar dat vind ik zeer belangrijk.
Ik heb het paard met de harde mond zo gekregen dus heb ik het zelf ook niet veroorzaakt. Het gaat nu al veel beter dan in het begin maar ik probeer zo dicht mogelijk bij de perfectie te komen.
En daarom vraag ik om tips.
xx

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:02

Dat is zeker niet verboden en je word niet onterecht op je plaats gezet, de tips zijn zelf zacht in je hand blijven , maar dat doe je al zeg je,
Je zou je wat meer kunnen verdiepen in het rechtrichten, zeker bij een jong paard zul je dan merken dat ze heel licht in je hand blijven, dus echt aan de gang gaan met zijgangen eerst b.v aan de hand aanleren, dus echt een goeie basis leggen , waar je ook altijd naar terug kan gaan, dus mis nog meer bewust worden met wat je doet.

nijn223

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:09

Door zacht in je handen te blijven. Zal de ontspanning blijven.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:39

aan een lange teugel rijden en eventueel bitloos. zolang jij niet gaat trekken blijft je paard zacht.