Fries springen: ideeen tijdens dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Fries springen: ideeen tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 21:53

Hallo iedereen,

Ik rijd een heel leuke fries (vind ik zelf) en ik ben vorig jaar begonnen met 'springen'. Ik zet springen tussen haakjes aangezien hij in het begin het geweldig vond om erop af te rennen, zijn voorbenen eroverheen te gooien en niet wist wat hij aanmoest met de achterbenen.
Echter is hij een stuk sterker geworden en met wat moeite heeft hij het door en hij springt en ook leuk.

Helaas is het wel een fries en zijn deze gevoelig voor OC, daarom spring ik maar 1x per maand (met instructie) en doe ik een paar keer per maand verschillende balkjes om ondermeer zijn buikspieren sterker te maken.

Nu hoop ik dat jullie ook wat tips voor mij hebben om hem tijdens het rijden van dressuur soepeler en sterker te maken specifiek voor het springen.
Hopelijk zijn er een aantal springers die mij kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Fries springen: ideeen tijdens dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:37

Ik denk dat het verstandig is om regelmatig balkjes te lopen en deze dan om verschillende afstanden te leggen, dus soms wat groter zodat hij wat ruimere passen moet nemen en zich daarbij bewust wordt van zn achterbenen.
Verder zijn alle oefeningen goed voor het springen.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:42

Heel verstandig om het springen dan onder controle van een goede instructeur te doen. Ik ben het met jolien eens, zo veel mogelijk rustig op bouwen, beginnen met balkjes, zodat je fries steeds meer gevoel krijgt voor wat hij met zijn achterbenen moet doen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:46

Ik zag laatst iemand de TTeam en TToucht methode (als ik het goed heb) aanraden voor een paard wat ook niet wist wat hij met zijn benen aanmoest. Het scheen echt te werken, zelf heb ik me er jammer genoeg nog niet in kunnen verdiepen, maar wie weet kun je er wel wat over vinden? Tja baat het niet dan schaad het niet.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 12:06

Hij weet ondertussen wat hij met zijn achterbenen moet, dit bovenstaande heb ik allemaal gedaan en ik heb goede instructie, ik ben op zoek naar dressuurmatige oefeningen om te rijden.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:30

Leg twee balkjes neer op 5 galopsprongen. Rijd er eerst eens met 5 doorheen, dan eens met 6, dan weer een keer met 5, en dan eens met 4. Zo krijg je controle over het verruimen en verkorten van de galopsprongen. Dat komt je weer van pas bij het springen. (als dit nog lastig is leg je ze op 7 galopsprongen en wissel je af met 8 en 6, dit is makkelijker)
Ook zonder balkjes kun je bijvoorbeeld op de volte de galopsprongen verruimen en verkorten, goede oefening voor het springen.

Overgangen galop-stap-galop maken de achterhand sterker.

Galopwissels zijn ook handig bij het springen. Ik weer niet hoe ver je bent met de dressuur, maar je zou bijvoorbeeld een balk op de X kunnen leggen en dan grote voltes links- en rechtsom rijden en op X een wissel maken. Dit kun je ook zonder balk doen als het wisselen lukt.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 12:31

Dressuur is in het algemeen de basis van het springen dus ik zou zeggen gewoon zo door gaan dan. Veel oefeningen in galop doen om de galop beter te krijgen, kleine volte, daarna lange zijde wegrijden, in de hoek opvangen en weer een kleine volte etc.
Onthoud wel, springen kun je een paard niet aanleren maar alleen verbeteren.

Hoe is zijn galop?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 13:17

Joolien schreef:
Dressuur is in het algemeen de basis van het springen dus ik zou zeggen gewoon zo door gaan dan. Veel oefeningen in galop doen om de galop beter te krijgen, kleine volte, daarna lange zijde wegrijden, in de hoek opvangen en weer een kleine volte etc.

Hoe is zijn galop?

Zijn basis gallop als jong paard was goed (voor een fries) en wordt omdat hij steeds sterker wordt alleen maar beter. Het wegrijden en kleine volte doe ik al, zelfde met het verruimen (eigenaresse had daar al een 8 voor). Ik wil voor het springen nog geen wissels oefenen, zover hoeft hij nog lang niet te komen en wil niet dat hij te makkelijk gaat wisselen ivm met de dressuurwedstrijden.

Dat laatste vind ik niet altijd waar. Je kan een paard leren wat hij moet doen met zijn lichaam tijdens het springen en ook het aanleren kan, echter zal zo'n paard een stuk lastiger hebben dan de paarden die het gevoel van nature hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 13:19

Karlijnxxx schreef:
Joolien schreef:

Hoe is zijn galop?

Zijn basis gallop als jong paard was goed (voor een fries) en wordt omdat hij steeds sterker wordt alleen maar beter. Het wegrijden en kleine volte doe ik al, zelfde met het verruimen (eigenaresse had daar al een 8 voor). Ik wil voor het springen nog geen wissels oefenen, zover hoeft hij nog lang niet te komen en wil niet dat hij te makkelijk gaat wisselen ivm met de dressuurwedstrijden.

Dat laatste vind ik niet altijd waar. Je kan een paard leren wat hij moet doen met zijn lichaam tijdens het springen en ook het aanleren kan, echter zal zo'n paard een stuk lastiger hebben dan de paarden die het gevoel van nature hebben.

Daar doelde ik ook op :j