opstap problemen met een 7 jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

opstap problemen met een 7 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:30

Sinds kort rij ik een 7 jarige kwpn en het is een schat alleen heeft hij moeite met stilstaan voor het opstapblok en moet ik altijd iemand hebben om mij te helpen ook sta ik op een zeer drukke stal en staat er altijd een rij bij het blok

Nu is hij heel bewegelijk en als je er naast staat moeilijk stil te zetten. Blijkbaar is hij heel op te stappen va de grond maar zijn eigenaren zijn allemaal 1.80 + en hij is 1.78 en ik met mijn 1.68 heb moeite/kan daar niet opkomen dus ik zou graag wat tips hebben om hem dit te leren

aeolusnr1

Re: opstap problemen met een 7 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:50

Ofwel leer je hem braaf te blijven staan, of je moet gewoon gaan uitkijken naar een ander paardje, zo simpel is dat.
Bekijk elk probleem gewoon "wit-zwart" jij bent de leider niks meer niks meer niks minder.

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:52

Wij hadden een paardje op de manege staan die je in de hoek moest zetten als je op wou stappen. dus met zijn hoofd zegmaar naar de hoek toe. Mis kan je dat proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:53

HO heilig maken. Altijd. In de stal, op de poetsplaats, buiten, in de bak. Aan de hand, aan de longe, onder het zadel. Kwestie van consequent zijn en blijven, that's all.

blackkas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:54

Teugels goed erbij houden zodat hij niet de vrije hand heeft. En iemand moet erbij staan maar dan wel voor hem staan en duidelijk aangeven dat hij niet mag gaan lopen maar wel sneller zijn dan hem :-)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 22:56

Ik lees even mee. (hoop dat je mijn bericht niet storend vindt TS)

Mijn fries staat echt overal stil waar ik wil behalve bij opstappen, dan krijg je zulke fratsen:
Afbeelding

Enne ja de aanhouder wint, zet em vaak tegen de draad/zijwand maar hij krijgt het voor elkaar om er van weg te lopen met mij er nog aan hangend :')
Iemand em vast laten houden vindt ie ook niet prettig en ben vaak alleen.

Is het dan verstandiger om steeds als ie "stout" is opnieuw? of juist doorzetten, erop zitten en dan evt. opnieuw? (dat 2e lijkt me, maar heb vaak moeite erop te komen)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:01

Een paardje wat ik doorreed had er ook een handje van om wanneer ik opstapte aan de wandel te gaan! Ik heb dit opgelost door met mij voet in de beugel te gaan staan en dan over het zadel hangen en blijven wachten tot hij stil stond, d.m.v. een ophouding en loslaten, ophouding, loslaten enz. Dit gaat natuurlijk niet als je paard er in een volle draf vandoor gaat. Dit werkte bij dit paardje heel goed waardoor hij snel genoeg doorhad dat hij netjes stil moest staan! Heb dit alleen op het begin gedaan aangezien ik liever met krukje opstap maar ik vond dat hij wanneer ik vanaf de grond opstapte ook netjes stil moest staan!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:41

voordat hij gaat lopen of wegstapt, zie je dat hij in de seconde daarvoor zijn gewicht verplaatst. ALs je dat al ziet gebeuren al terug zetten. Paard net zolang terug blijven zetten totdat hij stil staat. Hij mag gewoon NIET gaan lopen op het moment dat je op wil stappen. Op het moment dat jij voet in de beugel zet en hij beweegt, gelijk terug. Het niet zover laten komen dat hij een paar stappen zet of gaat draven. Neem er de tijd voor, denk niet ik moet er snel op, ook al kost het je ene half uur, hij moet luisteren.

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:43

zadel en rug na laten kijken

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:44

zodra je probeert op te stappen en hij zet een stap stap er weer af en zet hem een stap terug en herhaal (zoals sonja zegt ho) elke keer zul je zien dat hij minder stappen zal zetten. Ik zeg altijd 1 stap vooruit is 2 stappen achteruit.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:45

oh ik lees nu pas dat knuffeldier zoiets ook al had gezegd

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:02

Hmm, ja.. herkenbaar probleem. Hoewel ik wel degelijk heel consequent ben geweest (steeds stilzetten, niet al lopende erop, enz.) is het bij mij wel een keer uit de hand gelopen toen ze er opeens vandoor rende en vervolgens ook niet meer te vangen was. Gelukkig goed afgelopen, maar kan nu helemáál niet meer alleen opstijgen (want ze probeert dit trucje steeds, omdat ze er toen mee weggekomen is). Dus nu laat ik altijd iemand vasthouden, maar ja... da's eigenlijk niet echt wat je op de lange termijn wilt natuurlijk. Dus.. hoe zouden jullie dat oplossen?

Edit: heb wel eens gelezen (hier op Bokt) dat je de binnenteugel (dus links als je links opstapt) wat strakker kan houden, zodat de neus ahw naar je toe gedraaid is, maar dan gaat die van mij gewoon naar achteren lopen..)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 00:06

Misschien heb ik het probleem niet correct uitgelegd maar als je van de grond opstapt is het geen probleem het is echt als je hem naast het opstapblok wilt zetten, deze staat vast in een gang en je loopt er als het ware langs hij drukt zich weg van het blok en als ik hem dan. Dicht genoeg heb drukt hij zijn kont opzij en vervolgens de rest van zijn lichaam

Ik heb een zelfde probleem ook ontdekt vandaag bij. Het afspuiten hij gaat er niet in tenzy je hem in zijn achteruit zet en dan nog heel moeilijk

Anna_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 00:15

@ pandour4evuh: Oh sorry! Ja, nu ik het teruglees begrijp ik dat het probleem idd ietsje anders ligt (moet ook nóódig naar bed nu). Dat probleem ken ik trouwens ook wel, maar mijn oplossing was altijd dat er even iemand anders naast ging staan (aan de andere kant), zodat ze niet weg kon. Maar goed, zo ver was je zelf vast ook al wel, haha... Hoe je het alleen kan doen weet ik eerlijk gezegd niet zo goed. Misschien toch maar eerst met iemand anders erbij, goed belonen als het goed gaat en dan leert het paard wellicht dat het niet eng/pijnlijk of wat dan ook hoeft te zijn en blijft 'ie ook staan zonder helper. Anders zou ik het zo niet weten eigenlijk. Succes!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 08:30

fresco1234 schreef:

Dat is altijd makkelijk roepen, natuurlijk mankeert een paard altijd wat als er een probleempje is := :n
Fysio is bij paard geweest (al voor dit probleem) en heb mijn zadel speciaal aan laten meten ;) dus dat is het niet :')

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 09:46

Neskolay schreef:
fresco1234 schreef:

Dat is altijd makkelijk roepen, natuurlijk mankeert een paard altijd wat als er een probleempje is := :n
Fysio is bij paard geweest (al voor dit probleem) en heb mijn zadel speciaal aan laten meten ;) dus dat is het niet :')

Bij mij hetzelfde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:04

Toch blijf ik van mening dat dit een basisopvoedingsprobleem is. Dergelijke dingen hoort een paard imo al te kennen voor je er uberhaupt de eerste keer op gaat zitten.
Begin maar eens met obstakeltraining aan de hand, gewoon overal langs lopen maar ook gewoon braaf ergens naast stilstaan. En poetsen vanaf een verhoging. Keertje opzadelen vanaf een verhoging (ook vanaf rechts meenemen!). Dergelijke dingen.
Er is een stap overgeslagen in zijn opvoeding. Maar dat is gewoon in te halen hoor, gewoon alsnog oppakken.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:09

oefenen oefenen oefenen.
Mijn merrie wou ook niet stil staan. Toen ik ging proef rijden moesten ze haar met zn 2e vast houden en kon dan ook echt niet met een krukje opstappen (mijn merrie is ook 1,76)
Nu kon ze zoiezo al slecht stil staan. Ik ben begonnen met het commando halt aan de longeerlijn. Dat zelfde commando ben ik gaan gebruiken met opstappen. Dan hielt wel iemand haar nog vast, op het moment dat ze niet meer de drang had te gaan lopen stond die gene er naast zonder vast te houden en zodra dat ook goed ging ben ik het alleen gaan doen. En heeft een tijdje geduurd maar nu staat ze altijd stil, stap gewoon met een krukje op. Ze gaat pas lopen als ik dat wil.
ze kan nu ook vrijwel overal gewoon normaal stil blijven staan.

consequent zijn, halt is halt.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:12

blijven oefenen. Die van mij deed het ook nooit. Nu weet hij dat hij een snoepje krijgt en blijft hij keurig staan.
Bij het blok wijs ik zijn achterhand er met een zweepje naar toe. Nu hoef ik bijna alleen maar met mijn vinger ernaar te wijzen en gaat keurig klaarstaan.

inderdaad ho is ho en ook niet een kwartslag draaien, gewoon daar waar hij stond stilstaan...punt :-)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:40

heb ook ooit zo`n paard gehad,
ik ging dan opstappen voor de box,
dan bleef hij nagenoeg stil staan,
je moet natuurlijk wel eerst even de boel bekijken
of het allemaal wel veilig is,
zoals de vloer in de stalgang,
of die niet te glad is,
of je paard ijzers heeft en niet snel uitglijdt,
en hoe de doorgang is naar de bak,
meestal ff bukken? onder de deur door?
anders misschien een ander met zn paard naast je stil laten staan
bij het blok met opstappen?

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:00

Het is altijd van buiten de bak in en altijd bukken. Het is een rechte lijn van de stal naar blok in dezzelfde gang. Ik zal proberen heel commanderend te zijn en zal proberen hem het tec leren maar zonder kruk kom ik er echt niet op

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:58

wat mij heel erg heeft geholpen is turnen vroege was ik stijf en kwam ik er nooit op en door turnen ben ik een stuk leniger geworden en spring ik er zo op XD.

thillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:17

@emilybelle ik denk niet dat het aan ts zelf ligt je kan nog zo lenig zijn maar als je paard niet normaal stilstaat met opstijgen wordt het alsnog lastig.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:12

Ik ben ook behoorlijk lenig maar tegen die kracht en snelheid van mijn fries kan ik niet op helaas en als ik er vliegensvlug tijdens het lopen op zou jumpen, heb ik grote kans dat ie er vandoor vliegt :=
Zal em binnenkort eens een cursus: "Hoe laat ik mijn baasje normaal opstappen" geven :')

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:28

aeolusnr1 schreef:
Ofwel leer je hem braaf te blijven staan, of je moet gewoon gaan uitkijken naar een ander paardje, zo simpel is dat.
Bekijk elk probleem gewoon "wit-zwart" jij bent de leider niks meer niks meer niks minder.

een opstap probleem is tog geen reden om naar een ander paardje te kijken??