Hoe ziet een juiste overgang gallop-draf eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Hoe ziet een juiste overgang gallop-draf eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:22

Ik ben benieuwd hoe een goede overgang van gallop naar draf eruit moet zien.

Filmpjes zijn ook welkom!

edit: Ik bedoel dus puur de houding/ beweging/ benen/ overgang van het paard...

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 22:27

Niemand? :D

Axel_Clauw

Re: Hoe ziet een juiste overgang gallop-draf eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:38

Poeh, zoiets kan ik niet uitleggen hihi. Ik blijf even meelezen/kijken

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 23:53

Volgens mij heb ik echt een rare vraag gesteld :o
Zal het woensdag is aan mijn instructrice vragen!

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 12:46

je moet je zit iets terug brengen,
en je eigen lang maken,
je maakt een halve ophouding,
en je paard komt terug,
om het perfect te houden dat ie niet terug valt,
moet je er voor zorgen dat je hem wel goed aan het been houdt,
dus je rijdt hem tegen je hand en vangt hem dan op.
hoop dat je het een beetje begrijpt...

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:47

Aan de tips van Simone zul je al wel veel hebben. denk er aan dat je paard niet terug mag vallen, maar dat het echt een overgang moet zijn. Dus terug nemen, maar wel goed aan het been houden, zodat hij meteen in een vlot tempo wegdraaft.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 23:53

Ik denk dat ik dat dus juist net verkeerd doe!
Eerst knalde me paardje na gallop door in draf en nu heb ik hem zo dat hij erg rustig uit de gallop komt.
Misschien dus wel te rustig?
Dus bv. wel ophouden maar toch naar voren rijden, zodat zijn beenwerk niet uit elkaar valt?

Het binnen voorbeen van het paard moet voor zijn bij terugkomen?
Moet je nog een bepaalde stelling vragen of gewoon rechtuit?

Wij hebben pas 2 wedstrijden (169 en 187 pnt) gereden en bij beide wedstrijden slechte punten voor het terugkomen uit draf, terwijl ik juist blij was dat hij rustig terugkwam.
Bij 1 keer terugkomen uit draf stond als commentaar "verkeerde stelling" bij de rest stond niks.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:00

Je overgang moet in de juiste stelling blijven, paard moet recht blijven in het lijf (iets schoudervoor mag maar in geen geval achterhand naar binnen) De draf moet gelijk tactmatig en gedragen zijn.
De hulpen die ik geef; Benen langer maken maar nog wel de sprong ondersteunen met kuithulp om wat te verzamelen, binnenteugel vraagt stelling, buitenteugel maakt de ophouding samen met een lichte gewichtshulp op de buitenzitbeenknobbel. Op het moment van draf gelijk weer been eraan en hand ontspannen en recht boven het paard gaan zitten.

Ik zal er morgen eens even op letten of ik nog wat doe want ik heb het idee dat ik wat vergeet te benoemen wat ik automatisch doe.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:03

Altijd vervelend, jurys die een slecht cijfer geven maar geen uitleg erbij zetten. Je paard moet terug vanuit een basis galop naar een basis draf. Het geheel moet er dus vloeiend uitzien. Ik begrijp wel dat je je paard eerst een rustige overgang wil, als je paard eerst wegracte na de galop. Het is dan hartstikke fijn dat je zelf het gevoel krijgt dat je je paard in de overgang onder controle hebt. Maar vanuit deze rust kun je dan nu doorwerken naar een actieve overgang, zodat je een vloeiende overgang krijgt. Het is dus de bedoeling om vanuit een arbeidsgalop over te gaan in een arbeidsdraf, niet van een arbeidsgalop, via een verzamelde galop naar een verzamelde draf. het is lastig uit te vogelen, veel succes!

Verder moet je paard als de overgang in de buurt van een hoek zit inderdaad wel gewoon stelling houden. Wellicht dat je paard de bak uitkeek toen je verkeerde stelling had volgens de jury?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 00:24

Ik heb een stukje beeldmateriaal van de laatste wedstrijd (afgelopen zondag):
http://www.youtube.com/watch?v=fOHN9AbVArM

We hadden maar 10 minuten losgereden,
Ik vond het zonde, want voor me gevoel zat er meer in, hadden we langer kunnen losrijden...
Tot mijn verbazing toch goed voor 187 punten en een tweede plaats :P

De haflinger op de film is 3 jaar en 8 maanden en pas 4 maanden onder het zadel (zelf ingereden etc).
Het was onze tweede wedstrijd, tevens op vreemd terrein...

Willen jullie me alsjeblieft niet afkraken? Ik weet dat alles nog beter kan...
Dit gaat dus puur om de overgang gallop-draf, wat kan ik hieraan verbeteren?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 01:06

Het valt me op dat het paard nog veels te veel uit elkaar valt. Je zult eerst de basis (een soepel, rechtgericht nagevelijk en ietwat verzameld paard) voor elkaar moeten hebben voor je verder kunt, vrees ik. ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 01:50

Ja klopt Miss_Malfoy

Het leerproces is tot nu toe zo gegaan (De afgelopen 1-2 maanden, want daarvoor heb ik de gallop gelaten onder het zadel):
- gallop in grondwerk op commando
- gallop onder het zadel op commando (maakt niet uit hoe aanspringen is braaf)
- Directe reactie op hulp voor gallop (maakt niet uit hoe, aanspringen is braaf)
- Rustig aanspringen in gallop en niet knalhard gaan
- Makkelijk rustig terugnemen naar draf en/of opnieuw aanspringen in de goede gallop. Hij springt nu al 80 % goed aan!

Hij springt nu dus aan, meestal goed zo niet makkelijk terug te nemen en te corrigeren, tempo kan worden bepaald en rustig en makkelijk terugkomen uit de gallop.

De volgende stap gaat dus het nagevelijke paard in gallop worden. Wanneer hij tijdens de gallop zijn rug meer opbolt zie ik ook dat hij beter gallopeert als onder het zadel (met longeren).

Hij is nu echt vertrouwt in gallop en gaat niet knalhard meer tenzij ik dit vraag. De laatste 2 weken wordt hij vanzelf nagevelijk na een rondje galloperen en ik voel hem dan helemaal ontspannen in de gallop (niet meer dat gehaaste alsof gallop eng moet zijn en dan kan ik hem ook heerlijk uitzitten).

Het was jammer dat ik voor de wedstrijd maar 10 minuten had om los te rijden, want normaal stap ik die 10 minuten hem heerlijk los. En pak ik tijdens de overgangen de teugels steeds een klein stukje korter terwijl hij los in de mond blijft. Nu kon ik kiezen of kort pakken en een vasthoudend gespannen paard of langer laten en een meer ontspannen paard.

Ik denk ook wanneer de ontspanning meer gaat komen in gallop en constant wordt de voltes etc. ook preciezer en makkelijker te rijden zijn. Al met al ben ik wel super tevreden nu is het tijd om in de gallop ook de puntjes op de i te zetten.

Woensdag hebben we les, bedankt voor de tips! Hier heb ik echt wat aan!
Nu weet ik waar ik zelf lichamelijk op kan letten.

edit: Ook staan er een paar bezoekjes aan het strand op de agenda (moet het weer wel meezitten!!!). Op die manier ga ik hem ook sterker proberen te maken voor de gallop.
Ook doe ik aan rechtrichten aan de hand. We zijn nu zover dat ik naast hem kan lopen en hij draaft in mijn tempo. Wanneer hij sterker wordt in de gallop ga ik die ook is aan de hand proberen (maar ik schat in dat dat nog wel een tijdje duurt :+ ).

Ik rij trouwens 3x per week een half uurtje, soms zelfs minder. We doen veel leuke dingen aan de hand en paard staat veel buiten. Niet dat mensen denken dat ik mijn jonkie afbeul ofzo! Ik ben heel zuinig op hem en wedstrijden rijden we voor the fun en ervaring. Paardje rent de trailer op is niet kijkerig of schrikkerig op wedstrijd en gewoon heel vertrouwt.
Zomer 2011 gaat hij het land op en hoeft hij tot Juli even helemaal niets!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 07:37

Kijk, dat verklaart alles. De pony is nog jong en mist kracht en hij valt in draf. Dat kan je heel makkelijk oplossen: ouder worden en gewoon rustig doortrainen. Probeer hem niet naar buiten te laten kijken maar met je binnenbeen naar buiten te duwen. Ook veel op de binnenhoefslag rijden zodat hij op eigen benen moet lopen en niet aan die bakrand plakt zou ik meepakken. Je bent goed bezig en het is een leuke combinatie om naar te kijken.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 14:32

Bedankt Anne :)

Over een poosje zet ik in dit topic een nieuw filmpje om te vergelijken hoe het dan gaat.
Binnenhoefslag pakken we al vaak in draf en stap, maar dat kunnen we inderdaad ook in de gallop gaan toepassen zo kan ik het stuur ook wat meer proberen te verfijnen in gallop.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:31

Ga mee met Anne, maar ik wou even zeggen dat je fantastisch voor je paardje zorgt als ik het zo lees, wat een bofkont!

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:32

je moet zorgen dat je je paard goed recht houdt, j gaat eerst steeds langzamer galopperen en dan draven om een mooie overgang te maken. maak jezelf lang een geef een ophouding.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:00

Probeer eerst ook je gallop wat beter te krijgen, hij valt geheel uit elkaar in de gallop en ook dit beinvloed je overgangen terug.
Juryleden willen een goede ontspannen overgang terug zien, in jou geval maakt je paard zich hard, knalt uit de gallop en valt dan bijna dood.
Probeer je paard sneller te maken, oftewel: overgang is overgang. Dit zowel je overgang naar draf gallop en terug, want is je eerste overgang slecht, kan de tweede niet veel beter worden.
Verder, je paard wordt wel rustig maar mist het stuk ontspanning maar ook power, de achterbenen komen ver onder het lichaam vandaan de eerste paar passen en komt dan bij elkaar omdat het zo langzaam gaat. Rustig draven na de overgang is goed, maar je moet niet je impuls verliezen. Probeer eens je overgangen als schijn overgangen te gaan rijden, dus heel rustig gaan galloperen en dan weer even gas erop en weer rustig en dit uitbouwen tot je daadwerkelijke overgang, (dit alles uit een ontspannen gallop), zodat hij wel de voorwaarts houd maar wel bij elkaar blijft.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:44

Ik weet wel hoe hety niet moet :D
Galoperen en dan valt je paard terug in draf.
Gebeurt me nogal vaak en we hebben ook moeite met aangalopperen maar ben al aan het oefenen gat steeds beter!