Moeite met opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amber28

Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 21:38

Hallo bokkers

ik zit met een probleempje ik heb een 7 jarige friese ruin met een probleempje
het is heel moeilijk om op zijn rug te komen met zadel en zonder zadel.
hij heeft in het begin een zadel met een te kleine boom op gelopen maar nou zit er een grotere boom in en nou licht het zadel goed.
maar hij blijft zo raar doen, ik probeer zo snel mogelijk op te stappen maar al ik een maal in het zadel zit begint hij te draven en het is nu zover gekomen dat hij gaat bokken en wie weet hoe lang het nog duurt voor het steigeren.....

het is een schatje verder daar gaat het niet om maar het opstappen, ik zie daar altijd tegen op.

wie kan mij helpen a.u.b

Groetjes amber

aeolusnr1

Re: Moeite met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 21:45

Het is belangrijk ook aandacht te geven aan het opleren van je paardje, veel mensen gaan er gewoon van uit , paard is zadelmak dus opstappen en wegrijden en liefst nog heel braaf en gewillig.
In de praktijk blijkt dat er heel weinig mensen veel te weinig werk maken van een goede basis opleiding van het paard, als er dan nadien zich moeilijkheden voordoen kan je steeds weer terugvallen op die basis, en dan weer gewoon verder opbouwen.
Je paard leren stil te staan is duidelijk iets dat bij die basis hoort, en is echt niet zo moeilijk om dit aan te leren.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:07

Wat bij mijn jonkie goed werkte is van het opstappen iets leuks maken! Ik heb het hem geleerd met iets lekkers, eerst kreeg hij dat van iemand die voor hem stond terwijl ik opsteeg. Toen kreeg hij iets lekkers van mij uit het zadel als ik zat. Nu blijft hij keurig wachten en hebben we het voertje vervangen voor een aai (om de zoveel tijd weer eens wat lekkers, om hem gemotiveerd te houden ;) ). Binnen een paar weken staat hij nu netjes stil totdat hij been krijgt om weg te stappen.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:17

Een krukje/opstapje kan zeker helpen omdat je dan het moment dat je met je hele gewicht hangt zeker verkort. Probeer ook eens aan de andere kant op te stijgen en, inderdaad, maak er wat leuks van!! Desnoods alleen maar opstappen en afstappen, rondje lopen door de bak en weer opnieuw, totdat de spanning er van af is. Doe ook wat andere leuke dingen tussendoor om de aandacht vast te houden, paar stappen achter uit, beetje wijken aan de hand, dat soort dingen. ben benieuwd en wens je veel succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:42

aeolusnr1 schreef:
Het is belangrijk ook aandacht te geven aan het opleren van je paardje, veel mensen gaan er gewoon van uit , paard is zadelmak dus opstappen en wegrijden en liefst nog heel braaf en gewillig.
In de praktijk blijkt dat er heel weinig mensen veel te weinig werk maken van een goede basis opleiding van het paard, als er dan nadien zich moeilijkheden voordoen kan je steeds weer terugvallen op die basis, en dan weer gewoon verder opbouwen.
Je paard leren stil te staan is duidelijk iets dat bij die basis hoort, en is echt niet zo moeilijk om dit aan te leren.

Hier ga ik in mee,
Zelf leer ik mijn jonkies ook eerst stilstaan , ook van het opstappen maak ik een aparte oefening,
Dus op stappen en stilstaan en weer terug naar de wei, daarna pas aan de rest gaan werken.

Ik zou er zeker ook een opstapje bij gaan gebruiken.
En je zou eens kunnen kijken wat hij doet als je zonder zadel erop zit , reageert hij dan ook zo paniekerig?
Let ook op je eigen zit, miss klem je wel, of heb je te veel druk op het bit waardoor het dier gelijk gaat lopen.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 08:43

Een opstapkrukje kan misschien ook helpen. Dan belast je de rug minder door ineens met je gewicht aan één kant te gaan hangen ;)
Wij gebruiken ook altijd een krukje bij het opstappen :)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 10:57

midgie schreef:
aeolusnr1 schreef:

Hier ga ik in mee,
Zelf leer ik mijn jonkies ook eerst stilstaan , ook van het opstappen maak ik een aparte oefening,
Dus op stappen en stilstaan en weer terug naar de wei, daarna pas aan de rest gaan werken.

Ik zou er zeker ook een opstapje bij gaan gebruiken.
En je zou eens kunnen kijken wat hij doet als je zonder zadel erop zit , reageert hij dan ook zo paniekerig?
Let ook op je eigen zit, miss klem je wel, of heb je te veel druk op het bit waardoor het dier gelijk gaat lopen.

ook als ik zonder zadel met een voetje wil opstappen blijft hij redelijk staan maar ik doe dat tijdelijk niet meet omdat hij ging steigeren en bijna achterover geklat waren ik heb mijn onder-/bovenbenen ontspannen naar beneden hangen

Xindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:01

Begint je paard te rennen terwijl je aan het opstappen bent, of wanneer je net in het zadel zit? Het eerste kan namelijk erg gevaarlijk zijn, vooral als je met je voet in de beugel blijft hangen. In dat geval zal ik altijd iemand in de buurt van je paard neerzetten die hem vast kan pakken mocht het mis gaan!

Uit je verhaal begrijp ik dat hij gaat draven/bokken wanneer je er net op zit. Het klinkt alsof hij een beetje in paniek raakt wanneer je net op zijn rug zit? Ik heb een fries gereden die dat ook deed! Je doel is dus om het een ontspannen gebeuren voor hem te laten zijn, het opstappen. Geen haast, gewoon relaxt. "Snel" proberen op te stappen is niet de oplossing. Het helpt je wel om uiteindelijk op je paard te zitten en te rijden, maar het helpt niet bij datgene wat je wilt bereiken: dat je paard stilstaat bij het opstappen. Je kan ook kijken of het lukt om op te stappen op een binnenplaats/poetsplaats, moet wel ruim en hoog genoeg zijn. Op die manier zien ze niet de grote ruimte waardoor ze minder geneigd zijn te gaan rennen. Eerst hangen, dan langzaam been erover en zachtjes gaan zitten. Ze leren dan eerst goed stil te staan, dat kun je daarna uitbouwen naar de rijbak.

Het kan ook zijn dat je paard zijn energie gewoon kwijt moet wanneer hij net in de bak komt. Probeer eerst eens een paard rondjes te longeren en er dan op stappen, wellicht dat dat helpt. En zoals hierboven al wordt gezegd er een aparte oefening van maken: opstappen, afstappen, veel belonen, zelf steeds rustig en ontspannen blijven, en na het oefenen de wei/stal weer in.

Succes!

JustyMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:39

Ik ga inderdaad mee met wat Xindy zegt. Longeer hem even voor het rijden en oefen er veel mee. Ik ben niet zo'n voorstander van opstappen en dergelijk op een poetsplaats. Mocht er dan iets gebeuren heb je een enorm probleem!

Tijdens het rijden een keer halthouden, afstappen, weer opstappen en weer wegrijden. Zo wordt het een onderdeel van je training.

Ik zou wel iemand zoeken die hem tijdens het opstappen voor je vast kan houden, is in ieder geval een stukje veiliger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:51

* ho = ho. Zet dat commando weer eens goed op scherp, zowel aan de hand als onder het zadel.
* opstappen met een krukje. Indien niet aanwezig, zie mijn onderschrift.
* gebruik een hulpje op de grond om 'm vast te houden de komende weken
* de aloude truc met het snoepje; geef 'm eens een tijdje direct na het opstappen een snoepje uit je hand? Prettige manier om een paard te leren dat opstijgen prettig is en ze te leren om even mooi stil te blijven staan. Hebben ze héél snel door, dat na opstappen een snoepje volgt en daar houden ze graag de pootjes voor aan de grond.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 15:27

Laat iemand hem vasthouden als je opstapt. Zeg 'Ho' en als je erop zit eerst goed belonen en stil laten staan.

heel veel succes verder.

_haflinger

nenalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:29

Hoi,
ik heb dat ook een tijdje gehad met een verzorgpaardje,
ik heb hem achteruit laten lopen terwijl ik opstapte, zodat hij eerst moest herstellen
in de vooruit, en dat je daarom makkelijker kon opstappen.

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:52

probeer van een grotere hoogte op te stappen een hek ofzo en dan gelijk wegstappen of hem aflijden met een peentje ofzo misschien werkt dit.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:24

Ik zou inderdaad een krukje gebruiken. je paardje is waarschijnlijk een beetje getraumatiseerd ofzo, door het niet goed passende zadel dat hij eerst had. Door heel rustig steeds met een krukje op te stappen, leert hij hopelijk dat opzadelen niet gelijk staat aan pijn aan zijn rug.. Succes!!

GRANDEUR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:05

Als er ooit een tijd is geweest dat je wel normaal kon opstappen zou ik hem een keer heel goed op z'n plek zetten (is niet leuk en ook niet vriendelijk, ik weet het bokt :o ) Mijn paard vertoonde ook precies hetzelfde gedrag en dat liep echt heel erg uit de hand, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer kon opstappen. Toen heeft mijn instructrice hem eens even flink op de plek gezet en het was in een klap over!

Als je paard het eigenlijk nog nooit goed heeft gedaan/geleerd, dan zou ik het hem met de bovenstaande tips opnieuw leren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:08

ik zou hem even door een fysio laten behandelen hij zal waarschijnlijk spierpijn hebben, van het te kleine zadel.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:43

Ik denk zelf dat je het beste hem met zadel stil kan zetten, rustig stil laten staan, belonen, stukje lopen, rustig stil laten staan, belonen. Vervolgens iemand die er de eerste paar keer bijstaat om rustig tegen hem te praten en zelf ook rustig tegen hem praten: rustig maar paardje, niks aan de hand, ho maar, braaaf, etc. Belonen als hij stil blijft staan en dan voorzichtig je been over het zadel heen leggen. Hopelijk helpt dit, mocht er nog iets zijn, mijn inbox staat open.

xxlaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:46

ik denk dat ie een beetje bang is geworden voor het zadel ohet vorige zadel waarschijnlijk hem pijn deed denk ik. laat hem merken dat het niet zeer doet longeer hem met iets zwaars op z`n zadel net zo lang totdat je merk dat ie het normaal begint te vinden

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:03

_haflinger schreef:
Laat iemand hem vasthouden als je opstapt. Zeg 'Ho' en als je erop zit eerst goed belonen en stil laten staan.

heel veel succes verder.

_haflinger

heey ik heb dat een paarkeer geprobeert maar hij ging dwars door die gene heen het wert een keertje zelfs gevaarlijk voor die gene.
de manege eigenaar heeft het ook al geprobeert daar ging hij ook al door heen dus dat doe ik niet meer (A)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:06

GRANDEUR schreef:
Als er ooit een tijd is geweest dat je wel normaal kon opstappen zou ik hem een keer heel goed op z'n plek zetten (is niet leuk en ook niet vriendelijk, ik weet het bokt :o ) Mijn paard vertoonde ook precies hetzelfde gedrag en dat liep echt heel erg uit de hand, tot ik op een gegeven moment helemaal niet meer kon opstappen. Toen heeft mijn instructrice hem eens even flink op de plek gezet en het was in een klap over!

Als je paard het eigenlijk nog nooit goed heeft gedaan/geleerd, dan zou ik het hem met de bovenstaande tips opnieuw leren.

haay

als ik hem een klap geef dan dramt hij nogsteets het is een tank met een dikke speklaag waardoor het lijkt waar door hij nix voeld.
ik zit nu ook met een gekeusde knie met vocht dus een andere ruiter probeert het nu voor mij zonder succes.

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:11

montyjansen schreef:
ik zou hem even door een fysio laten behandelen hij zal waarschijnlijk spierpijn hebben, van het te kleine zadel.

haay

hij heeft idd met een middelmatig zadel gelopen met een tekleine boom
ik krijg ook een nieuw zadel nu die wel perfect past (hopelijk :o )
maar een fisio zit er niet in
hij is wel verzekert maar ik weet niet of dat in de verzekering valt
wij hebben anders geen geld er voor |( en

Als iemand een fisio in de buurt van rotterdam weet mijn inbox staat open voor de plaatsen ;)

_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:55

misschien is zijn rug wel beschadigd, dus ik zou het inderdaad ook eerst met een krukje gaan proberen, werkt dan niet neem dan les van iemad die er wat meer ervaring mee heeft.

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:04

Ik heb niet echt tips voor je, maar kijk hier alsjeblieft mee uit! Ik heb zo een ongeluk gehad waar ik wonder boven wonder niets aan over heb gehouden.

Paard rende weg tijdens het opstappen waardoor ik viel. Daarbij zette hij zich met zijn achterhoef af op mijn buik. Geen pretje!

tijgerr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:08

Hoii,

weet je zeker dat je zadel nu goed past want uit dit gedrag lijkt het wel of het nog niet optimaal is, kan ook zijn dat zn vorige zadel zoveel pijn heeft gedaan dat ie denkt dat dat nu ook zo is, gewoon opstappen, draaft ie wel weer in stap terug brengen stil gaan staan, afstappen en weer opnieuw net zo lang tot ie t wel goed doet ;)

Hoop dat t lukt!!!!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 10:17

ik denk dat je het probleem moet achterhalen. aangezien jij dat al gedaan hebt kun je daaruit verder werken.
jou paard is bang voor de druk die op zijn rug komt. zo gauw die druk er echt is vind hij het goed maar tot die tijd is het eng.
waarschijndelijk door het vorige zadel en misschien in combinatie met verkeerd opstijgen.
je moet het daarom heel voorzichtig aanpakken.
probeer hem in alle rust te laten wennen aan de druk van opstijgen.
ga hangen op zijn rug en vergroot die druk als je paard weinig reactie heeft.
doe daarna je been over zijn rug en als hij daarop nog blijft staan ga je rustig zitten.
oefen dit zo vaak mogelijk en onder begeleiding. eventueel kun je in een begin ook een krukje gebruiken.
hierdoor verminder je ook de druk bij opstijgen.
door het snelle opstijgen plof je ook vaak in het zadel en ook dat is niet fijn voor je paard.
dus gewoon met iemand anders het rustig proberen aan te wennen.
het zal niet in een dag gaan maar langzaamaan gaat het vaak wel beter.

veel succes!