Is bitloos rijden een oplossing ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Smile

Is bitloos rijden een oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 18:55

Hallo, mijn verzorgpaardje Daiquiri heeft wat probleempjes.

Haar eigenaar kocht haar ongeveer 2 jaar geleden en had haar eerst zelf als verzorgpaard. Daiquiri was altijd heel braaf geweest, maar toen ze haar kocht, begon ze te racen in galop en constant haar tocg uit te steken.

Nu gaat het al veel beter, maar ze steekt haar tong nog altijd uit en ze is moeilijk houdbaar tijdens buitenritten.
Ik verzorg haar nu ongeveer een jaar en heb gevraagt aan de eigenaar of ik misschien mitloos kon proberen. Ik weet alleen niet of het gaat helpen.
Ze rijdt nu met een gebroken bit.

ccathalijne

Re: Is bitloos rijden een oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:58

misschien moet je eens les nemen

Just_Smile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:01

ccathalijne schreef:
misschien moet je eens les nemen

Ik neem ook les, en de eigenaar neemt ook iedere week les.
Mijn lesgeefster weet ook niet wat er precies aan de hand is en zij heeft ook met de eigenaar gepraat.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:02

Laat de tandarts eens komen ;)
of de DA of osteopaat ,
waarschijnlijk is het pijn aanduiding waar ze ondervandaan wilt rennen
als het aan de tanten ligt is bitloos een optie maar de tandarts laten komen een betere ;)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:04

Het lijkt me verstandig om inderdaad eerst na te gaan of het dier geen pijn of ander medisch probleem heeft. Als gedrag zonder aanwijsbare externe oorzaak ineens verandert, heeft dat meestal iets met een lichamelijk probleem te maken.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:06

Het hangt er ook vanaf hoe het bit wordt gebruikt, maar ik adviseer je ook om een tandarts te laten komen.
Bitloos is heel fijn maar je moet er ook mee om kunnen gaan.

jokenicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:08

wij hadden een draver en die gooide ook z'n tong over het bit, waardoor hij compleet onbestuurbaar werd. toen zijn we bitloos gaan rijden, en daar reageert hij juist weer heel gevoelig op, dus ik zou het zeker proberen als ik jou was, en ook even de tandarts laten kijken als dat mogelijk is. suc6!

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:17

Bij mijn verzorgpaard was het de oplossing. Die schoot er ook zomaar vandoor en was niet terug te krijgen. Hij schiet nogsteeds zomaar weg maar is nu wel terug te rijden. Denk dat het per paard verschillend is hoe die erop reageert. Een bitloos hoofdstel kan ook scherp zijn.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:19

Paard wat tong uit de mond laat hangen heeft waarschijnlijk pijn in zn lijf.
Welke kant hangt de tong uit zn mond?Wat is de makkelijke kant,linksom of rechtsom?

Bij scheve paarden wil dit ook nog wel eens voorkomen,dat kan ook het racen verklaren.De (pijnlijke) druk in de rug zorgt ervoor dat het paard zich zo gaat uiten!

Een goeie lesgever herkend een scheef paard,zeker als het dier uit onbalans weg rent en de tong laat hangen.
Kijk voor een andere goeie lesgever en verdiep je eens samen met de eigenaar in het rechtrichten van een paard,ik denk dat je veel dingen dan beter kunt herkennen.

Bitloos rijden zal hier niks uitmaken,paard zal blijven racen omdat ie helemaal scheef loopt!

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:23

Ik ben het eens met funnyhorses.
Als het dier eerst goed nagekeken is (hopelijk staat de eigenaresse daar voor open) en daar niet iets uit gekomen is dan is het zeer waarschijnlijk dat het dier niet ontspannen loopt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:24

IK vind bitloos in deze gevallen een symptoom bestrijding..
Laat tandarts of da eerst is komen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:24

AP -> RT-P

Just_Smile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:26

funnyhorses schreef:
Paard wat tong uit de mond laat hangen heeft waarschijnlijk pijn in zn lijf.
Welke kant hangt de tong uit zn mond?Wat is de makkelijke kant,linksom of rechtsom?

Bij scheve paarden wil dit ook nog wel eens voorkomen,dat kan ook het racen verklaren.De (pijnlijke) druk in de rug zorgt ervoor dat het paard zich zo gaat uiten!

Een goeie lesgever herkend een scheef paard,zeker als het dier uit onbalans weg rent en de tong laat hangen.
Kijk voor een andere goeie lesgever en verdiep je eens samen met de eigenaar in het rechtrichten van een paard,ik denk dat je veel dingen dan beter kunt herkennen.

Bitloos rijden zal hier niks uitmaken,paard zal blijven racen omdat ie helemaal scheef loopt!

Ja, ze heeft al klachten gehad van haar rug (we doen iedere keer oefeningen voor het opzadelen). Het zou normaal gezien toch al beter zijn.. En ze steekt haar tong steeds aan de rechterkant uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:45

Zou idd zeker de rug na laten kijken , kan zelfs vanuit de bekken komen .
Bitloos kan een paard daardoor ook de tong uit de mond steken.
Dus het dier laten behandelen en je training erop aan passen zal zeker helpen,

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 09:48

Er kunnen heel veel medische oorzaken zijn, voor zo'n gedrag. Maar het kan ook zijn dat je paard inderdaad het bit niet fijn vind.
In zo'n geval zou je een bitloos hoofdstel kunnen lenen van iemand, en uitproberen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 10:21

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:15

Just_Smile schreef:
Ja, ze heeft al klachten gehad van haar rug (we doen iedere keer oefeningen voor het opzadelen). Het zou normaal gezien toch al beter zijn.. En ze steekt haar tong steeds aan de rechterkant uit.

Dan zal je paard waarschijnlijk een linksgebogen paard zijn.Heb je niet het gevoel dat het linksom allemaal wat makkelijker gaat?En als je rechtsom rijd dat je paard dan het bit "vast pakt"?

dat zijn allemaal seintjes dat je paardje erg scheef is.
En past het zadel wel goed?Klemt het niet en ligt het goed op de rug zonder drukpunten of brugeffect?

Je kunt veel oefeningen aan de hand doen om je paard te gymnastiseren,wil je dit ook doen als je erop zit dan moet je echt iemand erbij halen die daarin ervaren is,anders word het een grote frustratie-strijd en weet je immo niet of je het wel allemaal goed doet.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:08

bij mij heeft bitloos inderdaad geholpen doordat het paard niet meer op het bit kon gaan hangen. voor alle zekerheid heb ik wel een ferme neusriem genomen omdat hij bij het zien van paarden in de verte alsnog een flinke speurt wilde inzetten (zie de hoofdstellen van spirithorses.be)

Natascha1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 22:09

Zoals gezegd hierboven. Probeer eerst te kijken of je paard in orde is. Een tandarts regelmatig de mond na laten kijken is zeker geen overbodige luxe. Een goed passend zadel is ook prettig voor paard en ruiter. Als het geen medische oorzaak heeft kan je overwegen om bitloos te proberen. Bij bitloos zijn ook legio mogelijkheden. Maar ook een ander bit kan wel eens helpen. Ik heb ook diverse bitten geprobeerd, om te kijken welke mijn paardje prettig vind.
Succes.

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 13:43

als de tandarts geen problemen vind is bitloos rijden een goed optie! dat is een stuk fijner voor je paard dan een bit. een fijn type hoofdstel is het kaakgekruiste systeem.