Ik ben anti-slof. Mijn paard kon ook stuurloos worden op het zand in de bossen bij Drunen. Mijn oplossing? Een simpele martingaal. Dan kan ie zijn bol niet zo hoog gooien, waardoor jij makkelijker controle kan houden. Eigenlijk zou je iemand zonder reuma moeten vragen om dit op te pakken. Als je paard een paar keer flink de wacht aangezegd krijgt op het goede moment, leert hij dat zijn gedrag niet gewenst is. In jouw geval heeft hij nu een paar keer succes geboekt.
Je kan je ook afvragen waarom ie het doet? Mijn paard ging er ook regelmatig van tussen, tot ik zijn zadel heb laten aanpassen. Dat bleek niet helemaal prettig te liggen op zijn rug. Eigenlijk liep hij weg voor de pijn. De martingaal is nu nog zuiver psychisch voor mezelf. Vooral als het even geleden is, is Sam zo blij om in het bos te zijn, dan heb ik hem nodig bij het opstijgen. Hij zou dan het liefst meteen vertrekken en vergeet dan dat het vrouwtje er nog op moet. Mijn bekken is instabiel, dus ik ben niet zo lenig meer. Verder is ie braaf nu hoor.