balans oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annlin

balans oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 23:37

Hallo bokkers :)

Nu ik al een tijdje weer intensief kan rijden, na zo'n halfjaar van peesblessure en daarna het opbouwen, loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan: Balans.
Mijn pony Evelien is sinds augustus 2009 onder het zadel en deed het vanaf het begin af aan echt super. Ze heeft een fijne stap en een heerlijke draf. Maar dan komt de galop... Het moment dat ik probeer aan te springen gaat ze eerst heel hard draven. Als ik haar dan eindelijk normaal heb kunnen laten aanspringen, schiet ze weg zodra ze in galop zit. Niet uit narigheid, je kan voelen hoe ontzettend instabiel ze dan is. Over de hoefslag galopperen(laat staan door de hoeken) zit er niet in.
Het is niet alleen onder het zadel, ook tijdens het longeren vind ze het erg moeilijk.

Wel loopt ze over het algemeen goed op d'r eigenbenen en in draf en stap heeft ze gek genoeg de balans die ze in de galop totaal mist.

Daarom ben ik nu opzoek naar oefeningetjes om haar wat te helpen haar balans te vinden.
Ik heb wel les, maar ik wil eigenlijk gewoon alles uit proberen om te merken wat haar het beste helpt.

Dus wie o wie heeft voor mij de gouden tip? :)

midgie

Re: balans oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:41

Vraag aan je instructrice om rechrricht oefeningen, zoals de schouderbinnen en traver, dat zijn oefeningen om je pony in balans en sterk genoeg te gaan krijgen en houden in alle 3 de gangen.
Ook is het belangrijk dat je zelf goed zit in de galop en niet klemt , dus zelf ook onafhankelijk zitten.

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:25

midgie schreef:
Vraag aan je instructrice om rechrricht oefeningen, zoals de schouderbinnen en traver, dat zijn oefeningen om je pony in balans en sterk genoeg te gaan krijgen en houden in alle 3 de gangen.
Ook is het belangrijk dat je zelf goed zit in de galop en niet klemt , dus zelf ook onafhankelijk zitten.

Oh goed idee :j had er zelf eigenlijk nog niet aan gedacht, dus dat ga ik zeker proberen.

En mijn zit... tja, hij is op zich wel oke, ik klem niet echt, maar het is ook de moeite waard om die te verbeteren :)
Dankje

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:31

jonge paarden en paarden met weinig balans vinden "hoeken" eng , dus niet teveel willen gaan "tegen hangen" dit brengt ze nog meer uit balans.
Idd rechtrichtoefeningen zoals voltes spiraalgewijs verkleinen en vergroten, SB,...
Als je de kans hebt buiten de bak stukken rechtdoor te galopperen, zodat je paard 1 de galophulpen goed leert begrijpen (dus niet laten versnellen en in galop jagen) 2 meer vertrouwen krijgt in de galop 3 niet onmiddelijk "bang " hoeft te zijn de bochten te missen.

verder toch regelmatig aan de longe laten galopperen zodat ze zelf zonder dat jij (onbewust) kan tegenwerken met je gewicht/hulpen balans kan vinden... niet te kleine volte nemen, beshrijf desnoods zelf een kleine volte zodanig dat je paard echt een grote volte kan maken, naarmate het beter gaat kan je die verkleinen

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 11:38

Oke, ze staat aan het bos dus dat is geen probleem :) en misschien is dat inderdaad wel goed, ik rij d'r dan toch vaak (bij gebrek aan beter) maar op de volte, dus dat ga ik ook proberen :j

En longeren deed ik opzich wel want ik vond het een fijne aanvulling op m'n training onder het zadel, maar dat mag dus wel wat regelmatiger :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:44

Buiten rijden? Op eigen benen laten galoperen stukken rechtuit?

MilouV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:12

Ik had dit probleem ook maar dan in draf ik maak 3 kleine voltes achter elkaar en dan een halve grote volte om het te proberen(zonder in galop te springen) werkt bij mij echt super hij springt zelden nog in galop.