Paard bang om te galoperen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

viwi

Paard bang om te galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:58

hallo mensen,
ik heb een paard net gekocht.
ze is vroeger een draver geweest en is nu 15 jaar.
ze heeft altijd bitloos gereden.
stappen doet ze goed (de is alleen druk met haar hoofd dat komt omdat ik net met bit rijd)
bij draven gaat ze steeds sneller draven tips?
maar de galop is het ergst het lijk wel alsof ze er vroeger voor gestraft werd en dat ze bang is om te galoperen.
met galop gaat ze eerst heel hard draven en dan schiet ze in galop maar haar techniek klopt echt niet
ze scheurt de bak door en neemt te grote passen
ze maakt zich heel lang en het voelt dan net alsof ze steeds dichter bij de grond komt het haar buik
en het lijkt dan ook nog alsof ze in elkaar krimt
heeft iemand tips hoe ik haar kan leren goed te galoperen en rustig te laten draven
ook springen gaat niet goed
ze was eerst bang voor de balken dat is nu over maar haar techniek is ook nog niet zo goed
tips altijd welkom
please help me
alvast bedankt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:05

Tsja, met dravers moet je gewoon geduld hebben. Het zijn van zichzelf al redelijk opgefokte paarden en vooral als ze net uit de drafsport komen zit er nog heel veel energie en drukte in. Probeer veel overgangen stap-draf te rijden. Als je dat veel oefent, zal je paard waarschijnlijk rustiger gaan draven, of je kan het tempo in draf zelf wijzigen :)

Het kan zijn dat je paard bang is om aan te galloperen, want op sommige stallen worden paarden behoorlijk hard afgestraft als ze "springen" (van draf naar galop). Sowieso word altijd terug genomen, en leren de paarden hierdoor dat ze moeten draven en niet mogen galloperen.

Ik zou zelf de galop laten zitten, tot je de (stap) draf helemaal onder de knie hebt. Ik heb zelf nooit een draver leren galloperen, maar al zet je paard maar 3 passen in galop, gewoon uitvoerig belonen. Misschien kan je er een commando aan leren ( "gallop") zodat ze leert wat je bedoelt en waar je voor beloont? Succes

En anders natuurlijk lessen nemen :D

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:08

dank je wel,
ik rijd nu wel overgangen
maar kan haar vaak niet snel terug krijgen ze draaft dan ook zo snel
ik denk wel dat ze hard gestraft is maar hoe?
als ik dat toch is wist
moet ik haar dan ook belonen als ze galopeerd maar helemaal verkeerd of niet?
ik zou haar niet hrd straffen enzo maar alsnog

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:09

Je hebt een draver... Die hebben niet geleerd om te galopperen/ wordt afgeleerd om te galopperen. Dus is het logisch dat ze het niet helemaal onder de knie heeft. Een draver wordt niet direct gestraft (in de zin van slaan) als ze in galop gaan, maar wel aprupt en per direct terug genomen (en ja, dat gaat wel eens wat minder zachtzinnig).
Daarbij snap ik uberhaubt niet waarom je al gaat springen met een paard wat en niet kan galopperen en wat je niet onder controle hebt.
En dat de techniek van het galopperen niet klopt kan zijn omdat ze heel vlak galoppeerd om omdat ze in een 4takt galoppeerd. (galop is een 3 takt gang)

Als ik jou was zou ik ergens goede les zoeken. Als het even kan bij iemand die enigzins verstand heeft van dravers en het omscholen van deze.

Heb je mogelijkheid om in een bos of op het strand een lang eind recht uit te galopperen? Met lange rechte lijnen hoeft ze er minder aan te denken om in de bochten haar balans te houden (een draver leert niet zulke korte bochten te draaien) en kunnen jullie je beter concentreren op het galopperen zelf.

Edit: spelfouten
Laatst bijgewerkt door Women2 op 25-11-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:09

Lieverd, een draver is gefokt om te draven, die kunnen niet goed galopperen, dat is niet dat ie bang is maar hij kan het gewoon heeel moeilijk.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 20:12

ja oke maar in het weiland enzo galopeerd ze ook wel is en dat ziet er goed beheerst uit maar als het zadel erop zit
dan opeens niet dus ze kan het wel maar wil/durft niet
en ik spring niet met haar maar balkjes draven op de grond of 5 cm van de grond
is longeren missschien iets?
ik heb ook les

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:14

viwi schreef:
ja oke maar in het weiland enzo galopeerd ze ook wel is en dat ziet er goed beheerst uit maar als het zadel erop zit
dan opeens niet dus ze kan het wel maar wil/durft niet
en ik spring niet met haar maar balkjes draven op de grond of 5 cm van de grond
is longeren missschien iets?
ik heb ook les

Wat zegt je instructie? Onder het zadel is het heel anders want dan breng jij haar uit balans. Mijn paard laat in de wei ook een super uitgestrekte draf zien maar onder het zadel niet :+

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:15

Ja, maar een draver heeft nooit gegaloppeerd met iemand op zn rug... In de wei wel, maar dan is het balans heel anders. Dus is dat logisch

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:16

Neem les van iemand die jou de techniek kan leren, je bent 13 jaar ,
Hou het voorlopig even in stap en draf met je paardje totdat jij meer snapt van de tecniek en je het je paardje kan uitleggen hoe hij het beste kan aan galoperen, ga aan de gang met het rechtrichten en belangrijk dat je leert wat rechtrichten is en ook de theorie ervan.
Je paard kan echt wel galopperen , denk dat hij dat in de wei wel doet , elk paard kan het maar onder het zadel is het vaak erg moeilijk, zeker als je nooit op een goeie manier getraind ben om goed in balans te lopen met een ruiter op je rug.
Neem er de tijd voor, je hebt het dier net en neem aan dat je geen haast hebt, dus doe het rustig aan voor jezelf maar zeker ook voor het dier , ga eerst eens aan mekaar wennen want je hebt hem pas , zorg dat je een band krijgt met het dier dan komt de galop ook wel een keer.
Laatst bijgewerkt door midgie op 25-11-10 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:16

Los in het weiland is heel anders. Balkjes op de grond zou misschien kunnen helpen, want daar moet ze haar tempo op aanpassen (of eigenlijk moet jij dat regelen). NIET 5 cm. van de grond :P NIET springen! Balkjes moeten op een juiste afstand liggen. Je hebt je paard niet onder controle. Gewoon beginnen met de basis, lessen volgen of ten minste iemand erbij hebben die veel ervaring met paarden heeft (dan heb ik het niet over een vriendin van 14 jaar, die al zoveel jaar rijd). Maar> oefening baart kunst, gewoon geduld en rustig rijden-opbouwen.

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:20

longeren kan heel handig zijn voor de galop ik ken een meisje die een draver heeft leren galoperen. Die draver heeft het zo goed onder de knie gekregen dat nu ook jumping loopt bij dit meisje heeft het zeker een jaar geduurd voor het paard kon galoperen je moet geduld hebben. Dan lukt het wel. En longeren zeker doen ze moet eerst leren om ontspannen te galoperen in haar eigen galop met een zadel en dan pas kan je naar de gewone galop enzo gaan. Een draver heeft tijd nodig

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:19

Ik ben met mijn draver begonnen in het bos, met de galop. Lekker lange paden en dan paard flink aanmoedigen en belonen als hij galopeerd. Terug nemen en nog eens etc. Toen dit goed ging, heb ik het pas in de bak geprobeerd, met dezelfde enthousiaste aanmoediging als in het bos ;) .

Punz

Re: Paard bang om te galoperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:32

Ik begrijp dat jouw paard al door iemand anders is bereden voordat jij haar kocht? ( je zegt dat ze hiervoor bitloos gereden is?). Misschien even contact opnemen dan met de vorige eigenaar; hoe deze dat deed met galopperen. Verder kan het zijn dat je paard bitloos gereden is , omdat ze voor de sulky waarschijnlijk geleerd heeft om wat op het bit te gaan "hangen". Het kan dan zijn dat je het probleem met steeds harder willen draven niet of minder hebt als je bitloos rijdt. Kortom: als het mogelijk is ook nog even contact opnemen met de vorige eigenaar om te horen hoe deze omgegaan is met de problemen die jij nu tegen komt.
Laat je verder inderdaad goed begeleiden: de problemen die je noemt zijn de problemen die je gewoon tegenkomt als je een draver omschoolt tot rijpaard, zoek iemand die hier ervaring mee heeft , en laat je daardoor helpen

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:00

Standaard dingen waar je tegenaan kan lopen :j Goed instructie zoeken en niet verwachten dat je over twee weken een goed galopperend paard hebt :+

Ik ben juist wel begonnen met galopperen in de bak, omdat je dan veel meer rust erin kan krijgen. Door hem op een lang pad erin te laten vallen krijg je echt geen mooie galop.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 20:33

oke
heb vandaag nog even balkjes gedraaft (ver genoeg uit elkaar)
haar oren gingen naar voren en ze nam me een sprong over die balken!
dat was wel haar eerste echte goede sprong ook al was het niet de bedoeling
heb haar ook nog gelongeerd vandaag stap en draf maar galop nog niet
ze ging vreselijk hard draven en ik zei heel rusting ho,ho maar het is goed ho...
dat werkte even maar toen ik ophield met ho zeggen begon ze weer hard te draven
de oude eigenaar bellen kan niet hij is verhuisd en heeft een ander nummer (heeft ie niet aan mij doorgeven (lekker is dat))
dus dat kan niet meer
ik moet haar dus longeren daarna rustig stappen en draven (veel overgangen)
en balkjes draven maaer hoe ver dan uit elkaar?
ik bedoel ze sprong er nu overheen en wat rechtrichten is zou ik niet weten
ze is erg gevoelig ook dus weet niet of ik daar iets mee aan of moet
ik heb al veel aan jullie allemaal maar kunnen jullie me NOG verder helpen?
ik hoop van wel :j

LiekeLita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:54

Dit is precies het verhaal wat ik ook heb gehad met mijn 14 jarige draver.
hij is helaas 1,5 maand geleden overleden.. :(

hij deed geen galop en wilde geen balk zien,

met heel veel geduld en doorzettingsvermogen.
is dit allemaal gelukt en heb ik een meter met hem gesprongen!!

ook helpt het als je de hindernis tegen een hek aan zet,
dan kunnen ze maar aan een kant ontwijken ( als hij dat doet)

en als je erop zit, en hij gaat te hard draven weer terug nemen.. en dan weer opnieuw starten en als hij.zij het goed doet belonen!!

tja het is moeilijk uit te leggen met typen,

maar heb heeel veel geduld en maak een band met je paardje zodat hij.zij ook op je is gericht.

SUC6!!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 22:00

Joolien schreef:
Lieverd, een draver is gefokt om te draven, die kunnen niet goed galopperen, dat is niet dat ie bang is maar hij kan het gewoon heeel moeilijk.

Fout vooroordeel
Dravers kunnen net zo goed galoperen als andere rassen!

Echter als hij alleenmaar gekoerst heeft is het niet verwonderlijk dat hij daar nu moeite mee heeft.
TS wat ik opmaak uit je verhaal, lijkt het mij dat dit paard gewoon niet omgeschoold is.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 17:21

ik ben erachter gekomen
dat als ze ging galoperen kreeg ze echt op haar donder
arm paardje die mensen dachten echt alleen maar aan geld en winnen
met dat springen tegen dat hek aan dat hoeft neit want ze gaat er wel overheen maar haar techniek is niet goed
en in de bak heeft ze gegalopeerd zonder zadel dan maar het ging vreselijk snel
vandaag liep ze onregelmatig en is erg rustig
heb niks geks met haar gedaan
maar het gaat wel over
de vraag is gewoon:
HOE KAN IK MIJN DRAVER RUSTIG LATEN GALOPEREN EN DRAVEN EN DE TECHNIEK VAN SPRINGEN BEHEERSEN

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:30

Door les te nemen, bij voorkeur van iemand die weet hoe een draver omgeschoold moet worden.
Ze zijn prima om te scholen als je weet waar je mee bezig bent en geduld hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:45

viwi schreef:
ik ben erachter gekomen
dat als ze ging galoperen kreeg ze echt op haar donder
arm paardje die mensen dachten echt alleen maar aan geld en winnen
met dat springen tegen dat hek aan dat hoeft neit want ze gaat er wel overheen maar haar techniek is niet goed
en in de bak heeft ze gegalopeerd zonder zadel dan maar het ging vreselijk snel
vandaag liep ze onregelmatig en is erg rustig
heb niks geks met haar gedaan
maar het gaat wel over
de vraag is gewoon:
HOE KAN IK MIJN DRAVER RUSTIG LATEN GALOPEREN EN DRAVEN EN DE TECHNIEK VAN SPRINGEN BEHEERSEN

Hoe word ik rijk?
Hoe versla ik edward gal?
Hoe...
Zoiets is deel van een heel groot iets, iets dat je niet simpel uitgelegd krijgt door een simpel stappen plan van 5 stappen. Als paardrijden zo simpel was reden we allemaal grand prix.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:43

geduld hebben, goed les nemen en niet verwachten dat het volgende week perfect gaat :+
dat afstraffen valt over het algemeen wel mee. Daar krijg je alleen een zwaar gestressed paard van, plus kans op een boete. Ze nemen ze gewoon terug.

Wat betreft de galop, dat is gewoon een kwestie van trainen. Als ze het aan de longe wel doet, hou het daar dan een tijdje bij. Ga eerst sterker maken.

viwi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 14:40

oke,
ik ga er niet vanuit dat het gelijk lukt en dat hoeft ook niet
aan de longe galopeerd ze ook niet daar gaat ze alleen maar harder van draven
ik ga eerst een goeie band met haar maken en rijd haar alleen stap-draf ook zal ik haar vaak longeren
eerst alleen stap en draf en als dat goed gaat kleine stukjres galop proberen thanks iedereen de vooruitgang komt hier ook te staan

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 15:39

Je komt er echt wel hoor!
Heeft ze bij de vorige eigenaren gegalopeerd onder het zadel?
Vraag je instructrice om hulp!
Als deze draver nog nooit gegalopeerd heeft onder het zadel, dan zal ze dit nog moeten leren en dat kan lastig zijn bij een draver.
Heb gewoon geduld en neem les ;)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:10

tsja, een draver die op de baan heeft gelopen en nu onder het zadel is,
dat geeft doorgaans altijd problemen,
er wordt nu gevraagd naar iets waar ze vroeger voor afgestrafd werden,
sommige paarden zijn zo getraumatiseerd daardoor,
dat je alles van voren af aan moet leren,
en flink belonen, en vooral niet boos worden,
lukt dat dan ook nog niet, dan kan je hem beter met rust laten,
en niet meer van hem vragen wat hij niet durft,
dat zou egoistisch zijn van jou, om dat van hem te vragen,
en te blijven vragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:24

TS: om te beginnen de galop onder het zadel even laten rusten totdat je meer controle, rust en ontspanning hebt in de stap en draf. Longeer je paard of zet een stukje af in de bak zodat je paard op jouw stemcommando leert aanspringen in galop en zelf z'n balans zoeken en meer vertrouwen krijgen. Jonge paarden, paarden met weinig balans of paarden die nooit hebben "mogen" galopperen hebben angst om niet heelhuids door de bochten en hoeken te komen in een rijbak. En dan nog eens een ruiter op hun rug die nog meer onbalans veroorzaakt...
Als je paard aan de longe kan ontspannen in de galop kan je dit meenemen in je training onder het zadel, wees blij met korte stukjes en bouw rustig op. Als je op buitenrit stukken hebt waar je rechtdoor kan galopperen op een veilig manier, zeker proberen, vaak dat als ze niet moeten draaien ze meer zelfvertrouwen hebben.
Als laatste het springen, als galop aan de longe goed gaat, eerst in vrijheid een sprongetjes laten nemen en dan pas onder het zadel.

Veel succes, maar vergeet niet dat dit niet op enkele weken in orde is. Je paard heeft al een zekere leeftijd en moet een "vastgeroeste" gewoonte "afleren" Dus geduld is zeker aan de orde