Ik ben te traag! Wie heeft tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Ik ben te traag! Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 13:10

Weet je het nog? Dat je vroegah niks voelde maar steeds letterlijk moest kijken of:
* je paard wel vierkant stond bij het halthouden,
* hij in de goede galop zat
* je op het goede been lichtreed
* enz enz enz...

Nou 1 geluk: dat hoef ik niet meer!!!! Maar!!!
Op het moment zit ik zon beetje aan het punt waar je gaat voelen dat je paard net zijn achterhand ietsje naar buiten zwaait, net een ietsie over de buitenschouder wegvalt, dat je het aan voelt komen als hij even zijn aanleuning kwijt dreigt te raken, dat je net een fractie scheef zit en ga zo maar door.
Aan de ene kant is dat heel fijn natuurlijk, omdat dat wel getuigd van het feit dat mijn ruitergevoel zich wel degelijk aan het ontwikkelen is, en zoals mijn instructrice zegt altijd: Als je het zelf al in de gaten hebt is dat het halve werk!

Aan de andere kant voel ik mezelf nu dus een beetje de gemiddelde slome knol waar de reactie net te lang uitblijft!
Ik voel wel wat er gebeurt, eigenlijk zelfs best wel goed en ik kan het ook heel goed benoemen en ik weet de oplossing, maar toch ben ik steeds NET een tik te laat met reageren. Dan duurt het net een paar seconden langer dan het had kunnen duren. We leren onze paarden altijd snel schakelen om goed aan het been te zijn, en ik krijg het maar niet voor elkaar om daar sneller in te worden momenteel!!

Constant denk ik oliebol, aaaaargh, ah nee weer te laat, stupid-ass ben toch eens op tijd!! En ik wordt daar soms best gefrustreerd van.
Soms is het zo erg dat ik echt gek word van mezelf...
Wie heeft de ultieme tip om precies die frustratie uit de weg te gaan en mezelf erdoorheen te helpen :D

Overigens, als mijn topic hier niet hoort mag het gerust verplaatst worden.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:36

Zoals een kennis ooit zei:

Ergert u niet, verwondert u zich slechts.....

Zo ook met paardrijden en wat je instructrice zegt; je hebt het door en voelt het, dat is ook gewoon het halve werk. Naarmate de tijd vordert zul je wel leren om sneller te reageren wanneer je iets voelt.
Lopen en fietsen ed heb je ook niet in één dag geleerd!

Wennii

Re: Ik ben te traag! Wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 15:32

nee dat klopt haha. toen maakte ik me er alleen nog niet druk om, nu wel :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 15:58

Eens met de post van Maroes.
Heb er zelf ook wel last van, maar ik probeer te voorkómen dat mijn paard haar dingetjes (weglopen buitenschouder b.v.) doet. Dat lukt nog niet altijd, maar daarmee heb ik al wel een hoop gewonnen. NOg bewuster zijn van de dingen die je paard doet, dus in jouw geval uitzwaaien, en door rijtechnisch goed bezig te zijn voorkomen dat het gebeurt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:38

ja en daar ligt inderdaad precies mijn frustratie... Ik probeer het uit alle macht te voorkomen (en natuurlijk lukt het weleens), omdat ik het nu begin te voelen, maar de keren dat het niet lukt dan kan ik me best wel ergeren aan mezelf :) misschien moet ik gewoon minder hard zijn voor mezelf en blij zijn met die keren die wel lukken. Want het ligt er niet aan dat ik niet oefen haha.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 20:59

Je mag trots op jezelf zijn, dat je al zover gekomen bent, dat je dit gevoel ontwikkeld hebt :j Er zijn heel veel ruiters die hier nooit aan toekomen.

Misschien is dit wel een hele goede reden om te paard niet meer gefrustreerd te raken: ik ben ervan overtuigd dat je paard je frustratie aanvoelt. Ik weet ook zeker dat een paard liever een ontspannen ruiter op zijn rug heeft dan een gespannen/gefrustreerde ruiter... Dus: niet meer boos worden.
Je bent hardstikke goed bezig :) .

Ik ken het gevoel wel hoor.... en snap ook dat je vreselijk gefrustreerd kan raken. Dus was ik hierboven zeg, is dan wel even makkelijk getypt.... Dit is wat ik mezelf steeds voor houd. Mijn paard heeft er niets aan als ik op zijn rug aan het stuiteren ben van irritatie :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:09

Hier nog zo'n slome!
Beetje hetzelfde probleem.

Gelukkig helpt goed les, wanneer je zo'n rappe instructrice hebt die alles meteen benoemd op het moment dat je het zelf denkt.
Wordt je ook best wel frustri van, al kan ik het snel van mij af laten glijden en denk ik 'oepsie" , maar na 3 rondjes op je kop krijgen (zo voelt het wel, ik denk dan altijd: ja hallo ik dacht het net!), wordt het wel sneller.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:13

Wen_en_Jelle schreef:
ja en daar ligt inderdaad precies mijn frustratie... Ik probeer het uit alle macht te voorkomen (en natuurlijk lukt het weleens), omdat ik het nu begin te voelen,

Op het moment dat je het voelt ben je dus te laat en kun je het alleen nog corrigeren. Ik bedoel dus dat je weet dat je paard uitzwenkt. Dan moet je dus constant je begrenzing aan die kant in de gaten blijven houden. Als je begrenzing goed is, is het een stuk lastiger voor het paard om zijn "kunstje" te doen.

Citaat:
maar de keren dat het niet lukt dan kan ik me best wel ergeren aan mezelf :) misschien moet ik gewoon minder hard zijn voor mezelf en blij zijn met die keren die wel lukken. Want het ligt er niet aan dat ik niet oefen haha.

Snap ik, maar probeer je niet te ergeren of in ieder geval laat je ergernis niet blijken terwijl je rijdt. Schiet je niks mee op en je brengt de frustratie ws over op je paard.
Vergeet niet dat het heel niet erg is om een fout te maken. Dat mag best! Gewoon blijven rijden en doen, komt het mettertijd echt wel.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 09:14

Pff ben best blij dat ik niet de enige ben en idd, ik moet eigenlijk gewoon niet boos zijn op mezelf. Nu scheelt het wel dat mijn paard me er wel goed doorheen helpt qua "niet reageren op het gedoe van mijn baasje" :).
Gelukkig maar, hij blijft er heel stabiel onder.

Ik ga inderdaad maar eens oefenen sim, om na te gaan wanneer hij zijn trukendoos opentrekt, want meestal zijn het dezelfde situaties, en er dan op voorbereid zijn door alvast hem de kans niet te gunnen. Dat is mijn volgende grote stap.

Als ik, bijvoorbeeld, mijn volledige aandacht even bij mijn houding heb omdat ik mijn benen niet stil genoeg heb of scheef zit ofzo, DAN doet hij dat soort dingen, omdat hij dat vast wel in de gaten heeft :) En het is eigenlijk ook best wel komisch want het is dan bijna letterlijk van: zooooo relax, ik ga ff ontspannen en mijn eigen ding doen he :D (en dat resulteert dan in tegen mijn been gaan hangen, of uitzwaaien, of niet meer actief zijn, of <vul maar in, het is iedere keer wat anders>).

Dus misschien moet ik er dan inderdaad maar gewoon even om lachen, halthouden en even opnieuw beginnen.

En wat mijn instructrice betreft, die is inderdaad vliegensvlug omdat die zelf ook dagelijks een aantal zeer verschillende paarden rijdt, dus die kan HEEL snel schakelen.
Ze helpt me vaak doordat zij, als ze ziet als ik iets doe waardoor hij de kans gaat krijgen, me er al vantevoren op wijst. Zo van: let je wel op dat je hem nu de kans geeft om "huppeldepup" te doen. Hoe ga je dat oplossen? Ik moet dan zelf benoemen wat ik ga doen (of inmiddels al gedaan heb) om het op te voorkomen/ op te lossen.

Gelukkig heb ik momenteel 1 a 2 keer in de week les van haar, dus ook dit zal vast overgaan :)

Ik heb weer hoop :')

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:24

Wen_en_Jelle schreef:
Ik ga inderdaad maar eens oefenen sim, om na te gaan wanneer hij zijn trukendoos opentrekt, want meestal zijn het dezelfde situaties, en er dan op voorbereid zijn door alvast hem de kans niet te gunnen. Dat is mijn volgende grote stap.

Als ik, bijvoorbeeld, mijn volledige aandacht even bij mijn houding heb omdat ik mijn benen niet stil genoeg heb of scheef zit ofzo, DAN doet hij dat soort dingen, omdat hij dat vast wel in de gaten heeft :) En het is eigenlijk ook best wel komisch want het is dan bijna letterlijk van: zooooo relax, ik ga ff ontspannen en mijn eigen ding doen he :D (en dat resulteert dan in tegen mijn been gaan hangen, of uitzwaaien, of niet meer actief zijn, of <vul maar in, het is iedere keer wat anders>).

Je paard maakt dus gebruik van de gelegenheid die jij 'm geeft. Logisch.
Maar je weet dus de situaties waarin hij het doet, dat helpt je al een heel stuk verder! Succes!

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:28

ja superlogisch! en dus zat ik steeds in een cirkeltje :) ik maak een fout, of laat iets lopen, ben niet op tijd met mezelf corrigeren, paard maakt er dus gebruik van en dat voel ik direct, maar dan is het eigenlijk al te laat... eindresultaat, frustratie :D

Maar ik ga idd gewoon verder met proberen dat cirkeltje te doorbreken :D maar ja... dat is ook precies het moeilijke van paardrijden :D en ipv me daar druk om maken, moet ik het weer even leuk gaan vinden denk ik...

:) thnx :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 10:33

Stel dat als je nieuwe doel in het paardrijden, dus niet een keer een bepaalde oefening onder de knie krijgen, maar je paard vóór zijn. Dan benader je het geheel misschien weer net even op een andere manier waardoor het leuker wordt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 10:54

Ja ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt :D heb nu alweer zin om morgen te gaan rijden (maandag is rustdag bij ons :) )