Jong paard met gevoelige mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Jong paard met gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 22:38

Wij hebben een grote 3jarige merrie, schat van een paard. Licht aangereden in het voorjaar en nu ongeveer weer een maand onder het zadel. Wordt 3 x in de week 15 minuten gereden. De eerste weken is ze op het halster gereden, maar zo langzamerhand moet ze toch aan het bit wennen. Ze wordt gereden op een normale dubbelgebroken trens, met bitringen. Dat gaat maar moeizaam, ze blijft onrustig met het hoofd. Ruiter heeft een normale stille hand, dus daar zit het probleem niet. Paard is naar de tandarts geweest, dus daar kan het ook niet aan liggen. 't Is een Padinus - en daarvan zeggen ze dat die moeilijk/gevoelig zijn in de mond - en daar komen we dus ook geen stap verder mee. Iemand suggesties?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:15

Waarschijnlijk stomme vraag, maar hoe reageert de merrie aan de longeerlijn op een bitje? Anders dan onder het zadel met een ruiter die de druk op het bit extra beïnvloed?

muts_marijke

Re: Jong paard met gevoelige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:17

misschien een idee om latex om het bit te rollen. Te koop bij de ruitersport zaak. Dit is super zacht voor het paard. Hoef je geen heel nieuw bit te kopen maar alleen een rolletje latex. werkt erg goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:21

Wat ik bij jonge paarden die het bit nog niet fijn accepteren wel eens doe is een lage neusriem gebruiken en dan de teugel aan bitring EN neusriem vastmaken. Dan gaat het bitje al wel een beetje meespelen, maar stuur je voor een groot deel nog op de neus.
Misschien is dat net even een fijn tussenstapje voor jullie.
Overigens kan een ander mondstuk ook een groot verschil maken. Bij heel gevoelige paarden is een ongebroken trens, al dan niet met licht tongboogje, vaak prettig.
Succes!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:18

Je kan inderdaad een ongebroken trensje proberen in combinatie met een lage neusriem. Dan blijft het bit al een stuk rustiger in de mond liggen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:22

Wat ook nog weleens gedaan wordt met bit en kaptoom, en dan 1 teugel op het bit en de ander op de kaptoom(je hebt dan dus 2 teugels in je handen)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 08:55

Elk paard heeft een gevoelige mond, een jong paard moet daarbij ook nog wennen aan het bit, soms is het zelfs nodig om even geen bit in te doen met in rijden en af en toe proberen totdat ze er aan gewend zijn, je kan een jong paard ook heel goed bitloos beleren b.v aan kaptoom, juist miss nog beter ook om het bitloos te doen , zou zeker in het begin niks vragen aan het bit en al helemaal niet longeren.

Bedenk ook dat er nog veel met wisselen gebeurd in die mond en waarom al een bit in dan,

Luister naar het dier, hij vind het bit nu niet fijn probeer het over een half jaar weer eens, ik ben 2 jaar bezig geweest af en aan totdat ze er niks meer van zei en heb een andere jonge daar deed ik een bit in en het was gelijk ok, dus luister ook naar het dier en veracht niet te veel van een 3 jarige , neem de tijd , zorg dat het bit niet een naar ding word en vraag de dingen dus nu ook nog niet aan bit , gebruik het bit waarvoor hij is en dat is dus heel voorzichtig mee werken, daarom is het aan te te raden om ook een kaptoom er onder te gebruiken, kun je iet aan ragen zonder het dier pijn of een naar gevoel in de mond te geven.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:37

Ekelgebroken trens met een ringetje achter het schanierpunt. Zo heb je wel beweging in je bit, maar bit kan niet ver doorscharen, waardoor je het notekraak effect wegneemt. En wat er hier gezegd wordt over een lage neusriem.
Al mijn jonge paarden lopen hier op een lage neusriem en een kneveltrensje met een ringetje achter het schanierpunt. Bit ligt zo super stil in de mond en verder is het gewoon een kwestie van tijd geven.

Dubbelgebroken ben ik bij jonge paarden geen fan van omdat dit heel bewegelijk is in de mond en je juist wil dat je paard stil in de aanleuning wordt en niet rommelig aan het bit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 09:42

Mijn vorige was oko heel gevoelig in de mond en liet zich bij enige druk achterover klappen. Zij was beter te rijden op een dikkere enkelgebroken bustrens

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:07

Inkoppertje, maar waarom houd je haar niet bitloos?

Koop een echt bitloos hoofdstel, dat geeft minder ruis dan een halster. :)

Bitloos is zeker niet zaligmakend maar lijkt me hier een prima voor de hand liggende oplossing.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:40

Aansluitend bij bovenstaande vroeg ik me af:
Waarom MOET ze wennen aan het bit, tegenwoordig mag je ook bitloos starten en moeten omdat het normaal is, is ook niet de goede reden. Als ze prima reageert en bitloos goed te rijden is, lekker bitloos houden en doortrainen en het later nog eens proberen (of niet).

Succes!

josiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:18

hoihoi,
sommige paarden kunnen het metaal waarvan een bit wordt gemaakt niet verdragen in de mond. Heb je al eens een rubber bit geprobeerd? Ik heb hier hele goede ervaringen mee en je mag er ook op wedstrijd mee rijden.
Groetjes Joyce

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 19:52

Dank voor alle reacties.
Bitloos is niet aan de orde - paard moet volgend jaar EPTM of IBOP lopen/springen. Vandaag geprobeerd met enkelgebroken bustrens - net zoals we dat vroeger deden - ging eigenlijk al een stuk beter. Ik denk dus dat een ander bit idd de oplossing is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:54

Jammer dat je het woord MOET gebruikt, kun je niet beter naar het paard kijken wat hij op dit moment aan kan ??
Het dier is 3 jaar , als je een paard goed wil opleiden dan heb je wel langer dan een jaar nodig, zeker zo`n jong dier, het is tenslotte een levend wezen, maar het komt zo bij me over alsof je met een machine te maken hebt, hij moet want anders.
En tegenwoordig gaan mensen (helaas nog niet allemaal) niet meer zo om met paarden als vroeger, maar als je dan weer naar echt vroeger kijkt deden ze het wel weer beter en met meer respect voor het dier en namen ze jaren de tijd om een paard op te leiden,
Jij kan er klaar voor zijn, maar miss je paard niet , accepteer dat en anders kun je beter een ouder en ervaren paard kopen.

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:57

Mijn paard had in het begin het zelfde probleem, heb haar een heel tijdje alleen maar lang en laag gereden, na een tijdje kon ik haar steed beter oppakken met mijn hand zonder dat ze er geirriteerd van raakte. Nu gaat het prima

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 13:32

Oppakken met je hand?

Het lijkt me logisch dat een jong paard nog niet direct zo loopt als graag gezien...

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:34

ik weet niet of het tussen stukje van je bit rond of plat is?
plat stukje geeft vaak een vervelend gevoel aan het verhemelte,
en ik zou dr gewoon een enkel gebroken trensje in doen,
zonder bitringen, hoe meer troep aan een paard,
hoe meer problemen vaak,
simpel optuigen, en van de mond afblijven,
hoofd komt vanzelf naar beneden als ze goed aan de beenhulpen wordt.
kan zijn dat ze het bit eens flink langs de tanden heeft gehad met uitdoen,
en daar angstig van is geworden?