doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zonnetje1903

doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 12:43

Na langere tijd niet meer echt gereden te hebben en nu weer wat serieuzer aan de gang ben, loop ik tegen het probleem doorzitten aan. Ik kon altijd prima doorzitten had totaal geen problemen met paarden met grote/ruime beweging, maar nu kan ik nog geen halve lange zij doorzitten. Ik hou het gewoon niet vol. Ik voel me net een beginner, terwijl ik toch echt behoorlijk kan rijden.
Hebben jullie nog tips om weer wat sterker te worden? Ik neem het iedere keer even mee tijdens het rijden, probleem is alleen dat paardlief nogal heet wordt van mijn gestuntel :o

Moony_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:39

Ik heb ook 2 jaar lang niet gereden en ik probeer weer een beetje de draad op te pakken. Op de een of andere manier lukt het mij ook niet meer :o maar ik ben nu hard aan het oefenen en ik doe altijd mijn voeten uit de beugels met doorzitten, zo gaat dat wat makkelijker, bij mij dan.
Succes!!!!!!!!!!

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:03

Dat ken ik ook. En ook bij mij werkt voeten uit de beugels erg goed!

midgie

Re: doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:20

Je zou het paard in laag tempo kunnen laten lopen en b.v eerst stappen en zijn beweging voelen, dus je heupen los laten en dan aandraven en proberen je heupen ook in de dra los te laten dus echt de beweging van het paard voelen en veel zonder zadel gaan rijen.
Ook fijn is als het paard in balans loopt , anders word het doorzitten ook erg lastig.
Maar het is in elke geval een kwestie van veel doen.

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 20:07

veel doorzitten en oefenen is de oplossing :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:24

Wanneer paard en ruiter ontspannen zijn zit je door als een huis.

Ik zeg:
- zonder zadel, bv met barebackpad
- In stap lang en laag naar de ontspanning toe
- Wat stretchen (voltes, SB, contrastelling)
- En vanuit de ontspanning naar een drafje toe

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:26

Inderdaad eerst jezelf ervan verzekeren dat je paard fatsoenlijk nageeft en ontspannen is.

Verder merk ik zelf dat ik minder goed kan doorzitten wanneer mijn beenspieren nog koud zijn. In het begin van de training zit ik dus onrustiger dan na 15 minuten. Misschien even wat opwarm-oefeningen doen voor je te paard gaat? Geen idee of het helpt, moet het zelf misschien ook nog eens proberen. :+

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:27

waarom houd je het niet vol?
Stuiter je te veel, raak je buiten adem of krijg je pijn in je zij?

Ik merk altijd dat doorzitten veel makkelijker gaat als het paard wat in de aanleuning loopt en wat verzamelt in zijn tempo.
oefenen zonder zadel is idd ook een goed idee van doei :j

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 23:52

Zonder beugels ga ik morgen maar eens proberen. Probleem is alleen dat ik een hittepetit heb en zichzelf nogal op kan fokken. Zonder zadel is daarom voor mij geen optie. Paard loopt verder netjes in balans en lekker ontspannen en nageefllijk. Wat niet helpt is dat doordat ik niet fijn door kan zitten ik mezelf vast ga zetten en steun zoek aan de voorkant en met met mijn bovenbenen vastklem (fouter kan niet ik weet het) waardoor ik weer een gespannen paard krijg. Het is nu dan ook lekker los in de rug en fijn nageeflijk met lichtrijden, klein stukje doorzitten en dan de spanning weer af laten vloeien met lichrijden. Iets onder tempo gaan rijden zal ook wel helpen ja.
Ach en oefening baart kunst zeggen ze niet voor niets he :) ik stuntl nog maar even verder ;)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 23:56

En desnoods zo een lekker zacht bontje om je zadelzitting heen!
Dat dempt voor jezelf ook een hoop!

Succes!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 01:20

gewoon proberen te ontspannen. hoe meer je spant hoe meer je gaat stuiteren. En goed blijven ademen, als je je adem inhoud dan ga je ook al spannen.
Dus oefenen oefenen en nog eens oefenen dan heb je het vanzelf weer odner de knie

jannaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:53

je paard moet lekker ontspannen zijn hij moet zijn rug gebruiken en zijn achterhand eronder zetten. als hij dat niet doet dan is het op sommige paarden moeilijk om door te zitten.

supersnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 13:40

Effe een tip: Maak je beugels een gaatje(of 2) langer. Dan moet je been langer maken en ga je vanzelf onspannen zitten, succes met oefenen!

zonnetje1903

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:14

Heb net gereden zonder beugels (iig de stukjes doorzitten) en dat ging idd een stuk beter, bleef stukje onafhankelijker zitten. oefenen..oefenen....oefenen

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 16:19

Stap, draf stap draf galop, draf stap. WIl ook nog wel eens helpen

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 21:30

op je ademhaling letten helpt; door de juiste ademhaling heb je ook de juiste spierspanning. vooral goed uitademen door je mond is belangrijk en bewust proberen je bovenbenen te ontspannen. Het kan zijn dat je die onbewust klemt waardoor je moeilijker kunt doorzitten. Succes!

horseys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:20

Ik heb al veel verschillende paarden gereden waarvan ik op het merendeel heerlijk kon doorzitten, op enkele was dit echt een probleem.
Vloog alle kanten op, bij deze paarden deed ik voordat ik ging rijden ff mijn zadel invetten met bepaalde zeep/vet en ik zat dan als een huis!

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:21

Veel oefenen! misschien eerst op een langzamer tempo gaan doorzitten.. dat is natuurlijk makkelijker dan als ze harder gaan!
Misschien een x oefenen zonder beugels??

Suc6

RvT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:21

horseys schreef:
voordat ik ging rijden ff mijn zadel invetten met bepaalde zeep/vet en ik zat dan als een huis!

Misschien een domme vraag hoor maar ik snap nog niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je gewoon invetten met lederolie/zeep (als onderhoud)? wat is dan het verschil met een niet ingevette zadel?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 09:30

mechien gewoon lekker veel kilometers maken tot je er weer inzit..?
en is het hetzelfde paard of ook een ander paard?

Mijn tip: lekker veel rijden en dan kom je ervanzelf weer in..

komt vast goed.. =)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:01

oefenen oefenen oefenen oefenen!!

Als ik een jong paard rij is het ook een stuk lastiger om door te zitten dan op een M/Z paard. Vaak komt dit ook doordat jonge paarden vaak wat gespannen worden als je door gaat zitten. Dus eerst lekker rijden en als jullie beiden ontspannen zijn gaat het al een stuk makkelijker ;)

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:47

probeer niet stil te zitten maar beweeg met je paard mee. Hierbij draai je afwisselend je rechter en linkerheup naar voren. na een tijdje gaat dit automatisch en naast je paard dit oefenen maakt je heupen soepel!