Hele slechte houding - Wat nu ?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Hele slechte houding - Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 09:49

Hallo bokkers,

ik heb z'n groot probleem!!
Mijn houding lijkt nergens naar, ik had al wat foto's gezet op bokt en dat zijden de ander toen ook allemaal. (ik reageerde toen niet echt aardig en dat zal ik nu wel doen.)

het probleem zit hem in mijn benen ze zijn niet op 1 lijn met mijn kont schouders en hoofd. daarom moet ik mijn benen ook naar achterleggen maar dan val ik weer voor over. en dan moet ik ook nog eens mijn hakken uitdrukken nou jaa zeg! dat gaat mij niet lukken hoor. ook moet ik mijn bijde benen even veel gebruiken dus niet de ene optrekken en de andere lang want als ik mijn ene been optrek krijg ik een knik in mijn zie en dan ga ik scheef zitten. Op de volte lijkt het dan ook echt dat ik super veel naar binnen val maar op mijn gevoel zit ik ook echt wel recht. en omdat ik met z'n houding probleem zit lijkt het ook altijd dat ik opgekropt zit en het ziet er ook helemaal niet ontspannen uit. want mijn paardje wil dan ook niet ontspannen nagevelijk lopen want ik meot maar telkens weer druk zetten om haar naar beneden te krijgen.

mischien voor de mensen handig.
ik rij met sporen + zweep
mijn pony heeft een thiedelman om.

Help mij pleas???

CM_

Re: Hele slechte houding - Wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:52

Goed les nemen is het enige antwoord..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:54

Les nemen en je kunt zelf al balansoefeningen doen. Zorg dat je rug- en buikspieren sterk worden! Dan val je niet meer zo voorover als je je benen naar achteren legt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:55

Tja, als jij niet ontspannen zit kan je pown niet ontspannen lopen. Dus dat dan toch van haar eisen (door te trekken zoals je zegt) is echt niet eerlijk naar haar toe.. Dus daar zou ik eerst mee ophouden.
Verder is elke houding te veranderen! Dus het gaat je zeker lukken maar dan moet je wel daar mee aan de slag en niet tegelijk je paard aan de teugel proberen te krijgen, als je wilt leren lopen zul je eerst moeten leren kruipen toch? Stap voor stap! Wat bij mij heel goed heeft geholpen (ik was ook een ontzettende kruk namelijk met problemen die voor een deel overeenkomen met wat jij beschrijft) is zitles nemen. Ik kan je dus aanraden om dat eerst te gaan doen en pas als jouw zit verbeterd is weer bezig te gaan met de andere rijtechnische dingen zoals aan de teugel lopen etc.
Verder een groot compliment dat jij eerlijk naar jezelf kijkt en niet klakkeloos de schuld bij je pown legt (zoals veel anderen wel doen).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:56

kijk eens bij akasha van Anne Muller.
Daar staan adressen van zit houding coaches.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:37

Ik heb je topics gezien en vind jouw houding persoonlijk helemaal niet zo slecht. Je mag alleen wat ontspannender gaan zitten, schouders lekker laten hangen, en ook je armen los laten, dus niet vastzetten. Zitlesje meepikken misschien?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 14:41

Je even niet zo bezig houden met de nagevelijkheid.
Zoals ik in je HAW topic al aan gaf, ga eens lekker lang & laag rijden.
Door jou houding (opgekropt, gespannen en scheef) kan jou pony nooit lekker los door het lichaam bewegen.
Neus in de lucht en kijk vooruit, lekker voorwaarts en 8-jes rijden.

Wanneer jou instructrische je niet kan helpen, zoek een andere :)

En eventueel: het kan zijn dat je zadel niet helemaal goed ligt waardoor je bijvoorbeeld voorover gedrukt wordt.
Laat je zadel eens goed nakijken, en laat de zadelmaker dan ook direct kijken naar jou houding in het zadel.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:52

het belangrijkste van een zadel is natuurlijk dat het goed ligt op je paard, maar minstens zo belangrijk is dat jij ook goed en lekker zit in dat zadel.
Als jij niet lekker zit, dan zal dat ook aan je houding te zien zijn.
Dus eerst dat eens nagaan.
Verder kan ik je alleen aanraden om zit lessen te nemen.
Houdt je even wat minder bezig met hoe je pony loopt, ze hoeft niet perse in de krul.
Zorg eerst dat je eigen houding op orde is en dan kan je weer aan de houding van je pony gaan werken.
succes!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 18:41

Heel erg bedankt allemaal! ik ga het zeker doen wat jullie zeggen maar even heeft iemand een linkje over een zit les & wat houd het dan ongeveer in enzo wat doe je daar allemaal ?

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:32

les nemen bij iemand dat helpt altijd wel veel sucses :z :D :D <3

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:35

@myhorselover
Ik heb wel les enzo. dus dat hoef ik verder neit nog meer alleen is dat zit les of houding les verder ook nog wat over te beschrijven want dan weet ik wat ik allemaal moet doen daar.

en iemand zei dat ik mijn buikspieren dan ook moet trainen enzo maar dan gewoon lichamelijke oefeningen doen enzo ? eerlijk gezegt ben ik ook niet een van de slankste & mijn conditie is ook niet echt super en als je over mijn buikspieren hebt dan word daar ook niks dus zou ik dan gewoon lichamelijke oefeningen moeten doen ?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 19:36

allereerste tip die ik je wil geven en die bij mij heeft geholpen; schaam je niet als je weer helemaal opnieuw moet beginnen. ik ben een week lang intensief terug naar de basis gegaan. oefeningen als de molenwiek, met je handen onder je zitbeenknobbels noem maar op. zo hobbelde ik een week lag rond onder intensieve begeleiding. echt terug naar af en het kon me op dat moment eigenlijk niet zo boeien hoe mijn paard er bij liep. wees dus niet te trots, ik heb er zo veel aan gehad en ik denk dat het helemaal geen kwaad kan om af en toe weer eens even van voor af aan te beginnen. Stap 1 is al dat je erkent dat je er aan moet gaan werken, dat is al heel wat! succes!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 19:39

@burceandnoon
okee dit klink wel heel erg goed! dit ga ik zeker weten wel doen en ik hoop dat ik morgen ofzo nog even kan rijden want ik ga dat dan zeker even proberen.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 15:03

haal die tiedetroep maar van je pony af,
gewoon een zadel en een hoofdstel zonder poespas,
gewoon op je pony gaan zitten,
en constant er aan denken om rechtop en ontspannen te gaan zitten,
dus verkramp niet!
een bak met veel spiegels zou een uitkomst voor je zijn,
en natuurlijk iedere keer met rijden begeleiding.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 16:51

@simone26
die thiedeman is geen troep het helpt echt en het is even een steuntje.
wij hebben geen spiegels en dat kunnen we nu ook niet in de bak hebben want het is een buitenbak.
iedere x begeleiding kan ook niet want mijn ouders hebben ook hun werk en hun ding.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:31

Als je naar voren valt op het moment dat je je been naar achteren legt dan open je je heupen niet goed en kantel je je bekken niet. Buikspieren en conditie is ook al niks zeg je zelf.

Hier heeft je Thiedeman niks mee te maken hoor :D
Jij hebt spieren nodig om je lichaam recht en stil te houden. En je lichaam moet soepel zijn om je bekken te kantelen, heupen te openen etc.

Dus je moet gewoon gaan sporten. Gymnastiek, yoga, en een keer zitles nemen om te leren wat je met je lichaam kan en moet doen tijdens het rijden etc.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:34

nou ik zit op volleybal! dus en nog meer sporten er bij kost echt te veel. ik heb ook wel aan turnen gedaan enzo, ik ben nog wel lening maar ja mijn buikspieren zakten wel wat af!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:38

Dan alleen een keer zitles nemen, ja, het maakt mij niet uit hoor, jij vraagt tips :D

Centered riding lessen zijn erg goed. Is duur maar wel de moeite waard.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 17:47

okee bedankt ik zal het er even met mijn ouders over hebben.

Hova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:54

Ik had hetzelfde probleem als jij; mijn zit was ook waardeloos, mijn benen lagen veel te ver naar achteren en waren niet lang stil te krijgen. Geen rechte lijn schouders, heupen, enkels.
Ik heb toen een tijdje zitlessen aan de longeerlijn gekregen. Mijn instructice had mijn paard aan de longeerlijn, terwijl ik met zonder beugels en teugels allerlei oefeningen in stap, draf en uiteindelijk ook galop op mijn paard deed.

Mijn zit is nog steeds niet helemaal hoe het moet zijn (moeilijk af te leren als je eenmaal een verkeerde zit hebt aangewend), maar het is wel heel veel beter geworden!!

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 09:36

okee dat is wel een goed idee. ik zal vragen aan mijn vader dat die dat mij mischien ffe kan helpen met longeren enzo.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:00

veel zonder zadel rijden!
dat hielp bij mij ook enorm, en het is ook super leuk.
je voelt je pony veel beter onder je bewegen, en ze zal ook veel sneller reageren als jou houding veranderd dan met zadel.
en probeer dan niet beizg te zijn met constant naar beneden enzo, dat komt van zelf. het is meer om je pont meer te begrijpen en haar bewegingen te volgen met jou lichaam. Op een gegeven moment zul je stabiel en rechtop blijven zitten in de stap, draf en galop en zul je steeds meer oefeningen kunnen doe zonder zadel!

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:56

probeer onstpannen te gaan zitten of inderdaad zonder zadel dit helpt veel aan je houding.

aaidaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:19

netjes zitten blijft erg lastig. Maar misschien is het verstandig om niet met spoortjes te rijden als je niet goed rechtop zit, omdat je benen dan kunnen wiebelen. Daar heb ik zelf namelijk nog wel eens last van..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:23

Je moet dit eigenlijk niet alleen op het paard verbeteren, maar vooral in het 'dagelijks leven'.
Als je staat, hoe sta je dan? Wiebel je een beetje van het een op het andere been, sta je met gestrekte knieën? Is je rug dan wél recht? Schouders ook naar achteren? Als je op een stoel zit, zit je dan ook kaarsrecht?

Het klinkt raar, maar daar echt op letten in het dagelijks leven verandert al zo ontzettend veel aan je houding op het paard.