Slome Fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellymeup84

Slome Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:47

Ik heb een Friese merrie van 5 jaar oud.En ze is bijna een jaar onder het zadel.Ik rij haar ongeveer 3 a 4 dagen per week.Ook komt ze iedere dag minimaal 4 uur naar buiten toe.Meestal wel meer.Ze is erg lief maar ook niet altijd even aktief onder het zadel.In het begin heeft ze wel zin om te lopen maar als de dame moe word dan krijg je haar ook amper nog vooruit.Je kan haar dan wel aansporen met de benen of een zweep maar ze gaat dan alleen maar langzamer lopen.Ik kan haar dan wel met geweld naar voren krijgen, maar dat is voor mij niet de manier op te rijden.Met de andere friese paarden die ik altijd heb gereden ben ik nooit tegen dit probleem aangelopen.
Hebben jullie een idee waar het aan kan liggen.

Ik wacht vol spanning op jullie reactie.

Groetjes van Kelly

xJasmijn

Re: Slome Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:50

Misshien les nemen?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:57

Lijkt me ook een goeie. Op een paard wat zo jong is, zo kort onder het zadel en niet veel gereden wordt (wat overigens op mij allemaal prima overkomt) zou je geen sporen of zweep nodig moeten hebben om haar aan het lopen te houden... Dus ik denk dat je je paard actiever op jouw hulp moet maken, en ik denk dat dat het makkelijkst gaat als er iemand is die daar constant op let.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:00

Hoe is het met haar conditie gesteld? Als je haar bijvoorbeeld aan de longe neemt is ze dan na een poosje ook niet meer voorwaarts? En als je begint met rijden, is ze dan goed voor het been ( 1 x aandrukken is meteen weg?) Als dat niet zo is is het misschien een africhtingsfout en zou ik inderdaad les nemen en je in eerste instantie alleen maar richten op het sneller voor het been maken. Als je het z'n gangetje laat gaan leert ze natuurlijk heel snel dat het werk op deze manier te ontwijken is.......

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 15:01

Ik zit met hetzelfde en herken je tekst volledig! Die van mij heeft wel goeie en minder goeie dagen trouwens. Maar als hij moe is vertikt hij het eigenlijk en krijg ik hem ook met moeite vooruit.
Ikzelf hoop dat ik door deze fase heen kom want het is niet altijd leuk rijden en hij kan t wel!
Ik probeer gewoon met afwisseling, andere omgeving, balkjes etc., en heel veel overgangen en schakelen hem toch wakker te houden. Als ik zelf moe wordt rijdt ik nog net even door en houd dan op omdat ik anders het idee heb dat ik niet meer consequent ben en dan wil hij helemaal niet meer werken!
Ik heb een Beintse x Abe, wat voor heb jij?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 00:20

Ja les nemen in het rechtrichten,
Hou ook rekening mee met het basis tempo van het dier op dit moment, ga daar eens mee werken, ga werken aan het voorwaartse en dan komt het tempo vanzelf hoger,
De fout ligt niet bij het paard maar bij de ruiter, heb geduld en train het paard op een goeie manier zodat hij jou in balans kan dragen dus ook een hoger tempo aan kan nemen, een fries is duwend vanuit zijn eigen beweging, hoe meer jij aandrijft hoe meer hij gaat duwen hoe langzamer hij gaat lopen, dus neem het het dier niet kwalijk en ga aan je eigen rijtechniek werken.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:45

Begin eerst met lekker naar buiten gaan, bijv. naar het bos of de duinen, kilometers maken voor de conditie. Ga daarna pas weer verder in de bak.
Ik rijd ook een fries, hij was altijd wat slomig, hij staat nu op 2 kilo biks, een kilo 5 granenmix en een paar scheppen grasmix (van luzerne-hartog). Misschien is dus een beetje extra krachtvoer ook een hulpmiddel. Verder moet je je bedenken, jonge paarden zijn nog niet goed in hun energie te verdelen. Ze gooien alles in 1x eruit en houden dan niets over. Misschien is het verstandiger om vaker en korter te gaan rijden, dus 5x per week een kwartier/20 minuten en dit steeds verder uit te bouwen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:16

myhorselover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 18:34

les nemen of veel longeren dat had ik namelijk ook met mijn paard maar ik heb haar een week in de wij laten staan en veel gelongeerd
ik hoop dat deze tips werken <3

maaikedewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:06

ik rij ook op een fries en ik heb ook een periode gehad dat ze heel sloom was.
wat ik toen gedaan heb is veel afwisseling, 1 dag op buitenrit, 1 dag longeren, 1 dag met ´r fietsen (dan loopt ze naast me fiets) en voorderest in de bak rijden enz. dat hielp wel aardig maar ze bleef nog steeds niet heel actief. Toen ben ik naar mezelf gaan kijken, mijn probleem was dat ik bij iedere pas maar bleef drijven omdat ik dácht dat ze anders niet vooruit wilde. k heb erover na gedacht en toen ben ik gaan rijden en heb ik constant op mijn benen gelet, drijfde ik alleen als het nodig was?? enz. ik denk dat als je bij iedere pas drijft voelt je paard geen verschil, tot dat je stopt met drijven en dan voelt hij dat jij verandert dus dan moet hij ook wat doen , slomer lopen. dus je moet concequent alleen drijven als het moet en als ze niet reageert gewoon een tik geven. bij mij hielp dit erg veel, ze loopt nu super aan het been en nog sneller dan dat ik bij iedere pas ging drijven, zelf ben ik een stuk minder moe. Doordat ik eerst bij iedere pas bleef drijven was het ook moeilijker, ik moest ook andere dingen doen. en nu hoef ik alleen te drijven als ze terugvalt en kan ik me lekker vocussen op andere dingen tijdens het rijden.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 11:27

Beetje jammer dat een reactie van de TS uitblijft?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:49

Ik heb ook een slome Fries gereden (i.t.t. mijn eigen Fries die af en toe niet te stoppen is) na 20 minuten helemaal leeg. Deze was echt heel schraal, stond op schraal land, en kreeg heel af en toe een bekertje granenmix. Dus als het niet aan je hulpen ligt zou ik eens kijken hoe je paard ervoor staat en misschien kan hij/zij wel ietsje meer gebruiken!

Succes!

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:16

Conditie opbouwen dmv fietsen, longeren en buitenritten ed.

Vergeet niet alle energie die je paardje verbruikt weer aan te vullen met voer. Dat is heel belangrijk.

Denk aan alle mineralen die een paard uitzweet dus een liksteen ( DE RODE ) is verstandig.

Blijft het probleem na enige tijd bestaan dan zou ik de dierenarts erbij halen want dan is er dus heel wat anders met je paard aan de hand.

Probeer het eerst met voer en een uitgebalanceerde training.

Succes :)

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 20:39

haay ik had dit probleempje ook met mij friese ruin

heeft jou paard dit altijd of is dit alleen bij de vachtswisselingen ?
mijn paard heeft namelijk ijzergebrek. dat komt meestal omdat friezen niet altijd ijzer uit hun eten (bix of anders) halen ik gebruik daar redsell voor ( goed kopere verzie enerG, bij de paardendrogist verkrijgbaar)

groetjes amber

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 12:18

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn 4 jarige fries, en ik heb ook zo'n topic geopend, waarin ik alleen maar reacties kreeg van: betere instructeur zoeken, overgangen rijden, dierenarts laten kijken... Die hielpen geen ****. Ten einde raad zat ik al met de gedachtes haar te verkopen, aangezien ik wedstrijdambities heb. Toen hoorde ik toevallig iets over voer, en dat ze op de pensionstal maar 2 keer per dag voeren: om 12 uur 's middags een kilo en om 4 uur 's middags een halve kilo. De rest van de dag stond ze zonder eten. Het was dus gewoon niet goed verdeeld. Nu krijgt ze 's ochtends een half, 's middags een half en 's avonds 3/4. In het begin maakte dit geen enkel verschil, maar na een week zat er echt zó veel verschil in! Ik kan haar nu een uur rijden, zonder dat ik geen reactie op been meer krijg. Soms moet ik nog wel even duidelijk maken dat een reactie bij drijven wel gewenst is, maar dan heeft ze aan een keer een tik genoeg. Eerst kreeg ik haar niet eens in galop, nu wel.

Ik hoop dat dit voor jou ook een oplossing is, de tips die ik van bokkers kreeg gingen wel werken, nadát het voer meer was geworden. Overgangen enzo zijn idd heel goed, maar voor mijn paard werkten die gewoon niet in het begin.