Waarom doet hij het wel thuis en niet op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cleaver

Waarom doet hij het wel thuis en niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 14:47

Hallo,
mijn pony loopt erg goed thuis het is een c pony maar als ik op wedstrijd kom doet hij het ook goed tot dat ik mijn zweep laat vallen want ik zit in het m2 dus mag niet meer met zweep rijden. maar als ik hem laat vallen voordat ik net de proef in ga valt hij helemaal stil in de proef
moet ik hem vooruit schopen en je kunt dan niet meer normaal en goed je oefening rijden hoe kan ik dit nu eens oplossen??
help mijn alstublieft
Laatst bijgewerkt door Storm op 22-11-10 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel aangepast en tekst in normaal lettertype gezet, zo kan men het ook wel lezen ;)

cindyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:53

heel vervelend!
oefen je ook vaak zonder zweep thuis?

K_im

Re: [Hoofdpagina] waarom doet hij het wel thuis en niet op wedst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:57

Sorry, ik kan je niet helpen. Maar ik zal wel even temmen. Dit topic staat niet op de goede plek ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:59

Schoppen helpt niets in de proef, worden ze alleen maar trager van!

Het antwoord en de oplossing is heel simpel: hij is gewoon niet aan het been!
Zweep thuis ook weg en leren been is reactie! Dit is een basisbeginsel wat thuis al in orde moet zijn....
Geen reactie is 1 tot x keer echt goed inkomen met je spoor en laat je pony maar door de baan racen/vliegen
net zolang totdat hij weet wat been is = reactie = voorwaarts! Is ie voorwaarts en krijg je reactie, been/spoor eraf!

Been is reactie PUNT :Y) daar is geen discussie over! Consequent zijn als ruiter ;-)

Storm

Re: Waarom doet hij het wel thuis en niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:38

Dit hoort natuurlijk niet op Wikizaken, daarom verplaatst naar RT-P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:26

Ik ken je probleem. Mijn paardje doet dit ook, antwoord is imo toch een vorm van stress/spanning.
Thuis indd oefenen zonder zweep. En ik weet niet hoe actief de achterhand van je paardje is, maar die is erg van belang.
Mijn paard is flegmatiek en sinds ik hem erg opricht en op de achterhand zet is het voorwaarts verhaal een stuk verbeterd :)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 23:37

Zoals hierboven gezegd: thuis ook zweep weg. Onder begeleiding gaan werken aan de reactie op jouw been en de impuls. In het begin zal het waarschijnlijk heeel verleidelijk zijn om toch snel even je zweep erbij te pakken maar zet dan door!
En anders eens HC starten en dan je zweep meenemen de proef in. Even duidelijk maken dat het klaar is en dan gaan. Het kan heel goed dat ze het dondersgoed doorheeft ;) Zeker pony's hebben daar wel een handje van... Dan echt even streng doorpakken. Je kan op ieder moment je zweep laten vallen als je denkt dat jullie het verder zonder kunnen maar dan is ze wel even wakker ;)

annlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 10:45

Zoals hierboven al meerdere keren gezegd; zweepje weg, ook in de training.
Als jij been geeft moet ie in principe vooruit schieten. Zorgen dat het paard volledig aan je been is, veel (schijn)overgangen en belonen bij snelle reactie. Als ie echt niet vooruit wil mag je 'm best een rotschop geven. Als hij er dan van door schiet moet je hem ook wel laten gaan, want als je hemvan voor meteen terug houdt weet hij nog steeds niet of ie nou vooruit moet of niet.
En anders zou ik het ook niet weten :n

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:45

Net als iedereen hierboven zegt: hij is niet aan je been en dat is nog wel je basis. Enige manier is dus leren been = reactie en dan zonder de zweep.
Om hem het te leren is het verstandig als je een spoortje omdoet, voor het effect, oftewel: geef been --> reageert hij niet zet 1x even goed je sporen erin. Neem hem weer terug en geef opnieuw been, reageert hij genoeg, doe je niets, reageert hij niet of niet genoeg weer even spoor erin.
Hopelijk heb je hier iets aan.

p.s. spoor erin: is natuurlijk je eigen invulling van hoe je het gebruikt, je zal zelf het beste weten hoever je kan gaan bij jou paard.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 15:00

Je zal je paard actiever aan het been moeten krijgen.
Dus inderdaad dat zweepje weg.
Veel oefenen met overgangen. Als hij niet reageerd op je been even een duidelijke beenhulp geven. Je moet hem natuurlijk wel de ruimte geven van voren om weg te gaan en hem dus niet meteen opvangen.
Ik weet niet of je les hebt? Maar bespreek dit probleem anders eens met je intructeur. Die kan je daar ongetwijfeld goed bij begeleiden.

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 14:08

ja ik zou toch eens flink de spoor er in prikken,
want zo heb je er ook niks aan,
hij heeft duidelijk respect voor de zweep,
en heeft maling aan je zodra de zweep weg is,
je kan toch voor je begint ff flink attent maken met een beste por?