Slingeren... wisselen van linker- en rechterbuiging....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Slingeren... wisselen van linker- en rechterbuiging....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:33

Mijn IJslander is nu ruim een jaar echt onder het zadel...
Toen ik haar kocht was ze zo krom als een hoepel. In eerste instantie werd ze dan ook afgekeurd, maar uiteindelijk bleek haar onregelmatigheid toch voort te komen uit natuurlijk scheefheid.

Ik ben gaan rechtrichten aan de hand, en ga nu verder daarmee onder het zadel.
Nu is ze rechter, en vreselijk soepel... bijna overdreven los en soepel. En dus merk ik tijdens het rijden dat ze niet altijd 'spoort'.
Ze 'slingert', en neemt uit zichzelf telkens vliegensvlug een rechter- of linkerbuiging aan.
Is zelfs geneigd in z'n geheel door mijn been heen te vallen en ondersteuning van het hek te zoeken.
Tis een wapperend elastiek dus... en vooral van achteren loopt ze te slingeren....

Ze heeft een op maat gemaakt zadel, wordt regelmatig gechecked door een osteo en masseur van happy athlete en staat goed ih voer.
Aanwijzingen voor fysieke problemen zijn er dus niet echt.

Mijn gevoel zegt dat ze nu wel recht en soepel is, maar te weinig kracht heeft in de 'bips-batterij'.
Wie herkent dat slingeren, en idioot stelling aannemen uit zichzelf? Kan dat slappigheid zijn, en daarmee door het slingeren een manier zoeken om het zichzelf makkelijker te maken?
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Mijn gevoel zegt dat ik haar beter voor het been moet krijgen, meer overgangen moet rijden, die bips moet activeren, en echt oefeningen moet doen om haar sterker te maken....

tamary

Re: Slingeren... wisselen van linker- en rechterbuiging....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:45

Kan ook gewoonte zijn, altijd moeten buigen en dan niet meer weten hoe zonder te lopen. Ik weet ook niet hoe recht jijzelf bent. Misschien brengt dat verwarring?
Als het goed is zou rechtrichten ook voor een meer actief en dus sterker achterbeen moeten zorgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:52

Ik heb op het moment zelf ook weer veel pijn, dus misschien reageert ze daar sterker op dan ik denk.
Het heeft ook wel met focus te maken: zodra ik echt goed focus op een vast punt voor me, en haar heel consequent tussen 2 teugels, 2 benen, en op 2 zitknobbels rijdt gaat het best goed.
Ook moet ik leren nog sneller te reageren wanneer ze ook maar neigt naar het 'door mijn been' lopen.

Ik had verwacht dat ze nu sterker zou zijn... Maar het kan dus dat ze nog heel veel ondersteuning van mij nodig heeft, en anders gaat lopen slingeren?

Ik heb instructie, en ook goede instructie. Maar ook zij heeft het niet eerder zo extreem gezien..... daarom toch maar eens vragen of meer mensen dit kennen.

liess1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:55

let zelf goed op je gewichtshulpen..dat je niet per ongeluk zelf de hulp geeft. Je paard komt steeds beter aan de hulpen door het rechtrichten aan de hand dus je moet zelf ook met minder hulp rijden,dus fijngevoeliger worden. Probeer impuls te houden.suc6

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:11

liess1 schreef:
let zelf goed op je gewichtshulpen..dat je niet per ongeluk zelf de hulp geeft. Je paard komt steeds beter aan de hulpen door het rechtrichten aan de hand dus je moet zelf ook met minder hulp rijden,dus fijngevoeliger worden. Probeer impuls te houden.suc6

Grappig... dat mailde iemand anders me net ook al. Daar zit ook echt wat in...
Ze wordt idd steeds fijngevoeliger, dat was me al opgevallen. Er zit nu denk ik steeds meer schaafwerk aan mezelf, hulpen doseren, op tijd geven, ondersteunen... zorgen dat ik recht zit...
dank voor jullie input!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:12

Je geeft zelf eigenlijk al aan waar het probleem ligt. Jij hebt pijn (waar?), en als je gewoon netjes zit en goed recht vooruit kijkt, doet je pony goed mee.

Zal het dus toch ook ergens bij jou liggen. En ik zou weer een tijdje rechte lijnen oefenen en die buigingen even laten voor wat het is, blijkbaar is ze daar toch al goed genoeg in!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:21

Hahaha! Nou ja... ik zoek meestal eerst de schuld bij mezelf. En over het algemeen lijkt dat goed te werken! ;) :D
Enfin, ik laat mezelf regelmatig checken (of ik recht ben) en doe Pilates om stabieler te worden.
Op dit moment zitten mijn spieren echter muurvast en ik wordt vrijdag behandeld.
Ehm, waar ik pijn heb? Overal zo'n beetje.... Ik heb het idee dat ik mezelf nergens 'vasthoudt'... maar soms ben je je daar niet eens echt bewust van he?

Het klinkt plausibel dat ik nu veel rechte lijnen moet rijden, en heel attent moet zijn op eigen lijf/ recht zijn en hulpen.

Ik begon me alweer zorgen te maken over mijn paard.... hahaha! Maar goed, hier kan ik wat mee.
Instructeur noemde dit ook al... dit worden dus oefenpunten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 12:29

ps: ik dacht natuurlijk gelijk even aan enge dingen als atactisch zijn... Maar ja, de DA pakte haar er vorig jaar juist bij om te laten zien wat een atactisch paard juist NIET kan... heel snel herstellen wanneer je ze omtrekt. Dus pijlsnel die achterbenen bij zetten.
Dat deed ze perfect... dus die enge gedachte kan ik, hopelijk, wel laten varen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:58

Als jij een wending maakt op het paard heb je dan minder pijn? Misschien is het voor jouzelf een soort van ontlasting als je steeds een beetje van links naar rechts gaat? Dat je dit dus onbewust doet met je gewichtshulpen?

Je moet ook opletten dat je geen dingen gaat doen die JIJ niet aankan (denken we zo goed aan ons paard, vergeten we onszelf nog wel eens) want als jij het eigenlijk niet soepel kan, lukt het je paard dan al helemaal niet!

Maar volgens mij komt dat helemaal goed met zo'n geweldig baasje^^

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:32

ooit van verticaal en horizontaal balans gehoord?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:30

Sassol schreef:
Als jij een wending maakt op het paard heb je dan minder pijn? Misschien is het voor jouzelf een soort van ontlasting als je steeds een beetje van links naar rechts gaat? Dat je dit dus onbewust doet met je gewichtshulpen?

Je moet ook opletten dat je geen dingen gaat doen die JIJ niet aankan (denken we zo goed aan ons paard, vergeten we onszelf nog wel eens) want als jij het eigenlijk niet soepel kan, lukt het je paard dan al helemaal niet!

Maar volgens mij komt dat helemaal goed met zo'n geweldig baasje^^

Ik denk nog niet eens zozeer dat ik de pijn ontzie, daar ben ik erg aan gewend en vergeet ik vaak tijdens het rijden... maar dat ik echt nog meer moet werken aan meer rompstabiliteit en daarmee nog beter gecontroleerde hulpen.
Op een moment dat ik denk dat ik een te stijve plank voor haar ben doe ik iets anders dan rijden.
Het grootste deel vd tijd weet/ denk ik dat haar onbalans vooral veel ondersteuning nodig heeft van een zeer stabiele ruiter... en die ruiter moet ik soms nog een beetje worden.... maar daar werken we hard aan ;-)

Wel lief dat je dat zegt overigens :-)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:36

De verticale balans lijkt nu redelijk in orde, en in theorie zou het nu dan neerkomen op het trainen van de horizontale balans.
Voorzover ik weet kan ik dat bereiken door overgangen te rijden, en middels halve ophoudingen het gewicht naar achteren te verplaatsen.
Ik ben soms te 'bang' haar van voren te ondersteunen, laat erg snel los... ben bang te streng te zijn.
Maar ze heeft soms wel nodig dat ik begrens... anders dondert ze naar voren.

De waarheid is dat het verschrikkelijk lastig is :-) Maar ja, wel een uitdaging... Ik denk/ vermoedt dat ik zomaar een jaar mag uittrekken voor het werken aan die balans.
Ik wil onderweg echter niet teveel fouten maken welke vervelend zijn voor mijn paard.
Nou ja.. ik heb zeer fijne instructie maar moet het aantal lessen wat opvoeren denk ik.... iets vaker een paar ogen hebben die meekijken...

Evengoed is ieder idee, of iedere tip van jou welkom Moll!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:12

als je paard zich zelf omsteld ofterwijl van links naar rechts vals is je verticale balans totaal niet onder controlle en dat kan ook niet hoor, daar gaat net zoveel tijd in zitten als in je horizontale balans mischien nog wel meer. mijn advies is instructie zoeken die je kan helpen met het in balans rijden en recht richten van je paard, er zal snel AR naar voren komen maar of deze mannier van rijden nou meteen de oplossing is weet ik niet, zoek klassieke instructie

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 19:34

Op dit moment heb ik les van een AR instructrice. We hebben voornamelijk aan de hand gewerkt, mijn paard is pas een jaar ohz.
Ik denk dat ik pas sinds 2 maanden pas echt intensiever ohz werk. En zelfs dat staat in de kinderschoenen... rustig aan.
Ik denk dat ik de intensiteit wat moet opschroeven en even iets meer hulp nodig heb om echt op weg te kunnen/ raken... nu mis ik mijns inziens 'the feel' nog wel eens om accuraat te reageren met de juiste timing.
Gek genoeg heb ik er 'buiten' altijd minder moeite mee, dan moet ik focussen op de horizon en het schip rechthouden om niet te stranden ;-)
Diezelfde focus moet ik altijd zien te hebben.

Overigens denk ik eraan om op mijn 'pijnlijke' dagen te gaan mennen... dan zit ik haar ook niet id weg. Nu zal ik dan wel een instructeur moeten vinden die dat op een zachtzinnige en dressuurmatig verantwoorde manier aan me wil leren :-)