Veel te gespannen pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irismill

Veel te gespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 18:03

Hallo allemaal ,

Hieronder komt een lang verhaal te staan, maar zo hoop ik duidelijk te maken wat ik bedoel ! :D
Ik rij op een 5-jarige haflingermerrie. Ze is ontzettend aanhankelijk, maar met rijden heel voorwaarts. Ik heb gewoon priveles en we zijn al veel vooruit gegaan, ook qua controle. We trainen thuis in een buitenbak of op de manege in een binnenbak (met of zonder andere paarden erbij). Er is dan geen stress te bekennen.
Ons grootste probleem is de galop. Ze vindt het erg moeilijk om dan verzameld en rond te blijven. Ze gaat dan heel erg in de teugels hangen -> duikelt op de voorhand. Inmiddels is haar achterhand wat sterker door de oefeningen en dit wordt dus steeds beter.

Op haar 4e zijn we begonnen met officiele B wedstrijdjes te rijden. Op concours was ze altijd enorm druk, maar dat was ze toen thuis ook nog regelmatig.
Na een aantal wedstrijden hebben we even niks meer ingeschreven, om nou eens goed op die controle te trainen. Met fijn resultaat (: Dus nu weer een aantal wedstrijden gereden, B + 3 inmiddels maar de laatste 5 wedstrijden alleen maar rond de 170 pnt. gereden.

Vandaag had ik dus weer concours. Dik een half uur/drie kwartier ingereden, om haar rustig te krijgen, even naar alles te laten kijken etc etc. Ze liep lekker ontspannen, ik heb gewoon met mn zit en benen gereden dus net zoals altijd denk ik na het losrijden: mm wat loopt ze heerlijk ontspannen.
Ik kom de ring in, die was in dezelfde rijhal, met hekjes afgezet. Wat deurtjes en het juryhokje waren even spannend, maar daar liep ze toch nog langs. Ik draafde aan en ze wil me toch hard zeg, ik probeer haar weer rustig te krijgen door terug te rijden met mn zit en te praten. Dat helpt voor een paar passen, maar daarna negeert ze me gewoon volkomen! en ja, dan zit je in een proef en dan moét je op een gegeven moment aangalloperen. dat ging dus de mist in, zoef zoef zoef. Na de galop krijg ik haar vaak niet meer rustig, door praten enz blijft ze wel bij me, maar zodra ik mijn benen aan wil leggen om stelling te vragen gaat het weer mis.
Resultaat: 170 en 165 pnt. Met commentaar als: ''te gehaast'' ''pony veel te gespannen''
Ik weet precies waar het fout gaat, nl dat ze zo gevoelig is als ze de ring in stapt, maar ze is té gevoelig. klint misschien raar ;)
Ik ben vrijwel niet zenuwachtig voor een wedstrijd, en ik let er ook heel erg op dat ik in de ring niet anders zit/doe dan thuis of bij het losrijden. Ook oefenen we de onderdelen uit een proef regelmatig. Er gaat gewoon een 'knop' op zodra ze de ring in gaat: rennen rennen rennen.

Wie herkent dit en weet hier wat oefeningen voor?Ik dacht: hoe vaker we het oefenen (dus vaak op wedstrijd gaan/andere omgevingen), hoe beter het wordt. maar zo langzamerhand denk ik dat ik toch een andere oplossing moet zoeken. En ik vind mijn paardje nog steeds helemaal geweldig, maar er moet toch iets zijn waardoor we lekker ontspannen een proef kunnen rijden?

Anoniem

Re: Veel te gespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:10

Hoezo MOET je aangalopperen?
Ooit iemand onthoofd zien worden omdat 'ie ondanks dat er in dat proevenboekje 'galop' stond, bleef draven om z'n paard op te voeden?
Ik niet... ;)

Laat dat idee van 'het moet want het staat in een boekje' los en investeer in de opvoeding van je paard!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:37

is dat zo? mag je gewoon doordraven als galop nog even niet lukt?
op zich dan wel een idee om te oefenen voor wedstrijden dan is de druk niet zo hoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:40

Wie gaat jou vertellen dat dat niet mag?
OK je gaat het terugzien in je cijfers, maar who cares?

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:41

Bedankt voor je reactie! Je paard opvoeden.. t is er gewoon niet uit te krijgen op de manieren die ik heb geprobeerd.. heb je nog een suggestie?
klopt ja, dan krijg je gewoon een 1 of 2 voor het niet uitvoeren van de overgang. ik heb op onderlinge wedstrijdjes inderdaad gewoon gedraafd wat ik eigenlijk moet galloperen. na de galop is ze inderdaad helemaal niet meer te houden, maar daarvoor wil ze ook hard hard hard.
terwijl er thuis of in een bak met andere paarden niks aan de hand is .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:19

Goed zo, dat is een hele goede manier; onderlinge wedstrijdjes en dan eerst maar eens goed eraf brengen zónder het deel wat de fatale spanning geeft.
Als je het probleem nu steeds terug laat komen, wordt het voor het paard gewoon om er elders een racepartij van te maken. Dus "offer" maar een paar keer een proef om rustig en netjes te rijden, dan maar zonder die galop. En als 'ie in het draven te groot vertrekt, wat let je dan om 'm terug te nemen en die overgang opnieuw te doen?
Veel paarden worden wat wij in het westernrijden noemen "showsmart". Ze weten dat de ruiter in de ring niet zo rijdt als thuis, omdat ze het dan extra netjes willen doen. En maken er dus hun eigen feestje van.
Dus blijf rijden. Ook op wedstrijd. En als iets niet lukt is dat niet erg en kun je gewoon doorgaan, maar als dat iets is wat de opvoeding van je paard in de weg staat, dan moet je ingrijpen.
Veel succes!

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:45

Naast oefenen tijdens onderlinge wedstrijden kun je ook buiten mededinging meedoen aan een wedstrijd of iemand gewoon eens een proef laten lezen terwijl je aan het trainen bent (die van mij werd nl lui zodra iemand begon te lezen en ik ging toch net iets anders zitten), waarschijnlijk zal er ergens in je houding toch iets veranderen, ondanks dat je niet zenuwachtig oid bent.
Je denkt ws even, oei straks 'moet' ik galopperen, even wat rechterop zitten en zo zijn er nog meer onbewuste signalen die jij zou kunnen afgeven.

Succes iedergeval!

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:15

Dat zou best kunnen, ik ben er zelf iig wel heel erg op aant letten!
Bedankt voor je tip!

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:25

Ik heb vroeger een pony gereden die ontzettend op de voorhand liep, Zag bijna geen hals meer voor me. Ben toen veel in het bos gaan rijden. Daar was zo'n lang zandpad wat omhoog liep. Doordat ze omhoog ging moest ze wel meer op de achterhand komen en werd ze steeds sterker. Daardoor had ik er ook weer profijt van in de bak.

Voor het gespannen zijn, kun je idd een oefenwedstrijd gaan rijden. Of je thuis de proef voor laten lezen. Maar op een wedstrijd ben je zelf ook vaak wat gespannen, omdat je het graag goed wil doen. En daar reageert je paardje natuurlijk ook op. Probeer zonder verwachtingen aan een wedstrijd mee te doen. Als het mis gaat, geen man overboord. Draai een extra volte mocht dat nodig zijn.
Succes

irismill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:42

dankjewel voor jullie reacties!
we gaan er gewoon goed op trainen :Y)

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:14

mijn paard is ook heel erg druk, en ract de bak altijd door =). ik heb nu ook privéles, en het gaat al een stuk beter. misschien is het handig om af en toe (miss 1x in de 3 weken ofzo?) naar het bos te gaan, en daar veel overgangen te rijden. bij mij heeft het heel erg geholpen!

suusje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:51

misschien kan je je paard massages geven op stal, dit werkt heel goed.
de Ttoughes van Linda TellingTones schijnen ook heel goed te werken.