Trekken aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madagascar

Trekken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:37

Mijn pony loopt normaal gezien heel mooi aan de teugel en trekt niet aan de hand tijdens het rijden. Maar als ik haar tijdens het rijden haar hals laat strekken op de diagonaal of ik geef haar eventjes lange teugel dan gaat ze als ik mijn teugels terug op maat pak aan mijn hand staan te trekken. Tegen het einde van het rijden aan begint ze soms ook met haar hoofd te schudden. Hoe zou dat komen want in het begin doet ze dat niet. Ik rij altijd ongeveer een uur en pas de laatste tien minuten doet ze dat soms. Wat zou de oorzaak hiervan zijn en hoe op te lossen ?

Elpharo

Re: Trekken aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:42

Hoi hoi, misschien dat je elke keer hetzelfde eindigt met haar en dat ze al weet dat ze bijna klaar is en ongeduldig wordt? Dus misschien een keer heel anders eindigen en dan kijken wat er gebeurt? Misschien dat ze na het uurtje ook wel een beetje vermoeide spieren krijgt, misschien kan je kijken wat er gebeurt als je 10 minuten eerder stopt dan normaal, doet ze het dan nog steeds? Ik roep natuurlijk maar wat, je weet maar nooit :P

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:03

Dit is waarschijnlijk de manier voor jouw pony om om lange teugels te vragen. Zo aan het eind of na het halsstrekken denkt ze dat het eraan zit te komen. (aan het eind zal ze ook een beetje moe zijn waardoor ze graag wil halsstrekken) Bij het halsstrekken tussendoor zal het wel overgaan als ze in de gaten krijgt dat ze daarna weer gewoon verder moet. Probeer eens nog kortere stukjes te laten halsstrekken, een paar passen bijvoorbeeld, en dan je teugels weer opnemen. Zo aan het einde ook, gewoon lekker doorrijden en bezighouden zolang je nog bezig bent, en zodra je hals wilt laten strekken laat je de teugels langer worden. Laat de teugels niet uit je handen trekken, zodra ze begint te trekken gewoon op de lengte houden waarop je ze dan hebt en doorrijden, en als ze ophoudt laat je ze weer langzaam langer worden. Met dat hoofdschudden mag je best met een scherpe stem "nee" zeggen en de teugels weer iets opnemen, zodat ze leert dat de teugels alleen langer worden als ze zich netjes gedraagd.

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:48

Ik sluit me aan bij Motje.
Verder moet ik van mijn instructrice (heb ook zo'n pony) mijn handen even vast zetten, zodat ze als het ware iedere keer tegen de teugel aan bonkt. Is geen prettig gevoel, daarom mag het ook niet al te lang, waarna ze het vaak opgeeft.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:14

Hoofd schudden duid vaak op spierpijn, hou je oefeningen daarom kort en geef vaker tussen door wat meer ruimte en verander ook heel vaak van hand.
Als een oefening goed is is hij goed blijf er dan niet op door gaan, goed is goed toch?

Dat trekken aan de hand zou je op kunnen lossen door meer de achterhand te activeren, waarschijnlijk valt het paard met losse teugel helemaal op de voorhand, ook met halsstrekken moet hij achter blijven dragen, dus je zou wat mee het binnen been op kunnen pakken.
Dus de fout ligt niet bij het paard maar bij jezelf, jij moet het paard leren te dragen/ meer achterhand gebruik en dat heeft hij niet als hij gaat hangen, dus meer gaan werken aan het rechtrichten, zijgangen erbij gaan gebruiken en ook weten wat recht richten is, want naar mijn idee denken heel veel ruiters dat dat rechtuit rijden is.
Maar bestraf het hoofdschudden dus niet , het paard probeert jou daar iets mee te vertellen en luister daarnaar.
Ik zou mijn training ook geen uur vol houden, zeker als het paard het spier technisch niet aan kan, train kort en goed , al is het maar 10 min , je kan beter 2 x 10 min goed trainen dan een uur en dan eindige met verzuurde spieren en een paard wat gaat hangen in je hand.
JIj bent de gene die het paard traint toch , doe dat dan ook met een plan en een doel en stop op een goed moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:11

Twee grote kanshebbers:

1. Pony kan inmiddels klokkijken
2. Spieren verzuren

Ad 1
Als jij elke dag even lang traint, misschien zelfs wel elke dag in hetzelfde patroon traint, dan weet je pony op een gegeven moment ook wanneer het bijna klaar is. En bijna klaar = opschieten ik wil m'n voer.
Vraag je eens af waarom je altijd een uur rijdt. Als het na 40 minuten helemaal fijn is, rondt dan gerust af. En als je een half uur lekker gereden hebt, maak daarna gerust nog eens een kort stapritje als coolingdown. Of maak eens wat sprongetjes aan het eind van je training. Maar kom los uit je vaste patroon.

Ad 2
Je zegt dat je pony netjes aan de teugel loopt. Maar varieer je wel voldoende in instelling tijdens je training? Ook hier: kom los uit het standaardpatroon van half uur rijden - halsstrekken - half uur rijden - uitstappen.
Stel 'm eens wat vaker even wat dieper in tijdens het rijden, laat eens in draf of galop op de volte je hand volgen helemaal naar beneden (zónder je aanspanning in de bovenlijn volledig weg te gooien!) en rij 'm van daaruit weer naar een wat hogere instelling.
Als je je paard te lang in 1 houding laat lopen, verzuren z'n spieren. Vergelijk het maar met een lange afstand op 1 tempo en zwaarte fietsen, die ga je voelen in je benen. Terwijl als je af en toe even varieert in tempo of zwaarte van de versnelling, je zo een paar uur wegtrapt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:34

als je moet beschrijven hoeveel gewicht je in elke hand hebt tijdens het rijden, hoeveel zou dat dan zijn, dus voor dat je gaat hals strekken?

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:23

Myntes doet het ook weleens.
Als het in het begin met rijden is moet hij gewoon nog even los komen bij mij.
Als het kwartje valt dan is ie heel mooi ontspannen maar soms moet hij gewoon
Even zen hals strekken en dan geef ik even wat ruimte, ook omdat die van mij nog jong
is en spieren moet kweken, dus dan heeft ie wat last van zen spieren :P
Maar die van mij doet het nu al een stuk minder, ook omdat hij eerst
wat een klok paard was haha hij wist precies wanneer hij stoppen kon.
Dus heb ik dat er even uitgereden, moest hij even door zetten :P

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:15

Ik ben het 100% met midgie eens (zoals wel vaker :) )

Paard moet indd dragen op de achterhand ander kan je niet goed rijtechnisch halsstrekken.
Voordat je gaat halsstrekken heb binnenachtetbeen er onder rijden. Goed oprichten en vanuit je binnen hand laten strekken, buiten hand "laten staan" wel langer laten natuurlijk.
Wanneer je gaat oppakken goed voorwaarts blijven, zodat het paard niet als een pudding op de voorhand duikt.

Verder ben ik er ook mee een dat je beter 40 min kan trainen dan een vol uur. Ik rij meestal niet langer dan 30-40 min en tussendoor vaak stappen.