Inrijden fjordenruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teun01

Inrijden fjordenruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 08:43

Binnenkort, (volgende week of later) zal mijn fjordenruin naar ons toekomen. Hij kent het longeren, en is redelijk verkeersmak. Ik zou graag wat tips krijgen waar ik aan moet gaan werken. En mocht je echt veel ervaring hebben, misschien kan je me dan echt helpen. Woon in Langbroek, tussen cothen en wijk bij duurstede.

Hoor graag van jullie.

midgie

Re: Inrijden fjordenruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 08:50

Zoek een hele goed instructrice die jou hierbij kan helpen en neem de tijd,.
Ga eerste eens een band opbouwen en neem daar ook de tijd voor, verwacht niet na 2 weken dat dat al in orde is, duurt meestal wel een jaar voor je kan zeggen nu is het paard ook helemaal gewend aan alles.
Ga eerst ook eens aan de slag met longere, dubbelen lijnen los werk en grondwerk.
Hoe oud is het dier, hou daar rekening mee, ze zijn lichamelijk pas af met 6 en mentaal pas met 10 jaar , dus hou je training kort en geduldig, het dier moet nog veel leren gun hem die tijd,
Kijk eens op paardenbegrijpen.nl of op emiel voest zijn site , miss is er een instructrice bij jou in de buurt die jou kan helpen.

Ik zie in je profiel dat hij nog maar 2.5 is, dan zou ik helemaal nog maar een jaar of 2 wachten eer je er op gaat zitten.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 08:04

Weet een heleboel tips , maar dan kan je beter langs komen, gaat sneller als dat ik alles moet typen.
Kan ook op onze website kijken.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 07:53

De fjord is inderdaad 2.5 jaar en kent inmiddels al wel het longeren met een halster. Hij heeft het zadel en hoofdstel ook al in en op gehad en dat verliep prima. Ben zeker van plan eerst alleen maar grond werk te gaan doen en veel te wandelen. Zodat hij aan alles kan wennen. Zal ook zeker drukke plekken gaan opzoeken, ben van mening dat hij aan zoveel mogelijk dingen moet worden bloot gesteld, komt alleen maar ten goede. Ga zeker naar iemand op zoek die mij kan helpen bij het inrijden. Dressuurmatig hoeft het geen topper te worden, want ik ga alleen maar het bos in. Want ik woon daar nu eenmaal. En ben zeker geen wedstrijd ruiter. Hou jullie op de hoogte en bedankt voor jullie advies tot zover.

Mystiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:21

Om nu 2 jaar te wachten met erop te zitten vind ik ook wel weer overdreven. Begin eens langzaam aan met wandelen en grondwerk. je merkt vanzelf aan je paard of hij toe is aan meer of dat je even moet wachten. Koudbloed is wel later ontwikkeld als een warmbloed maar kijk goed naar je paard en wat hij aangeeft. dan kom je al een heel eind!
Succes!
Goed dat je hulp gaat zoeken bij het inrijden!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:26

teun01 schreef:
De fjord is inderdaad 2.5 jaar en kent inmiddels al wel het longeren met een halster. Hij heeft het zadel en hoofdstel ook al in en op gehad en dat verliep prima. Ben zeker van plan eerst alleen maar grond werk te gaan doen en veel te wandelen. Zodat hij aan alles kan wennen. Zal ook zeker drukke plekken gaan opzoeken, ben van mening dat hij aan zoveel mogelijk dingen moet worden bloot gesteld, komt alleen maar ten goede. Ga zeker naar iemand op zoek die mij kan helpen bij het inrijden. Dressuurmatig hoeft het geen topper te worden, want ik ga alleen maar het bos in. Want ik woon daar nu eenmaal. En ben zeker geen wedstrijd ruiter. Hou jullie op de hoogte en bedankt voor jullie advies tot zover.

je bent er wel erg vroeg bij he?

ik zou iig wachten tot hij minstens 3 is geweest, en daarna wegbrengen naar een prof
waarom zelf klooien met het (grote) risico dat je het fout doet?

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 14:17

beginnen met veel grondwerk en wat ook belangrijk is vertrouwen opbouwen .. lekker veel poetsen, been leren geven etc..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:29

Let dan wel op naar welke prof je hem brengt , want er zijn genoeg profs die juist je paard verklooien , want je kan een paard niet in 1 of mnd inrijden als je hem ook tussen zijn oren nog een beetje paard wil houden, maar helaas gaat het vaak wel zo, anders kost het te veel geld, dat begrijp ik ook wel, dus ik zou zeggen doe het zelf, met hulp van iemand die wel de tijd heeft en jou het nodige huiswerk kan geven waar je mee aan de slag kan.

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 16:46

Ben ook zeker van plan iemand te zoeken die mij kan helpen. Wil hem niet wegbrengen, omdat ik dan niet weet wat er met hem gebeurt. Dus nu is het zoeken geblazen naar iemand die mij op een goede en verantwoorde manier wil en kan helpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:52

Volgende week of later...ik hoop dan maar uit de grond van mijn hart..LATER!!
Veels te jong, geef hem nog minimaal een jaar rust!

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 17:03

Ik ben het met Aerdenhout eens ik heb twee haflingerruinen 1 van 4,5 jaar en die is dit jaar pas onder het zadel, vorig jaar begonnen met longeren en vooral dat longeren is zwaar voor zo'n jonkie, maar in ieder geval dat hij de basiscommando's weet toen lekker met de winter laten rusten en in het voorjaar weer het longeren opgepakt en een zadeltje op gezet en begonnen met rijden......... vanaf september 1x in de week mee op buitenrit.

Mijn 2e ruin is nu 3,5 jaar en ben begonnen met longeren en 1x een zadel erop en 1x opgezeten omdat ik merkte dat hij het bijster interessant vond, zo cool in het hoofd.
Maar nu lekker op de wei laten rusten en spelen en in het voorjaar gaan we met hem aan de slag.

Ik zou jouw ruin nog min. een jaartje met rust laten en een fijne band opbouwen en een prof erbij halen want hij heeft nog tijd zat joh.
Ga lekker met hem wandelen en grondwerk doen, een jong paard kun je zo snel verkl*ten en aangezien je vraagt om tips voor beleren heb je ook niet genoeg capaciteit om een jong paard alleen te beleren.
Als je zo graag wilt rijden waarom dan zo'n jonkie?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:00

Allereerst gefeliciteerd met de aanschaf van je fjordje.

Tja, 2 1/2 dan moet je nog een beetje geduld hebben, hem mee nemen wandelen, beetje tutten,
aan dingen laten wennen, voetjes geven etc, maar vooral jong laten wezen voorlopig.

In de tussentijd kan je rustig gaan kijken naar iemand die je kan helpen met beleren.
En dat valt ook al niet mee, iemand vinden die dat netjes kan.
Je zegt wel geen wedstrijden te willen rijden, maar ook in het bos, moet je een paard netjes
rechtgesteld en op eigen benen laten lopen.
Dus ook dan ontkom je niet aan de dressuur ;) .

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:15

midgie schreef:
Let dan wel op naar welke prof je hem brengt , want er zijn genoeg profs die juist je paard verklooien , want je kan een paard niet in 1 of mnd inrijden als je hem ook tussen zijn oren nog een beetje paard wil houden, maar helaas gaat het vaak wel zo, anders kost het te veel geld, dat begrijp ik ook wel, dus ik zou zeggen doe het zelf, met hulp van iemand die wel de tijd heeft en jou het nodige huiswerk kan geven waar je mee aan de slag kan.

bij de prof kan je ook aangeven wat je wensen zijn....het kan allemaal langzamer, maar dat moet je aangeven
maar de meeste mensen zitten op hun geld dus moet het snel snel snel :\

ik trek er rustig een aantal maanden voor uit.....dan kost het misschien wat meer, dan dan gebeurd het wel zoals ik dat graag wil :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:20

Fjorden moet je juist niet te vroeg gaan inrijden, liefst met 4 jaar.

Waarom koop je een paard dat nog erg jong is? als je al veel wilt doen en rijden?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 21:26

Het is wel heel erg jong hoor TS...
Ik zou hem eerst helemaal leren kennen, grondwerken etc.

Plus ik zou nooit een paard zadelmak/inrijden in de winter...

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 07:44

Heb ook nog helemaal niet aangegeven dat ik hem nu al ga inrijden. Wilde gewoon een paar tips. Al lijkt iedereen zich hier erg bezig te houden met het rijden. Natuurlijk ga ik dat in de wintermaanden niet doen. Maar wil wel een goede periode hebben in de tijd ervoor. Zal zeker alles gaan doen om hem verkeersmak te laten worden en aan alle dingen te laten wennen. En neeeeeeee ik ga hem nog niet inrijden....... Lees a.u.b. eerst mijn teksten goed voor je gaat reageren.......

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 10:01

Probeer als je een instructrice zoekt iemand te zoeken die kwa methode bij jou en je paardje past. NH-instructrices kunnen je ook goed helpen met het grondwerk en zullen eerst op de grond met jou en je paard werken voordat ze je er op lesgeven. Een 'gewone' instructrice doet dit vaak niet.

En het verschilt per paard weer wat de geschikste leeftijd is om met rijden te beginnen. Er zijn 3-jarigen die er al helemaal klaar voor zijn en er zin in hebben, waar een ander paard dit pas met 6 jaar heeft.

Hou ook rekening met het feit dat een verhuizing mentaal erg zwaar voor een paard is. De eerste weken zou ik hem dus lekker in de wei laten en daar een beetje poetsen ed. Als je het idee hebt dat ie wat rustiger en vertrouwder in z'n vel zit ga je weer lekker verder:)

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 12:26

Dacht toch te lezen in je topicnaam inrijden fjordenruin

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 14:07

teun01 schreef:
Heb ook nog helemaal niet aangegeven dat ik hem nu al ga inrijden. ..

dan wordt het hoog tijd je titel van je topic aan te passen ;)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 17:11

Tja...dit is een beetje vaag natuurlijk!

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:45

Wij beleren de paarden altijd zo. Wij laten de crash dummy er 1 of 2x op zitten en gaan er dan zelf op en gaan per direct naar het bos met iemand op de fiets mee. Lijkt allemaal heel link maar ze zijn dan zo onder de indruk dat ze eigenlijk heel braaf zijn en veel met de jonge paarden naar het bos leren ze veer meer van!

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 08:03

@ Nethuh6, Wat een geweldoge manier. Hier voel ik wel wat voor. Maar nu iemand vinden die mee kan op de fiets....

teun01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 07:55

Netjuh6: moet jij ver voor het bos? En moet je dan ook al over de weg?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:26

Ik moet 10 tot 20 minuten over de weg.
Probeer gewoon meteen te gaan draven niet eerst warm stappen is minder fijn voor het paard maar zo kan het paard snel zijn energie kwijt en ik die al lekker aan het werk. Voor autos of andere voertuigen moet je zorgen dat de fietser uit de buurt is en dan gewoon rustig in de berm zetten. Probeer zelf gewoon heel rustig te blijven! Ik wil je graag helpen haha hier is nog wel een stalletje vrij voor een weekje krijg je hem schaap mak terug!