Paard springt altijd verkeerd aan in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xMelissaa

Paard springt altijd verkeerd aan in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 22:22

Mijn paard springt linksom altijd verkeerd aan. Rechtsom gaat het super en springt hij in 1 keer goed aan. Links om doen we er minstens 30 keer over om hem goed te krijgen. Hij springt niet altijd meteen aan na mijn comando, Hij zet altijd nog een stap en daardoor gaat hij verkeerd. Als hij wel meteen aangallopeerd is het meestal ook niet in de goede galop. Hij heeft tegenwoordig wel vaker door dat hij verkeerd zit, daardoor valt hij terug en wil hij weer opnieuw aangalloperen maar dat is niet de bedoeling want dan doet hij het zelf.
Het is een Draver die nog moeite heeft met zijn basis gangen maar hij is al veel vooruit gegaan en ontspant steeds meer. We hebben nu ongeveer 10 lessen gehad en zijn al veel vooruit gegaan, beetje bij beetje leert hij het.
Heeft iemand tips om het op een bepaalde manier het duidelijker te kunnen aan geven?

cthyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 22:31

Mijn paard heeft moeite met de rechtergalop, maar de laatste tijd gaat het een stuk beter vooral door meer stelling. Ik doe mijn stelling wat overdreven en ga dus ook meer achter haar linker oor zitten. Daarnaast heb ik haar aan de longe 'over' aangeleerd, door 'over' te zeggen springt ze over. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Kasty

Re: Paard springt altijd verkeerd aan in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 00:16

Ik heb heel veel moeite met de rechtergalop, maar gisteren tijdens de les hebben we een oefening gedaan en toen ging het hardstikke goed. Ik klop het nog even af.. maar we hadden de volgende oefening;
Op de lange zijde in draf schouderbuitenwaarts.. aan het eind 2 passen recht stellen.. dan omzetten naar schouderbinnenwaarts en aanspringen... Werkte bij mij prima!

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 15:42

Bedankt! ik weet niet zeker of het nou rechts of links was maar ik dacht links! :')

Aan de longe probeer ik het nog niet want dan word het alleen nog maar trekken en vervelend doen. Ik zal het eens proberen tijdens het rijden wie weet lukt het. Veel stelling doe ik ook maar ik zal het nog verder proberen!

Ik zal het eens proberen maar schouderbuitenwaards oefen ik nog niet met hem.

wodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 17:27

ik heb nog een tip voor je:

je kunt het ook proberen van uit het wijken. dus je wijkt vanaf de AC naar de hoefslag met wat overdreven stelling. zodra je op de hoefslag bent geef je de galophulp. dit heeft bij mij in het begin heel erg geholpen toen ik mijn paard nog niet zo lang onder het zadel had. je hoeft ook niet mmeteen 10 meter te wijken. het kan ook al wel vanaf 3 meter ofzo.

Er is alleen wel een maar...

je moet er zeker voor zorgen dat je paard direct op de hulp reageerd en dat hij op elke hulp reageerd, al is het maar een stem hulp.

AmorahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:02

Bij mijn paard heeft het hem geholpen juist stelling naar de buitenkant aan te nemen, zodat zijn binnenbeen meer vrij kwam te liggen. Hij legde daar teveel gewicht op. Van daaruit zijn we langzaam aan meer naar binnen toe gaan werken, vooral veel op de volte aan laten springen vanuit verschillende tempo's.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 18:06

Mijn paard springt ook moeilijk aan op 1 hand, bij mij ligt het puur aan de buiging om mn binnenbeen. Ik kan nog zoveel stelling vragen, maar als ze niet buigt heeft dit geen zin. Zodra ze buigt springt ze altijd direct goed aan..

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 19:39

absoluut geen extra stelling vragen! dan verbuig je hem alleen maar en plaatst hij zijn schouder verkeerd.
Je paard moet zo recht mogelijk blijven maken en idd liever de verkeerde stelling dan dat je hem verbuigt. dan flink naar voren drijven zodat hij in de galop valt. wat ook nog wel eens wil helpen is op de verkeerde been lichtrijden zodat hij zijn schouder goed plaatst.
Ik weet dat het lastig is want ik heb ook heel lang met dit probleem gezeten. dit was voor mij de enige oplossing die werkte en alle andere tips die ik van mensen kreeg hielpen niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 22:36

De mijne had moeite met de linkergalop. In het begin legde mijn instructrice vlak voor de korte zijde een balk neer. Na de balk moest hij gelijk in galop aanspringen. Hij sprong dan als het ware over de balk aan in galop, en hij is elke keer in de goede galop gesprongen. Nu doen we het zonder balk, en leg ik bij het aanspringen mijn zweepje wel is op de binnenschouder. Hij springt nu bijna altijd goed aan.. dus misschien dat dit voor jou ook zou kunnen werken.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:52

laida schreef:
absoluut geen extra stelling vragen! dan verbuig je hem alleen maar en plaatst hij zijn schouder verkeerd.
Je paard moet zo recht mogelijk blijven maken en idd liever de verkeerde stelling dan dat je hem verbuigt. dan flink naar voren drijven zodat hij in de galop valt. wat ook nog wel eens wil helpen is op de verkeerde been lichtrijden zodat hij zijn schouder goed plaatst.
Ik weet dat het lastig is want ik heb ook heel lang met dit probleem gezeten. dit was voor mij de enige oplossing die werkte en alle andere tips die ik van mensen kreeg hielpen niet.

Het is niet de bedoeling dat je paard in de galop 'valt'. Het is juist de bedoeling dat je paard lekker ontspannen draaft en daar van uit aan galoppeert. Verkeerde stelling vond ik helemaal niet werken. Mijn paard doet het echt als ze lekker ontspannen in aanleuning loopt, dan springt ze goed aan. Op ander been lichtrijden kan helpen, en idd dat je afwend en dan aanspringt. OF je kunt een kleine volte rijdt voordat je aanspringt in de hoek, dit wil ook vaak helpen. Maar niet alles hoeft te helpen..... en je paard moet ws ook nog wat sterker worden in de galop en uiteindelijk zal het 9 vd 10 x goed gaan!

Liezewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 13:40

Alsls je paard niet goed kan aanspringen, is de balans niet ok. Aan je balans werken dus !

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 18:25

wodan1; Oke ik zal het proberen, bedankt.

Amorah; Ook dit zal ik proberen!

minka; Ja hij buigt ook nog niet prima om mijn binnen been heen, al begint dit wel steeds meer te komen zeker op deze hand!

laida; Oke ik zal kijken of dat werkt op het verkeerde been licht rijden. Mijn instructrice zegt juist wel een kleine beetje meer stelling dan normaal, maar bij mijn paard moet je je hand verder doen zodat hij de goede stelling heeft. Maar het is juist niet de bedoeling dat hij in galop valt maar dit pas op mijn teken doet en vanuit een ontspannen draf.

San_ner; Ik zal het er eens met mijn instructrice over hebben!

Thomina; Dat vind ik dus ook vanuit ontspannen draf! Een kleine volte helpt helaas niet dan loopt hij over zijn binnen schouder weg en gallopeerd dus als nog verkeerd aan of juist helemaal niet.

Liezewies; Zijn balans is al heel veel verbeterd ten opzichte van eerst. We werken er ook nog hard aan.

Even ter duidelijkheid aan iedereen. Hij loopt niet niet nagefelijk.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 18:36

Mijn paard had dat probleem ook.
Eerst moet je hem los krijgen in de draf. Veel kleine voltes met overdreven veel stelling rijden (links- en rechtsom). Buitenteugel klein beetje druk op houden en binnenteugel los laten zodat hij deze gaat aannemen. Goed naar buiten houden met je binnenbeen, zodat hij niet omvalt. Als hij de stelling doorheeft dan kun je een normale hoeveelheid stelling vragen.
Op de binnenbeugel steunen als je aanspringt. Een klein tikje voor het aanspringen op de buitenkant wil ook nog wel helpen, aangezien dat de kant is waarmee hij eerst aanspringt.
Heel veel belonen als hij het goed doet.
Bovendien denk ik dat het een kwestie van tijd is. Bij mijn paard is het op deze manier goed gekomen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 19:56

Tja een paard wat niet nagevelijk loopt kan ook niet lekker galopperen hè! (Iig niet in een rustig tempo)

Zou de galop nog even laten voor wat het is, of alleen even rechte lijnen galopperen. (met een buitenrit oid?)

Lekker oefenen op de ontspanning en het nageven, soepelheid in het lichaam en als die ook iets sterker is in z'n achterhand ga je de galop weer oefenen:)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:20

Wat nog wel eens wil werken is juist stelling naar buiten vragen en dan de juiste beenhulp geven. Verder moet je hem toch echt leren dat hij gewoon op de eerste beenhulp aanspringt ook al is het de verkeerde galop. Dan neem je hem gewoon terug en probeer je het nog maals.

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:42

fenna1995; Het is zeker een kwestie van tijd en van gedult anders kom je nergenst!

Sassol; Hij kan niet in een rustig tempo galopperen maar hij kán het wel. Als ik het er bij laat lukt het nooit hij moet het blijven doen al is het niet iedere dag. Het is al veel beter geworden en als ik het nu opgeef is het zonde.

daffie1986; Ja op de juiste been hulp ben ik nu vooral mee bezig zodat het toch beter zal gaan.

melanie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:58

door hem recht te richten gaat het stukken beter. mijn paard had het ook. in het begin veel stelling vragen en het paard niet mee laten denken (dat deed die van mij dus). dus op verschillende momenten: volte, vanuit hand veranderen, gebroken lijn etc

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 23:00

Een fysio wil ook nog wel eens helpen :)

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:21

het heeft vaak als oorzaak dat het paard aan de ene kant beter bespierd is dan aan de andre kant.
Hierdoor heeft hij gewoon een voorkeur voor een bepaalde galop.
met bijv. rechtrichten of training aan de longe.. kun je de spieren aan beide zeiden "gelijker" maken.
Waardoor jou paard makkelijker zal kunnen aanspringen.

Thomina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:42

Het is idd mogelijk dat je paard rechtsom ergens vast zit. een fysiotherapeut of kraker zal dan niet overbodig zijn en zeker de moeite waard zijn om die een keer te laten komen!
Maar ik denk dat je paard linksgebogen is en daardoor veel moeite heeft met rechts galopperen.
Ik denk ook dat je paard sterker moet worden en dat je misschien zelf ook te moeilijk denkt als je aan wilt springen.
Ik heb het zelf ook gehad met mijn paard, ze ging heel erg naar binnen kijken en sprong dus links aan.
Op een gegeven moment worden ze sterker en ontwikkelen ze zich beter en dan zal de galop ook goed gaan.
Wat ook een punt is dat de ruiter vaak een blokkade is voor het paard en daardoor niet goed aan kan springen.
Als jij bijv je binnenteugel heel strak vast houdt dan kan je paard niet in de rechter galop, het moet echt van uit ontspannenheid, lekker over de rug heen aanspringen en dan zul je zien dat je paard het echt wel kan.
Je kan ook proberen om eerst aan de longe(miss dubbele longe!) het te doen, dan zul je misschien zien dat je paard meteen goed aanspringt, wat misschien aangeeft dat jij het probleem bent en niet het paard ( we moeten tenslotte eerlijk zijn! ) Want als jij lekker ontspannen gaat zitten , dan zul je zien dat het aanspringen ook veel beter gaat, je kunt ook een beetje voorover gaan zitten om je paard te helpen in de galop te komen!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:56

Komt je paard van de baan af? of is ie in training geweest voor de kar?
Dan lopen ze vaak maar 1 kant op en dat is linksom. En dan zal de bespiering van je paard dus inderdaad scheef zijn.
Mijne had het ook. Had ook dezelfde problemen, qua aanspringen.
Wat je kan doen is de fysio/kraker erbij halen, want waarschijnlijk zit er van alles niet goed in zijn lichaam, waardoor hij moeite had met buigen.
Mijne had tig wervels niet goed zitten, nadat die allemaal waren recht getrokken was er een wereld van verschil.
Ook is het een idee om zijn achterhand te gaan versterken, want die zal ook wel wat te wensen overlaten.
Dus veel balkjes gaan draven, overgangen en schijnovergangen rijden. En zijn draaftempo laag houden. Ze willen vaak hard omdat dat makkelijk is voor ze, maar als je echt op een langzaam tempo gaat draven, dan moet ie er moeite voor gaan doen en gaat ie echt zijn spieren gebruiken.
Ik weet verder neit hoe jullie basis is, dus stap en draf, maar ik zou pas aan de galop gaan denken als je dat echt helemaal onder controle hebt. Dat ie dus op alle hulpen reageert, dat is kan verruimen en verzamelen, dat ie zowel links en rechtsom goed buigzaam is, pas dan kan je eigenlijk aan de galop gaan denken.
En als je dan gaat galoperen, kan je het vanuit een volte oefenen, dan kan ie niet teveel vaart maken en zal ie sneller aanspringen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:58

op het buitenachterbeen zitten zodat het binnenvoorbeen ruimte krijgt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:06

Dat met dat balkje dat San_ner beschreef werkt idd heel goed meestal.

Ik zou er niet gelijk een kraker of fysio bijhalen hoor.
Heel veel paarden hebben in het begin moeite met het aanspringen in de goede galop op 1 hand.

Probeer er voor te zorgen dat je paard idd direct aanspringt, zoals je zelf al aangeeft wacht hij even 1 of 2 pasjes, dit geeft hem tijd om "na te denken'.
Direct aanspringen dus, desnoods even laten schrikken.
Aanspringen in de eerste hoek, is hij fout direct weer terugnemen en zo snel mogelijk weer aanspringen in de tweede hoek, weer geen tijd geven dus om na te denken.

Wat ook weleens kan helpen is een volte rijden in de hoek van ong. 10 a 15 meter en aanspringen als je net over de helft van je volte bent.

Dingen als schoudervoor enz. helpen best goed, maar dan moet je al wel zover zijn met je paardje.
Vanuit het wijken vandaan kan ook, maar daar moet jezelf al heel handig voor zijn.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:16

steeds in dezelfde galop springen heeft te maken met de "natuurlijke" scheefheid van een paard die in sommige gevallen versterkt wordt door een blokkade in de rug/lenden van het paard.

indien er geen lichamelijk probleem is en je hebt reeds de nodige aandacht besteed aan de rechtrichting van je paard, dan kan het in sommige gevallen juist helpen om buitenstelling ipv binnenstelling aan te nemen. wanneer je paard niet in balans is en je hebt teveel binnenstelling, dan "valt" het paard als het ware op het binnen voorbeen. hierdoor draagt het meer gewicht en is het makkelijker om in de foute galop aan te springen. Bij buitenstelling maak je de binnenschouder vrij om naar voren te grijpen.

wat bij mijn paard nu echt wel helpt, maar voor mij heel moeilijk is blijven lichtrijden (op het buitenbeen, anders klopt het niet) in de draf tot deze ontspannen, maar actief is. Dan gaan doorzitten en tellen 1 - 2 - 3. Bij 3 moet je al in galop springen dus timing is heel belangrijk. Dus ik tel 1 - 2 - "Been". Als ik juist tel en op tijd ben met m'n galop hulp, dan is m'n galop steeds juist.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:23

blue_kim schreef:
Komt je paard van de baan af? of is ie in training geweest voor de kar?
Dan lopen ze vaak maar 1 kant op en dat is linksom. En dan zal de bespiering van je paard dus inderdaad scheef zijn.

Dat idee is nogal achterhaald. Dravers worden beide kanten op gereden, alleen koersen en snelwerk gaat linksom. Mijn Draver springt rechtsom moeilijker aan. Bij haar is het wel een kwestie van juiste stelling. Ze buigt wel, maar zet op het laatste moment nét de hals naar binnen en springt dan linksom aan. Ik werk nu voornamelijk in stap en draf, galopperen doe ik alleen in de les, als min instructrice erbij is. Anders krijgen paard en ik alleen maar ruzie :')