halsertouw om hals bij het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

halsertouw om hals bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:00

Hallo!

Het valt me op dat steeds meer ruiters met extra halsertouw om de hals rijden.
Dus gewoon hoofdstel (en zadel) en dan met halstertouw of neckrope.
Ik vraag me af waar dit voor is of kan zijn?

Xfeno01X

monica08

Re: halsertouw om hals bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:01

Meestal wordt dit gebruikt bij paarden die bokken of stijgeren, zodat ze niet aan de teugels gaan trekken maar zich vast kunnen houden aan het halstertouw :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:02

Ik deed t bij het inrijden van Madelief om als ze wel schrikt oid aan het halstertouw te kunnen vastpakken idd, zodat ik haar niet in haar mond zat.
Ook gebruikte ik het als remhulp, zodat k niet te hard aan de teugels hoefde te trekken, of trekken iig minder duidelijk hoefde te zijn. Je kunt ook een boktouwtje gebruiken, maar dit schijnt gevaarlijker te zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:03

Ik knoop een halstertouw om de hals als ik een rit ga maken waarbij ik onderweg pauze houd, en dus mijn paard vastzet of aan de hand houd.

Het clipje zit tijdens het rijden aan mijn halsterhoofdstel of aan een ringetje vooraan het zadel.

Ik vind een touw of riem om de hals ook wel prettig in heuvelachtig gebied, als extra 'handvat' zodat ik niet in de mond hoef te zitten.

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:04

vaak word het gebruikt bij jonge paarden die bokken.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 15:15

monica08 schreef:
Meestal wordt dit gebruikt bij paarden die bokken of stijgeren, zodat ze niet aan de teugels gaan trekken maar zich vast kunnen houden aan het halstertouw :)

Ik heb een keer de martingaal gegrepen (stuk wat om hals zit) toen mijn pony begon te steigeren. Toen lagen we samen achterover :=

Maar waarom hebben steeds meer paarden dat dan? ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze ineens allemaal geen bokken of steigeren?
ik d8 misschien nieuwe penny hype ofzo.. een roze touwtje om te hals?! O:)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:22

Misschien omdat het er leuk uitziet, zo'n gekleurd touwtje om de hals? ;)

Dan is het setje helemaal compleet. :))

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:27

Karin schreef:
Misschien omdat het er leuk uitziet, zo'n gekleurd touwtje om de hals? ;)

Dan is het setje helemaal compleet. :))

Dat was bij mij ECHT niet het geval.. ik had hem vrij los hangen en t was echt voor mijn jonge paard om als ze begon te bokken haar niet in de mond te rukken: ter illustratie.. toen ze WEL een keer schrok had ik hem er niet om, en heb ik haar dus (per ongeluk) in haar mond getrokken (denk ik), niet extreem maar weet wel zeker dat ze ervan geschrokken is. ze schrok ook van de bewegingen in het zadel en ben der ook vies afgedonderd.. had wel graag touwtje eromheen willen hebben toen dan had ik me nog vast kunnen grijpen ;)

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:30

ik neem wel eens een touwtje mee als we langer buiten gaan rijden. je weet nooit waar je het nodig voor kunt hebben :D

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:33

volgens mij gebeurd dit veel bij het inrijden van jonge paarden. als je een halstertouw omdoet en je
paard gaat dan toch een keer wat harder hoef je niet aan de teugels te gaan hangen.
dat is bij een jong paard natuurlijk helemaal niet goed. vandaar het halstertouw als hulp voor de ruiter.
ik neem ze ook wel eens mee op buitenrit. soms kan het handig zijn. vooral als er kleine kinderen bij zijn
die ook even willen rijden. dan kun je vasthouden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:34

Bij jonge paarden gebruik ik het. Of bij kinderen die net leren rijden.
Gewoon voor houvast zonder in de mond te hoeven zitten! :))

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:34

vooral met buitenrijden heb ik een touw om de nek, of aan het zadel zitten, voor het geval een teugel breekt, of ik hem even aan de hand wil houden of vast wil zetten. Met rijden in de bak heb ik soms een neckrope, omdat ik dan daar mee rijd i.p.v. hoofdstel :Y)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:37

Op buitenrit neem ik er altijd een mee aan mn zadel. Ik in de bak met neckrope! :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 15:48

Ik heb er een foto van in mijn profiel :D
Heb ik inderdaad een aantal maanden gebruikt bij het inrijden zodat als het paard schrikt of een rare beweging maakt je niet in de mond komt.
Ook bij heuvel op draven in het begin was het prettig om niet per ongeluk achter in het zadel terecht te komen omdat onervaren paarden nog niet altijd even grote passen maken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:11

inderdaad bij jonge paarden

en ook wel handig voor wanneer je het hoofdstel af doet of halster dat je paard niet lekker naar de wei rent zoals ik weleens gehad heb haha