Ideeën voor in de bak rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lydalfa

Ideeën voor in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:48

Hoi allemaal,

Ik heb een verzorgpaardje welke ik één keer in de week rijd. Meestal maak ik een buitenrit, maar als ik wil kan ik ook gebruik maken van een gemeentelijke buitenbak.
Vandaag eigenlijk eens echt uitgeprobeerd en het beviel heel goed.
Nou vroeg ik me af of jullie nog ideetjes hebben over wat ik kan uitvoeren in de bak? Bijvoorbeeld kleine doelen die ik mezelf kan stellen en waar ik dan naar toe kan werken. Figuren, opdrachten, oefeningen. En dan vooral even iets anders dan anders.

Ik rijd nu zelf vijf jaar, waarvan vier jaar op maneges, dus dan weet je aan wat voor een niveau je ongeveer moet denken. Wat ik als groot algemeen doel wil is dat de pony wat meer aan mijn been gaat lopen. Dat doet ie namelijk nauwelijks. ;)
En misschien wel als nog hoger doel dat hij er écht plezier in gaat krijgen. Want volgens mij heeft hij dat niet. Kan er ook mee te maken hebben dat hij niet graag in zijn eentje loopt.

Maar kort gezegd:
Wat voor een soort kleine subleerdoelen met als doel aan dat hij wat beter op mijn been reageert kan ik bedenken?
Wat voor een soort gekke oefeningen zijn er die ik zou kunnen uitbreiden?
Wat maakt dat de pony er ook plezier aan beleeft?

Ik wil vooral niet te hoog grijpen, ik kan beter kleine doelen stellen en dan ben ik blij dat ik ze haal, dan mezelf (en de pony) frustreren door te veel te willen.

saskiakefie

Re: Ideeën voor in de bak rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:51

Hoe je hem beter aan het been kunt krijgen is heel simpel:
je houd een zweep bij je, je drijft aan, geen reactie? Iets steviger aandrijven. Nog geen of te weinig reactie? Tik.
Zo hou je dit consequent vol. Wedden dat je paard binnen de kortste keren reageert op een klein drukje? ;)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:54

Makkelijker gezegd dan gedaan. ;)
Maar inderdaad consequentie, ik zal het de volgende keer letterlijk opvolgen.
Het probleem is een beetje als ik hem té stevig aanpak dan gaat hij er tegen in, ik vind het echt heel lastig. Op dit moment doe ik ook heel veel met overgangen rijden, dat helpt al wel iets. Als je daar nog leuke oefeningen voor weet; be my guest!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:55

Wat bedoel je dan met ertegen in gaan? Wanneer doet hij dat als jij wat doet? :)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 22:11

Nou stel ik wil een overgang naar de draf maken. Eén keer aandrijven, 0,0 reactie, tik, een iets snellere stap.. hardere tik, gecombineerd vaak met aandrijven (denk ik)
En dan gaat hij soms juist achteruitlopen, lichtelijk bokken (in extreem geval hoor), kont draaien dat soort dingen. In de bak valt bij bijvoorbeeld naar binnen, van de hoefslag af.
Ik maak het het meest mee op de buitenritten, overigens. Dan kan ik bijvoorbeeld linksaf voor een grotere ronde of rechtsaf voor de korste route naar huis. Meneer wil naar huis dus gaat stilstaan. In het begin kreeg ik hem zelfs niet meer vooruit, tegenwoordig wel maar het kan nog wel eens erg worden.
Dus dat bedoel ik met ertegen in gaan.
(Voor dit specifieke probleem heb ik overigens een heel simpel maar uiterst effectieve oplossing gevonden. Ooit op een cursus geleerd waar het eigenlijk werd toegepast als je naast je paard loopt. Namelijk met je zweepje een 'muurtje uittekenen' zodat hij die kant niet meer op kan. Gaat hij automatisch de goeie kant op :) )

Moeilijk trouwens om het uit te leggen, ik zie het immers zelf ook niet wat ik doe e.d. ik moet nu ook maar afgaan wat ikzelf op zo'n moment meekrijg ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 10:45

Wat ik zelf heel belangrijk vindt is dat mijn paard precies daarheen loopt waar ik hem heel wil hebben. Om dat te testen/verbeteren doe ik regelmatig 'raad het paaltje' . Dan kies ik een plek waar ik heen wil en stuur ik mijn paard daarheen en moet hij precies daar uitkomen. Nu zijn paard heel slim dus als je een logische plek uitkiest (bijvoorbeeld de a of c) dan weet hij erg goed waar hij uit moet komen en gaat het als vanzelf. De kunst zit er dus in een willekeurig plek aan de bakrand te kiezen (in mijn geval 1 van de vele paaltjes waar het lint aan vast zit) en je paard met minimale hulpen (dus zo min mogelijk teugel en been/gewichtshulpen) daar te laten uitkomen (en als het aardig gaat halverwege ineens een nieuw doel te kiezen en zo krijg je dus allemaal rare figuren en dat is precies de bedoeling). Vinden paarden vaak niet zo leuk (want ze moeten zelf juist niet mee gaan denken en kunnen dus niet de automatische piloot aanzetten) maar is wel een goede oefening om tussendoor mee te pakken.

lavinak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:45

Het is niet zo fijn, maar wanneer hij zich zo verzet naar je hulpen wat hij nu doet wanneer je de zweep erbij pakt, moet je daar doorheen komen. In het begin kan dat wel wat strijd geven, maar het komt erop neer, niet toegeven wanneer hij gaat draaien/bokken, maar meteen een correctie geven. Dan weet hij snel dat het geen nut heeft om moeilijk te doen, maar dat hij noueenmaal de kant op moet die jij wil. Als hij eenmaal door dat verzet heen is, gaat het rijden voor hem ook een stuk meer ontspannen : )

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 13:06

Als mijn paard ergens tegenin gaat, wilt ze me meestal iets vertellen. Pak dan dus niet haar aan, maar mezelf!
Zit ik wel goed, rug goed lang en ontspannen, binnenteugel los etc.

Ik zou de teugels er eens afhalen en puur op tempo gaan oefenen. Als je de snelheid nog niet goed kan bepalen op gewichts- en beenhulpen wordt de rest ook zwaarder. Dus hop! Die teugels los, eens goed gaan zitten, lekker los in je bekken en alleen het tempo willen bepalen. Dat sturen komt later wel;) Gaat hij nou hele kleine rondjes lopen of valt hij veel naar binnen, let dan even op of je recht zit en rechtvooruit kijkt en kies een hoger tempo, gaat ie vanzelf weer recht uit.

Doordat je geen evenwicht kan zoeken in de teugels creëer je beter een onafhankelijke zit.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 14:58

OPG -> RT-P

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-10 18:06

Bedankt voor de tips, ik ga er zeker iets mee doen. En die oefening van jou Troi ga ik eens mee aan de slag.

Maar wat bedoel je delerium met OPG -> RT-P? Ik ben nog niet zo goed in die forumtaal hier op bokt. Ik neem aan dat je naar een ander forum verwijst o.i.d.?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 12:22

Nee dat je topic verplaatst is van Omgang en Paardengedrag naar Rijtechnisch - Praktijkproblemen. Vond ze het beter bij passen:)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:52

Ahaa, ja dat past inderdaad beter denk ik zo.
Ik zat al heel erg te zoeken waar ik het nou moest plaatsen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 23:59

Probeer het eens anders.

Dit is misschien wel een leuke link voor je:
http://spirithorses.be/zitles.html

Ik vind het een goede uitleg met duidelijke voorbeeldfoto's.

In plaats van benen en tik kun je het nog kleiner proberen - waardoor je relaxter bezig kunt zijn.

Kanten je bekken, 'energie naar voor': denk aan gaan stappen en geef een stemhulp.
Dan je benen eraan, blijf ruimte geven aan de voorkant om inderdaad aan te stappen.
Dan pas meer doen. :)

Misschien is het ook wel eens leuk voor je om met je verzorgpaard te lessen?
Als je maar een keer in de week rijdt ermee dan kun je daar ook weer een flinke poos mee vooruit. :)

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 11:38

Interressant! Ik zal het eens goed doorlezen.
Ik heb helaas niet het geld of tijd om te gaan lessen met mijn verzorgpony. Anders had ik het graag gedaan.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 20:15

Er zijn al veel goede tips gegeven waar ik me in kan vinden.

Lydalfa schreef:
En dan gaat hij soms juist achteruitlopen, lichtelijk bokken (in extreem geval hoor), kont draaien dat soort dingen. In de bak valt bij bijvoorbeeld naar binnen, van de hoefslag af.

Het eerste wat in me opkwam, heeft hij geen blokkade? Last van zn lijf o.i.d.
Heel veel paarden hebben blokkades, die kunnen heel klein zijn dat je het niet gauw opmerkt.

Misschien eens laten nakijken door een osteopaat? Ik begrijp dat dit wel prijzig is om zo even te doen..

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:37

Pwooh, ja dat is niet aan mij om te beslissen.
Maar hij heeft inderdaad wel problemen met zijn lijf. Er is atrose geconstateerd in zijn achterbeen en daarbij is hij eigenlijk te zwaar wat natuurlijk ook niet bepaald meehelpt

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 08:10

Tsja, dan kun je het hem denk ik moeilijk kwalijk nemen dat hij deze heftige reactie geeft..
Misschien eens overleggen met de eigenaar?

Wanneer dit geen oplossing is, zou ik er iig heel veel rekening mee houden en in je achterhoofd houden dat dit ook wel eens de reden kan zijn dat hij dit gedrag heeft.

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 10:20

Hmm oke, heb je misschien dan tips hoe ik hem goed kan losrijden/warm lopen zodat ik wel ergens mee bezig kan?