Springgevoel weer terugvinden na vallen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Springgevoel weer terugvinden na vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 20:52

Ik rij nu 14 jaar op een manege en heb ook een verzorgpony die ik 7 jaar nu verzorg (maar hier spring ik niet mee). De eerste 8 jaar heb ik bijna niet gesprongen, toen ging ik studeren en ging ik op een manege rijden waar ik heel soms meesprong in de manegespringles. Na weer een jaar studeren ging ik op studentenwedstrijden in de B meerijden (40-80 cm op onbekende paarden). Hier moest ik in t begin een beetje aan wennen maar heb ik heel veel geleerd. Zo reed ik weer 5 jaar verder met af een toe een wedstrijdje op de manege en verder de studentenwedstrijden waarin ik inmiddels in de L reed (60-1.10 op onbekende paarden maar voorronde ik meestal tussen de 60 en 80 cm). Ik leerde mezelf dus het springen aan tijdens de wedstrijden en t ging echt steeds beter! Ik mocht een paar keer finale rijden waarin de hoogtes hoger waren dan ik ooit had gedaan maar ik deed het allemaal en t ging goed! Toen mocht ik in 2009 meedoen aan t Nederlandskampioenschap voor studenten en daar heb ik 1.00 met een D pony gesprongen en 1.10 parcours met een super leuk paard. ik deed het gewoon en t ging goed. Afgelopen december zelfs nog 1.25 enkele hindernis gedaan. Ik vond het allemaal super leuk en het ging gewoon fijn ik had er heel veel lol in.

Nu sinds dit jaar rij ik op een andere manege die echt springgericht is dus we springen om de week in de les een paar kleine hindernisjes en ik rij maandelijks in een echte vaste springles en er zijn veel springwedstrijden. Daar deed ik ook aan mee en ging heel goed. Vond het leuk om de iets moeilijkere manegepaarden te springen.
Ik ben in de 14 jaar dat ik nu rij er in de eerste 2 jaar 4 keer afgevallen en daarna in 12 jaar ook maar 4 keer, bijna niet dus.
In mei ben ik tijdens de springles onderuit gegaan met paard en al. Kon er zelf vrij weinig aan doen behalve meevallen en ik zat er ook weer snel op en heb de les uitgesprongen. Paard was best heftig en toen daarna de springles op iemand anders gaan rijden.
Op de manege rijden we op vaste paarden en ik rij elke week op de pony leopold. De clubkampioenschappen kwamen eraan en ik had eigenlijk nog nooit met hem gesprongen maar gewoon bij de paarden ingeschreven op 70 cm. Alleen die pony heeft een truukje om tijdens het springen zijn hoofd omlaag te trekken. Dus tijdens die wedstrijd ben ik er 2 keer in 50 sec afgevallen door dat truukje! Zat er weer gelijk op en weer aangereden en uiteindelijk de hindernis iets lager genomen. Zag het als een uitdaging om ooit een parcours met hem uit te rijden en liefst dus op 70 cm dus ben in de springles op hem gaan rijden.

Maar sinds die tijd wil het springen niet meer goed. Ik doe het wel maar ik ben heel zenuwachtig van te voren en kijk als een berg op tegen een hindernis. Terwijl ik vorig jaar nog gewoon vrolijk met het paard meeging boven de sprong merk ik dat ik het ritme kwijt ben en vaak wat achter de sprong aan zit terwijl ik dat eerst eigenlijk nooit had. Het gevoel is gewoon weg. Ik wil heel graag en vind springen nogsteeds het leukste wat er is aan paardrijden maar als het dan puntje bij paaltje komt durf ik het toch niet goed meer.

En daar baal ik zo enorm van! Gisteren in de les ook hindernisje, 50 cm en vond het al spannend toen ging t naar 60 en 70 en die niet eens gesprongen! Was even helemaal in de war want ik wil zo graag weer! En ik deed het vorig jaar gewoon allemaal!

komende zondag heb ik wedstrijd op de manege weer op Leopold maar nu in de 50 cm. Heb er echt zoveel zin in maar hoop dat ik niet weer zo'n gevoel krijg als gisteren. De week erop heb ik weer springles dus ik blijf wel aan t springen maar hoop gewoon echt dat ik het gevoel weer terug krijg.

En daarom de vraag aan jullie of jullie tips hebben hoe ik het gevoel weer terug kan krijgen en of dit bij jullie ook is gebeurd en wat je toen gedaan hebt.

Ik zal voor de duidelijkheid een paar filmpjes erbij zetten:

Vorig jaar op de D pony (die kende ik dus niet):
http://www.youtube.com/watch?v=lbdYuMe0 ... re=related
VNSK 2009
http://www.youtube.com/watch?v=MAWr1l5Mx0o

Toen gebeurde onder andere dit :P
http://www.youtube.com/watch?v=RAphtJsNsYI

Dit jaar mocht ik weer VNSK starten maar t ging echt zo slecht! Dan spring ik wel over 90 cm heen maar ik rij er niet meer aan en ga niet goed mee en gewoon dat gevoel van ik durf niet! En dat heb ik nu dus telkens en vind dat echt heel jammer want eigenlijk is springen nogsteeds heel erg leuk!
Laatst bijgewerkt door Fleury op 18-11-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim

Re: Springgevoel weer terugvinden na vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:56

In eerste instantie niet meer op Leopold springen. Je gaat verkrampen omdat je weet dattie een truukje heeft en je er dus af kunt vallen. Hierdoor ga je ws (onbewust) verkrampen en tegen werken.

Vraag dus of je op een betrouwbaar paard mag springen voorlopig zodat je je vertrouwen terug kunt krijgen. En houd de hindernissen gewoon laag totdat je zelf denkt "nou wil ik hoger, want dit is te simpel".

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:05

Ja daar zat ik ook al aan te denken. De springles die ik rij gaat helemaal niet hoog, tot 70 cm ongeveer dus ik vond dat wel een mooie les om met Leopold te oefenen. Maar ik denk dat ik misschien inderdaad eerst op een paard wat graag springt die les kan rijden en als dat goed gaat weer op Leopold proberen.
Zondag ga ik wel nog met hem de wedstrijd doen, bij de 50 cm doet hij een stuk minder moeilijk en heb er ook wel zin in.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:10

Inderdaad ga voor het vertrouwen weer ff lessen op een paard dat wel wil springen zodat je zelf weer aan het rijden gaat en je niet gaat afwachten of hij zijn trucje gaat doen. Wat ik snel zie op het filmpje is dat hij iets terug komt in tempo voor de sprongen en (waarschijnlijk vanwege twijfels) je hem dan net niet genoeg doorrijdt.Wel stoer dat je blijft gaan en dat je ons dit filmpje gewoon laat zien.

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 20:39

Ik schaam me er niet voor dat ik er toen af lag want daar ik echt bijna niet op te blijven zitten, schaam me meer voor mn parcoursen vanaf de zomer die ik soms wle en soms neit foutloos rij maar waar ik totaal niet aan t rijden ben en er alleen maar op zit.

Maar vandaag dus de wedstrijd nog wel op Leopold hetzij bij de beginnersgroep van 50 cm ipv de 70 cm waarbij het vorige keer mis ging. Ondanks dat het een pony is rij ik bij de paarden vanwege mij leeftijd. In de ochtend had hij ook al gelopen bij de 50 met 2 anderen erop en daar was hij heel braaf geweest bij de voorronde maar bij de barrage (op 60 cm) heeft hij zo lomp gedaan dat dat meisje eraf is gevallen. Hij weigerde met zn hoofd laag en sprong toen toch en is een wonder dat hij geen koprol heeft gemaakt.

Ik durfde echt niet tijdens het losrijden, heb stijltje van 50 cm gesprongen en ging goed maar de oxer durfde ik niet. Toch gedaan heel snel en ging goed en verderniet ingesprongen. in t parcours liep hij wat meer door en het ging fijn en foutloos! Dus de 60 daar maar neit meer bij ingesprongen en op hoop van zege gestart. Ging niet voor de tijd maar heb wel geprobeerd om de hoekjes af te snijden enzo. Het ging echt goed en we waren foutloos en de snelste! (0.09 maar verschil met nummer 2) dus ben gewoon eerste geworden! Was echt een heel raar iets dat ik eerst eigenlijk niet durf te springen en toen ineens 1e werd!

Maar zaterdag dus weer springles, ik denk niet dat ik nog een keer bij de beginners mag starten nu ik 1e ben geworden en ik durf echt geen 70 met hem. Dus nu denk ik dat ik het beste kan kijken welk paard nog vrij is en welke wat springzekerder is zodat ik wel kan blijven springen.
Maar pfff ik ben best opgelucht want was zelfs weer een beetje leuk en ik vond het voor echt springen zelfs laag ;) Maar ben benieuwd naar zaterdag of ik dan weer meer durf of niet.

Zal er ook een filmpje bij zetten voor het beeld:
http://www.youtube.com/watch?v=kZBQM1pyTbw

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 11:52

goed gedaan en wat zal dat een fijn gevoel geven.Misschien kun je vragen of je niet gewoon nog 50cm mag starten. Ik zou me als ik jouw was niet te druk maken of je wel of niet foutloos rijdt en gewoon proberen je gevoel goed te houden.Als je niet foutloos bent maar voor je zelf wel lekker hebt gereden dan is het toch ook goed. Misschien is het voor leopold harder werken als je hoger gaat springen en wil hij daarom wel niet weet het niet he ken het paard verder ook niet. Maar als je meer wilt zou ik zeker kijken of er een ander paard beschikbaar is.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 11:57

Als jij je niet lekker voelt bij de 70 cm moet je het niet doen. Je paard voelt dat, en die gaat uitproberen. Het is inderdaad wat idealist ook zegt, het maakt niet uit of hij er een balk afgooit, maar jij moet voor je gevoel goed rijden. Vraag gewoon of je met hem laag mag springen, want het word er vast niet beter op als jij krampachtig en bang op je paard zit ;) Zodra jij je weer goed voelt tijdens het springen en denkt dat je hoger kan, kan je 10 cm hoger gaan. En niemand kan jou verplichten he! :) Succes!

Ik vind trouwens dat je heel netjes springt bij de 1e 2 filmpjes <:)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:19

Hey Fleur,

Echt super gereden hoor zondag. Je hebt het toch maar even gedaan met Leopold.
Ik heb het idee dat je jezelf best wel veel druk op legt. Je kan rijden en je kan ook zeker springen en meer dan je best doen kan je niet. Volgens mij moet je jezelf iets minder pushen, het parcourtje hoeft niet perfect te gaan.
Maargoed, mijn idee weet je al. Tijdelijk even op een paard rijden dat jou vertrouwen geeft (ukon?).
Ik hoop erbij te zijn zaterdag ;)

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 19:42

Vandaag springles gehad op een ander paard. Paard kan goed springen, is alleen nogal vlug en beetje stijfjes wat je vooral merkt bij de bochten :D
Was in t begin nog best onzeker en dat resulteerde in best wat weigeringen maar dan stopte hij niet met zn neus omlaag maar rende hij er langsaf. Dit kwam omdat ik te snel naar voren ging en te weinig eraan reed.
Daarna kreeg ik wat tips en merkte ik dat deze weigeringen niet zo erg zijn :D En ging ik meer eraan rijden en bleef ik meer op mn kont zitten.
En t laatste rondje echt heerlijk gesprongen. Stond op 70-80 cm en ging mooi beheerst en zonder weigeren erover. Heel fijn gereden dus! Blijf voorlopig even op dit paard springen.

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:35

Kijk das mooi en zo komt het vanzelf weer terug. Je merkte dus wel dat er door leopold al kleine dingetjes zijn ingeslopen bij je rijden die je nu dus op een ander tegen bent gekomen. Als nu het rijden weer terug is zal je merken dat de volgende keer op leopold ook anders zal zijn. Veel succes verder.

xmaartje245

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 15:18

als je een aantal keer op een ander paard heb gesprongen, probeer het dan weer op je eigen of laat eerst iemand anders op leopold springen. als dat goed gaat krijg je vanzelf weer vertrouwen erin.

Roos321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 14:45

balansoefeningen, balkjes? heb heb zelf ook gehad! maar nu is het over, ik moest er eerst overheen komen. en het vertrouwen van mn paard weer terugwinnen met springen!

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 22:02

Maartje en Roos: Ik rij op een manege dus ik moet gewoon doen wat de les doet of het niet doen :D Ook rijden er andere mensen ook met hem maar daar haalt hij ook gekke streken uit :P
http://www.youtube.com/user/Fleury1504# ... z_jtUl2Q_I was op de afgelopen wedstrijd waarna ik er ook nog op moest. En ze rijdt er echt aan maar toch je kunt bij zo'n actief echt niet blijven zitten.

Maar ik had dus vorig weekend op een ander paard gereden in de springles wat al veel beter ging en afgelopen woensdag in de normale les (die ik dus op Leopold rij) heb ik weer een paar sprongetjes met Leo genomen! We springen dan een enkel steiltje de laatste 10 min van de les en ging tot 60 cm. Maar het ging echt goed eigenlijk heb ook de 60cm genomen. Het gevoel was gewoon beter erbij. 70 cm durf ik echt nog niet met hem maar was al heel blij dat ik iig weer met hem over de hindernis durfde te gaan!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:21

Ik denk dat je de beste tips al gehad hebt: Áls je op Leopold wil springen, neem dan de tijd en ga het niet uitdagen. En mocht je de mogelijkheid hebben om de springles op een fijner paard te rijden, dan kun je voorlopig beter daarvoor kiezen.

Verder denk ik dat je ook al veel op zou kunnen lossen door wat meer rechtop te blijven zitten voor de sprong. De eerste val was ook wel een vieze weigering, maar als je zelf gewoon rechtop had gezeten en je benen lang had gehouden in plaats van een beetje opgetrokken en al klaar te zitten voor de sprong, was er misschien een kans geweest dat je wel bleef zitten.
Ik denk ook dat dit een paardje is die het de ruiter heel erg kwalijk neemt. In het tweede filmpje zie je dat het paard onwijs braaf is en een hindernis neemt terwijl hij niet uitkomt, de ruiter zit hem gigantisch tegen en heeft hem waarschijnlijk laten schrikken of zelfs pijn gedaan. De hindernis erna gaat goed, want daar komt hij mooi uit en zit de ruiter goed rechtop, de hindernis waar ze vallen komt hij dicht eronder en durft hij eigenlijk niet meer te nemen.
Op je springfilmpje die je de 21ste gepost hebt zie je ook dat je best veel aan het werken bent. Je ziet je schoppen en duwen en hierdoor zit jij zelf minder stevig in het zadel. Je ziet bij het wegrijden ook dat je benen erg ver naar achteren gaan omdat de pony natuurlijk best smal is. Als je benen naar achteren vliegen, ga jij automatisch naar voren toe. Misschien als je wat meer op je eigen houding en zit gaat letten en wat beter in je zadel zit, dat je hierdoor ook zekerder wordt omdat je er niet meer zomaar vanaf valt.

Ben je met het dressuren op hem ook onzekerder?

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 11:12

Nee met dressuren ben ik absoluut niet onzeker met hem. Is eigenlijk een echte beginnerspony :D Maar hij heeft wel eens geintjes bijvoorbeeld ik zat woensdag in galop en wilde een overgang terug rijden naar de draf en toen opeens stond hij stil en deed zn hoofdomlaag :+ Maar dan zit ik echt heel hard te lachen :P Gekke pony!

Maar de pony is heel langzaam eigenlijk en het kost veel moeite om hem aan de gang te houden daarom dat ik niet netjes stil zit want als ik niet zou drijven dan zou hij in een sukkeldrafje doorgaan ;)
Heb na die 2 keer vallen 2 springlessen met hem nog gereden. 1 daarvan heeft hij alles op 60 cm geweigerd en ook echt vuil met zn neus op de grond. Toen ben ik steeds goed blijven zitten want ik verwachtte toen ook dat hij dat kon doen. bij de wedstrijd had ik dat nog nooit met hem meegemaakt dus werd goed verrast :D In de bocht van 2 naar 3 dacht ik zelfs nog van oh het gaat best goed :P.

En ik moet idd erop letten goed achterover te blijven zitten, heb leren springen op een manege waarbij je altijd in de verlichte zit moest zitten en dat is echt heel moeilijk af te leren. Maar als ik rechtop zit en verwacht dat hij kan weigeren dan vind ik het moeilijk om op de juiste tijd mee te gaan. En ik denk dat ik vooral daardoor heel onzeker werd.

Maar die angst overviel me heel erg ineens 3 weken geleden. En daar schrok ik van want ik wil zo graag springen! En ben al blij dat ik nu iig alweer super veel zin hem om te springen. En ook wel dat ik met Leo weer heb gesprongen dat is ook fijn. Ooit wil ik wel nog met Leo 70 springen ;)
Maar vanaf februari ga ik weer veel wedstrijden (studentenwedstrijden en op de manege) springen en dan nog elke maand les dus dan merk ik wel hoe het gaat.

Trouwens in september was ook nog dit gebeurd: http://www.youtube.com/watch?v=Zk7IVdbX3Sw
Op dus die pony vanuit de openingspost. Had daar dus al een keer eerder op gereden en vond die zo gaaf! Vorige eker stond t op 1 meter en nu op 80 ofzo dus ja ik had er echt zin in! Maar je ziet t aan heel mn rijden t ging echt niet zo lekker en toen viel ik er ook nog bijna af. Denk dat dit filmpje wel het duidelijkst aangeeft waar ik op doel. En ik durfde echt alles met die pony van te voren ook nog op 1 meter losgesprongen maar je ziet t aan heel mn rijden. En DAT is nu dus echt wat ik weer terug wilde vinden. Dat fijne onbevangen springen van een jaar geleden.
En heb wel t idee dat t terugkomt maar baalde flink dat tweg was ;)