Inrijden jonge appaloosa hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buitenzorg

Inrijden jonge appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:00

Sinds een tijdje tracht ik :D een jonge ap hengst (M) van iemand anders te beleren.
Hij is van april 2007 (nu dus ruim 3,5 jaar jong).
Als veulen is er weinig tot niets mee gedaan.

Ik denk nu een maand of 2 a 3 geleden zijn we voorzichtig begonnen met longeren met zadel op. Steeds een stapje verder. Aan de longe is hij een voorbeeldig paardje. Stap op commando, draf op een klikje, galop op een kusje, en stilstaan als ik mn vinger omhoog steek. Super.

Maar het zadelwerk... We gaan imo erg langzaam en bij elke kleine stap vooruit gaan we er 2 terug...

Na bijna 3 maanden zijn we nog steeds kort aan de longe aan t werk. Veelal stappend. Dit gaat een keer of 3 goed. De 4e keer flipt ie om niets. Een verkeerde kleur grassprietje, een zuchtje wind, gewoon hele normale dingen die ik niet eens bemerk. Of met de teugels eraan vast doen, omdat hij western ingereden wordt rij ik dus met split-reins. De ene keer klik ik ze aan t bit en "sla" de teugels over zijn hals of zadel naar de andere kant en hij verblikt of verbloost niet en de keer daarop flipt ie als ik dat doe.

Als ie flipt krijg ie een waas voor zn ogen en wil alleen maar weg en dat probeert ie met allerlei manieren voor elkaar te krijgen. Ik ben er zelf nog niet afgevallen (klopt af), we zijn 1x samen onderuit gegaan.

Ik zat erop en mijn vriend liep naast hem aan de longe. M kwam wat naar binnevallen, dus ik stuurde terug met mijn been en mijn vriend duwde voorzichtig zijn elleboog uit om hem iets weg te duwen. Gevolg --> compleet flippen dus M wil er tussenuit naaien. Terwijl hij weg wil springen slaat ie zn voorbeen tegen de enkel van mijn vriend, waardoor M over zijn eigen benen struikelt en gewoon als een schip kapseisd.

Vandaag ook weer feest, er was werkelijk niets om bang voor te zijn, toch flipt ie weer ergens van (nb in stap!) en peert er tussenuit. Zowel ik als mijn vriend probeerden hem terug te krijgen, dat lukte, maar niet voordat ie weer half viel (hij zat op zn kont). Tijdens het longeren leek ook al of hij heel veel onbalans heeft en in elke bocht die hij zelf te scherp neemt onderuit gaat.
Als ie dan eenmaal geflipt is en je hebt m weer rustig en gaat weer terug naar de basis grijpt hij alles aan weer te flippen. Zo kan je bv niet eens je neus ophalen en hij peert m.

Nu heb ik een aantal hersenspinsels (heb verder geen ervaring met appies, dus appie kenners kom maar op!)
- Zijn appies over het algemeen moeilijker te beleren dan niet appies? Weet dat niet alle paarden even snel zijn, maar tegelijkertijd met deze ben ik ook begonnen met een net zo oude haflingerruin en met hem stap, draaf en galoppeer ik los door de hele bak. Hij stuurt als een zonnetje, loopt achteruit, etc. Deze is dus in dezelfde tijd vele malen verder. We zijn met de ap hengst na 3 maanden nu op het punt waar we met de haf in 3 weken zaten....
- Hij heeft vanwege een medische reden zoveel onbalans (maar dat verklaart niet zijn extreme paniek om alles)?
- Nu laten staan tot het voorjaar, dan ruinen en dan opnieuw oppakken?
- Wat me ook bezig houdt, en ik weet niet of dat bij paarden aan de orde is, opa van dit paardje aan moederskant is exact dezelfde als opa aan vaderskant. Ik weet dat zo'n combi bij mensen inteelt is en soms in de hersenen iets niet goed is gegaan bij het vormen ervan, maar weet niet of dat bij paarden ook mogelijk is.

Kortom, paardje heeft gewoon extreme last van paniek om niets en is na een paniekaanval een brok dynamiet onder je wat nauwelijks meer te sussen is.

De hierboven gegeven voorbeelden zijn er slechts 2 van de keren dat ie geflipt is. Je zou logischerwijs moeten denken dat het steeds beter gaat (hoe langzaam dan ook), maar het blijft behelpen en elke keer maar weer afwachten of ie flipt en wat m dan laat flippen...

Wie o wie herkent er wat in en kan op afstand meedenken?

kehdra

Re: Inrijden jonge appaloosa hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:10

Als eerste, ik zou deze problemen niet 'appie' specifiek maken. Wellicht hebben 'appies' bepaalde karakter trekken maar niet elk paard is hetzelfde, ook niet alle appaloosa's zijn hetzelfde.

Een paard welke geen balans heeft kan gigantisch onzeker zijn, hoe is hij in de omgang?
Ik ben erg benieuwd naar de medische reden waarom hij zoveel onbelans zou hebben. :j

Wat doe je allemaal met hem? hoevaak en hoelang?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:13

tjaaa persoonlijk vind ik dat je te lang en te traag vordert, te vlug is niet goed, maar te traag ook weer niet.
Uiteraard moet je wel medische problemen kunnen uitsluiten, dat al zeker.
Een apaloosa is idd soms wel bekend om net iets meer onvoorspeld uit de hoek te komen, zijn niet altijd even makkelijk idd.
Ik vind het steeds ook belangrijk om een paard zowiezo de basis bij te brengen samen met een instructeur/trainer, dus iet alleen jij dus, als die man of vrouw bv één maal per week samen met jou traint, dan kan je dus zelf heel de week het geleerde er proberen in te trainen , en als de instructeur het er na die week niet helemaal eens mee is kan het ook nog vlug net iets bij gecorrigeerd worden.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:17

@Kehdra, Achter de medische reden staat een vraagteken, is een hersenspinsel, of dat dus kan (lijkt me wel). Ik weet dus niet OF het een medische reden heeft en welke het dan is.

In de omgang is er niets mis mee. Hij heeft niet eens van die typische hengstenmanieren. Gewoon braaf.

Als ik wat met m doe ga ik altijd eerst longeren met zadel op.
Ik probeer zoveel mogelijk te komen, maar op maaandag, donderdag en vrijdagen werk ik tot half 5 en de eigenaar heeft een buitenbak zonder licht. Op die dagen kan ik dus niks doen.

Daarnaast heb ik te maken met werk van de eigenaar (die dus niet altijd kan als ik wel kan) en alleen kan ik nog niet, dus moet ik altijd iemand hebben die met me mee kan en die moeten ook maar net kunnen. (Djiez, tel het ww kunnen! :D )
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 17-11-10 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:22

aeolusnr1 schreef:
Ik vind het steeds ook belangrijk om een paard zowiezo de basis bij te brengen samen met een instructeur/trainer, dus iet alleen jij dus, als die man of vrouw bv één maal per week samen met jou traint, dan kan je dus zelf heel de week het geleerde er proberen in te trainen , en als de instructeur het er na die week niet helemaal eens mee is kan het ook nog vlug net iets bij gecorrigeerd worden.

An sich heb je daar gelijk in, maar het gaat hier niet om mijn eigen paard. Ik kan niet beslissen over het geld wat de eigenaar er in kan en wil steken.

Om een goede trainer erbij te pakken (bv mijn eigen instructeur) die komt niet op locatie. Dan moeten we met paard en al naar daar. Probleem is dat dit paard niet te laden is.

Bedankt voor de reacties, zijn er ook mensen die wat weten inzake de optie van inteelt?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:31

Tjaaa, tis natuurlijk altijd iets dat centen kost, das zeker waar.
Maar ik ben niet akkoord dat jij zegt het moet de eigenaar zijn die die kosten moet betalen, nee vind ik niet, jij rijdt ermee dus jij kan jezelf en daarbij ook het paard natuurlijk, verder vooruit helpen.
Jij hebt het probleem , jij kan dus ook die les gebruiken dus ik zou niet weten waarom jij de eigenaar met de kosten van training wil gaan belasten.
Het is natuurlijk altijd mogelijk om een tussenkomst in de kosten met hem te bespreken, maar nogmaals jij rijdt het paard, dus is het ook jouw probleem.

Buitenzorg schreef:
aeolusnr1 schreef:

An sich heb je daar gelijk in, maar het gaat hier niet om mijn eigen paard. Ik kan niet beslissen over het geld wat de eigenaar er in kan en wil steken.

Om een goede trainer erbij te pakken (bv mijn eigen instructeur) die komt niet op locatie. Dan moeten we met paard en al naar daar. Probleem is dat dit paard niet te laden is.

Bedankt voor de reacties, zijn er ook mensen die wat weten inzake de optie van inteelt?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:33

Citaat:
Deze ongewenste allelen kunnen verantwoordelijk zijn voor zogenaamde erfelijke ziekten en afwijkingen waarvan we er in de paardenfokkerij een groot aantal kennen (bijvoorbeeld comage, niet afgedaalde testikels, navelen liesbreuken, kruislamheid, hersenafwijkingen en beenafwijkingen).

Dit kán allemaal komen door inteelt volgens dit stuk (reuze interessant, zie de link), echter kán het ook door andere dingen komen as scheefheid, onzekerheid, slecht tuig, pijn in de rug/mond, enz enz.
Het is zaak om de oorzaak op te zoeken, en ik denk dat dat lastig is om zo via een topic te vinden.

*Bron:
http://www.szh.nl/index.php?id=186,317,0,0,1,0

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 22:43

Ja, inteelt kan rare dingen doen met de hersenen. Of dat hier ook het geval is is zo niet te zeggen.
(Dreigen te) vallen is trouwens het meest bedreigende wat een paard kan overkomen, dus paniek bij een situatie die dat gevoel bij een paard geeft is niks raars. En een paard in paniekmodus kan niks leren.
Mij is geleerd dat de gene die er het eerst opgaat beter niet de gene is die aan de hand en met longeren vertrouwen bij het paard heeft opgebouwd. Paard is dan nl die steun en leiding kwijt.
Het fenomeen "emmertje vol, emmertje loopt over, maar emmertje loopt niet leeg" ken ik ook. Dat wordt minder naar mate paard meer positieve ervaringen opbouwd met alle dingen die mensen op, om en bij hem in de buurt doen. Volwassen vriendje die het allemaal al kent en liefst gaat dutten tot baas stopt en gaat voeren helpt ook.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 22:55

aeolusnr1 schreef:
Maar ik ben niet akkoord dat jij zegt het moet de eigenaar zijn die die kosten moet betalen, nee vind ik niet, jij rijdt ermee dus jij kan jezelf en daarbij ook het paard natuurlijk, verder vooruit helpen.
Jij hebt het probleem , jij kan dus ook die les gebruiken dus ik zou niet weten waarom jij de eigenaar met de kosten van training wil gaan belasten.

Heel simpel antwoord, omdat ik op verzoek van de eigenaar dit paard rij. Met de bedoeling dat zij er weer opstapt als ie klaar is. Dus ik moet volgens jou nu MIJN geld steken in een paard wat niet van mij is, nooit van mij zal worden en waar ik dus uiteindelijk ook niet de vruchten op langere termijn van zal plukken? :n Is geen optie hoor, ik hoef niet zonodig dit paard rijklaar te hebben, dat is een wens van de eigenaar. Ze kan hem ook gelijk bij een dure trainer wegzetten ipv mij erop te zetten...

Thnx voor de link, ik ga ff lezen!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 23:02

Tjaaa sorry, ik had het dan in dit geval zeker verkeerd begrepen.
ik dacht dat jij ook nadien dit paard verder zou gaan berijden, das een heel andere situatie natuurlijk.
En idd nu heeft die eigenaar jou gevraagt dit dier rijklaar te maken, dus is voor hem een makkelijke en vooral goedkope oplossing.
Kan je het oplossen ok goed dan maar doe het dan ook niet gratis, is een heel risico en vraagt echt veel werk.

mijn excuses hoor
succes verder.

Buitenzorg schreef:
aeolusnr1 schreef:

Heel simpel antwoord, omdat ik op verzoek van de eigenaar dit paard rij. Met de bedoeling dat zij er weer opstapt als ie klaar is. Dus ik moet volgens jou nu MIJN geld steken in een paard wat niet van mij is, nooit van mij zal worden en waar ik dus uiteindelijk ook niet de vruchten op langere termijn van zal plukken? :n Is geen optie hoor, ik hoef niet zonodig dit paard rijklaar te hebben, dat is een wens van de eigenaar. Ze kan hem ook gelijk bij een dure trainer wegzetten ipv mij erop te zetten...

Thnx voor de link, ik ga ff lezen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:24

Ik kan alleen adviseren om toch terug te gaan naar de basis, en dan niet alleen maar longeerwerk, maar ook uitgebreide sacking out, eerst met pad, daarna met alleen een grondwerkstok, of een papieren voederzak, en uiteindelijk met knetterend plastic zakje aan de stok. Laat hem over een zeiltje lopen aan de hand, laat hem over een plank heenlopen, ga een schrikparcours meenemen. En dat echt zo vaak mogelijk, liefst dagelijks meenemen.

Een paard dat zo onvoorspelbaar reageert, daar zou ik zelf niet zo een, twee, drie opstappen zonder dat vanaf de grond uitgebreid aan sacking out, schriktraining enz is gedaan. En zelfs dan nog zou ik er serieus over moeten nadenken. Geen enkel paard is het waard om serieuze brokken mee te maken, en als hij vanwege een medisch probleem onstabiel is, moet je er dan echt op willen zitten? En wat betreft de onstabiliteit, mag ik vragen wat er precies aan scheelt? Want paniekreacties en angst kunnen daar zeer zeker vandaan komen.

http://www.youtube.com/watch?v=SoP6JG9O6lo

Als je aan sacking out doet, moet je weten wanneer je kunt stoppen, en je moet ook weten wanneer je door moet gaan. Als je op het verkeerde moment stopt, te vroeg stopt omdat het paard bijv. schrikt, sensibiliseer je je paard voor wat je doet.

Qua leeftijd vind ik hem aan de late kant, dus nu wegzetten, ruinen en volgend voorjaar oppakken zou ik niet doen. Ruinen wel, als er geen plannen zijn om hem als dekhengst te gaan gebruiken (en met dergelijk gedrag zou ik dat NIET gaan doen), ballen eraf. En misschien verandert hij daardoor in gedrag.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 08:52

Ik zou ook helemaal terug gaan naar de basis , ergens is er iets fout gegaan,
Begin weer bij los en grondwerk, dubbelen lijnen eens een schrik training doen en ook belangrijk het trailer laden, zorg dat er vertrouwen ontstaat, dat kost tijd, heeft de eigenaar die?
Ik vind 3.5 best jong , dus idd miss tot het voorjaar wat grondwerk doen en het rijden pas volgende zomer weer oppakken.
Appies zijn vaker wel gevoeliger/eenkennig, dus als je er mee wil werken zorg dan dat het dier je vertrouwd.
Als het dier echt erg uit balans is kun je gaan werken aan het rechtrichten, sterker maken door aan de hand zijgangen aan te leren, dat zijn ook hele fijne oefeningen om een band op te bouwen.

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 09:05

Dit klinkt helaas heel erg als mijn vorige paard, het opeens wegschieten om niks, het omvallen.. Hij was altijd verschrikkelijk bang en het inrijden ging voor geen meter. Heb echt vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk bleek hij artrose te hebben hebben. Er zat een vergroeiing in zijn hals die drukte op zijn zenuwen waardoor hij zijn achterhand niet goed kon besturen zeg maar. Hij bleek ook hele lichte ataxie te hebben maar dit is pas in Utrecht ontdekt. Zijn rug was al veel vaker onderzocht maar daar kon niemand wat vinden (omdat het probleem dus in de hals bleek te zitten..).
Dit alles zorgde voor heel veel onbalans, angst en pijn. Uiteindelijk heb ik besloten hem op 5 jarige leeftijd in te laten slapen.

Ik zeg niet dat het met jouw paard zo dramatisch zal eindigen maar ik denk wel dat het heel belangrijk is om het paard medisch na te laten kijken.

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:08

Heb je m medisch al een keer na laten kijken? Medisch onbalans kun je vaak zelf al een keer testen aan de hand door hem kleine 8-jes te laten stappen. Touw lang genoeg laten dat ie echt zelf moet lopen en geen steun aan je heeft, voor m lopen (achteruit desnoods, dan kun je m ook nog zien) en beginnen op een 'grote 8' met voltes van een meter of 5 en deze steeds kleiner maken tot ie nog net niet om zn as hoeft te draaien. Mocht ie hier de weg al kwijt raken en zn balans verliezen, kun je er al bijna zeker van zijn dat er in zn balans/ evenwicht/ motoriek iets niet in orde is.
Verder ga ik mee met Cassidy... Je bent al wat laat met beleren, dus zou ik m inderdaad niet wegzetten, maar wel zn ballen er onderuit halen en hulp zoeken. Eigenaar wil toch ook een fijn te rijden paard op den duur? Goede reden voor haar om er wat geld in te steken...

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:21

Mijn vorige liet zich achterover klappen of ging aan de kletter en stopte pas als ik er naast lag! Zij is uiteindelijk naar een africhtingsstal gegaan en daar werd ze overruled, niks niet voorzichtig, brutaal!

Hoevaker ze jou er nu af krijgt, hoevaker zij wint, hoe moeilijker het wordt, hoe verder jouw vertrouwen daalt..breng haar tijdelijk weg! Tussen mij en mijn vorige is de schade nooit hersteld :n

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:24

Ik zou hem juist aan de gang zetten zodra je zit.
Dus niet blijven stappen. Dan hebben ze juist aan alle kanten afleiding.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 10:37

ik heb zelf 2 appies zadelmak gemaakt maar die had ik van veulen af aan
appies kunnen wat heftiger reageren en een goede band met het paard helpt wel bij het makkelijk africhten
wat dat betreft ga ik met cassidy mee

maar jij omschrijft hem als makkelijk in de omgang
het probleem ontstaat bij het rijden dus ik vermoed dat er eerder iets medisch aan de hand is waardoor hij zo reageert

heb je een foto van het paard?
het kan natuurlijk aan de bouw van het paard liggen(of het nog niet uitgegroeid zijn) waardoor je nu die problemen hebt

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:52

Ik sluit me aan bij Spatter. De appies/knabbies die ik ken zijn vaak wat éénkennig maar als jij de enige bent die er mee werkt zou dat geen probleem hoeven zijn. Als ie aan de hand wel braaf is neig ik inderdaad ook richting een medische oorzaak, hoewel er nou eenmaal paarden zijn die niet zomaar accepteren om rijpaard te worden. In dit geval zou het hele sacking-out verhaal van Cassidy van pas kunnen komen, maar in mijn beleving zit daar een element van "breken" in en zou dat een allerlaatste oplossing zijn, net als sederen.

Mijn stippels zijn erg mensgericht, daar ben ik ook zonder stress opgekropen. Doen wel eens domme/lompe dingen zoals elk jong paard maar echt flippen? Tot nu toe gelukkig niet. Met inteelt en gedragsstoornissen heb ik geen ervaring, maar als ik kijk naar het stamboek met een groot inteeltprobleem -de friezen- dan zou ik dat niet als oorzaak verwachten.

Heel veel succes! En pas goed op jezelf!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 19:22

Iedereen bedankt voor het meedenken. Kreeg vanavond een mail van de eigenaresse met wat hersenspinsels van haar, daar gaan we het zaterdag as even over hebben.

Zie wel dat de meningen verdeeld zijn mbt nu laten staan en weer oppakken als ie ruin is.
Medisch gezien kan ik idd niet oordelen en ook dat is aan de eigenaresse om te beslissen hem door de medische mallemolen te halen.

@Percyleen, ik wil een 3 jarige hengst niet direct als "haar" bestempelen :D
En over het wegbrengen, ook daar beslis ik niet in omdat, zoals in mijn openingspost staat, het niet mijn paard is.

@Spatter, in de omgang is ie idd wel makkelijk, maar omgang beperkt zich dan vooral tot summier borstelen (staat 24/7 buiten, dus een uitgebreide poetsbeurt is geen optie om vaak te herhalen), opzadelen en meenemen naar de bak. Er is nog nooit mee gewandeld door het verkeer oid. Maar dat zijn juist de dingen die eigenaresse kan (en moet ) doen.

Ik kan me persoonlijk wel heel erg vinden in helemaal terug naar de basis (dat betekent dus ook voorlopig er niet meer op), en dan idd trutten, schriktrainingen, wandelen, verkeersmak maken, vast leren staan, etc. Maar ook dat is iets wat de eigenaresse kan doen.
En dan is het per paard verschillend hoe ze reageren als er eenmaal iemand opkruipt als ze de basis niet hebben. De haflingerruin (maandje ouder) heeft net zo weinig basisopvoeding gekregen en dat ging zonder slag of stoot. Daar kan ik inmiddels los mee door de bak stappen, draven, galopperen, achteruit en stilstaan. Laatst zelfs -terwijl ik er op zat- een pion van de grond gepakt, naast zn hoofd laten zwaaien en toen weggeooid. Hij gaf er niks om ;)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:06

ik heb zelf 1 appaloosa merrie van nu ook 3.5 jaar die we volgende week zondag van de opfok ophalen. mn zusje heeft het volle zusje ervan van nu 1,5 jaar. beide zeer braaf en verkeersmak.
gingen als veulen mee op buitenrit met mammie.

ik loop stage bij peru's stable, misschien zegt het je iets misschien niet.
maar de appaloosa hengsten die daar staan zijn makkelijk!.
slechts 1 of 2 merries die zijn wat moeilijker.
over het algemeen heb ik niet echt problemen gezien bij appaloosa's.
maar wat voor afstameling zit er achter miss dat je via bokt achter de karakter van de bloedlijn kunt komen

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:38

ik heb een appie veulen. Haar leggen we soms al een onderzadel op. Als het regent heeft ze zelfs een weidedeken aan hier maakt ze helamaal geen problemen van en ze is nog maar 7 maanden! getten heeft ze zelfs al aan gehad! Naar mijn mening een appie is een paardje dat vertrouwen nodig heeft. Als iemand anders haar een deken oplecht of eender wat met haar doet reageert ze ook een beetje in paniek. dit is mijn raad zorg dat hij ook zonder touw achter je aan kan lopen je hem kan laten keren enzo en het is zo geregeld. met mijn veulen is dat toch zo. we zijn nog wel niet bezig met africhten. dit heb ik haar geleerd al spelend ze staat namelijk allen met haar mama. en ik speelde met haar waardoor ze heel veel van die dingen nu doet als ik op een manier beweeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 20:42

Nog een algemene opmerking.
Als je een paard zadelmak maakt, en helemaal een paard dat dergelijke reacties vertoond zoals deze hengst, zorg dan voor een accomodatie die het inrijden mogelijk maakt, en veilig maakt. Een weids weiland of een b(buiten)rijbak die met een lintje is afgezet of gehalveerd, is NIET voldoende!