Spring probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Spring probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:02

Hallo,
wij kregen gisteren (dinsdag avond) springles. Dat was heel leuk, maar het ging niet zo best :P
als ik in verlichte zit aanrijd gaat het allemaal nog goed, maar als ik dan moet springen, moet ik mijn knieën aanhouden boven de sprong maar dat lukt niet zo goed. telkens opnieuw let ik er op maar toch gaat het fout.

iemand tips?

(heb trouwens veelzijdigheids zadel en beugels op goede maat, en contact met de teugels)

(houd het netjes en niet aanvallen op wat dan ook!)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:05

Je moet inderdaad je knieën aanhouden maar je mag niet klemmen met je knieën maar losjes aan het zadel houden. Als je wel klemt, dan ga je op je knieën staan en niet op je stijgbeugels, je moet juist goed op je stijgbeugels staan om voldoende evenwicht te hebben. Je mag nooit met je knieën hard aanklemmen, in de dressuur niet en met het springen ook niet. Je pony heeft er alleen maar last van en jijzelf kan de volgende dag niet lopen van de spierpijn in je binnen-bovenbenen en liezen.

Britt_S

Re: Spring probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:17

maar als ik mijn knieën losjes aanhoud, dan bungelen ze boven de sprong de andere kant op. en binnen de kortse keren lig ik er af.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 17:19

Dan zou het toch kunnen dat je niet goed zit tijdens het springen.
Heb je toevallig een filmpje of een foto? Dan kunnen wij makkelijker zien waar het dan wel misgaat.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:47

uhm.. op het moment heb ik geen foto`s of filmpjes van het springen, maar ik zal er proberen een te krijgen als ik aan het springen ben.

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:16

moeilijk te zeggen zo inderdaad, maar goed dat je in ieder geval als les hebt! Ik zou het toch even aan je lesgever vragen wat je het beste kunt doen, want zoals Storm ook al zei dat je echt je gewicht op de stijgbeugels moet zetten, succes ermee ! :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 18:27

jaa, ik zet zo veel mogelijk gewicht van de 42 kilotjes in mijn beugels. krijg overigens wel beetje last van de overgan van been naar voet.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:36

Je heb zo te horen prima contact met je beugels. probeer dan ook je tenen naar binnen te houden. zo houd je namelijk automatisch je knien meer tegen het zadel. :)
probeer je tijdens het springen nou niet druk te maken over ojee.. ik MOET mijn knien tegen het zadel houden, maar ga gewoon lekker rijden. en controleer voordat je aanrijd even of je tenen naar binnen staan.
Niemand kan namelijk echt altijd perfect springen, zolang je maar lol hebt :D

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:00

oke mooizo :D ik zal het eens uitproberen :P

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:08

Het is natuurlijk ook een kwestie van heel veel oefenen. Hoe meer je oefend, hoe makkelijker het springen zal gaan. Ook het oefenen van de verlichte zit in draf helpt hierbij. Dan hoef je niet eens over balkjes te draven, maar dat kun je ook op de bijvoorbeeld lange zijde doen. Ook in galop kun je prima de verlichte zit oefenen. Dan krijg je meer evenwicht en dat heb je hard nodig met het springen :)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 21:16

Storm schreef:
Het is natuurlijk ook een kwestie van heel veel oefenen. Hoe meer je oefend, hoe makkelijker het springen zal gaan. Ook het oefenen van de verlichte zit in draf helpt hierbij. Dan hoef je niet eens over balkjes te draven, maar dat kun je ook op de bijvoorbeeld lange zijde doen. Ook in galop kun je prima de verlichte zit oefenen. Dan krijg je meer evenwicht en dat heb je hard nodig met het springen :)

in stap draf en galop verlichte zit oefenen doen we al :D en dat gaat bij mij prima :D

idialist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:58

Wat je ook eens kan doen is bv een zakdoekje tussen je knieen te doen en dan proberen deze niet te verliezen. Zoals eerder al gezegt draai je tenen naar binnen dan sluit je je bovenbeen en knie vanzelf al iets meer aan.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 17:00

idialist schreef:
Wat je ook eens kan doen is bv een zakdoekje tussen je knieen te doen en dan proberen deze niet te verliezen. Zoals eerder al gezegt draai je tenen naar binnen dan sluit je je bovenbeen en knie vanzelf al iets meer aan.

Maar dan wel opletten niet te gaan klemmen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:30

Houd je je tenen goed naar binnen? Als je je tenen naar buiten steekt gaan je knieën ook automatisch van het zadel af. Probeer dus je tenen goed naar binnen te houden evt. met zo'n corigerend beugelblokje. Succes dr mee! ;)

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 11:47

Amytj schreef:
Houd je je tenen goed naar binnen? Als je je tenen naar buiten steekt gaan je knieën ook automatisch van het zadel af. Probeer dus je tenen goed naar binnen te houden evt. met zo'n corigerend beugelblokje. Succes dr mee! ;)

nou ik heb laatst op een kleinere pony gereden, met de beugels een gaatje langer, toen bleef ik wel netjes zitten. dus misschien laten mijn beugels toch te hoog.. :z

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 11:54

Het zal inderdaad kunnen liggen aan te korte beugels. Een tijdje kon ik ook niet zitten met dressuur, ik deed mijn beugels 1 gaatje langer en ik kon gewoon onafhankelijk zitten! Ik zal het toch eens gaan proberen met één gaatje langer.

Succes ermee.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 12:10

dankjewel. nu springen we niet elke les, maar meestal wel 1 les van de 2.. en de pony waar ik op zat is een moeilijk beest met springen. hij stopt als je erheen wilt rijen. dus ik drijf hem, hij blijft staan. en ik tik hem dusnaar voren. en drijven.. en toen ging het goed :)

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 12:25

Probeer het zou ik zeggen! :)

simone26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 13:42

als je je hakken naar beneden drukt,
komen je knieen vanzelf in het zadel,
je moet ook niet zo hard knijpen natuurlijk,
maar gewoon aanleggen...