hoe in linker galop krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Soraja82

hoe in linker galop krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 20:32

Hallo
Ik vroeg me af of jullie mij kunnen helpen.
Ik ben mijn 3,5 jarige paard aan het inrijden. Ze is nu 2 maanden onder het zadel, en het gaat om de linker galop. Mijn paard is duidelijk rechtshandig. Ik ben al veel bezig met rechtrichten, zoals schouder buiten en schouder binnen (aan de hand). Ze springt altijd aan in de rechter galop. Ik heb al verschillende dingen geprobeerd: longeren met dubbele lijnen zodat ze haar heup niet naar buiten gooit, aanspringen in de hoeken, kleinere volte, grotere volte. Dit alles aan de hand, want onder het zadel galopperen we alleen rechte, korte stukken. Zelfs een hele kleine volte linksom galoppeerd ze makkelijk in de rechter galop.
Moet ik dit probleem in de kiem smoren voordat het een nog groter probleem wordt, of kan ik beter afwachten, achterhandversterkende oefeningen doen en verwachten dat de tijd dit oplost?
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

westernjo

Re: hoe in linker galop krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:34

ik lees even mee

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:36

En als je op het verkeerde been gaat lichtrijden en dan aanspringt in galop?
Heeft je paard geen lichamelijke ongemakken waardoor links aanspringen niet lukt? Heeft er bv al eens een osteopaat naar gekeken oid?

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:36

Aan de hand kan je dit probleem denk ik niet oplossen..

ik zou de galop even laten voor wat het is (anders leert ze alleen maar de rechtergalop en wordt links onder ontwikkeld)

Dit probleem moet je onder de man oplossen omdat je dan ook je eigen gewicht in de strijd kan gooien.. door je in de juiste balans te houden kan je in de juiste galop aanspringen..

Brittiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:37

ik reed laatst ook op een jong paardje, en die sprong ook steeds verkeerd aan! Toen zei mijn lesgeefster dat ik een keer contrastelling moest pakken, en toen sprong hij wel goed aan!
Toen een paar keer daarnaa sprong hij ook goed aan met de gewone stelling!
nu weet ik niet of dit de juiste manier is, maar zo heb ik het dus geleerd!
Succes :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 21:46

Brittiexxx schreef:
ik reed laatst ook op een jong paardje, en die sprong ook steeds verkeerd aan! Toen zei mijn lesgeefster dat ik een keer contrastelling moest pakken, en toen sprong hij wel goed aan!

Klopt wel want doordat je contra stelling neemt, dan geef je de binnen schouder meer vrijheid om naar voren te grijpen. Doe je dat samen met op het verkeerde been lichtrijden dan heb je nog minder gewicht op het binnen voorbeen. Wat vaak ook wil helpen is een tikje geven op het buiten achterbeen samen met je hulp. Het buiten achterbeen is namelijk het been dat afzet om aan te springen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 22:25

als je je zadel als een waterbalon ziet loopt het water naar linksvoor en daardoor kan dit been niet omhoog en naar voor. Probeer het water eens naar rechts achter te krijgen en het inker voorbeen krijgt ruimte. Dus probeer op r-a te zitten zonder te hangen of scheef te gaan zitten.

xLisz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:38

Misschien een beetje een aparte tip, maar ik heb van mijn instructrice gehoord dat sommige jonge paarden er nogal op willen reageren als je ze een zacht tikje met een zweep op de schouder geeft wanneer ze aan moeten springen.
Dit schijnt te helpen bij het aanspringen in de goede galop ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:45

Tikje op binnenschouder of buitenachterbeen, op het verkeerde been lichtrijden, klein aanspringen, aanspringen na een gebroken lijn -in de wending naar de hoefslag/hoek, contra-stelling, ik heb het ook eens met een Fries geleerd om aan te springen net voor de balk -het hoe en waarom weet ik ff niet meer maar het hielp wel. :+ - en zo zijn er heel veel trucjes. Ik weet niet wat je allemaal al geprobeerd hebt?

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:50

Klopt wel want doordat je contra stelling neemt, dan geef je de binnen schouder meer vrijheid om naar voren te grijpen. Doe je dat samen met op het verkeerde been lichtrijden dan heb je nog minder gewicht op het binnen voorbeen. Wat vaak ook wil helpen is een tikje geven op het buiten achterbeen samen met je hulp. Het buiten achterbeen is namelijk het been dat afzet om aan te springen.

inderdaad, doordat je je paard op de volte naar binnen stelt of in de hoek lange zijdes alleen maar naar binnen stelt dan geeft het de buitenschouder meer ruimte om daar aan te springen, probeer het dus idd in contrastelling, misschien lukt dat wel!
    wat je ook kan doen wat ik met mij verzorg pony deed wat in de rechter galop aanspringen moeilijk vond, van hand veranderen van links naar rechts, en dan paar pasjes laten draven contrastelling en aan galopperen, en dat telkens herhalen, en korte stukjes laten galopperen anders vind ze het moeilijk en dan heb je kans dat ze het niet meer wilt doen, en dan dus in staking kan gaan!

succes :D

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 07:29

dank je wel voor jullie tips! Contrastelling had ik nog niet geprobeerd. Dat kan ook met dubbele lijnen dus dat kan ik ook proberen.
    Ze is nog niet zo ver dat ze op de hulpen in galop aanspringt onder het zadel.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 07:46

hoe is je paard met longeren? springt hij dan wel goed aan?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 08:38

3.5 en 2 mnd onder het zadel, ik zou zelf even wachten met het galopperen onder het zadel, ze snapt de hulpen nog niet zeg je leer die eerst eens aan door b.v traver aan de hand en onder het zadel uit te leggen in stap, daarna in draf en als die hulpen goed doorkomen dan zou ik pas de galop erbij pakken.
    Dat kan soms wel even duren het ene paard loopt sneller in balans als het andere, dus neem de tijd ik neem aan dat je die hebt?
    Ga verder aan de gang met rechtrichten zodat het dier sterk genoeg word om ook de galop in balans en goed aan te springen met jou op de rug.
    Controleer ook jou zit eens , miss doe jij iets in je zit dat haar op dat moment tegenwerkt,

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 17:59

@DDW1190
    en
    @midgie

Jongens, dankjewel dat jullie meelezen, maar lees mijn post wel even goed door, dan weet je ook gelijk dat ik haar niet laat galopperen onder het zadel (muv van tot nu toe 2x een klein recht stukje)
    Met longeren, zoals ik al in de beginpost heb getypt, springt ze ook niet goed aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:01

Je zou kunnen proberen om met longeren zelf aan te springen in galop, soms werkt dit erg goed bij paarden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:07

Tja...ik zou zeggen zoek even iemand die naar dit "probleem"kan kijken en je er mee helpt.
    Dat spiegeltje naast je, is toch vaak de beste oplossing.
    Een scheef paard is bijna altijd het probleem.
    Hoe recht te maken....dat is via bokt niet zo maar even te doen.

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 19:48

Ik heb binnenkort een les van iemand die mij gaat helpen met rechtrichten.
    Zelf mee galopperen heb ik ook al geprobeerd :)
    ziet er stom uit haha en helaas hielp het ook niet.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:39

Sorry overheen gelezen,
    Ja dan toch met het rechtrichten aan de gang gaan, maar daar ga je les in krijgen dus dan komt het vast goed,tijd en geduld doen heel veel goeds.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:44

Niet het meest rijtechnische, maar toch kan het even effect hebben om haar in de juiste galop aan te laten springen.
    Net voordat je de hoek inrijdt lichtjes doorzitten, je markeert voor jezelf in gedachte de plaats waar je de overgang wilt laten plaats vinden.
    Je vraagt stelling naar binnen, stuurt wat aan op schouderbinnenwaarts. Met zo'n jong paard is het geen perfecte schouderbinnenwaarts . Daardoor zwaait ze dus wat uit met de achterhand, doordat je zelf richting schouderbinnenwaarts denkt, komt je binnenheup wat omhoog, en daardoor kan zij met haar binnenachterbeen makkelijker naar voren komen. Dat uitzwaaien is in dit stadium nog niet zo'n probleem, dat kan je later weer verhelpen, als je haar wat meer kan begrenzen en gesloten kan houden.
    Op dit moment gaat het even om je hulp. Je zal merken dat het als je paard even dit hulpje krijgt, het aanspringen daardoor makkelijker gaat.
    Op de plaats die je gemarkeert hebt, geef je de galophulp.

Nu het aanspringen weer makkelijker wordt, kan je de overgang weer meer gaan verfijnen.
    Laatst bijgewerkt door Attitude op 17-11-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:47

buitenhand op contact en binnen hand los...en dan ook echt los! hielp bij mijn paard echt super

Soraja82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 08:17

Nu lees ik eigenlijk 2 tegenstrijdige dingen, de een zegt hoofd naar buiten zodat het binnen voorbeen de vrijheid heeft, de ander zegt weer hoofd naar binnen. Maar goed, kan het allebei proberen natuurlijk. Dankjewel voor de tips tot zover!

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:34

Hoofd naar buiten, dus contrastelling.

babettiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 11:41

zadel2001 schreef:
    Hoofd naar buiten, dus contrastelling.

precies!
    dan krijg het paard vrijheid aan z'n binnenschouder, en word z'n buitenschouder zeg maar opgesloten, zo is het makkelijker voor hem om hem in de linker galop te krijgen!

succes :P :D