Pony blijft hard draven en is niet terug te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deesjuuh

Pony blijft hard draven en is niet terug te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:38

als ik vanuit de galop terug wil nemen naar de draf, dan gaat ze kei en kei hard draven en als ik haar rustig wil laten draven, duurt dat dus echt minuten, ik heb ook al geprobeert met mijn zit te rijden, maar daar luistert ze ook niet naar en ze is dan echt heel sterk..

als ik haar dan EINDELIJK in een rustige draf heb en ik ga stappen, met lange teugels natuurlijk, en ik mijn teugels weer op maat pak, dan gaat ze WEER keihard draven en ben ik weer bij het begin..

iemand tips?? :o
Laatst bijgewerkt door Elles op 17-11-10 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast. 'Hulp' is géén duidelijke titel, zorg voor een titel waaraan iedereen kan zien waar het topic over gaat.

Jenny_S

Re: hulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:13

veel tempowisselingen en overgangen trainen zodat jij de controle terug krijgt

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:25

Een paard word strek als jij teveel van voren doet, lange teugel is rust , korte teugel met druk betekend voor haar weg rennen, zelf meer aan techniek gaan werken en les nemen.
Ook even niet galopperen totdat de basis er in zit dus rust en geduld hebben en leren je paard op een goeie manier te trainen, zorg eerst dat de stap ok is en het paard ontspannen loopt op een goede technische manier, stelling buiging en goed rug gebruik. dus echt gaan rechtrichten de zijgangen aan leren in stap , die geven je namelijk heel veel voordeel als je dan uiteindelijk gaat draven en ze word drukker , kun je ze meer verzamelen met een zijgang, als ze die snapt en jij ook dan komt de rust weer terug en vandaar uit kun je weer verder, zorg altijd dat er een goeie duidelijke basis is voor jezelf maar zeker ook voor het paard, waar ze weer rustig van word, het is een stapje vooruit , maar ook stappen terug durven nemen, dat is paardrijden dingen accepteren

Amorah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:03

Bij mijn paard helpt het hem op een volte 10 meter te zetten.
Hierdoor komt hij beter in de hand, en komt hij sneller terug in tempo.
Verder is het werken aan de basis ook belangrijk, zodat been vooruit en teugel zachter gaat betekenen.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:35

Ik heb dit probleem ook gehad bij mijn paardje, beste advies is net zoals Jenny_S al zegd. Veel van tempo wisselen of zodra ze snel gaat draven terug nemen op de volte en die volte steeds kleiner maken, dan moet ze wel rustiger gaan draven...
Veel succes

Diegoislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 18:40

Heel veel succes, het staat hier al echt heel vaak. Maar tempowisselingen zijn echt het beste. Heb dit ook gehad... Door veel te trainen ging het over. Let ook op de kleine verbeteringen. Dan blijf je er zelf ook plezier in houden

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:34

Amorah schreef:
Hmmm, zo kun je ook keihard onderuit gaan... :D

Eleveld91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:43

Zet haar aan het einde van de galop op de volte, neem haar dan terug naar draf en maak de volte steeds kleiner, op gegeven moment is de volte dan te klein om te kunnen blijven draven. Doe dit ook als je weer begint met draven. Zet haar op een kleine volte en begin met draven, ze kan dan niet hard draven op een kleine volte.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 00:55

Ik zeg Midgie haar methode...

Wil je perse toch de gallop meepakken?
Gebruik je stem en combineer daar je zit mee!

Dus bv. aan de longe de commando's "rustig" en "door" bevestigen.
Wanneer je terug komt uit de gallop, meteen ruusssttig zeggen en wel je lijf erbij gebruiken.
Zo wordt het een gewoonte van je paardje om rustig uit de gallop te komen...
Na een paar maanden of zelfs eerder is je stem overbodig.

Succes!

zadel2001

Re: Pony blijft hard draven en is niet terug te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:16

Kleine stukje draven en op kleine volte zetten. Volte steeds groter maken en zodra je voelt dat paard maar iets sneller gaat weer proberen terug te rijden op kleine volte.

Deesjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 16:35

bedankt allemaal, ik ga het proberen, ik ga nl. nu naar de paarden:D

Groetjes,

FroukeDushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:20

Ik heb dit zelf ook vaak met mijn verzorg pony en ik stuur haar dan altijd in een grote volte en maak die steeds kleiner zodat ze steeds langzamer gaat. Ook kan je je pony achter een andere betrouwbare pony zetten waardoor hij/zij afgeremt wordt. Als dit allemaal niet werkt kan je hem/haar ook met zijn/haar neus de hoek in sturen (dit kan je alleen doen als hij/zij al een beetje rustiger gaat en niet in volle galopof hele snelle draf).

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:24

Ik heb het ook gehad met mn paardje, en die walsde dan ook vrolijk door mn hulpen heen. :+
Je moet vooral consequent zijn! Dus áltijd als ze hard gaat haar meteen terug rijden.
Wil ze niet luisteren, dan zet je haar gewoon stil. Vervolgens draaf je weer weg, gaat ze waar hard? Dan zet je dr weer stil!
Gewoon net zo lang blijven volhouden, op gegeven moment gaat ze wel rustiger.
Niet ongeduldig worden oid, als je gewoon rustig blijft en haar met rustige hulpen stil zet wordt je pony vanzelf ook rustiger!
Succes! ;)

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:31

Wat hierboven staat klopt allemaal. Als het toch misgaat, doe je je paard op een kleine volte, dan kunnen ze nooit hard gaan. Vind de rust terug, maak de volte steeds groter. Voel je dat het weer misgaat? Maak de volte kleiner, en dan weer steeds groter. Gaat het goed? Probeer een stukje op de hoefslag te draven. Neem je paard terug als het te hard gaat. Consequent zijn!

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:34

Dit heb ik precies hetzelfde met mijn draver. Ze kan erg goed galopperen en rustig ook maar als ik de overgang maak naar de draf gaat ze keihard draven. Ik word dan helemaal naar voren getrokken.
Meeestal als ik mijn stem gebruikt word ze al wat rustiger miss helpt dat?

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:49

mijn instruteur zegt altijd ophouding maken en daan weer los ophouding los enzo. ;)
mijn mijn jonge paardje werkte het heel goed en als dat echt niet werkt dat niet je d`r gwn hoe dan ook stil zetten.
aan het einde van de training rij ik ook nog een paar rondje aan de lange teugel en dan probeer ik haar met mijn zit een beetje in het tempo te houden :+ eerst ging het bij mij ook hele maal nie maar naar een paar weken ging het veel beter <3
en misschien is het idd ook handig om les te nemen of had je dat al ???
suc6 !!!!!!

YoshaMonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:47

verder niemand?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:49

Wat zegt je instructie ervan?

SEENIHC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 23:24

Myrna_E schreef:
Amorah schreef:
Hmmm, zo kun je ook keihard onderuit gaan... :D

Weet niet op wat voor bodem jij rijd? Op sneeuw ofzo?

Veel tempowisselingen rijden en het oefenen op de grond dus met longeren helpt ook. Dan leert je paard de commando's en de stem die je gebruikt.

Voltes, 8tjes rijden verzin het maar. Zolang je niet eentonig rondjes blijft rijden op de hoefslag komt het wel goed :)

Gewoon veel oefenen en afwisseling; dus longeren, rijden, longeren, longeren en weer rijden (OID, hoeft niet precies te zijn zoals ik beschrijf). Totdat ze de commando's van JOU begrijpt en onder de knie heeft :)

Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:49

TS hoe gaat het nu?

Ik heb eigenlijk een vraag, gaat de gallop ook harder als gewenst?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:51

Als ik jou was, zou ik dan met lichtrijden meer de druk leggen op het zitten,
dus maar heel minimaal uit het zadel komen, reageren veel paarden goed op.
Zorg wel dat je niet tegen het ritme in gaat lichtrijden.