Takt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mich24gold

Takt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:06

Hoi,
Ik rijd nu sinds twee maanden in de klasse L1 en we halen elke wedstrijd wel een winstpunt, maar laatst kreeg ik op mijn staatje te staan : takt takt takt takt . De wedstrijd erna gewoon weer gereden en nergens een opmerking over takt te bekennen, maar twee weken later was het weer hetzelfde liedje. Weet iemand hoe ik deze fout kan herstellen? Ik maak veel overgangen en rijd met m'n benen naar de hand toe en ze loopt gewoon mooi rond. Zelf voel ik/zie ik geen enkele onregelmatigheid? :(:)

MerleSimone

Re: Takt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:30

Het heeft volgens mij ook te maken met snelheidsverschillen. Dus als het ware dat je dier het ene moment heel rustig loopt, en het andere moment sneller. Dit had ik namelijk ook. Voor takt had ik een 5 en daar stond ook bij dat ik regelmatigere gangen moest krijgen. Mijn pony liep niet constant in hetzelfde tempo, waarschijnlijk ligt het bij jou ook daaraan?:)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:58

Takt betekend heel simpel dat je paard in hetzelfde ritme moet blijven lopen. Bij tempowisselingen wil het nog niet zeggen dat je paard niet in hetzelfde (verruimde) ritme blijft lopen.
Als je paard niet altijd in hetzelfde ritme blijft lopen, dan zullen sommige jury's aangeven dat je taktfouten maakt. Er zijn jury's die hier heel zwaar aan tillen en andere laten het helemaal niet opschrijven, maar je kunt er wel van uitgaan dat het in de gang van je paard zit en niet dat het per wedstrijd verschilt.
Mijn tip is om het op te nemen met je instructeur. Hij of zij kan je het beste begeleiden met waar de taktfouten inzitten en hoe je dit kunt verbeteren. De ene moet namelijk meer verzamelen, terwijl een ander meer heeft aan meer impuls.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:46

Is waarschijnlijk een balans probleem, je zou meer aan het rechtrichten kunnen gaan werken,
Ook wat meer met je eigen ruitergevoel aan de gang gaan zodat je de taktfout kan corrigeren waar nodig is,miss iets meer hulp op de schouder, meer buiten of binnen been op dat moment activeren, met jou been of indirecte teugelhulp.

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 16:49

oké , bedankt voor al jullie tips! ik zal ermee aan de slag gaan .

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:07

Kijk ook eens in het Wedstrijdreglement Dressuur en vraag eens aan een jurylid of hij/zij het jou kan uitleggen. Zij hebben dit gehad in hun juryopleiding

Brittiexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:37

hoi michelle <3

SUCCES MET JE LEUKE PAARDJEEE *\o/*