Eigen wil tijdens springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Eigen wil tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 21:33

Ik heb een 13jarige merrie, die ik minimaal 2x in de week dressuurmatig reed. Ik had haar voor prima voor elkaar, ze liep netjes rond en de overgangen gingen netjes en soepel. Dit is trouwens nog steeds zo, ik heb 1 wp in dressuur en rij sinds 2 maand wedstrijden, maar ik ben begonnen met springen in de bak, en toen ging het mis.

Mevrouw liep in de dressuur nog steeds voorbarig, en er was niets op aan te merken, alleen dat ze soms teveel energie had en zich eruit wilde gooien. Ik wilde beginnen met kleine kruisjes, en dit ging even goed, maar toen ze doorhad hoe het ging sprong ze er ruim een meter te hoog overheen. Ze kan springen, dat weet ik zeker, maar ze heeft een ontzettend sterke mond. Ik heb de hindernis iets hoger gezet, en die sprong ze zonder fouten, en op een gegeven moment zat ik op de 60 cm in de bak. Dit ging redelijk goed, maar ze begon te ontdekken dat er ook een weg langs de hindernis was. Ik ben daarna 1 keer hoger gegaan om te testen met een elastiek, en ze sprong de 90 cm netjes, maar het elastiek gaf me geen veilig gevoel.

Elke keer als ik nu spring krijg ik haar gewoon niet terug. Ze gooit haar hoofd omhoog en wil zelf het tempo bepalen. Als ik haar daarna weer netjes rond rij is er niets aan de hand en loopt ze lekker actief door. Maar zodra ze ook maar voor een hindernis van nog geen 50 cm komt gaat haar hoofd de lucht in en gaat het niet meer top.

Ik kan haar stilzetten voor de hindernis, en dan zelf aangeven hoe snel ik wil, en dan gaat het heel goed, echter wel met elastiek eraan. De laatste tijd heb ik niet meer gesprongen, maar ik wil graag weten hoe ik dit het beste aan kan pakken. Iemand een idee? Misschien helpt een martingaal, maar wat denken jullie?

http://moon95tje.hyves.nl/album/3255340 ... _state__=1

Hier staan wel filmpjes/foto's, ook van een wedstrijd. Ze heeft daar overigens maar 2 hindernissen gesprongen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:08

ik zou een stapje terug beginnen
dus, zet een laag kruisje in de piste, en rij enkel dressuur eromheen, tot je ze zo voor elkaar hebt dat ze goed loopt (meerdere sessies)
daarna rij je steeds dichter bij de hindernis, ernaast, ervoor, ervoor afwenden, halthouden, etc
en laat ze nog altijd niet springen.
Als dit allemaal vloeiend gaat, rij je tussen de oefeningen eenmaal de hindernis, en rij je daarna weer dressuurmatig tot ze onspant. en zo bouw je op
na een (lange) tijd zal het kwartje wel vallen dat ze voor ze mag springen moet ontspannen

Smoethie

Re: Eigen wil tijdens springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:08

zowiezo niet met stiek springen !! het paard heeft geen ruimte boven de sprong om zijn hoofd te bewegen. Gebruik een magtengaal of een tiedenman. Probeer een volte te rijden voor de sprong of zig zag voor de sprong zodat ze de aandacht op jou heeft en niet na kan gaan denken waar en wanneer ze eens langs die sprong kan gaan.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:28

Toch geweldig een paard dat wil en kan springen!
Een paard kan ook niet met een dressuurhouding springen, je geeft aan dat je haar voor de sprong wel onder controle hebt, weliswaar met behulp van elastiek, maar er is controle. (zou wel elastiek ruilen voor martingaal idd)
Hoe lang na de sprong duurt het voordat je haar terug hebt? Een meter of 10 vindt ik niet schokkend, zolang ze maar niet blijft rennen... Je springt pas sinds kort hè, hou daar ook rekening mee.
Dat een paard te hoog springt is niet erg, is iets om zelf rekening mee te houden dat het kan gebeuren, geniet van een springer!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 09:55

Ik zou eerst maar eens op zoek gaan naar goede begeleiding. Wat hierboven al is gezegd dat je niet met een elastiek moet gaan springen ben ik het mee eens.
Leg anders gewoon een paar balken op de grond en stap/draaf/galoppeer daar eens overheen, zodat het normaal word.
Je moet zeker niet hoger gaan/willen springen als het op lagere hoogtes nog niet is bevestigd!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 11:47

Ik ga mijn dressuurinstructrice vragen of ik haar martingaal mag lenen, en misschien ook een keer springles oid. Ik heb haar zonder elastiek ook netjes nageeflijk en dan loopt ze super lekker. Toch bedankt voor de reacties! Ik gebruik het elastiek tegenwoordig ook niet meer, alleen op buitenrit om haar bij me te krijgen na de galop.

Ik ga het proberen, allemaal bedankt voor de hulp! :)