Blijven zitten zonder zadel? (Galop)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Blijven zitten zonder zadel? (Galop)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:31

Hallo bokkers! :wave:

Voor diegene die het afgelopen topic gevolgd hebben over dat de galop zo dramatisch is: Het probleem is opgelost! :)
Het zadel bleek gewoon ontzettend verkeerd te liggen, ik rijd nu zonder zadel en nu gaat alles gaat alles gewoon weer goed!
Binnen enkele weken is het nieuwe zadel er, dus ik train verder zonder zadel.
Nou bof ik dat Marene ontzettend lekker zit en een hele fijne swingende draf heeft, dus ik zit echt in een stoel! :D
Alleen de galop gaat nogal lastig. Ik ben nooit zo handig geweest in zonder zadel rijden, en dan met name de galop niet.
Ik ga mijn benen optrekken en klemmen en dan kun je natuurlijk nooit meer goed zitten.
En aangezien ik de afgelopen weken de galop een beetje heb laten vallen, en Marene niet echt voorwaarts is (vooral zonder zadel niet), gaat galop dus voor geen meter.
Ten eerste gooit ze gelukkig niet meer haar hoofd omhoog met aangalopperen, de eerste paar galopsprongen zijn dus ook met voldoende sprong zodat ik goed zit, maar al snel heeft ze door dat ik ongemakkelijk zit en daar maakt ze meteen gebruik van:
Het hoofd gaat omhoog en er komt een typisch Arabisch huppelgalopje (spant de rug aan). Dit maakt het mij nog onmogelijker te blijven zitten!
Ik stuiter dan alle kanten op en ga dus maar weer draven, aangezien ik niet op haar rug wil bonken.
Maar op het moment dat ik haar terug neem naar draf, heeft zij dus eigenlijk weer van mij gewonnen. Na 2x had ze het 'spelletje' door en kwam het irritante gedoe steeds eerder.. :+

Ik gebruikte af en toe mijn zweepje om haar bij te tikken, maar in galop is ze soms nogal bokkerig (vooral nu ze niet zoveel beweging krijgt is ze echt een bommetje en dan komen er nogal nare bokken tevoorschijn), en dat heb ik eigenlijk liever niet.

Iemand tips voor mij? Ik schiet zo echt helemaal niks op. _O-

Trouwens de foto uit mijn profiel, deze foto dus, geeft goed aan wat ik bedoel met het huppelgalopje (middelste foto)!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 14-11-10 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:33

Even doorduwen met je binnenbeen en weer naar beneden vragen? Dan zou t binnen een paar galopsprongen weer oke moeten zitten :D

Chaddie93

Re: Blijven zitten zonder zadel? (Galop)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:33

Mooi paardje trouwens !!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:36

Tja ik probeer haar naar voren te krijgen, maar op de één of andere manier lukt dat niet omdat ik gewoon niet normaal kan zitten en mijn benen ook erg naar voren steek.
Dus dan moet ik me benen naar achteren leggen en dan ga ik stuiteren.

Dankjewel, ja ze is echt een beauty. Maar die foto's zijn oud hoor, ik laat binnenkort, nou nee van het voorjaar, een mooie shoot doen! :)

arabianwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:43

hee, mischien een schapenvachtje met een longeersingel,blijf je beter zitten...
zo rij ik ook en mijn arabje muts gaat naar 2 galopsprongen weer terug in draf en is moeilijk uit te zitten ..net zo lang doorgegegaan tot ze 2 volte`s gegalopeerd had en gelijk stoppen en belonen..
mag ik vragen welk zadel je krijgt/koopt...
gr edith

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:50

Zolang jij niet lekker kan zitten, zal zij ook niet ontspannen gaan galopperen. Das het vervelende, het werkt elkaar altijd in de hand :) Probeer heel bewust ontspannen te zitten, dus benen lang. En dan inderdaad haar voorwaarts proberen te houden, want dat maakt het voor jou ook weer makkelijker.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:59

@ Arabianwoman: Bedankt, maar wil het toch ook zonder schapenvachtje kunnen! Het is maar tijdelijk dus dat heb ik er neit voor over. Ik weet nog niet welk zadel het wordt, zadelmaker komt in de loop van de 2 weken.. ;)

@ Maartje_M: Tja dat is zo, zeker weten, maar ik kan niet ontspannen zitten omdat Marene zo goed als meteen stil staat. Maar ik ga het proberen en oefenen! Steeds korte stukjes. :j

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 17:54

Stapje voor stapje, dat is altijd de beste weg :) succes!

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:24

hmm lastig. Misschien proberen, als de bak leeg is, haar niet zo heel erg te sturen en meer op je zit te letten tot je goed kunt zitten? en dan pas proberen te sturen en wat je verder nog meer doet? Zo heb ik 't mezelf ook aangeleerd, maar dat paard had wel een heel ander karakter dan deze als ik dat zo lees. (die was een beetje aan de dikke kant en verschrikkelijk braaf, echt zo'n beginnerspaard. Kon je lekker op blijven zitten, zij liep d'r rondjes wel tot je ging sturen :D )
(En die manen blijven een handig hulpje als je je ergens aan vast moet houden haha :D )

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 22:08

Bedankt nog Naja_naja!
Tja ze is heel braaf hoor, maar uit zichzelf blijft ze niet galopperen. :D
MaWat alleen wel leuk is, hoe hard ik ook stuiter of glijd, ik val er nooit af!
Dus op zich zit ik wel stevig, ook als ze bijvoorbeeld wegspringt (doet ze heel lelijk) of soms steigert (toen ze schrok van een vogel), blijf ik gewoon zitten!
Maar galop.. Nee hoor :n

Horsjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:20

teneerste, wat een superr mooie foto's!
en je moet in ieder geval zorgen dat je je wel lang blijft maken in galop, mooi rechtopzitten, je hakken op 1 lijn met je heupen en je handen mooi rechtop! ik hoop dat het lukt! succes!

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 21:59

Bedankt nog Horsjuh!
Vandaag galop weer geprobeerd maar het ging gewoon weer niet.
De eerste drie galoppassen gaan super, maar dan valt ze weer terug.
Ik probeer voor die tijd zelf te stoppen en dit steeds uit te breidden, maarja dat heeft ook tijd nodig denk ik. :j

Verder ging het vandaag wel heel goed! Zonder zadel gaat het eigenlijk net zo goed als met zadel, ze was ook echt bezweet toen ik klaar was!