Hoofd omhoog gooien.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amillia

Hoofd omhoog gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:25

Het paard wat ik nu sinds een jaar rijd (min een half jaar alleen longeren doordat we geen zadel hadden) blijft haar hoofd in de lucht gooien. Met slof gaat het redelijk, maar zonder is het niet te doen. Het feest begint bij het draven, stappen gaat prima en als ik de teugels lichtjes oppak gaat ze gelijk in protest door d'r hoofd omhoog te gooien. Dit doet ze alleen met rijden, niet met lange lijnen of longeren. Iemand tips?

Anoniem

Re: Hoofd omhoog gooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:30

Het is een aanleuningsprobleem wat vaak komt door een storing in het lijf.

Chaddie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:31

Kijk of je een keer een afspraak kan maken met een homeopaat, die heeft vast al eens eerder met dit probleem te maken gehad.
Ik zou zelf niet weten hoe je het moet oplossen.. Succes!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:32

Wellicht even de tanden na laten kijken. Kan best zijn dat de teugels met rijden net in een hoek zitten dat je paard last van het bit heeft, en met longeren in een hoek dat je paard er net geen last van heeft. Of wellicht kan ze met longeren de druk verminderen door erachter te gaan lopen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:55

Of misschien ligt je zadel niet helemaal lekker voor je paard. Vooral omdat ze het alleen met het rijden doet, zou het goed kunnen dat daar een probleem zit.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:58

Een week terug was er een zadelmaker bij, en in mei zijn d'r tanden gedaan (ZSM laten we dit weer doen, hebben het idee dat het nodig is maar ze heeft het altijd al gedaan, dus ook toen het 100% zeker in orde was). Van de zomer was er een chiropracticus bij, rug is een zwak punt maar in orde.
Laatst bijgewerkt door amillia op 14-11-10 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:00

Is ze niet aan 't klieren?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:03

Durante schreef:

Daar ben ik bang voor ja, daarom zoek ik tips. Wat ik vergeten ben is dat ze heel voorwaarts is en lastig terug te nemen is

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:00

Je zegt dat ze heel voorwaarts is, maar is ze wel goed aan het been? Dat is ook bij een voorwaarts paard een van de belangrijkste basispunten.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 14:15

Maartje_M schreef:
Je zegt dat ze heel voorwaarts is, maar is ze wel goed aan het been? Dat is ook bij een voorwaarts paard een van de belangrijkste basispunten.

Soms iets te goed, been eraan is gelijk reactie. Zowel in overgangen als wendingen en wijken.

Marian01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:28

Mijn paardje heeft dit heel lichtjes ( niet zoals jij omschrijft) in het begin gedaan toen ik hem niet had. Wij hebben het toen opgelost door km's te maken. Dus gewoon veel samen rijden, en dan alleen maar voorwaarts houden, en dusdanig voorwaarts dat ie gewoon domweg geen tijd had om ook maar aan iets anders te denken. veel overgangen, veel figuren, en maar voorwaarts.. En zelf gewoon mijn handen stil houden. (ik heb hier wel lessen bij genomen, want vaak merk je zelf niet dat je iets doet, zoals handjes niet stilhouden) Het is eigenlijk vanuit daar "vanzelf" over gegaan.

shillelagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 14:34

Ik heb hetzelfde probleem... Dacht eerst dat er wat aan de hand was met haar gebit maar ze doet het ook met halster soms ineenkeer.. of als ze aan het rennen is... soort tik of zo! Het is wel erg vervelend. Als ik nu rijd dan maak ik wat Marian01 ook zegt veel figuren en overgangen. Bezig houden zodat ze de kans niet krijgt. En het helpt! :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:49

Durante schreef:

Paarden klieren niet, kunnen ze namelijk niet zelf verzinnen, mensen klieren wel en vandaar dat paarden daar op reageren.
@ TS miss les nemen en technisch beter gaan rijden .

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 16:08

hoe oud is dit paard?.
wat voor een bit gebruik je?
als ze haar hoofd omhoog gooit tijdens het lopen(wegrennen) denk ik eerder dat ze haar rug wegdrukt.. misschien toch even een scan of foto laten maken door DA een giropractiker kan niet alles voelen en heeft geen rontgenogen. dit is namelijk een herkenbaar probleem voor mij omdat een van mijn pony's hetzelfde deed ze bleek 2 doornvormigeuitsteeksels tegen elkaar te hebben zitten..is gekraakt en 4 mnd later op gld kampioenschappen gelopen..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 17:04

bonte_bente schreef:
hoe oud is dit paard?.
wat voor een bit gebruik je?
als ze haar hoofd omhoog gooit tijdens het lopen(wegrennen) denk ik eerder dat ze haar rug wegdrukt.. misschien toch even een scan of foto laten maken door DA een giropractiker kan niet alles voelen en heeft geen rontgenogen. dit is namelijk een herkenbaar probleem voor mij omdat een van mijn pony's hetzelfde deed ze bleek 2 doornvormigeuitsteeksels tegen elkaar te hebben zitten..is gekraakt en 4 mnd later op gld kampioenschappen gelopen..

Paard is nu 10, met 3 ingereden en veulens gekregen en anderhalf jaar terug weer opgepakt. Chiropracticus die erbij was is ook dierenarts. Eerst reden wij met een enkelgebroken bustrens, nu met een iets dunnere dubbelgebroken watertrens en daar loopt ze duidelijk beter op maar gewoon echt nog niet zoals het hoort.

Had jouw pony ook dat ie gewoon er met kop in de lucht ineens op los galoppeert en moeilijk terug te nemen was met draf en galop?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 17:15

ja, doordat je druk aanneemt wil je de hals vormen daaraan zit de rug die ze dan wegdrukte
als het ware moet je het zo zien;
vanaf het hoofd - halswervels -rugwervels-achterbenen.dus om het visueel te maken;
een tuinslang die op de grond ligt die geef je een zwieper..er golft dan een beweging tot het einde van die slang. maar als er ergens een drukpunt zit(er ligt een steen op die slang) dan blokkeerd die golf de beweging. waardoor je paard dus niet goed kan bewegen..

hoop dat je mijn verhaaltje begrijpt. is moeilijk uit te leggen..

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 17:59

bonte_bente schreef:
ja, doordat je druk aanneemt wil je de hals vormen daaraan zit de rug die ze dan wegdrukte
vanaf het hoofd - halswervels -rugwervels-achterbenen.dus om het visueel te maken;
een tuinslang die op de grond ligt die geef je een zwieper..er golft dan een beweging tot het einde van die slang. maar als er ergens een drukpunt zit(er ligt een steen op die slang) dan blokkeerd die golf de beweging. waardoor je paard dus niet goed kan bewegen..

maar is het dan niet ook zo met longeren en ander grondwerk?

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:39

Mogelijk heeft je paardje een pollenallergie... Niet met de slof oplossen hoor!

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:52

amillia schreef:
bonte_bente schreef:

maar is het dan niet ook zo met longeren en ander grondwerk?

met longeren balast je de rug niet door erop te gaan zitten..

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 20:53

Myrna_E schreef:

waaruit kun je dat concluderen? :?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 23:43

Myrna_E schreef:

Waar haal je die onzin vandaan...?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 16:19

Kuggur schreef:
Myrna_E schreef:

Waar haal je die onzin vandaan...?

inderdaad, welke pollen in november?

En ja dan belast je de rug wel maar de beweging blijft hetzelfde

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:02

amillia schreef:
inderdaad, welke pollen in november?

En ja dan belast je de rug wel maar de beweging blijft hetzelfde

ja maar je geeft aan dat je het probleem hebt met rijden.
ja gaat dan op een pijnlijke spier of wervel zitten.

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:41

Het kan zijn dat het bit niet lekker zit bij het paard en kan misschien op de tong drukken, moet je toch even uitvogelen. :) Verder kun je er eigenlijk niet zoveel aan doen. Veel succes!