handen bij elkaar houden, Tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

handen bij elkaar houden, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 18:33

Hoi allemaal

sinds het inslapen van mijn paard is bij mij het houding van mijn handen veranderd, daarvoor kon ik mijn handen keurig bij elkaar houden en mijn paard kan natuurlijk makkelijk ontspannen lopen.
Ik ging toen het paard met aanleuningproblemen verzorgen, daardoor heb ik me verleerd om mijn handen laag en breed te rijden en dan kan het paard pas ontspannen over het rug lopen.
Ik heb nu een probleem, ik kan met veel moeite handen bij elkaar houden. Als ik dat doe dan komt er veel druk op teugels of verlies ik het contact van het paard en het paard loopt dan niet lekker over het rug in arbeiddraf dan ga ik weer automatisch laag en breed rijden wat ik zelfs het prettigs vindt.

Bij andere paarden gaat op wel goed, ik kan ook makkelijk mijn handen bij elkaar houden en mooi ontspannen over het rug rijden.
Maar alleen bij mijn verzorgpaard lukt dat helaas niet zo makkelijk om handen bij elkaar te houden en ontspannen blijven rijden :\

Wie heeft goede tips om mijn handen bij elkaar te houden en daar ook aan houdt!

Chaddie93

Re: handen bij elkaar houden, Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:35

Heb hetzelfde probleem helaas..
Zodra mijn paard daarna wel over de rug en ontspannen loopt gaat t wel iets beter, maar niet van harte... Lastig niet?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 19:37

Je kunt (als tijdelijk stokpaardje) de eindlus van je teugels tussen je handen nemen. Dan kunnen ze niet zover uit elkaar. Een veilig en praktisch hulpmiddel.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 19:58

ook een goed tip. dan moet ik wel ff een betere teugels hebben om een lus te maken :)

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:04

Of een schoenveter door die ringetjes bij de voorboom (hebben die een naam?) halen en de uiteinden in je handen houden samen met de teugels. Wel genoeg speling in de lengte om normaal te kunnen sturen en zorgen dat je je hand niet vastzet.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:11

Ik laat mijn leerlingen soms met een (dik postbode) elastiek om hun polsen rijden; elastiek door het oogje voorop je zadel halen, hand er door steken, mocht je vallen, dan breekt het elastiek, je kunt ook 2 elastieken gebruiken, dus elke hand door een elastiek en eventueel zelfs de elastieken aan elkaar verbinden, dan kunnen je handen niet meer uit elkaar. Waarschuwing, je voelt je echt heel maf in het begin want elke beweging die je handen maken voel je op je polsen door de elastieken, maar het werkt echt supergoed!

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 17:55

senna21 schreef:
Je kunt (als tijdelijk stokpaardje) de eindlus van je teugels tussen je handen nemen. Dan kunnen ze niet zover uit elkaar. Een veilig en praktisch hulpmiddel.

ik heb vandaag geoefend, het heeft goed geholpen. Het paard ging ook makkelijker nageven, hij werd ook rustiger en ik voel me meer ontspannen op het paard.

Enige is dat het lijkt dat het zoveel meer druk op teugels komt??

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:22

Dat je meer druk krijgt, komt doordat jij en je paard even moeten wennen aan de nieuwe teugelvoering. Je hebt minder ruimte met de handen om te 'spelen' met de teugellengte en de druk. De aanleuning wordt er een stuk rustiger door. Je paard moet meer zelf 'het werk gaan doen'. Daardoor zul je (tijdelijk) wat meer druk hebben. Het vraagt van de ruiter om zich wat meer af te stemmen op het paard (verfijning van zit- en beenhulpen)
Ik denk dat wanneer je dit een paar keer gedaan hebt, je paard en jij er wat handiger in worden. Op deze manier leer je het paard om z'n eigen hoofd te dragen. Het is niet de bedoeling dat hierdoor je paard 'in de krul/ een houdinkje' gaat lopen. Het gaat om de aanleuning; ook aan de langere teugel.
En.. het is natuurlijk een hulpmiddel. Ik gebruik het zo nu en dan, omdat ik weet dat mijn handen soms een eigen leven leiden en soms wat teveel het paard willen 'helpen'. :o .

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 19:44

Stokje of je zweepje plat onder je duimen vast houden. Brug in je teugels maken alsof je op een renpaard zit helpt ook

Toskiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:37

een plukje manen vasthouden :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:44

Ik heb een paar keer gereden met postelastieken. Maakte er drie aan elkaar vast, en in de buitenste twee deed ik mijn handen/polsen. Doordat je bij iedere beweging de druk van het elastiek voelt, word je je heel bewust van je bewegingen.

Die hierboven genoemd, met postelastiek aan het zadel maken ga ik ook eens proberen.

Succes ermee!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 11:48

Ik moest van mijn instructeur een stokje tussen mijn 2 duimen houden.
Teugels goed aannemen en dan tussen knokkel van wijsvinger en je duim klemmen als het ware.
Ging echt supertje goed ;)!

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:46

Je kan misschien je handen bij elkaar houden door misschien een knop op je zadel te laten plaatsen en daar je aan vast te houden. Veel succes!

zadel2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 12:20

Misschien een idee om bij je teugels op de aftand waar jij je handen wilt hebben een stukje touw te houden die je ook vast houdt. Het touwtje mag je dan niet loslaten. (houd wel rekening dat je soms iets moet toestaan met rijden van een wending)