Doorzitten maar dan wel in draf houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Doorzitten maar dan wel in draf houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:41

Hallo allemaal,

Binnenkort heb ik een wedstrijd, we zijn natuurlijk druk aan het oefenen maar nu stuit ik op het volgende probleem.
Zodra ik ga doorzitten voordat ik ga aangaloperen, begint mijn paard zo nu en dan al wat huppeltjes te maken om te gaan galoperen.
Als ik ga aangaloperen ga ik bijna altijd een ronde doorzitten en dan pas aangaloperen. Maar ook tussendoor ga ik wel eens stukken doorzitten om het dus niet te zien als doorzitten = galop.
Wie heeft er tips, want ik wil dit natuurlijk liever niet hebben op de wedstrijd.

Groetjes, Michelle

kimmysan

Re: Doorzitten maar dan wel in draf houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:44

Oefening baart kunst is de enige tip die ik je kan geven. Veel jonge paarden hebben hier last van, omdat ze doorzitten relateren aan galop. Probeer je paard te laten wachten op jou hulpen. Dus als hij toevallig een keer aanspringt op het goede moment, ook terugnemen. Hij moet leren wachten tot jij de hulp geeft.

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:46

Kan niet meer toevoegen dan hierboven gezegd.

Oefenen, oefenen, oefenen ;)

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:48

kimmysan schreef:
Oefening baart kunst is de enige tip die ik je kan geven. Veel jonge paarden hebben hier last van, omdat ze doorzitten relateren aan galop. Probeer je paard te laten wachten op jou hulpen. Dus als hij toevallig een keer aanspringt op het goede moment, ook terugnemen. Hij moet leren wachten tot jij de hulp geeft.

Je hebt gelijk :o Je paard mag pas gaan als jij het zegt niet eerder, als jij de GOEDE hulpen geeft mag ie pas gaan oefen daar vaak mee, stap dan weer draf dan weer zachte draf dan doorzitten in de zachte draf, stap, draf doorzitten en galop gewooon afwisselen

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:49

xxxme schreef:
Kan niet meer toevoegen dan hierboven gezegd.

Oefenen, oefenen, oefenen ;)

Idd dan die dingen doen die ik zei :o suc6

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 15:51

En als je gaat doorzitten om terug te gaan in stap dan?
Gaat ie dan ook galloperen :D?

Oefening baart kunst. Sowieso moet hij idd wachten tot je de juiste hulpen geeft. Ik neem aan dat je misschien eens op het verkeerde been zit en een keertje extra zit... Van daaruit zou je het ook kunnen uitbreiden.

poepiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:55

We zijn ook druk aan het oefenen.
Ik geef ook nog geen hulpen voor de galop maar ondanks dat springt hij toch al elke keer aan in galop.
Ik corrigeer dit wel meteen hoor maar je krijgt hier natuurlijk wel een flinke puntenaftrek voor.
Nou dat wordt in ieder geval flink oefenen.
Doorzitten om naar stap te gaan meestal niet eigenlijk, de ene keer gaat het ook beter dan de andere keer want soms kan ik wel een stuk volhouden zonder dat hij aanspringt maar soms ook maar een paar passen. We zijn ook druk bezig om tussendoor elke keer een paar passen door te zitten - weer lichtrijden - doorzitten en dit werkt wel aardig goed.

Groetjes Michelle

xxxme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:01

Misschien geef je wel onbewust (één van) de hulpen voor de galop.
Probeer er eens op te letten als je gaat doorzitten. Zit je netjes in het midden van je zadel, heb je contact met twee teugels, liggen je benen nog netjes op hun plek enz.

Succes :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:27

oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen :)