Overgangen gooit ze hoofd om hoog ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deliana27

Overgangen gooit ze hoofd om hoog ?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:55

Hi,

In de overgangen gooit mijn pony haar hoofd omhoog. Ze is in alles gangen gewoon heerlijk relaxt nagevelijk en dan gaan we een overgang rijden gooit ze haar hoofd omhoog. Van stap naar draf of draf naar stap gaat redelijk maar als we naar galop moeten of terug dan is het echt niet normaal meer. Ik heb les en daar zijn wel ook heel hard mee bezig maar mischien hebben jullie ook tips zo dat ik dat ook ens kan proberen. :D

xx.

Utrolig

Re: Overgangen gooit ze hoofd om hoog ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:56

Veel schijnovergangen rijden. En gelijk doordraven als ze omhoog wil komen. Blijft ze braaf nageeflijk dan doorgaan naar de stap.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:45

OKee bedankt!
Wat bedoel je met schijnovergangen ?

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:48

je kan het woord vrij letterlijk nemen, wanneer je bv in draf zit maak je je zwaar en ga je doorzitten tot je pony terugkomt in tempo en dan draaf je weer naar voren. Dat kan je uitbreiden wanneer je pony netjes blijft nageven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:49

Dan loopt je paard waarschijnlijk niet in verbinding en niet goed over de rug, werk aan de aanleuning, als dat beter wordt, gaan de overgangen dadelijk ook een stuk beter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 08:52

Ja ik zou ook zeggen dat het paard niet lekker over de rug loopt, dus ook niet echt nageeflijk dan.
Hoe gaat het doorzitten, laat het dier jou makkelijk zitten of zit je op een stuiterbal?

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 10:37

Het dier laat mij heel makkelijk zitten en het gaat ook niet om dat ze niet lekker over de rug loopt want mijn instructrice zegt dat ze heel ontspanen loopt enzo.

Is miss veel onvergangen rijden ook goed zoals stap - draf - stap - draf - galop - draf - galop, ze een beetje ? En met veel veruimen en verzamelen ? Kan het dan mischien beter worden ?

Bedankt allemaal voor de tips! ik ga er zeker wat mee doen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:45

Je paard is achter waarschijnlijk niet sterk genoeg en komt er voor uit omdat het achterbeen in de overgang veel werk moet verrichten. Dús, de aanleuning is niet correct en in verbinding met de achterhand.

Veel voorwaarts-neerwaarts rijden en flink op tempo, en daaruit overgangen gaan rijden.

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:54

Ik heb vandaag wat dingen gebruikt en nog een instructrice er bij gehad en ik zie heel erg groot verschil bedankt allemaal!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:57

Wat voor dingen gebruikt???

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:01

Ja wat voor dingen? :)

CLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:02

-Bij mij heeft het heel erg geholpen om haar aan de teugel te laten lopen en dan naar de volgende gang te gaan als ze dan zich niet meer concentreerd en haar hoofd omhoog gaat moet je weer trug naar de vorige gang en haar weer aan de teugel laten lopen.
-Je kan natuurlijk altijd een martingaal gebruiken :o .

Veel succes *D

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:06

CLSL schreef:
-Bij mij heeft het heel erg geholpen om haar aan de teugel te laten lopen en dan naar de volgende gang te gaan als ze dan zich niet meer concentreerd en haar hoofd omhoog gaat moet je weer trug naar de vorige gang en haar weer aan de teugel laten lopen.
-Je kan natuurlijk altijd een martingaal gebruiken :o .

Veel succes *D

Martingaal helpt daar echt niet aan mee hoor ;)
Martingaal geeft een andere druk op het bit, dus voor sterkere paarden, niet voor hoofd omhoog gooien.

En een overgang terug moet je niet doen, eerder vooruit rijden!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:29

Ja ben ook wel benieuwd naar de dingen die je het gebruikt en of dat je instructrice je dat aan geraden heeft?
Want als dat zo is zou ik een andere zoeken, want zij zou jou de techniek van het rijden moeten kunnen bijbrengen zonder dingen, als je tenminste dingen bedoelt met bepaalde hulpmiddelen ??

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 11:07

Welke dingen heb je allemaal gebruikt?

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:22

denk eerder dat TS met 'dingen' tips bedoelt die ze hier heeft gekregen..en geen slof of andere 'enge' dingen ;)

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 09:13

Nou dar vooruitrijden heb ik heel erg gebruikt. en van de eerste paar mensen die dingen heb ik ook geprobeerd.

ik heb nog niet weer met mijn instructrice gepraat!

mich24gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 11:07

met je benen blijven rijden tijdens de overgang en teugels op goed contact houden, en dat heeel veel oefenen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:29

Je paard is er niet genoeg 'doorheen', niet genoeg over de rug dus. Het over de rug rijden blijft terug komen in je rijden dus dat is zoiezo iets om aan te werken dan zal het slaan met het hoofd ook minder worden.

Om terug te komen op je probleem; als een paard dit doet, doe ik heel lang over een overgang. Ze zegt dat je paard onspannen draaft dus daar ga ik even vanuit alleen in de overgang blijft hij niet ontspannen om dat te bereiken zou ik vanuit die ontspannen draf een versnelling langzamer gaan draven, waarschijnlijk wil hij dan al z'n rug weg drukken (hoofd omhoog gooien) als hij dat doet blijf je gewoon in de versnelling doorrijden tot 'm weer ontspannen over de rug hebt. Pas als ie in die versnelling ontspannen loopt ga je weer een versnelling lager en blijf je weer net zo lang doorrijden tot hij in dat tempo ontspannen loopt en zo tot je uiteindelijk stapt.

Hij moet leren om tijdens de overgang er doorheen te blijven en jij moet leren om sneller in je hulpen te zijn, je paard is nu veel sneller dan dat jij bent en daarom moet je de overgang uitsmeren zodat jij tijd krijgt om 'm er elke keer weer er doorheen te rijden.

Zoals je nu een overgang rijdt drukt ie z'n rug al weg voordat jij er erg in hebt, span je ook niet onbewust je handen/armen/schouders als je overgang maakt? Dit kan er ook voor zorgen dat ie slaat met het hoofd.

Anouk146

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 15:37

das een hele goeie tip ja! deze manier heb ik ook geleerd; paard wat ik rijd gooit dan wel niet z'n hoofd echt omhoog maar wil er ook weleens 'uitkomen' tijdens overgangen

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:06

Bij de overgang heel goed je binnenbeen eraan houden, zodat het binnenachterbeen van je paard er goed onder gezet kan worden, en daarnaast goed verbinding houden met je buitenteugel.

Stillnoname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:56

Misschien raak je dan precies steeds op dat moment een minder fijn plekje bij haar. dan raakt er een ruggewervel een beetje bekneld, dit kan wat pijn doen, misschien is het handig om een steundeken onder je zadel te leggen? Veel succes! (Dit is maar mijn gedachte hoor. xd. )

CLSL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 18:36

Een vriendin van mij heeft ook een martingaal puur omdat haar paard z'n hoofd omhoogb gooit.
En ik heb zelf van m'n lesgeefster geleerd haar dan trug te rijden want als je veder rijd dan komt d'r hoofd toch niet meer naar beneden.

Maarja ieder z'n eigen mening :o.

chinookz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:45

Veel overgangen rijden en sluit je hand in de overgang en sluit je been daarbij

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:54

Hand sluiten zorgt er voor dat het achterbeen niet kan doortreden waardoor het paard niet genoeg ruimte krijgt om een overgang te maken... En er nog meer uitkomt...