te weinig contact met de mond van het paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Printemps

te weinig contact met de mond van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 14:54

heey,

ik zit een beetje met een probleempje, ik heb als ik rij te weinig contact met de mond van het paard. Bijna altijd als ik aan het rijden ben hoor ik: Tamaaraa, hou contact met de mond van je paard of je mag er best wel wat meer aanzitten hoor. nou is dit heel vervelend omdat ik het gevoel heb dat ik al heel erg aan de mond van me paard zit. Mijn paard is altijd met heel weinig contact gereden en daar ben ik meedoor gegaan toen ik haar kocht van haar fokker. Heel veel mensen zeggen ook dat het goed is dat ik weinig contact kan hebben met de mond en dat ik zo door moet rijden. nou weet ik niet wat ik kan doen ertegen of dat ik door moet rijden als dat ik altijd al deet.

willen jullie mij helpen? alvast bedankt

Groetjes Tamara

aerdenhout1

Re: te weinig contact met de mond van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:02

Moeilijk om antwoord op te geven zonder jou te zien rijden.
Als je teugels echt los hangen, dan kan je natuurlijk ook geen seintjes doorgeven door middel van een ophouding.... via het bit dan.
Dan kan je misschien beter bitloos gaan rijden want het bit heeft dan weinig zin.
Aanleuning is een doorlopend contact vanuit de hand naar de mond van het paard, het contact mag dus eigenlijk nooit worden verbroken mits je lange teugel geeft bij b.v een rust stuk of in en uit stappen.
NU geeft elk paard een ander gevoel, dus het zou zo maar kunnen dat die van jou met hele lichte aanleuning al heerlijk te rijden is.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:06

Gaat het over het zelfde paard als het topic in je onderschrift?
Want daar vind ik je genoeg contact hebben.
Misschien mogen je teugels iets korter.
Laatst bijgewerkt door S_zanne op 13-11-10 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:07

Ik zou een ander lesgeefmens nemen.

lover111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:16

Ik zou een andere instructeur zoeken!
Ik heb het ook met Josje, ik les dan niet met haar, maar als ik de teugels te kort pak ben ik dr kwijt.. dus.. je kan het ook tegen je instructeur zeggen..;)

succes

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:17

aerdenhout1 schreef:
Moeilijk om antwoord op te geven zonder jou te zien rijden.
Als je teugels echt los hangen, dan kan je natuurlijk ook geen seintjes doorgeven door middel van een ophouding.... via het bit dan.
Dan kan je misschien beter bitloos gaan rijden want het bit heeft dan weinig zin.
Aanleuning is een doorlopend contact vanuit de hand naar de mond van het paard, het contact mag dus eigenlijk nooit worden verbroken mits je lange teugel geeft bij b.v een rust stuk of in en uit stappen.
NU geeft elk paard een ander gevoel, dus het zou zo maar kunnen dat die van jou met hele lichte aanleuning al heerlijk te rijden is.

mijn teugels hangen net niet in een boogje. en mijn paard is inderdaad door dat ze altijd licht contact heeft gehad met de mond heel makkelijk nagevelijk te rijden

S_zanne schreef:
Gaat het over het zelfde paard als het topic in je onderschrift?
Want daar vind ik je genoeg contact hebben.
Misschien mogen je teugels iets korter.

ja dat paard. daar op die foto`s had ik steeds priveles dus moest ik wel voor mijn gevoel heel hard `trekken`. (als je dat snapt)

JoviBan schreef:
Ik zou een ander lesgeefmens nemen.

dat gaat niet waar mijn paard staat is er maar 1 instrutrice

(ik zal vanavondt een foto zoeken waar je het goed kan zien)

midgie

Re: te weinig contact met de mond van het paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 09:00

Heb ook die foto`s zitten bekijken, maar ik vind zelfs dat je daar nof teveel contact hebt,kijk maar naar de mondhoeken, het bit tilt de mondhoeken teveel, wat niet prettig is voor het paard, je mag best contact hebben maar geen druk voelen,
Ik zou een andere instructrice nemen, het is toch niet zo dat je perse die gene van stal moet nemen, is wel erg oudbollig,
Kies voor het welzijn van je paard ook qua rijden, en als jou gevoel zegt dat het op deze manier niet ok is zoek dan echt een ander,
Ga je zelf ook eens verdiepen in de theorie en vraag je instructrice ook eens naar deze theorie, een paard rij je niet op het bit , dat zou zij jou moeten leren en mocht je wel wat op het bit willen vragen is dat nooit met 2 teugels te gelijk, maar zoek zelf maar eens op, kijk anders eens op paardenbegrijpen.nl staat veel theorie ook over het bit,

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 10:35

Ik rij dan wel bitloos, maar mijn paard loopt super op waslijntjes! Dus als jij jouw paard op waslijntjes kan rijden, waarom zou je dat dan niet doen? (Of dus op heel licht contact)
Als je niet van instructrice wilt veranderen moet je maar met je huidige overleggen.

Leg gewoon uit dat je liever met wat lichter contact rijdt en je liever richt op bijv. je zit.
Hoeft niet meteen te veranderen, met overleggen kun je al een heel eind komen. Moet de instructrice natuurlijk wel haar lesplan willen veranderen.

Edit: als ik iets aan je handen zou veranderen is dat je ze wat meer mag 'dragen', het ziet er naar uit dat je de neiging hebt om ze onder aan de zijkanten te houden.
Lekker rechtop naast elkaar, en je knokkels naar elkaar laten wijzen.