paard heeft met beleren angst als er iets boven uit steekt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessetjuhhh

paard heeft met beleren angst als er iets boven uit steekt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 13:53

Hallo bokkers!

ik hoop dat jullie een oplossing hebben!

we zijn nu bezig met een paard is inmiddels al rond de 7 dacht ik, maar om die te beleren het eraan hangen en alles kent hij al en de basis enz. we hebben er een poos geleden wel op gezeten, maar nu weten we de oorzaak voor de problemen..

op een bepaald punt als hij alles niet goed meer kan zien, dus uit zn gezichtsgveld boven hem, raakt ie een beetje in paniek,. dus dat punt vind hij eng, nu de vraag of jullie hulpmiddelen, oplossingen en tips voor ons hebben..

Dus voor een paard die iets wat boven hem uit steekt eng vind

alvast bedankt :+

gohya

Re: paard heeft met beleren angst als er iets boven uit steekt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:56

Helpt het niet als je aan een stuk door blijft praten tegen hem?
Zo weet hij dat er een mens boven hem uitsteekt?
Je bedoelt toch dat als je erop zit en hij je niet ziet,dan angstig word?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 13:59

Paarden vinden het vaak eng dat er inene iets boven hun is, t maakt geluid en ze kunnen het niet goed zien.
Een vriendelijke manier om ze hier een beetje bekend mee te maken, zonder dat ze gaan stressen, is hem als hand paard naast een ander paard mee te laten lopen.
Mijn jonkie was ook nogal een stress-kip.
Die nam ik aan de hand mee naast mijn oude pony over het terrein.
Ik nam hem steeds dichter naast me, zodat hij het normaal ging vinden en onderweg veel praten, zodat hij went aan geluid van bovenaf.
Dit maakt de overgang naar iets op zijn eigen rug vaak erg gemakkelijk.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:29

gohya schreef:
Helpt het niet als je aan een stuk door blijft praten tegen hem?
Zo weet hij dat er een mens boven hem uitsteekt?
Je bedoelt toch dat als je erop zit en hij je niet ziet,dan angstig word?

ja maa dan gwn erboven nie alleen met erop sitten maa ook met leunen enje doet je hand rustig de lucht in enz

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:30

Freggle_Edge schreef:
Paarden vinden het vaak eng dat er inene iets boven hun is, t maakt geluid en ze kunnen het niet goed zien.
Een vriendelijke manier om ze hier een beetje bekend mee te maken, zonder dat ze gaan stressen, is hem als hand paard naast een ander paard mee te laten lopen.
Mijn jonkie was ook nogal een stress-kip.
Die nam ik aan de hand mee naast mijn oude pony over het terrein.
Ik nam hem steeds dichter naast me, zodat hij het normaal ging vinden en onderweg veel praten, zodat hij went aan geluid van bovenaf.
Dit maakt de overgang naar iets op zijn eigen rug vaak erg gemakkelijk.

okee! heel fijn bedankt! met zoiewts waren we vandaag ook bezig gegaan ja.. fijn,. dankje gaan het zeker gebruiken!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:37

Ik heb ooit op bokt een handige tip gelezen. Ik weet niet of je een krukje hebt, anders moet je er eentje halen (hoge is handiger). Maar ga eens met een krukje poetsen, zodat je hoog naast het paard staat. Gewoon ontspannen tutten, maar wel hoog boven het paard uit. Vooral naast de buik en af en toe eens je arm aan de andere kant laten wapperen. Misschien eens invlechten? Zodat die went aan het gebeuren boven zich ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:37

Woon je in het midden van het land? Anders kan rhijnauwen misschien helpen, die heeft een pop die je op het paard kan zetten. Die wordt heel goed vastgemaakt, paarden hebben dan snel door dat het niet eng is.
Niet zelf zoiets proberen hoor, want als het misgaat ben je nog verder van huis.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:46

bedankt voor de tips enz ik neem ze zeker mee!
heel erg fijn!

MagdaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:50

Wat ik vaak doe bij dit soort paarden is zelf op een verhoging naast het dier staat, zodat je net zo hoog bent als dat je erop zit. Maar nu sta je er naast ( iemand op de grond houdt hem vast) Dit herhaal je een paard x per week, en je paard went eraan dat er dingen bovenin zijn gezichtsveld gebeuren.
Mijn vorige paard kon ik na 3 weken dit oefenen er klappend en schreeuwend naast staan ( dat was wel een hele kikker, maar toch ;))

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:51

Tilmar schreef:
Woon je in het midden van het land? Anders kan rhijnauwen misschien helpen, die heeft een pop die je op het paard kan zetten. Die wordt heel goed vastgemaakt, paarden hebben dan snel door dat het niet eng is.
Niet zelf zoiets proberen hoor, want als het misgaat ben je nog verder van huis.

nee we zitten in het oosten.. maar we houden het in het achterhoofd eerst het poetsen etc maar eens verder doorpakken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:57

Naast rijpaard zetten terwijl je opstapt. Dat net zo lang oefenen totdat links en rechts en hoofden zelfde kant op of niet geen reactie meer geven. Gebruik daar wel een krukje bij, anders is het opstappen voor zowel jezelf als je rijpaard zwaar.

Heb je paard in box staan waar je in de wanden kan klimmen? Doe dat dan, kiep meteen op die manier een armpje los en lekker hooi naar beneden. Dan is dat rare gedoe nog positief ook.

Verzin verder van alles wat raar en misschien eng is, maar geen pijn doet. Wrijven en kloppen met voerzakken, inpakken in zeil, erover heen lopen, zelf huppelen/springen, tussen de benen door vegen, etc. Bedoeling is dat paard leert dat er een aantal gevallen zijn dat mensen raar doen en dat de snelste manier om ze te laten ophouden stilstaan is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 17:01

Ik ken een paard die dit ook heel eng heeft gevonden. Toen heeft men een paar maanden met oogkleppen gereden (paard vond het opstijgen eng en het feit dat er een ruiter bovenuit stak). Met oogkleppen was er niks aan de hand en langzamerhand zijn ze zonder oogkleppen gaan rijden en dat gaf ook geen problemen.

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:51

Frensie schreef:
Ik ken een paard die dit ook heel eng heeft gevonden. Toen heeft men een paar maanden met oogkleppen gereden (paard vond het opstijgen eng en het feit dat er een ruiter bovenuit stak). Met oogkleppen was er niks aan de hand en langzamerhand zijn ze zonder oogkleppen gaan rijden en dat gaf ook geen problemen.

maar heb ook al verhalen gehoord (toevallig vandaga) dat se dat bij een bij de koets deden en daarna niet meer zonder konden dus vind ik met rijden beetje zonde,, wel bedankt

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 21:51

tamary schreef:
Naast rijpaard zetten terwijl je opstapt. Dat net zo lang oefenen totdat links en rechts en hoofden zelfde kant op of niet geen reactie meer geven. Gebruik daar wel een krukje bij, anders is het opstappen voor zowel jezelf als je rijpaard zwaar.

Heb je paard in box staan waar je in de wanden kan klimmen? Doe dat dan, kiep meteen op die manier een armpje los en lekker hooi naar beneden. Dan is dat rare gedoe nog positief ook.

Verzin verder van alles wat raar en misschien eng is, maar geen pijn doet. Wrijven en kloppen met voerzakken, inpakken in zeil, erover heen lopen, zelf huppelen/springen, tussen de benen door vegen, etc. Bedoeling is dat paard leert dat er een aantal gevallen zijn dat mensen raar doen en dat de snelste manier om ze te laten ophouden stilstaan is.

bedankt :o

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:56

Dit is vaak de meest voorkomende angst bij jonge paarden! Want dingen boven hun, kunnen ze niet zien en dat is eng!

Ik ben met die van mij (2.5) nu al bezig met verhogingen. Ik op een krukje staan en hem dan aaien en voeren. Lekker op bankjes gaan lopen, trappetje op, op stoeltjes staan, krukken, hooibalen etc. Gaat nu al stukken beter!

Verder gewoon rustig blijven als je boven hem staat. Eerst op de grond beginnen (niet in het zadel). Gaat ze raar doen, jij blijft rustig en negeert haar. Zij ziet dan dat jij het niet eng vind en zal gauw kalmer worden. Als jij ineens hooo maar gaat roepen, naar beneden komt en aandacht gaat geven, geef je ook aandacht aan het probleem en word het alleen maar erger.

Schriktraining (de dingen die tamary zegt) raad ik je ook aan om te doen. Liever nu al aan de hand alle engen dingen weg en oplossen, dan dat onder het zadel doen met jonge pony.

En ik denk dat je veel aan dit topic zal hebben: [HK] Het grote beleertopic in de HK

Huiskamertopic voor mensen die bezig zijn (of nog moeten beginnen) met het beleren van paarden. :)
Laatst bijgewerkt door Juangi op 13-11-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 21:58

veel geduld en rust proberen en proberen klein te blijven met op en afstappen.. en hem het vertrouwen geven veel succes ermee!!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:40

Geduld, rust en.. de tijd nemen!
Wij maken al jaren paarden zadelmak en af en toe komt er een paard die het heel eng vindt wanneer er boven/achter hem/haar iets gebeurd. Wij beginnen met dubbele lijnen, een stok met een stuk plastic, eerst opgerold en later een uitgevouwen plastic tas. Het paard wordt overal aangeraakt en ook wordt de stok boven het paard uitgestoken. Rustig, beheerst, geef het paard vertrouwen!
Afbeelding

Afbeelding
Heel spannend!..

Afbeelding

Afbeelding
Onze 'Bob' op een zadelmak maak paard, wanneer het paard de pop accepteert kan de ruiter er meestal zonder problemen op! Het is wel zaak dat je weet waar je mee bezig bent en de pop oet heel goed vast zitten anders krijg je alleen maar (meer) trauma's.

Afbeelding
De eerste keer een ruiter op het paard, eerst heel klein blijven zitten en dan voorzichtig steeds een stukje rechterop.

Afbeelding
Uiteindeljk is het fijn dat het paard alle vertrouwen heeft!

Mocht je meer informatie willen hebben, zie: http://www.stalrhijnauwen.nl of stuur een pb. Veel succes

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:00

@rhijnauwen had jullie website inderdaad ook eens goed doorgenomen staat een hoop goede info op!

Vandaag zijn we voornamelijk bezig geweest met het poetsen vanaf een hoog krukje.. In het begin vond hij het niet erg geslaagd, maar na verloop van tijd kon ik een beetje over hem heen hangen om beide kanten te poetsen eind van die tijd stond hij netjes rustig stil en zelfs ontspannen. Dit heeft ons wel hoop gegeven :D

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:03

Blon_D schreef:
Vandaag zijn we voornamelijk bezig geweest met het poetsen vanaf een hoog krukje.. In het begin vond hij het niet erg geslaagd, maar na verloop van tijd kon ik een beetje over hem heen hangen om beide kanten te poetsen eind van die tijd stond hij netjes rustig stil en zelfs ontspannen. Dit heeft ons wel hoop gegeven :D

Fijn! Moed houden hoor en geduld, het komt vast helemaal goed, veel succes!